Hj. Bachmann

peter poulsen

Kan nogen bidrage med nærmere oplysninger om Hj. Bachmann, der (engang i
1930erne?) udførte en række træsnit og lign. af københavnske gader og
bygninger. Han er repræsenteret i Det kgl. Biblioteks billedbase, men uden
supplerende oplysninger, og er heller ikke omtalt i Weilbach eller andre
kunstbøger, jeg kender til. Han kan ikke opspores via Google. mvh. Peter
Poulsen

lotte....@gmail.com

Jeg har et tryk af ham, der står eget tryk og er dateret 1924
Mvh
Lotte Bostrup

corv...@gmail.com

Gode Lotte Bostrup.

Jeg samler på denne kunstner og tillader at spørge dig, om motivet (dateret 1924) er af et hus med tagvinduer og høj skorsten og med en større trappe til venstre i billedet? Om det er samme motiv kender du da stedet?

Med venlig hilsen. Irving Norqvist

hennin...@gmail.com

Jeg har 3 små tryk med motiver fra Christianshavn. De er fra 1923. Motiverne er: Wilders Plads, Snorebroen og Brogade.

Venlig hilsen
Vibeke

knudmuh...@gmail.com

Måske kan jeg hjælpe lidt. Ifg politiets kartotek (kan ses på nettet under opslag på Københavns Stadsarkiv) findes der en litograflærling Hjalmar Oluf Bachmann født 05 01 1880. Han boede den 01 11 1896
Overgaden oven Vandet 28 men flyttede i de følgende år meget omkring i København.
Ved folketællingen 01 05 1912 boede der på adressen Langgade 102 en kunsttegner Hjalmar Christian Olof Bachmann født
03 01 1880.Mon ikke det er den samme person som førnævnte selv om fødselsdatoen er em smule forskellig ? Ved folketællingen 01 11 1914 figurerer jan iøvrogt på adressen Remisevej 113. J Han er altså vendt tilbage til Amager.

Iøvrigt kan jeg fortælle at jeg er den lykkelige ejer af et meget stemningsfuldt billede af Hj.Bachmann. Det forestiller den gamle Langelinie Pavillon i måneskin med Den lille Havfrue i forgrunden. Det er et arvestykke efter min far.og jeg husker at jeg selv var med til at købe det hos en glarmester i Istedgade.Det må have været omkring 1940.
Venlig hilsen
Knud

pw...@aol.com

Hello Knud,
I was in Copenhagen 2 years ago and purchased 4 prints which I believe to be made by Bachmann. I'd love to see the photograph you have, and I'd like to send you a scan of one of the prints to confirm that this is the same artist you are talking about. Any information regarding this artist would be helpful.
Thanks very much,
Peter Sims
Burlington, Massachusetts USA

knudmuh...@gmail.com

knudmuh...@gmail.com

Dear Tim Sims
I have tried to send to you tje photograph you asked for, but the delivery was rejected by the server for the domain aol.com.
If you can give me another mail adress,I shall try again to send it.
Most kindly yours
Knud Myhlhausen

Peter Sims

Hello,
It should go through. pw...@aol.com is the correct address.
Thanks you,
Peter Sims

knudmuh...@gmail.com

Hello Peter
I tried and tried again, but it did not go through.
Sorry
Knud

lene....@free.fr

Hjalmar Oluf Kristian Bachmann var min farfar og jeg har mange oplysninger angående ham. Jeg er i besiddelse af flere malerier, farvelagte kobbertryk, hans dåbsattest, nekrolog fra bladet Stentrykkeren, Skitsebøger fra kunstakademiet, dateret 1900 og 1901, anmeldelser af udstillinger og kataloger.Han var uddannet litografisk tegner, blev født i 1880 og døde i 1940. Ved min mors død i år 2000 gav jeg en del kobberstik til Københavns Bymuseum. Jeg sender gerne flere oplysninger og/eller kopier af det jeg er i besiddelse af. venlig hilsen Helene Robic f. Bachmann

allan...@gmail.com

Jeg kender ikke kunstneren. Men også jeg har et lille "Eget tryk" fra 1924 med et motiv fra Christianshavn med tårnet på Vor Frelsers Kirke i baggrunden. Mvh Allan Andersen

metteblu...@gmail.com

Jeg har arvet et af min far - der står Eget tryk. Smukt farvelagt idyllisk hus, omgivet af stakit med højt tag.

jytte...@os.dk

Jeg har et “eget tryk” af ham fra 1923 med et motiv fra Holbæk (og med byvåbenet i nederste venstre hjørne)

piasa...@gmail.com

Kære Lene. Jeg er netop i dag blevet den lykkelige ejer af Ravelinen, der er lavet af din farfar, derfor, har du en historie til billedet, vil jeg være m meget taknemlig for at høre den.

Stor hilsen
Pia Salvesen