Neve

Per Christiansen

Er der nogen der har en læge-stat stående der kunne slå " Neve " op.

Jeg mener at det må være en læge, da der i Sønder Dalby´s kirkebog (
Stevns) står noget som godt kunne være "vaccineret af Neve"

Mvh. Per , Hillerød

Peter Kannegaard

Det samme står skrevet i Dråby Mols kirkebog omkring 1820 (vaccination læge neve)
MVH Peter Kannegaard

--
Posted from fepC.post.tele.dk [195.41.46.147]

Ulla Vitus Bering

Hej Per

> Er der nogen der har en læge-stat stående der kunne slå " Neve " op.
>
> Jeg mener at det må være en læge, da der i Sønder Dalby´s kirkebog (
> Stevns) står noget som godt kunne være "vaccineret af Neve"

I bogen den danske embedslægestat står:

Tryggevælde = Store Heddinge Lægedistrikt
1825-1859 Neve, Christian Frederik, f. ca. 1788, (døbt 10.01.1788), d.
09.05.1859 (kirurg, men titel Distrikslæge)

Håber det kan hjælpe?

Hilsen

-
Ulla Vitus Bering
riisom...@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/riisom-bering/index.htm

Ulla Vitus Bering

Hej Peter

Det samme står skrevet i Dråby Mols kirkebog omkring 1820 (vaccination læge
neve)
MVH Peter Kannegaard

I samme bog står Æbeltoft Lægedistrik
1805-1838 Neve, Eberhard Davidj, f. 1761, d. 07.01.1840, Distrikskirurg
Thisted 1787-1805

Hilsen

Bente Aaris

""Peter Kannegaard"" <kanne...@mail.dk> skrev i melding

>Det samme står skrevet i Dråby Mols kirkebog omkring 1820 (vaccination
læge neve)

Hej!

Har flg. oplsyninger vdr. dr.Neve, han vaccinerede iflg. Store Heddinge
kirkebog:

24/6 1823 (en af mine tipoldemødre oplyst ved konf. 2/4 1837).
24/7 1826 (hendes søster oplyst ved konf.3/4 1842)
20/10 1829 (hendes bror oplyst ved konf.1844)
5/9 1832 (hendes søster oplyst ved konf.1846)
16/7 1851 (hendes søn oplyst ved konf.2/10 1864)
(8/7 1853 (hendes søn oldefar var vacc. af dr. Moiner oplyst ved
konf.14/4 1867))
16/8 1855 (hendes søn oplyst ved konf. 4/4 1869 igen af dr.Neve)

Med påskehilsen
fra det kolde nord
Bente Aaris

Flemming Damgaard Larsen

Hej.

Her i byen (Kirke Hyllinge) hvor jeg bor og er født var der en praktiserende
læge Neve, ihvertfald i 1951, hvor han tog imod mig. Han levede til op i
1950'erne. Hans og familiens (store) gravsted findes stadig på Kirke
Hyllinge Kirkegård, med gravsten der indeholder data for de begravede. Der
bliver stadig sat friske blomster på gravstedet. Men familien findes ikke
mere her på egnen.

Med venlig hilsen
Flemming Damgaard Larsen
E-mail: ar...@ra.dk
www.netby.net/Centrum/Alle/Damgaard

John Thomsen

On Sat, 14 Apr 2001 01:10:28 +0200, "Ulla Vitus Bering"
<riisom...@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>1825-1859 Neve, Christian Frederik, f. ca. 1788, (døbt 10.01.1788), d.
>09.05.1859 (kirurg, men titel Distrikslæge)

Det kunne være interessant om der også var et fødselssted for denne
Neve, for det passer jo fint med at han kunne være søn af den Neve
(også set som Newe) der har vaccineret en god del af det sydlige
Djursland, som du selv beskrev i et tidligere indlæg.

Måske er der endda tale om en læge-slægt med flere led...?

Venligst
John

Ulla Vitus Bering

Hej John

"John Thomsen" <sir_...@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Djursland, som du selv beskrev i et tidligere indlæg.
>
> Måske er der endda tale om en læge-slægt med flere led...?

Det har du helt ret i, men i bogen står der desværre ikke noget om lægernes
fødesogn.

Hilsen

Ulla

John Thomsen

On Tue, 17 Apr 2001 20:35:02 +0200, "Flemming Damgaard Larsen"
<ar...@ra.dk> wrote:

>Hyllinge Kirkegård, med gravsten der indeholder data for de begravede. Der
>bliver stadig sat friske blomster på gravstedet. Men familien findes ikke
>mere her på egnen.

Enten kan den vel findes men blot med andre efternavne qua vielser
etc. men der kan også være tale om at man har tegnet et abonnement med
kirkegården om vedligeholdelse et vist antal år.

Venligst
John

Hans Engmark

sir_...@vip.cybercity.dk (John Thomsen) wrote:

> [...]
>Djursland, som du selv beskrev i et tidligere indlæg.
>
>Måske er der endda tale om en læge-slægt med flere led...?

Den Danske Lægestand, Kirurger eksaminerede ved Theatrum
Anatomico-Chirurgicum 1738-1785, ved Kristian Carøe 1906

Eberhard David Neve søn af Kantor Christian Frederik Neve
født 1761 i Kbh., død 7 Jan. 1840 i Æbeltoft.
I lære hos Regimentskirurg B. Junge i Aalborg 1779, Kompanikirurg der
1779-1781. Kir. eksam. ved Amfiteatret 1782. Købte et Amt i Aalborg
1782, prakt. efter kontrakt med "de Herrer Propritaierer" i Øster og
Vester Hanherrederne mod fast aarlig Gage fra 1781. Kir. eksam
ved Akademiet F. 1788 II. Distriktskirurg i Thisted 12 Okt. 1787, i
Æbeltoft 17 Maj 1805 - Juli 1838

Gift 11 Juli 1781 i Aalborg Anne Christensdatter Wilsen, døbt 18 Juni
1763 i Aalborg, død 17 Marts 1845 i Æbeltoft, datter af Christen
Wilsen og Sophie Nielsdatter

mvh
Hans Engmark

Hans Engmark

sir_...@vip.cybercity.dk (John Thomsen) wrote:

>Måske er der endda tale om en læge-slægt med flere led...?

Den Danske Lægestand 1786-1838 ved Khristian Carøe 1905

Christian Frederik Neve, søn af Distriktskirurg Eberhard David Neve og
Ane Christensdatter Wilsen. Døbt 10 Jan. 1788 i Aalborg, død 9 Maj
1859 i Storehedinge.
Underkirurg i Søværnet 1808-11, paa Linieskibet "Prins Christian" ved
Sjællands Odde 08 og der fanget af englænderne og ført til Gøteborg,
hvor han behandlede de saarede fra skibet og senere førte dem til
Kbh., Kir. eksam, F. 15 II. Prakt. i Storehedinge, Distriktslæge der 5
Okt.1825, Kancelliraade 11 Marts 1858
Gift 7 Sept. 1813 med Christiane Helene Møller, født 7 Sept. 1791 i
Kbhv., død 21 Maj 1862 i Storhedinge, datter af Skibsfører Lars
Christian Møller

Mvh
Hans Engmark

Poul Erik Jensen

"Hans Engmark" <heng...@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Eberhard David Neve søn af ....
Kender du også de andre der står som vaccinatorer ved vielser i
Heltborg?

Bache
Dahlgaard
Drebing
Guldsmed
Jensen (Gom fra Fæggesandgaard)
Kjer
Neue (må være Neve)
Nicolaisen
Nørgaard
Ove Lallemann
Poul Smed i Harsyssel
Rafn
Rambøll
Sager
Svartz
Søe
Viberg
Willemoes
Wittendorff

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
gene...@kulturel.dk www.genealog.net

John Thomsen

On Sun, 06 May 2001 13:56:51 GMT, heng...@post6.tele.dk (Hans
Engmark) wrote:

>Den Danske Lægestand, Kirurger eksaminerede ved Theatrum
>Anatomico-Chirurgicum 1738-1785, ved Kristian Carøe 1906

Tak for'ed.... ;-))

Venligst
John