Fødselsstiftelsen. Carl Frederik Stege f. 1817.

olander

Jeg søger oplysninger om min 2 x tipoldefars forældre:
Carl Frederik Stege, bomuldsvævermester, f. 1817 på Fødsels-stiftelesen i
KBH. Det eneste jeg for afvide er at hans moder er Ane Margrethe Christensen
eller Jensdatter, 23 år og f. i KBH, (det er som at lede efter en nål i en
høstak).
Hvem kan hjælpe med hvem moderen er og hvem er faderen ?
Da Carl Frederik bliver døbt Stege er faderen muligvis fra stege eller
hedder Stege.

C. F. Stege er læredreng i FT. 1834 i Viborg. Borgerskab 1844 i V. Død
mellem 1860 - 1970 i Viborg.
~ Karen Marie Nielsen (Sædding). De får sammen 6 børn: Mads Nielsen Stege, 2
x Ane Marie Stege (en dør), Marthe Emilie Stege, Frandz Ferdinand Vilhelm
Stege og Anna Dorthea Christine Stege.

En fadder til en af C. F. Steges børn: Snedkersvend Jens Christian Stege f.
ca. 1825 i KBH. ~ Maria Petersen af Ottestrup.
Er Jens Christian Stege en Broder til Carl Frederik ?

P.S. Alle oplysninger omkring slægtsnavnet Stege har interesse.
MVH
Morten Stege Olander Min slægt på:
http://home0.inet.tele.dk/olander ola...@post.tele.dk

Jakobsen

Der er 2 ved navn Stege i folketællingen 1801 fra København:

Folketællingen for København 1801, Frimands Kvarter.
Lars Christian Stege. 30 år. Skomagersvend. Gift i 1 ægteskab. Matr.
117 Frimands Kvarter.

Folketællingen for København 1801, Nørre Kvarter.
Peder Jørgensen Stege. 44 år. Toldbetjent. Gift i 1 ægteskab. Matr.
119 Nørre Kvarter.

--
mvh.
Karin Jakobsen.

erikr...@my-dejanews.com

Hej - der er (måske) noget galt! Børn født på fødselsstiftelsen blev døbt
onsdagen efter ved en "massedåb". Har du søgt Rigsarkivet om tilladelse til at
få en afskrift at de 2 hemmelige protokoller? Har du studeret
Fødselsstiftelsens arkiv? du kan nemlig være heldig at finde noget om et
allimentationsbidrag fra faderen! ; men det tager nogen tid at finde ud af!
Læs "Historiske medelelser om Kjøbenhavn" 1993.
M.v.h. Erik

In article <7724m7$jma$1...@news-inn.inet.tele.dk>,

http://www.dejanews.com/ Search, Read, Discuss, or Start Your Own

olander

Jakobsen skrev i meddelelsen <772r16$ite$1...@news-inn.inet.tele.dk>...

> [...]
>
>Folketællingen for København 1801, Nørre Kvarter.
>Peder Jørgensen Stege. 44 år. Toldbetjent. Gift i 1 ægteskab. Matr.

Jeg har godt nok hørt om disse 2 Steger, men da der også er nogle sømand fra
byen Stege i denne tid i KBH, (med børn f. på fødselsstiftelsen) - er jeg
derfor usikker på hvor der skal ledes. Jeg tror det måske ville hjælpe, hvis
der er nogen der kender til moderen eller !

Og hvordan kommer Carl Frederik Stege til Viborg ? Er han blevet Adopteret ?
Jeg kan ikke finde ham mellem hans fødsel og FT. 1834 i Viborg.

Mvh
Morten S. Olander

olander

erikr...@my-dejanews.com skrev i meddelelsen
<773h2r$o41$1...@nnrp1.dejanews.com>...

> [...]

>allimentationsbidrag fra faderen! ; men det tager nogen tid at finde ud af!
>Læs "Historiske medelelser om Kjøbenhavn" 1993.

C. F. Steges dåb er ikke oplyst!
Jeg kommer med en bedre beskrivelse af hvad jeg ved om Carl Frederik Stege.
På mikrofiche fandt jeg ham f. 23/9 1817 (uden forældrene beskrevet).

>få en afskrift at de 2 hemmelige protokoller? (er der 2 protokoller)?

Jeg udfyldte en ansøgning til de hemmelige protokoller og fik så:
Moderens navn: Ane Margrethe Christensen eller Jensdatter.
Moderens fødested: København
Moderens alder: 23 år (ikke meget at gå efter).

>Fødselsstiftelsens arkiv? du kan nemlig være heldig at finde noget om et
>allimentationsbidrag fra faderen!

Er det da ikke der, jeg har fået oplysningerne fra, eller er det noget
andet ?
Mmin viden er ikke så stor på dette område, så jeg har brug for alt den
hjælp jeg kan få.

Som beskrevet tidligere er der en fadder til et af hans børn ved navn
Jens Christian Stege (f. ca. 1824-25), som også er f. i kbh (oplyst af FT.
1855 i Viborg).
Det ga' mig til at lede efter fadderen - og fandt 3 personer med dette navn
f. på fødselsstiftelsen. Født hhv. 1824, 25 og 25, med 3 forskellige mødre.

Jeg kan ikke rigtigt få det til at passe sammen, men tror at fadderen er en
broder.

MVH - M. Stege Olander

erikr...@my-dejanews.com

Hej - du må læse artiklen i Medelser om Kbh., der er meget at finde. Det
lader til at du kun har fået oplysninger fra fødselsprotokollen! Du skal bede
om alle detalierne. M.v.h. erik

In article <7767c1$2q7u$1...@news-inn.inet.tele.dk>,

olander

Hej - det vil jeg gøre - Tak.

mvh
Morten S. Olander - Helsingør.

En skidebalde til den arkivfuldmægtige.
Det er da for dårligt, når man udfylder en sådan ansøgning, at man ikke for
alle oplysningerne/detaljer på en gang, det er jo grunden til at man laver
en ansøgning - ik'. :-)

erikr...@my-dejanews.com skrev i meddelelsen
<77amat$lt8$1...@nnrp1.dejanews.com>...