Historiske middelalder romaner efterlyses

Mette Tornager Eriksen

Hej gruppe

Jeg blevet lidt bidt af at læse historiske romaner, specielt dem der forgår
i middelalderen.

Efter at have afsluttet Jan Guillou's tre bøger om tempelridderen Arn, vil
jeg nu høre om nogle af jer kan anbefale bøger i samme genre ? Jeg har
allrede med stor fornøjelse læst "Jordens søjler" og "Røde Orm".

På forhånd tak

Mette

Thomas Bohl

Mette Tornager Eriksen <mette...@NOSPAMhotmail.com> skrev:

En klassiker er Umberto Ecos Rosens Navn. Stilistisk er den ret langt fra
eksempelvis Røde Orm, men det historiske (og filosofiske) indhold er til
gengæld imponerende skildret og såre interessant.

Thomas

Mette Tornager Eriksen

"Thomas Bohl" <great...@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

Okay tak skal du have, men den kendte jeg nu også, jeg havde bare lige glemt
den. Er der flere gode ideer ?

Mette

Lars Jacobsen

mette...@nospamhotmail.com,Ny-Internet writes:
>Er der flere gode ideer ?

Jeg har et par forslag:

* Ellis Peters bøger (bla. Jomfruen i isen). Kriminalroman med en munk som
detektiven.
* Julian Rathbones "The kings of Albion" er også en ok bog. Handler om en
gruppe burmesiske rejsendes møde med England i 1466.
* Noah Gordons "Helbrederen". En roman om en engelsk rejsende i
mellemøsten i 1200-tallet.

Hvis du er til Eco vil jeg dog anbefale at du starter med ham (Rosens
navn), han giver et godt indtryk af det sindsbillede som
middelaldermennesket havde. Her er bla. også "Middelalderens genkomst"
værd at overveje.

Lars

Mette Tornager Eriksen

"Lars Jacobsen" <l...@dsu.net> skrev i en meddelelse

Jeg har lige printet dine ideer ud og vil smutte forbi boghandleren en af de
næste par dage.

Tak for hjælpen

Mette

Peter Knutsen

Mette Tornager Eriksen wrote:

> Jeg har lige printet dine ideer ud og vil smutte forbi boghandleren en af de
> næste par dage.

Prøv også at besøge det nærmeste bibliotek og lån "Fyrtårnet i
Alexandria" af Gillian Bradshaw. Det er godt nok meget tidlig
middelalder, men den er god...

Hvis du også er til historisk fantasy, så har jeg flere forslag.

--
Peter Knutsen

Mette Tornager Eriksen

"Peter Knutsen" <pe...@knutsen.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv også at besøge det nærmeste bibliotek og lån "Fyrtårnet i
> Alexandria" af Gillian Bradshaw. Det er godt nok meget tidlig
> middelalder, men den er god...

Hvad handler den om i grove træk ?

> Hvis du også er til historisk fantasy, så har jeg flere forslag.

Ja, hvis jeg forstår "historisk fantasy" rigtigt så er jeg, men jeg er ikke
så meget til talende hunde, drager med tre hoveder o.s.v. men hvad kan du
foreslå i den genre ?

Mette

Jan Vestergaard

Ja - den er rigtig god - men desværre forlængst udsolgt fra forlaget, så det er ikke muligt, at finde den hos boghandlerne.

Men bilioteket har den helt sikkert - vores har ihvertfald !

Den er fra starten af 1990'erne og i to bind !

Vi har søgt hos en masse antikvariater efterhånden - men desværre ikke fundet den ;-(

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Kata

> Mette Tornager Eriksen <mette...@NOSPAMhotmail.com> skrev:
>
>Jeg blevet lidt bidt af at læse historiske romaner, specielt dem der
> forgår
> i middelalderen.

Selv holder jeg meget af Hermann Hesse's "Sol og måne"...

--
Kata
http://hjem.get2net.dk/kata

Mette Tornager Eriksen

"Jan Vestergaard" <j...@jve.dk> skrev i en meddelelse

> Ja - den er rigtig god - men desværre forlængst udsolgt fra forlaget, så
det er ikke muligt, at finde den hos boghandlerne.

> Men bilioteket har den helt sikkert - vores har ihvertfald !

Okay, nu er den/de bestilt på www.kkb.bib.dk som må vi se om jeres rosende
ord holder :-)

Mette Tornager Eriksen

"Kata" <ka...@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Selv holder jeg meget af Hermann Hesse's "Sol og måne"...

Hvad handler den om ? Overordnet ! ...ingen spoilers tak :-)

Mette

Jesper Brunholm

Lars Jacobsen wrote:

> * Noah Gordons "Helbrederen". En roman om en engelsk rejsende i
> mellemøsten i 1200-tallet.

Noah Gordon har lavet en del godt - Helbrederen = The Physician er
nummer to i en serie på tre.

Hvad fiction/fantasy angår så har Marrion Zimmer Bradley skrevet nogle
ret gode bøger omkring Avalon og kong Arthur... Begyndende med - tror
jeg nok - The Lady of Avalon. Der er en del historie i dem også.

Venlig Hilsen

Jesper Brunholm

-----------------------------------
H C Andersen-Centrets sider: <http://www.andersen.sdu.dk/>
-------------------------------------

Mette Tornager Eriksen

"Jesper Brunholm" <brun...@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Noah Gordon har lavet en del godt - Helbrederen = The Physician er
> nummer to i en serie på tre.

Tak, ved du hvad 1'eren og 3'erne evt. hedder ?

Mette

Jette H.

> Tak, ved du hvad 1'eren og 3'erne evt. hedder ?

Den ene hedder 'Shamanen' som foregår i 1800-tallets USA og den anden hedder
'En kvindes valg' som foregår i nutiden, ligeledes i USA.

Efter min mening kan man godt undlade at kalde bøgerne for en serie, da de
læses uafhænigt af hinanden.

Venlig hilsen Jette

Lars Jacobsen

mette...@nospamhotmail.com,Ny-Internet writes:
>Tak, ved du hvad 1'eren og 3'erne evt. hedder ?

"Shamanen" er vist den første (nybyggere, Indianere etc.). Har ikke læst
dem da de 1) ikke foregår i middelalderen 2) beskrivelsen lød som
Helbrederen sat i en anden tid (genbrug af plot). Skal ikke afvise at jeg
måske er gået glip af noget :-)

Lars

Christina Apenæs

Norsk bidrag: Tor Åge Bringsværds Gobi-serie.

Christina

Mette Tornager Eriksen <mette...@NOSPAMhotmail.com> skrev i
meldingsnyheter:9hklpr$h99$1...@news.inet.tele.dk...

H.P.Hřie

Har du lest "Arvet efter Arn"? Guillou fortsetter ikke her historien om
Arn, men forteller om sønnesønnen Birger Jarl og hvordan staten Sverige
grunnlegges. Boken kom ut på svensk 20.06. (Jeg kunne ikke vente til den
kom på norsk)

Forøvrig overrasker du meg med at du nevner "Jordens Søyler", som sikkert er
"Pillars of the earth" av Ken Follett. Jeg leste dem samtidig med bøkene om
Arn, og så endel paralleller. Gjorde du også?

Hans Petter Høie, Norge.

"Christina Apenæs" <tinaog...@sensewave.com> skrev i melding

Anne Lorenzen

Hej Mette
Jeg kan anbefale Birgitte Jørkov: Vor Frues sorte søndag, en
middelalderkrimi der foregår i Helsingør. Bogen udkom sidste vinter.
Forfatteren er historiker og kan sin "tid".
Venlig hilsen
Anne Lorenzen

Peter Knutsen

Anne Lorenzen wrote:

> Hej Mette
> Jeg kan anbefale Birgitte Jørkov: Vor Frues sorte søndag, en
> middelalderkrimi der foregår i Helsingør. Bogen udkom sidste vinter.
> Forfatteren er historiker og kan sin "tid".

Nu vi er ved det, hvad er der så ellers af gode middelalderkrimier?
Jeg har hørt noget om en "broder Cadfael", men hvem anses generelt
for at være den bedste middelalderkriminalromanforfatter?

Vi ser lige bort fra Umbo, idet han jo kun har begået en
af slagsen. Han tæller ikke.

--
Peter Knutsen

Vanillepigen

> Vi ser lige bort fra Umbo, idet han jo kun har begået en
> af slagsen. Han tæller ikke.

Hvem er Umbo? Hvilken middelalderkrimininalroman har han skrevet?
Jeg kender en Umberto Eco - er det ham du mener?

Med hensyn til krimier fra andre tider (dog ikke middelalder), så kan jeg
anbefale Vejskiltets modbevis af Iain Pears Oversat fra engelsk efter An
instance of the Fingerpost. Fremragende bog.

Med venlig hilsen Kristine.

jonss...@gmail.com

Per Rønne

<jonss...@gmail.com> wrote:

Hvad med Ingemanns romaner?
--
Per Erik R�nne
http://www.RQNNE.dk

flemmingfler...@gmail.com

Jeg anbefaler "Hjalmar" trilogi af Susanne Clod Pedersen foregår Ca 1415, er særdeles
Velskrevet