Musikere Falck på Langeland

Bente Oien-Jens Hauge

(Med et lite forbehold om at jeg leser dataene korrekt:)
I folketellingen for Tranekjær 1845 (Tranekjær Bye, 11, Et huus) er en
Ludvig Frederik Falck, 68 år, f. i Kjøbenhavn, "Dannebrogsmand" og
"pensjoneret hoboist". Han og hans kone Charlotte Amalie Marie f.
Ostenfeldt (fra Rendsborg) var foreldre til Margrete Fredrikke Charlotte
Falck, som var tippoldemor til min oldemor.
I samme folketelling finnes følgende oppføring (Tranekjær Bye, 13, Et
huus) Christian Godfred Falck, 71 år, f. i Kjøbenhavn, "Pensioneret
musicus", gift med Cathrine Marie f. Ostenfeldt (fra Rudkøbing).
Er det noen som kjenner til om Ludvig og Christian var brødre og kjenner
Ludvigs/deres foreldre? Jeg lurer på om det var en spesiell grunn til at
de flyttet til Tranekjær, begge to.
Er det slektskap mellom konene deres, begge f. Ostenfeldt, men med
forskjellig fødested? Er det noen som kjenner deres foreldre?

På forhånd takk for eventuell hjelp!

Med vennlig hilsen
Bente Øien Hauge
Lærdal, Norge

Steen Thomsen

Nu skriver du ikke hvor de har været hoboist/musicus. Hvis det er i
København, kunne det jo være i Det kgl Kapel, og så kunne der stå noget
om dem i:

Carl Thrane:
Fra hofviolonernes tid.
1908.
(Om Det Kgl Kapel 1648 - 1848).

Hvis de har været stadsmusikanter er det værd at se i:

JH Koudal:
... Stadsmusikantvæsenet ...
1998.

--

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
Tlf: +45 3880 0202 steent...@danbbs.dk

Bente Oien-Jens Hauge

Takk for tipset, jeg skal høre med vårt lokale bibliotek om de kan skaffe
disse bøkene.
(Dersom noen på gruppen har bøkene i hyllen og kunne tenke seg å slå opp,
ville jeg være svært takknemlig. Dersom bøkene ikke finnes på et norsk
bibliotek, må jeg nemlig selv betale for portoen til og fra Danmark.)

Ludvig Falk finnes også i 1801-tellingen, som "musicus i grevs. gage".
Dette stemmer også med opplysninger jeg for lenge siden har fått fra en
vennlig sjel her (takk, Leif Thor!), bl.a. om at eier av Tranekær slot,
grev Frederik Ahlefeldt-Laurvigen (død 1832), var svært interessert i
musikk og teater.

Christian Godfred finner jeg derimot ikke i Tranekær i 1801. (Jeg har
tenkt muligheten av at de to var brødre, og at Christian flyttet til
Tranekær "i sin livs aften" for å bo nær broren Ludvig. Men det er
selvfølgelig bare mine spekulasjoner.)

mvh
Bente Øien Hauge

Leif Thor Olsen

wrote:

BOJH> @REPLYALSO jen...@online.no
BOJH> From: Bente Oien-Jens Hauge <jen...@online.no>

BOJH> Takk for tipset, jeg skal h¢re med vårt lokale bibliotek om de kan
BOJH> skaffe disse b¢kene. (Dersom noen på gruppen har b¢kene i hyllen og
BOJH> kunne tenke seg å slå opp, ville jeg være svært takknemlig. Dersom
BOJH> b¢kene ikke finnes på et norsk bibliotek, må jeg nemlig selv betale
BOJH> for portoen til og fra Danmark.)

Jeg kommer på biblioteket på fredag og foretager gerne opslagene for dig.

BOJH> Ludvig Falk finnes også i 1801-tellingen, som "musicus i
BOJH> grevs. gage".
BOJH> Dette stemmer også med opplysninger jeg for lenge siden har fått fra
BOJH> en vennlig sjel her (takk, Leif Thor!), bl.a. om at eier av Tranekær

Velbekomme.

BOJH> slot, grev Frederik Ahlefeldt-Laurvigen (d¢d 1832), var svært
BOJH> interessert i musikk og teater.

BOJH> -+- Internet Rex 2.25
BOJH> + Origin: The gateway at The Region 23 Internet Source
BOJH> (2:236/205.777)

--
Mvh. Leif - le...@nightcall.dk

Bente Oien-Jens Hauge

Leif Thor Olsen wrote:

> Jeg kommer på biblioteket på fredag og foretager gerne opslagene for dig.

På forhånd mange, mange takk!

Hilsen Bente Øien Hauge