Galdesten

Kasper Egebo

Det er nu nogle år siden jeg blev opereret for galdesten. Er 19 nu, og var
vel en 15-16 år da jeg blev opereret.

Sidenhen har jeg stadig haft ret kraftige smerter derfra, dog i meget
kortere perioder (10-15 min), og det gjorde mig selvfølgelig nysgerrig efter
af finde ud af hvorfor de stadig kunne komme.

Fik foretaget en "MR" Scanning. (Den hvor man ligger inde i en stor
elektromagnet.) Men den fortalte ingenting.

Jeg forsøgte så at få lidt viden fra en tidligere biologilærer, men hun
vidste slet ikke man kunne leve uden galdeblærer. "Ret betrykkende at vide"
Så der var ikke så megen ny information at hente.

Så eneste jeg ved er at:

Kasper Egebo

Sorry. Kom til at trykke på en forkert knap så det blev sendt før beregnet.

Men det eneste jeg ved om Galdesten er:
De kommer af overmætning af kolesterol.

Men da man ikke kan læse direkte på varerdeklerationer hvor meget kolesterol
en varer indeholder spørger jeg.
Hvilke varere indeholder meget kolesterol?

Jeg gik også meget op i min styrketræning før jeg blev syg. Jeg spiste
protein tilskud næsten dagligt (ca 50 gram), og trænede hver dag. Enten
hjemme eller i motionscenter. Kan protein kosttilskuddet have haft
indvirkning på min sygdom?

Efter jeg blev opereret og til nu har jeg tabt mig ca 5 kg, og vokset 5 cm.
Dvs inden operationen vejede jeg ca 70 kg og var 170cm høj, og nu ligger jeg
på ca 64-66 kg og er 175cm høj.
Fik også for sjov målt min fedtprocent. Den ligger på ca 11% (Uden for
fodbold sæsonen)

Føler mig alt for ranglet nu, og vil derfor gerne igang med at styrketræne
igen. Men før at jeg begynder på det er jeg nød til at tage på, så jeg får
nogle depoter på kroppen.
Ellers mener jeg kroppen nedbryder "ubrugte" muskler for at opbygge de
brugte.

Problemet er bare at jeg ikke tager på ligemeget hvad jeg gør. Her tænkte
jeg så om det mon kunne ha noget med min manglende galdeblærer at gøre?

Håber i kan hjælpe mig med spørgsmålene.

Mvh
Kasper Egebo

Martin Andersen

Kasper Egebo wrote:

> [...]
> kolesterol en varer indeholder spørger jeg.
> Hvilke varere indeholder meget kolesterol?

Ifølge http://en.wikipedia.org/wiki/Gallstone er der ikke
påvist en klar sammenhæng mellem kost og galdesten.

Varer der typisk indeholder kolesterol er varer der har meget
af usunde fedtsyrer, f.eks. oksekød, svinekød, æg og smør.

> Kan protein kosttilskuddet have haft
> indvirkning på min sygdom?

Næppe.

> [...]
> igen. Men før at jeg begynder på det er jeg nød til at tage på, så jeg får

Du behøver ikke at tage på inden du starter træning, det er bare at
komme igang.

> Ellers mener jeg kroppen nedbryder "ubrugte" muskler for at opbygge de
> brugte.

Det er ikke rigtigt. Du skal bare sørge for at være i kalorioverskud, dvs
spise mere end du forbrænder, så vil du tage på.

Spis sundt, dvs grønsager og frugt. Spis magert kød så som kylling og
kalkun. Spis fed fisk så som makrel, sild og laks for at få sunde
fedtsyrer der er vigtige for kroppen. Brug olivenolie i stedet for
margarine til stegning. Nødder kan også anbefales pga sunde fedtsyrer.

Og så fuldkornsbrød..

Fortsæt bare med proteintilskuddet.
Jeg kan anbefale www.fitforum.dk ,der står der meget om kost og
træning.

> Problemet er bare at jeg ikke tager på ligemeget hvad jeg gør. Her tænkte
> jeg så om det mon kunne ha noget med min manglende galdeblærer at gøre?

Spiser du nok vil du tage på, ingen tvivl om det.

Martin.

Kasper Egebo

"Martin Andersen" <anderse...@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ifølge http://en.wikipedia.org/wiki/Gallstone er der ikke
> påvist en klar sammenhæng mellem kost og galdesten.

Så det vil sige at man faktisk ikke rigtig ved hvorfor man får dem?

> Varer der typisk indeholder kolesterol er varer der har meget
> af usunde fedtsyrer, f.eks. oksekød, svinekød, æg og smør.

> Næppe.

Protein tilskudet jeg spiste dengang bestod af en samling af protein fra
mælk, æg og ostevalle.
Og der bliver nævnt mælkeprodukter i din "liste" med usunde fedtsyre.

> Det er ikke rigtigt. Du skal bare sørge for at være i kalorioverskud, dvs
> spise mere end du forbrænder, så vil du tage på.

Så er det nok her problemet ligger.
Er stort set aldrig sulten, så det er svært for mig at spise.
Findes der måder man kan øge sin sult på?

> [...]
> fedtsyrer der er vigtige for kroppen. Brug olivenolie i stedet for
> margarine til stegning. Nødder kan også anbefales pga sunde fedtsyrer.

Findes der andre alternativer til sunde fedtsyre end fisk og nødder? Holder
ikke specielt meget af nogle af delene.

Mvh
Kasper Egebo

Sabina H.

Kasper Egebo wrote:
> "Martin Andersen" <anderse...@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Så det vil sige at man faktisk ikke rigtig ved hvorfor man får dem?

jeg har fået at vide at galdesten dannes af kolesterol.... om det er fordi
man får for meget kolesterol eller ej, skal jeg ikek kunne sige, men for
nylig fik jeg fjernet to galdesten (og galdeblæren) efter et anfald, og
inden for de sidste par år har jeg flere gange fået påvist at mit
kolesteroltal er superfint og helt i det perfekte område....

da jeg var indlagt sagde lægen noget med at galdesten typisk var noget man
så med følgende kodeord "fyrre, fed og female".....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Kasper Egebo

"Sabina H." <sab...@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> da jeg var indlagt sagde lægen noget med at galdesten typisk var noget man
> så med følgende kodeord "fyrre, fed og female".....

Præcis det samme jeg fik at vide, med at det typisk var en sygdom for
voksne, som dyrkede for lidt motion, og spiste meget forkert.

Det skulle komme af for meget kolesterol i galdeblæren.
Når galdevæsken er mættet med kolesterol (dvs der ikke kan blandes mere
kolesterol med væsken) så vil der dassen bundfald.
Ligesom hvis man rører salt op i vand. På et tidspunkt kan vandet ikke
optage mere og det overskudene ligger sig på bunden.

Bundfaldet af kolesterol kan så begynde at klumpe sammen, og danne
krystaller (sten) og på den måde gro større og større.

Mvh
Kasper Egebo

Sabina H.

Kasper Egebo wrote:

> Præcis det samme jeg fik at vide, med at det typisk var en sygdom for
> voksne, som dyrkede for lidt motion, og spiste meget forkert.

mit problem er så at jeg er 31, ikke ret overvægtig, spiser sundere end
nogensinde og i mit livs bedste form*G*
jeg har dog også den lille krølle at jeg har fået fjernet tyktarmen, og har
også fået at vide at galdesten også ofte ses i patienter med tarmproblemer
af varierende art... feks hvis man har fået fjernet noget af tarmen....
hvorfor er der ingen der har kunne give mig en forklaring på....
så min forklaring ligger i min tarmoperation.... jeg ved dog også at mange
unge mennesker alligevel får det.... men de er nok lidt en overset gruppe,
fordi overtallet af de midaldrene overvægtige er så stort....

Nicolai Kaltoft

Remsen er forty, fat, flatulent, female!

> [...]
> tarmproblemer af varierende art... feks hvis man har fået fjernet noget af
> tarmen.... hvorfor er der ingen der har kunne give mig en forklaring

Jeg kender ikke noget til, at man skulle have en øget risiko for galdesten,
hvis man har fået fjernet tyktarmen, men der er en forklaring for dem, der
har fået fjernet store dele af tyndtarmen - især hvis det er den sidste del
af tyndtarmen...

Galdesyrerne er nødvendige for at absorbere fedt og fedtopløselige vitaminer
fra vores kost såvelsom de bruges til at skaffe os af med overskydende
cholesterol - de øger nemlig opløseligheden af fedt (og dermed cholesterol).
Disse galdesyrer dannes i leveren og opbevares og opkoncentreres i
galdeblæren indtil de ved et måltid skal bruges og sendes ud i tarmen. Det
er ligeledes gennem galden at vi skaffer os af med cholesterol, hvor
galdesyrerne sørger for, at cholesterolen forbliver opløst - hvis
koncentrationen af cholesterol overstiger den mængde, som der kan opløses i
galden, så udfælder cholesterolen som sten. Dette er efter alt at dømme en
af hovedmekanismerne bag stendannelsen, men det står nu også klart, at
sandheden (som altid) er mere kompliceret end som så og endnu ikke kendes i
alle detaljer...

Nå, så langt så godt. Vi kan nemlig ikke nydanne tilstrækkeligt med
galdesyrer i leveren, så de "genbruges" ved at blive optaget igen i den
sidste del af tyndtarmen. Hvis man af en eller anden årsag mangler en stor
del af sin tyndtarm, kan man muligvis ikke danne og genoptage tilstrækkeligt
med galdesyrer og nu begynder vi vist at nå til en løsning. Hvis man mangler
en stor del af sin tyndtarm, så kan man komme til at mangle galdesyrer i
galden og så kan der ikke opløses så meget cholesterol i galden - og så
fælder cholesterolen ud som sten...

Jeg håber det gav mening... Vi kan iøvrigt sagtens leve uden galdeblæren, da
galdesaltene så bare kommer direkte fra leveren ned i tarmen uden
mellemstationen i gladeblæren. Hvis man mangler galdeblæren kan man nogle
gange få en lille smule maverumlen og diarre, hvis man indtager meget store
mængder fedt, fordi der ikke når at komme tilstrækkeligt med galdesyrer ned
i tarmen til at optage alt fedtet, som derfor fortsætte gennem hele
systemet.

Super hilsner fra
Nicolai

Sabina H.

Nicolai Kaltoft wrote:

> Remsen er forty, fat, flatulent, female!

sikkert*G* jeg fik den bare på dansk af lægen ;)

> [...]
> forklaring for dem, der har fået fjernet store dele af tyndtarmen -
> især hvis det er den sidste del af tyndtarmen...

hvis du kigger her: http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/galdesten.htm
står der under hvem der er i risikogruppen, og jeg hører så under dem der
har kronisk tarmbetændelse.... nærmere betegnet colitis ulcerosa... jeg er
så kirurgisk behandlet for 4 år siden, med fjernelse af tyktarmen og
anlæggelse af ileoanalanastomose (J-pouch), men har også været ramt af
nyresten (ca 2 år før jeg blev opereret).... i forbindelse med min
galdesten, fortalte lægen mig så at man ofte så det i patienter der er
tarmopererede, og dette var også årsagen til at de så hurtigt behandlede
mig.... jeg fik mit allerførste galdestens anfald søndag aften kl 23, og
blev opereret torsdag kl 18.... ikke helt normal procedure.....

> [...]
> stendannelsen, men det står nu også klart, at sandheden (som altid)
> er mere kompliceret end som så og endnu ikke kendes i alle detaljer...

tak for forklaringen ;)

> [...]
> man komme til at mangle galdesyrer i galden og så kan der ikke
> opløses så meget cholesterol i galden - og så fælder cholesterolen ud

ved ileoanalanastomose bruger man de nederste ca 50 cm af tyndtarmen til at
lave en pose (pouch) af, som så i fremtiden skal bruges til opsamling af
afføring, der jo af naturlige årsager er væsentligt tyndere end normalt....
i procesen "braklægges" den del af tyndtarmen imens det heler op, og der
anlægges en doppeltløbet stomi længere oppe på tarmen, til sidst fastgøres
anastomosen så til den resterende cm af tyktarmen, helt nede ved
lukkemusklen...
denne proces kan danne arvæv, som så kan skabe problemer i optagelsen af B12
vitaminer og deraf give anæmi.....
det er hvad jeg ved om den del af tarmen ;)

> [...]
> når at komme tilstrækkeligt med galdesyrer ned i tarmen til at optage
> alt fedtet, som derfor fortsætte gennem hele systemet.

der er sku mange ting man kan leve uden*G* pt mangler jeg tyktarm, blindtarm
og galdeblære..... joker lidt med at de kan tage en lunge og en nyre mere,
og så er det vist så småt sagt*G*

Kasper Egebo

"Nicolai Kaltoft" <m98...@math.ku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> store mængder fedt, fordi der ikke når at komme tilstrækkeligt med
> galdesyrer ned i tarmen til at optage alt fedtet, som derfor fortsætte

Jeg har stortset dårlig mave hver dag.
Eller ihvertfald tit. Specielt hvis jeg ikke har spist i en længere
periode.. fx springer morgen og middag over.

Jeg får ikke ondt i maven blot en øjebliklig trang til at skulle på
toilettet. Spiser jeg så for fedt?
Lever nemlig næsten kun af Brød, pasta, kartofler og fjerkræ, så vil synes
det lyder mærkeligt.

Specielt er det galt efter efter byture, hvor der er blevet indtaget
alkohold. Der er der tydeligt forskel efter operationen. Er det at forvente?

Uffe Ravn

> [...]

blindtarm
> og galdeblære..... joker lidt med at de kan tage en lunge og en nyre mere,

De har da heldigvis ikke taget din humor endnu.

Mvh. Uffe Ravn

Sabina H.

det får de sku også lidt svært ved*G* det hele bliver sku lidt trist hvis
man mister den i processen...

på en lidt alvorligere note, så kan man efter sådanne omgange ikke lade være
med at tænke på..... hvad om 10-30-50 år? hvor står jeg der med min krop,
kan jeg overhovedet leve så længe med diverse mangler og skavanker, i
betragtning af at jeg allerede nu er hvor jeg er?
jeg håber lidt på at videnskaben til den tid når så langt at de kan finde
løsninger, jeg i dag ikke kan forestille mig er muligt..... andet er bare
for trist at tænke på......

Uffe Ravn

> [...]

> løsninger, jeg i dag ikke kan forestille mig er muligt..... andet er bare

Selvfølgelig er vi nogen der ikke bliver så gamle som gennemsnittet, til
gengæld har vi fået mulighed for at bruge vores viden om at vi ikke lever
evigt, på at have et godt liv indtil da.

Desuden har vi fået noget livserfaring som ingen kan tage fra os.

Jeg snakkede med min læge idag, om en bestemt sygdom, som JFK levede med i
mange år indtil han blev skudt i Dallas.

Og her er en pointe: Mange når at dø af noget andet end deres sygdom,

Mvh. Uffe Ravn

Helle Hansen

> [...]
>
> Specielt er det galt efter efter byture, hvor der er blevet indtaget
> alkohold. Der er der tydeligt forskel efter operationen. Er det at

Hej Kasper.

Jeg har som dig fået fjernet galdeblæren.
Da jeg fik den fjernet, så fortalte lægen at nogle efterfølgende oplever
samme type smerte i ny og næ.
Jeg oplever det af og til, men der plejer enten en kop kamillete eller
syreneutraliserende piller f.eks Balancid at hjælpe.

Med hensyn til din kost, ja, så forklarer det næsten sig selv - den lyder
meget ensidig.
Du skal spise lidt mere varieret. Du får for lidt fibre, som du skal have
fra grøntsager (gerne grove som f.eks broccoli), pasta og hvidt brød er ofte
noget man får maveproblemer med, prøv evt. at spise fuldkornspasta og
grovere brød i stedet. Det sætter også gang i maven på en god måde, så du
får en mere regelmæssig afføring.
Man skal også have en mængde fedt hver dag, nødder, olie og fed fisk er en
god kilde.

Alkohol er gift, hvis du har en sart mave, så den reagerer på det.

Jeg kan anbefale dig at lave en mad dagbog, så du kan se hvad du spiser og
prøve at justere efter det. Din krop prøver at fortælle dig at du skal lave
noget om, så lyt til den :-)
Prøv evt. at gå ind på www.altomkost.dk og læs mere om de anbefalede
kostråd. Der er også en masse gode artikler om kost generelt.

Mvh,

Helle

irruaspecial...@gmail.com

Hallo,

Vi er her igjen for å kjøpe nyre for våre pasienter og de har blitt enige om å betale god sum penger til alle som ønsker å donere en nyre for å redde dem og så. Hvis du er interessert i å være en donor eller du vil redde et liv, Du skal skrive oss på e-posten nedenfor.

Dette er en mulighet for at du skal være rik ok, vi forsikrer og garanterer deg 100% sikker transaksjon med oss, alt vil bli gjort i henhold til lovgivende nyredonorer.
Så kast bort ikke mer tid, vennligst skriv oss på irruaspecial...@gmail.com

Irrua-spesialistundervisningssykehus.