Lidt om at slanke sig i den 3.de alder.

simon

Mange mennesker tager på i vægt i løbet af livet - jeg er desværre en
af dem, der tager på bare jeg ser et stykke chockolade.
Så det er efterhånden et par gange jeg har været på slankekur i løbet
af de sidste 20 år.
Jeg har hver gang tabt mig betydeligt, så det er ikke slankekuren, der
er noget galt med, så det ER jo mig :-(
Men det er ligesom, at når der er gået en 10-15 år, så har jeg taget
det på igen.
Inderst inde ved jeg jo godt, at jeg nok ikke lige fik gået den daglige
tur, eller der kom lidt for meget på tallerkenen.

Nu startede jeg så min 3.de slankekur i mit liv ca. den 1. juli i år.
Det er da også gået vældig godt i begyndelsen, hvor kiloene raslede af.
Med en vægt på 99 kg. og 175 cm. var der nok at tage af.
Jeg har tabt mig ca. 8 kg. i løbet af ca. 7-8 uger, så nu er vægten ca.
91 kg., men stadig
for meget - målet er ca. 80 kg.

Desværre ser det ud til, at jeg står lidt i stampe nu - vægten har ikke
rørt sig ikke ud af stedet i en uge, selvom jeg passer meget på med
ikke at spise mere end det, der er nødvendigt.
Desuden motionerer jeg hver dag - går en tur i rask trav på godt 5 km -
så sveden vælter frem tilsidst.
Men lige meget hjælper det. Jeg spekulerer på, hvad der kan være
årsagen - kosten?
Spiser en lille portion fedtfattig youghurt mandag - fredag morgen med
ymerdrys uden sukker. Lørdag-søndag et rundstykke med smør.
Til frokost en tomat, en kogt kartoffel, nogle skiver agurk, samt
blandet salat med et par tern fetaost på. Desuden 2 halve stykker
rugbrød med magert pålæg/tun eller lignende.
Om aftenen en lille portion aftensmad af hvad ægtefællen tilbyder.
Af mellemmåltider spiser jeg nogle cherrytomater, pærer, æbler - måske
en grovbolle i ny og næ.
Kun fredag og lørdag aften får jeg en enkelt øl eller to til maden, men
overvejer. om jeg også skal droppe det og drikke vand i stedet.

For at gøre det lidt "sjovt" at motionere, bruger jeg min telefon med
gps samt et lille gratis program, der kan vise forskellige data om mit
tur - tid, distance, kaloriforbrug, rute på kort o.s.v.
Programmet hedder Edomondo og du kan se min træning her.
Jeg har brugt det før, men slettet alle data, så det er kun data fra i
dag, der ligger der.
Jeg vil prøve at lægge min træning ind hver dag, medmindre der er dage,
hvor jeg ikke kommer af sted, f.eks. p.g.a. regnvejr eller lignende.
Du kan se det her:
http://www.endomondo.com/workouts/qe3JY3P7TGo

Men spørgsmålet til 10.000 kr. - hvordan kommer jeg videre? -
fortsætter jeg som hidtil - eller skal jeg ændre nogen af
kosten/motionen?
Vil lige tilføje, at jeg har en skræk for at løbe, da jeg faldt sidste
gang jeg var på slankekur og "skrabte" både næste, mund og hage.

mvh
simon (69 år)

Maria Frederiksen

> Men spørgsmålet til 10.000 kr. - hvordan kommer jeg videre? -
> fortsætter jeg som hidtil - eller skal jeg ændre nogen af kosten/motionen?

Fortsæt som hidtil. Måske vil en liter vand ekstra en dag hjælpe på det
eller et kalorierigt måltid. Kroppen har brug for noget at arbejde med, og i
perioder står vægttabet bare stille. Det kan vare 1-2 uger, og så kommer der
et fint dyk igen.

Mvh Maria

Carsten Riis

simon skrev den 20-08-2010 11:15:
> [...]
> de sidste 20 år.
> Jeg har hver gang tabt mig betydeligt, så det er ikke slankekuren, der

Det er lige præcis omvendt!

Det er altid slankekuren som er problemet, da slankekure aldrig har
medført noget vedvarende vægttab med sig.

Prøv lige at tage en "helikopter-tur" hen over slanke-junglen.
Er vi enige om, at mængden af slankekure er ganske overvældende og der
stadig kommer flere af dem? Hvorfor er der så stadig så flere der
bliver overvægtige over tid?

Problemet med slankekure er, at de psykologisk set er umulige at
overholde på den lange banehalvdel. Ja, man ændrer sin kost og motion
for et kort stykke tid...og naturligvis sker der et vægttab.
Når så slankekuren er forbi hhv. man ikke kan overholde den længere fx
pga trælshed, jamen så er de bagvedliggende vaner stadig tilstede og
vupti, så er kiloene kommet på igen.

Er det så umuligt at tabe sig? Næh!
Man skal bare ikke gå på kur.

Man tager fat i de vaner man nu engang har og vurderer deres andel i
overvægten.

Noget du lige noterer i baghovedet: Der findes ingen dårlige vaner!
Alle vaner fører noget godt med sig på et eller andet plan. Nogle vaner
har så den bivirkning, at de medfører overvægt, hvilket naturligvis så
er uhensigtsmæssig.

Mit tip til dig: Lad være med at piske "slankekuren" igennem, da det
bare igen på sigt medfører flere kilo.
Find i stedet for ud af hvilke vaner du har....find det gode i dem....og
dem som medfører overvægt...se om de kan finde alternativer til vanerne.

Og frem for alt: Brug nydelse som din primære navigation.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til