Klitper

Marianne Høyen

Hej

Engang i '50-erne skulle en populær drengebog være Klitper.

Jeg vil gerne vide lidt om disse bøger - jeg forstår, det må være en serie -
så jeg har prøvet at søge på nettet før jeg kaster mig ud i et evt. køb.

Har ikke lige fundet den store oversigt, men bla indgår en pluk fra en af
bøgerne i en web-side, der tilhører 'Kanonudvalget'. Der er citeret
følgende:

"H.C. Vedsted: Klit-Per. Nutidsfortælling fra Harboøre. (Trods-Tvivl-Tro)
(1916)

"Paa Hjemvejen fra Kirke kom de to Skippere Ørn til at følges ad. "Wa'ed
saa'tt' ilywal heiel godt, tøtt' do?" sagde den ene. "Jow, de' wa' jo de',
de' wa' -" svarede den anden, "æ tøtt' fo' Resten ett' han faatold' wos nøi
widere om Omvendels' eller Fortabels', hej'er ett', om der ær en Døw'el
te'!" - "Ja ja, sjel om han ett' brugt' lig' di samm' Ouk'ver, trou'er æ
nok, han haad' et endenbou'er, naar han wild' komm' mæ'ed,["] bemærkede den
første...."

Jeg fatter intet :-)

(Netudgaven af Encyklopædien angiver så vidt jeg kan se en anden forfatter:
"Alfred Christian Westergaard, 1888-1951, dansk forfatter af børnebøger,
bedst kendt for sine søfarts- og vestkystromaner, ikke mindst
Klit-Per-serien (første bind Klit-Per, 1923). I de i alt fem bøger, hvoraf
det sidste bind (1951) foregår under besættelsen, møder vi den karske
fiskerdreng, som efter faderens død står med ansvaret for hele familien, og
hvis hele liv er en kamp mellem lyst og pligt.").

Nu kan jeg jo søge videre, og vi da også gøre det, men jeg kunne godt tænke
mig at høre, om Klit-Per ligner nogen andre børnebøger i sin tid? Jeg kender
kun Jan-bøgerne og Pillerik, og de handler om noget ganske andet.

Er bøgerne til at læse, hvis man ikke behersker det jyske? I citatet ovenfor
er det to skippere, der taler sammen, men måske det kun er skippernr, hvis
talesprog er forfattet på jysk?

Mvh

marianne
(P.t. i England, så biblioteket er ikke lige om hjørnet)

Per Vadmand

Den første, du citerer fra, har vist ikkeret meget at gøre med Westergårds
Klit-Per-serie, som jeg læste som barn. De har ikke efterladt en varigt
indtryk, men så vidt jeg husker, var det den sædvanlige type
pegefingermoralske
ærlighed-varer-længt-fattige-er-bedre-mennesker-end-rige-bare-de-kender-deres-plads-børnebøger,
som var gængse dengan.

Per V
--
Vær god ved politiet!
http://www.soundlantern.com/UpdatedSoundPage.do?ToId=15187

anfi....@gmail.com

A. Chr. Westergaard

"Mest udbredt blev serien om Klit-Per, begyndende med Klit-Per fra 1923 og efterfulgt af Klit-Pers Kamp (1927) og Klit-Pers Sejr (1928). Flere år senere fulgte Klit-Pers søn (1950) og Klit-Per over Nordsøen (1951), som foregår under Besættelsen, men som ikke har de første binds litterære styrke."

Dit jyske citat er ikke fra de nævnte børne/ungdomsbøger; disse er skrevet på "normalt dansk"

kan anbefales

knuth...@gmail.com

Jeg husker bøgerne fra min barndom og jeg var rigtig facineret af dem og mindes dem stadig. Jeg husker ikke at noget var skrevet på nordvestjysk. Er selv alsing og tilflytter i Varde. Har derfor prøvet at finde bøgerne igen; men uden resultat. Jeg har ellers på fornemmelsen at Klit Per boede et sted mellem Nymindegab og Søndervig.
Mvh. Hanne

Bertel Lund Hansen

knuth...@gmail.com skrev:

> [...]
> Har derfor prøvet at finde bøgerne igen; men uden resultat.
> Jeg har ellers på fornemmelsen at Klit Per boede et sted

Her er de omtalt:
http://denstoredanske.dk/Historien_om_b%C3%B8rnelitteratur/B%C3%B8rnene,_de_v%C3%A6rgel%C3%B8se_-__b%C3%B8rnelitteraturen_1918-1964/Drengeromanerne/A._Chr._Westergaard

På denne her side kan du klikke på [Lån på biblioteket]:

https://litteratursiden.dk/boeger/klit-0

--
/Bertel