Spørgsmål om kalorier og om at tabe sig

Kim Jørgensen

Hej alle,

Jeg er gået i gang med den eneste kur som jeg kan forstå at denne gruppe er
enig om hjælper hvis man skal tage sig, nemlig at forbruge flere kalorier
end man indtager. Mit problem er nu at jeg godt kan tælle/veje hvor mange
kalorier jeg indtage, men hvor mange forbrugere jeg? Det nærmest jeg kan
finde er på iForm's hjemmeside hvor man kan få et tal givet en vægt og en
meget generel beskrivelse af hvor aktiv man er, men kan det ikke gøres mere
nøjagtigt? Mere præcist er jeg i tvivl om:

1) Hvad er mit daglige forbrug når jeg sidder stille på arbejdet, cykler
X kilometer, løber Y kilometer om dagen og vejer Z kilo?

2) Hvis jeg forbrænder 2600 Kcal på min nuværende vægt og 2300 Kcal på
min ønskede vægt, hvor meget under de 2300 Kcal bør jeg så indtage?

3) Hvad nu hvis jeg en dag er ekstra aktiv, f.eks. løben en tur på en
time. Hvordan regner jeg forbrændingen ud for den tur, og hvad betyder det
for hele dagens forbrænding? Hvis turen koste 500 Kcal, er mit forbrug så
2600 Kcal + 500 Kcal, eller skal jeg trække en times forbrug fra de 2600
(2600/24 = 109 Kcal) fordi jeg laver noget andet, dvs. gevindsten ved at
løbe bliver "kun" 391 Kcal?

4) Jeg er stødt på hos iForm at hvis man vil tabe sig er det en god ide
ikke at spise noget lige efter man har motioneret, jeg går ud fra at det er
fordi man derved fylder sine sukkerdepoter op ved fedtforbrænding. Hvor lang
tid efter at man har været aktiv har man glæde af denne fedtforbrænding
(hvis det altså er det der sker)?

5) Hvor meget kan man tabe sig på en uge? Jeg synes at have set (hos
iForm?) at man maks kan tabe 700g/uge, er det rigtigt? Jeg synes at have
hørt om meget større vægttab, eller er det bare i reklamer jeg er stødt på
det?

6) Er der forskel på fedt i maden og på sidebenene? Skal jeg lave samme
arbejde for at forbrænde 1g fedt som jeg indtager med maden og 1g fedt fra
kroppen? Hvor meget energi er der egentligt i 1g kropsfedt?

7) Jeg har fundet ud af at en af de helt store problemer for mig er at
jeg spiser for meget til frokost, så den har jeg i et stykke tid sprunget
over og blot taget en gang Nupo + et par æbler i løbet af eftermiddagen. Er
der andet jeg kan spise om eftermiddagen for at holde sulten fra døren? Er
det forkert at tage Nupo til frokost og så ikke tage en portion til om
eftermiddagen som man skal hvis man følger Nupos plan for en hel dag?

På forhånd tak

Kim

P.S. Indtil nu fra 92Kg til 84Kg på 16 uger, nu er jeg super motiveret og
vil gerne holde denne trend og bruge alle de kneb der findes.

bauchmann

"Kim Jørgensen" skrev d. 30-05-03 12:44 dette indlæg :
Hej Kim
Det at tabe sig er et stort problem. For 14 dage siden havde jeg et
indlæg om Juice + Siden den tid, har jeg tabt yderligere 1,5 kg. eller i
alt 8,5 kg på 3 måneder. Ønsker du/i oplysninger så mail jeres navn til
t.bau...@mail.tdcadsl.dk.
mvh
torben

http://www.kandu.dk/

Lisbeth Jacobsen

"bauchmann" <bauchma...@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> indlæg om Juice + Siden den tid, har jeg tabt yderligere 1,5 kg. eller >

alt 8,5 kg på 3 måneder. Ønsker du/i oplysninger så mail jeres navn

Det her lugter langt væk af forsøg på at skaffe sig kunder - mere end det
handler om at informere. Har jeg ret? Ellers forstår jeg nemlig ikke,
hvorfor man skal skrive til din mailadresse for at få information, du lige
så godt kan poste her.

Vil anbefale dig at læse på www.usenet.dk hvor du kan finde reglerne for
brug af de danske nyhedsgrupper. Der kan du læse reglerne om at reklamere -
og er de ikke aktuelle i dit tilfælde (mod forventning) kan du nøjes med at
læse, hvordan man med fordel kan citere og klippe det overflødige fra inden
man svarer.

Mvh. Lisbeth

insideout

"Kim Jørgensen" <kim.jor...@sas.slet.dk> skrev i en meddelelse

Hej Kim

Det er også den metode jeg bruger "altså tælle KJ", jeg syntes dog lige jeg
vil skrive at det at tælle KJ ikke er den eneste måde at gøre tingene på.
Hvis man ikke ønsker at tælle kan men bruge de færdige systemer såsom De
Danske Vægt Konsulenter eller Weight Watchers. Her taber man sig også fordi
man indtager færre KJ end man forbrænder men samtidigt er kosten sund fordi
den er godt sammensat. Det betyder at os der tæller skal tage ansvar for os
selv og ikke overdrive vores tællen og husker at sammensætte vores kost på
en sund og fornuftig måde. Hvis man er i stand til dette vil man opdage at
der er en større frihed hvilket JEG sætter stor pris på.

> Mere præcist er jeg i tvivl om:

Det kan man godt men der vil altid være meget teori.

For at udregne dit energikrav BMR (Basal Metabolic Rate), BMR er den energi
der bruges når personen ligger stille, (de indre organers energiforbrug)
også kaldet basalstofskiftet.

For mænd er formlen sådan:

19-30 år. 0.064 x V + 2.84

31-60 år. 0.0485 x V + 3.67

Eksempel: Mand på 25 år der vejer 84 kg:

0.064 x 84 + 2.84 = 8.216 MJ/døgn 8216 KJ : 24 timer = 342 KJ/time

Nu skal du bruge noget der hedder MET som betyder (Metabolic Energy
Turnover). MET-værdien er forholdet mellem den mængde energi en person
bruger på en aktivitet i forhold til basalstofskiftet. Når gymnastik har en
MET-værdi på 4.0 betyder det at du forbruger 4 gange så meget energi pr.
minut når du gør gymnastik end hvis du ligger ned.

Eksempel:

Du sover 7 timer.

7 timer x MET.faktor 0.9 = 6.3 x BMR pr. time kJ 342 kJ = 2155 kJ.

Jeg bruger et Computerprogram som hedder WinFood 2.0 som støttes og
forhandles af Kosttabelforlaget se også www.kosttabelforlaget.dk .
Programmet kan energi beregne på over 300 forskellige aktiviteter derudover
kan det selvfølgelig beregne ens kost på 4 energi områder. Protein, fedt,
kulhydrat og alkohol. Kolesterol indhold og kostfibre mineraler og
vitaminer.

>Hvor meget energi er der egentligt i 1g kropsfedt?

38 kj

> [...]
> det forkert at tage Nupo til frokost og så ikke tage en portion til om
> eftermiddagen som man skal hvis man følger Nupos plan for en hel dag?

Forkert er det vel ikke men ? er mere om det virker på dig og en ting er
helt sikkert, det er ikke sund.

Du stiller mange ? og det er ikke alle jeg har svaret på for jeg syntes det
er for meget teori og jeg tror man når længst ved at gå op i de store ting
:-).

Her er hvad jeg gør, brug det du kan og smid resten væk.

Det første er ikke henvendt til dig Kim du er jo godt i gang.

Gå til læge og bliv undersøgt om man er sund og rask (bortset fra ens
vægtproblem). Når man har fået at vide at man ikke har et stofskifte eller
kolesterol problem samt at blodtrykket er i orden så kan man gå i gang. For
det første er det rart at vide for ikke at gøre noget forkert og hvis det
ikke helt virker som du vil kan du ikke bruge alle de mange undskyldninger
som jeg høre tit men prøve at løse problemet ved sagens kerne.

Jeg bestemte først min energi fordeling som er 30%Protein, 15%Fedt,
55%Kulhydrat og 0%Alkohol :-).

Jeg har bestemt denne fordeling fordi jeg har opdaget at et højt Protein
indhold (dog max 30%) i min mad betyder at jeg ikke trænger så meget til
søde sager. Men energi fordelingen kan være anderledes bare husk at den
stadig skal være sund.

Nu bestemmer jeg hvor meget energi jeg vil indtage? Hos mig er dette mellem
8000 og 9500 Kj alt efter hvad jeg skal lave den dag.

Nu har jeg så alle de data jeg skal bruge for at sammensætte min mad. Mange
ynder jo at sige at der ikke er noget man ikke må spise hvis man skal tabe
sig og det er i princippet også rigtigt, men der er noget mad der ikke er
fornuftigt at indtage, vi ved vist alle hvad det er :-).

Find nogle fornuftige spisetider som passer til ens dag og OVERHOLD dem, på
den måde vil du opdage hvis der er noget galt. F.eks. der det ikke godt hvis
man bliver sulten inden man skal spise næste gang, bliver man det er det
fordi man har fået for lidt at spise ved sidste måltid og man må derfor
ændre på dette, det kan også være man skal ændre sammensætningen af de
energier man får.

Grunden til at jeg købte WinFood var fordi jeg opdagede at det var meget
svært at få et overblik over vitaminer og mineraler, men med programmet er
det nu lykkes at finde en næsten perfekt balance som jeg vil bruge.
E-vitamin er det eneste problem jeg har og derfor har jeg valgt at tage en
pille for at dække dette vitamin.

Energi fordelingen over dagen er også vigtig og den skal man som sagt selv
sammensætte ud fra hvad man laver og hvornår man har brug for energien.

Vejledende:

Morgen 20%

Formiddag 15%

Frokost 20 %

Eftermiddag 15%

Aften 20%

Sen Aften 15%

Sen aften har jeg droppet (jeg spiser aldrig efter aftensmad) men spiser til
gengæld mere til morgenmad.

Nu kommer så belønningen for dit arbejde "du taber dig" hvis du ikke syntes
du taber dig nok kan du justere på energi indtaget. MEN HUSK, du må stadig
ikke på noget tidspunkt blive sulten og husk at hvis du begynder at indtage
mindre energi end den du først havde beregnet så falder vitaminer og
mineraler også, BALANCE er kodeordet, ikke for meget ikke for lidt.

Jeg har så valgt at dyrker motion oven i, og dette gør jeg lige efter
morgenmaden og efter træning er min belønning "at jeg har lavet en godt
træning" ikke som mange gør, spiser bananer drikker søde sportsdrikke osv.
Derfor er mit energi forbrug på ca. 4200-5460 Kj ved træning et STORT minus
til mit energi regnskab og en gang om ugen kan dette ses på vægten.

Mennesker som ikke dyrker motion under et vægt tab taber ikke kun fedt men
også muskler og det er som at skyde sig selv i foden da muskler har et
større stofskifte (større energiforbrug) end fedt.

Du må gerne sende mig alle dine data (hvad du lave i hvor mange timer) til
mig så skal jeg udregne dit teoretiske energikrav.

mvh
Henrik
--
Projekt idealvægt start den 19-05-2003 Vægt 155.4 kg BMI=48.4 Fedt%=55.7.
Vejning den 26-05-2003 Vægt 152.5 kg BMI=47.6 Fedt%=49.2.

Anders Hagstrøm

"insideout" <insi...@chicks.dk> wrote

> 38 kj

Er du sikker på det?
Er en del af det ikke vand?

/Anders

insideout

"Anders Hagstrøm" <and...@woah.dk> skrev i en meddelelse

> "insideout" <insi...@chicks.dk> wrote
> Er du sikker på det?

Ja.

> Er en del af det ikke vand?

Da der ingen energi er i vand forstår jeg ikke helt dit ?

bauchmann

> [...]
kan
> finde er på iForm's hjemmeside hvor man kan få et tal givet en vægt og

Jeg er da ked af, at det lugter af, at jeg skal tjene penge. Det gør jeg
under ingen omstændigheder. Det har jeg før pointeret. Det jeg gør, at
jeg anbefaler ud fra egne erfaringer. Mailer i til mig, bliver det
overgivet til en forhandler. Jeg har på intet tidspunkt med dette
produkt haft i tankerne at jeg skulle tabe mig. For mig var det derfor
en god bivirkning. Det er derfor ikke en garanti for at det virker på
andre, men den effekt det har haft med mig måtte jeg dele med andre.
Sidst men ikke mindst må jeg sige, at det er op til jer, at finde en
forhandler, det er mig uvedkommende. Jeg ville bare hjælpe andre i samme
situation som mig.
Venlig hilsen
Torben

insideout

"Anders Hagstrøm" <and...@woah.dk> skrev i en meddelelse

Hej Anders

For pokker da også Kim skriver kropsfedt :-(, så den læste jeg ikke rigtigt.

Og jeg ved faktisk ikke hvor meget energi der er i 1 g kropsfedt, anyone?

Mikkel Gybel Jensen

"insideout" <insi...@chicks.dk> wrote in message

> Og jeg ved faktisk ikke hvor meget energi der er i 1 g kropsfedt, anyone?

Det samme. Fedt er stort set fedt... dvs. at i 1 gram rent kropsfedt er der
det samme som i 1 gram svinefedt. At det så ikke er det samme som i et gram
fedtvæv er ligegyldigt, for det er ikke fedtvævet der tabes, det er fedtet.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Mikkel Gybel Jensen

"Kim Jørgensen" <kim.jor...@sas.slet.dk> wrote in message

> 2) Hvis jeg forbrænder 2600 Kcal på min nuværende vægt og 2300 Kcal på
> min ønskede vægt, hvor meget under de 2300 Kcal bør jeg så indtage?

Det kommer an på, hvor meget du vil ofre. Du kan regne ud, at hvis du
tilstræber et vægttab på ca 1 kg per uge skal du indtage ialt ca. 9000 kcal
mindre per uge end du skal for at fastholde din vægt - det giver et
energiunderskud på ca 1300 kcal per dag. Og det ernaturligvis i forhold til
de 2600.

> 3) Hvad nu hvis jeg en dag er ekstra aktiv,

Tag det som en ekstra gevinst og lad være med at spise mere af den grund -
så bliver dit energiunderskud blot endnu større den dag.

> 4) Jeg er stødt på hos iForm at hvis man vil tabe sig er det en god ide
> ikke at spise noget lige efter man har motioneret,

Det er noget vrøvl. Jo, fedtforbrændingen falder hurtigere ved at spise
efter motion, men energiforbruget ændres ikke, og da det er forbruget i
forhold til indtaget der betyder noget, så er der ingen grund til at udsætte
sig for ubehaget ved at undlade at spise - det er heller ikke sundt, idet
man øger risikoen for at blive dårlig tilpas.

> 5) Hvor meget kan man tabe sig på en uge? Jeg synes at have set (hos
> iForm?) at man maks kan tabe 700g/uge, er det rigtigt?

Man siger normalt, at man maksimalt skal tabe sig 1000 gram per uge for at
gøre det på en sund måde.

> 6) Er der forskel på fedt i maden og på sidebenene? Skal jeg lave samme
> arbejde for at forbrænde 1g fedt som jeg indtager med maden og 1g fedt fra
> kroppen?

Ja... sådan cirka.

> 7) Jeg har fundet ud af at en af de helt store problemer for mig er at
> jeg spiser for meget til frokost,

Lad for alt i verden være med at springe måltider over... sørg for, at de
ikke bliver for store, og spis så noget grønt til mellemmåltiderne. Nupo er
noget lort i det lange løb, bliv vant til at spise noget ordentlig mad uden
alt for meget energi i.

Lisbeth Jacobsen

> [...]
> jeg under ingen omstændigheder. Det har jeg før pointeret. Det jeg
> gør, at jeg anbefaler ud fra egne erfaringer. Mailer i til mig, bliver det

Skulle der tilfældigvis være tale om, at du har et nært forhold til
pågældende forhandler? Har du særlige fordele - direkte eller indirekte - ud
af at videregive folks henvendelse til en forhandler?

Hvis folk henvender sig til dig for at høre om dine personlige erfaringer
fatter jeg ikke, hvorfor du tillader dig at "overgive" deres mail til en
forhandler.

> Sidst men ikke mindst må jeg sige, at det er op til jer, at finde en
> forhandler, det er mig uvedkommende.

Det ser nu ikke ud til at være dig helt uvedkommende, når du videregiver
folks private henvendelser til en person, der har kommerciel interesse i det
produkt folk spørger til. Overlad det dog til folk SELV at kontakte en
forhandler, hvis de ønsker det.

> Jeg ville bare hjælpe andre i samme situation som mig.

Pænt nok. Men hvorfor hjælper du ikke folk ved at fortæller her i gruppen om
dine personlige interesser? Hvorfor behøver folk skrive til dig for at få
dine personlige erfaringer - og hvorfor videregiver du deres henvendelse til
en forhandler?

Mvh. Lisbeth

PS: Det vil være dejligt, om du (og andre) skærer det overflødige fra,
citerer mindst muligt/det mest nødvendige og skriver kommentaren derunder.
Indlæggene bliver meget nemmere at læse så.

Man kan læse mere om at citere og svare på indlæg på denne side:

Kim Jørgensen

Hej Alle,

Tak for alle de gode indlæg, konklusionen er vel at jeg skal blive ved med
at indtage mindre energi end jeg brugere, hvornår jeg indtager det er så af
mindre betydning, dvs. man vinder ikke noget ved at sulte en time efter
motion. Der ud over skal jeg passe på at få de nødvendige proteiner og
vitaminer, samt passe på om der er nogen med gode råd og en skjult dagsorden
:-)

Mvh
Kim

bauchmann

"Lisbeth Jacobsen" skrev d. 01-06-03 15:52 dette indlæg :

> "bauchmann" <bauchma...@kandu.dk> skrev i en meddelelse

Hej Lisbeth.
Det er noget af nogle postulater du fremlægger. Allerede for længe siden
skrev jeg hvilke erfaringer jeg selv havde, og hvad kosttilskuddet
bestod af. Da der kun er få forhandlere i Danmark, og disse er underlagt
strikse regler for markedsføring, ville jeg gøre en god gerning og være
mellemmand, uden økonomisk gevinst.
Oplysninger om produktet kan fås på www.juiceplus.dk
Kærlig hilsen
Torben

Lisbeth Jacobsen

> Det er noget af nogle postulater du fremlægger.

Hvilke postulater?

> Da der kun er få forhandlere i Danmark, og disse er underlagt strikse
> regler for markedsføring, ville jeg gøre en god gerning og være
> mellemmand, uden økonomisk gevinst.

Jeg forstår ikke helt sammenhængen mellem de strikse regler for
markedsføring og dit ønske om at gøre en god gerning. Hvad ER sammenhængen
mellem de to ting?

Hvem er det i øvrigt, du gerne vil gøre en god gerning?

Og hvordan kan det være, at folk skal skrive til dig for at få dine
personlige erfaringer? Hvorfor ikke bare poste dem her, så folk slipper for
bøvlet med at skulle skrive til dig for at få dem.

Og må vi så ikke høre, hvilket forhold du har til den forhandler, du
videresender folks henvendelser til? Kender du den pågældende? Er I i
familie med hinanden eller gode venner? Har i et kommercielt forhold til
hinanden? Får du eksempelvis ydelser/rabat for at levere den pågældende
adresser på folk, der spørger til produktet? Eller er det helt og aldeles
tilfældigt, at lige netop dén forhandler får besked om de henvendelser, du
får?

Måske vi ligefrem må få at vide, hvem dem pågældende forhandler er? Så har
folk endda selv muligheden for at kontakte den pågældende direkte... uden at
du behøver have bøvlet med at være mellemmand.

Mvh. Lisbeth

bauchmann

"Lisbeth Jacobsen" skrev d. 03-06-03 16:57 dette indlæg :

Hej Lisbeth.
Som du sikkert erfarede skrev jeg kærlig hilsen, da jeg mente du havde
brug for det. Fortsat god sommer.

Kærlig hilsen
Torben

Lisbeth Jacobsen

> Som du sikkert erfarede skrev jeg kærlig hilsen, da jeg mente du
> havde brug for det. Fortsat god sommer.

Kærlige hilsner fra folk man ikke kender er en tom og falsk omgang. Jeg
varmes kun af den ægte vare.

Tror med andre ord ikke, at du og jeg har helt samme opfattelse af, hvad der
reelt er "gode gerninger" og "kærlige hilsner".

Men jeg havde sat pris på, at du havde fortalt sandheden om dit engagement i
juicen og dine motiver for at lokke folk til at sende dig mail, som du kan
videregive til en forhandler.