Carsten Hauch - Hvi står du så ensomt

Michael Knudsen

Hej !

Jeg faldt forleden over denne smukke tekst (musik af C.E.F. Weyse):

Hvi står du så ensomt, o, birketræ!
På heden i vinter og vind?
O, jomfru! Hvi vælger du himlen til læ?
Hvi er du så hvid om kind?

Jeg aldrig hviler bag skov eller hegn;
derfor er jeg hvid om kind!
Mig aldrig forfrisker den faldende regn
på heden i vinter og vind.

Min sjæl er bedrøvet, mit håb bortveg,
derfor er jeg hvid om kind!
Se månen er dunkel og solen er bleg
på heden i vinter og vind.

Ak! Jorden har drukken min bejlers blod,
derfor er jeg hvid om kind!
Tartaren har myrdet ham ved min rod
på heden i vinter og vind

Jeg ved ikke rigtigt, hvordan jeg skal tolke det sidste vers. Hvorfor lige
netop en Tartar? Så vidt jeg ved, er det en russer......og hvad har sådan en
med sagen at gøre?

Med venlig hilsen
Michael Knudsen

Astrid Søe

ja.. den er jo ikke helt nem den med ta'taren
i verset skriver du tartaren altså taRtaren
hvis der skulle have stået tataren blir det lidt bemmere.
jeg kan ikke finde ordet tartaren nogen steder lige nu.
men tatar kommer af tartarus fra persisk (beslægtet med tater)
tatarus er navnet på en asiasisk folkestamme.
det danske ord vi kender..både tatar for råt kød og en tater som en sigøjner
kommer af dette tatarus.
vi kalder jo af skam stadig nogen gange vores rakkere og natmænd for tatere.
det er en fejl i historietænkningen. fra gammel tid hed de bare kæltringer,
rakkere og natmænd.
de er nemlig ikke sigøjnere de folk vi havde i danmark op til for en 80 år
siden.
det der er sjovt ved digtet er at der igen og igen står om heden.
vores rakkere etc. levede jo på heden..
derfor gætter jeg mig til at digtet taler om en rakker (tater) der har brudt
hedens hårde al-lag (al er rødt som blod)
og dyrket jorden i dens sted.
ryddet skoven for at dyrke jorden..
tjaa.. det er mit gæt.
hvem har iøvrigt skrevet digtet??
du skriver kun at musikken er af Weise

venligst Astrid Søe
ast...@soe.dk

Hej Astid !

Mange tak for hjælpen. Det er Carsten Hauch, der har skrevet digtet (se
titlen på indlægget (-: ).

astro...@gmail.com

Hej Michael!

Det er længe siden - nu 16 år siden, at du stillede dit spørgsmål om tartaren. Carsten Hauch skrev i 1839 "En polsk familie" om opstanden i 1830. Polen var på det tidspunkt besat af russerne og bestod faktisk kun af lidt jord omkring hovedstaden Warszawa, og var styret af en af den russiske zars brødre, storfyrst Konstantin. I slutningen af november 1830 gjorde polakkerne opstand mod den russiske besættelse, som desværre blev slået ned med hård hånd af russerne. Mange polakkerne blev dræbt og endnu flere måtte flygte til de omliggende lande, bl.a. de tyske stater, Schweiz, Italien og Frankrig. Russerne blev omtalt som tartarer - her som en tartar, der har myrdet den unge piges elskede ved foden af Polens nationtræ - piletræet!

Mvh.
Toni Bjerremose