"...dansk kun med min hund jeg taler ...?"

Michael G Landmark

"Fransk med min kone,
Tysk med min tjener,
Dansk kun med min hund jeg taler."

... var det vist han (hvem?) sagde i skuespillet (hvilket?) af Holberg(?)

Kan nogen hjælpe mig, får vi opklaret noget vi har gået og spekuleret på et
par måneder.

Venlig hilsen
Michael G Landmark

Kristoffer Rusten

Michael G Landmark skrev i meldingen <6kmoim$ips$1...@news.uni-c.dk>...

>"Fransk med min kone,
>Tysk med min tjener,
>Dansk kun med min hund jeg taler."
>
>... var det vist han (hvem?) sagde i skuespillet (hvilket?) af Holberg(?)

"Med fruene fransk og tysk med sin hund,
men dansk med sin tjener han talte."

Jo, det var Holberg, men hvor?

Og ellers, var han dansk eller norsk?
Johannes V. Jenssen ender sitt dikt om Holberg med disse linjer:

"Han var en fremmed. I Danmarks ly
blev han fortjent. Den sære, frosne mand
var uten svig. Han var fra Bergens by,
men hører til i åndens fedreland."

MVH
Kristoffer Rusten
kru...@online.no

Kristoffer Rusten

Kristoffer Rusten

Kristoffer Rusten

karl...@gmail.com

Christian Wilster i et digt om Holberg 1827

Hver Mand, som med Kløgt gik i Lærdom til Bund,
Latin paa Papiret kun malte,
med Fruerne Fransk, og Tydsk med sin Hund
og Dansk med sin Tjener han talte.

http://www.kalliope.org/digt.pl?longdid=wilster2002042702