Mirapront (phentermin) afregisteret?

Kata

Phentermin diskuteres ofte i NG'en alt.support.diet.rx. Det er et
appetitnedsættende stof (a la amfepramon), men skulle - ifølge flere
"medlemmer" i gruppen - være mere effektivt end de øvrige appetitnedsættende
stoffer på det amerikanske marked.
Jeg var ikke klar over, at det var et "gammelt" stof, men jeg læste fornyeligt,
at phentermin har været registreret i Danmark, men er nu afregistreret (hvor
længe ved jeg ikke). Umiddelbart forekommer det mærkeligt, at man har
afregistreret et tilsyneladende effektivt lægemiddel, så jeg vil høre om,
nogen kan huske hvorfor?

Kata

Mikkel Gybel Jensen

Kata <ka...@get2net.dk> wrote in message
>Phentermin [...]. Umiddelbart forekommer det mærkeligt, at man

har
>afregistreret et tilsyneladende effektivt lægemiddel, så jeg vil
høre om,
>nogen kan huske hvorfor?

Såvidt jeg husker var der nogle, der mente at have vist, at folk
på phentermin havde en større forekomst af hjerteklapproblemer end
andre - derfor trak producenten midlet af markedet i USA (på
opfordring af FDA).

Siden er er påstanden blevet afvist af FDA efter de havde
undersøgt sagen. Senere er der kommet noget frem om, at der skulle
være en korrelation mellem phenterminbrug og brystkræft, men det
har jeg ikke hørt yderligere om...

Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, http://www.image.dk/~mgj
Student of biochemistry, Univ. of Copenhagen.

Kata

Mikkel Gybel Jensen skrev i meddelelsen <782s3v$cri$1...@news.net.uni-c.dk>...

> [...]
>undersøgt sagen. Senere er der kommet noget frem om, at der skulle
>være en korrelation mellem phenterminbrug og brystkræft, men det

Tak for svaret.
Jeg synes dog, at det ser ud som om man stadig kan få midlet i USA - bare ikke
i kombination med fenfluramin/dexfenfluramin. Det må vel så skyldes, at FDA har
undersøgt sagen nærmere, og at producenterne derfor ikke er bange for
sagsanlæg.

Kata

goj...@gmail.com

Den tirsdag den 19. januar 1999 kl. 09.00.00 UTC+1 skrev Kata:
> [...]
> længe ved jeg ikke). Umiddelbart forekommer det mærkeligt, at man har
> afregistreret et tilsyneladende effektivt lægemiddel, så jeg vil høre om,

Jeg fik at vide, at det indeholder meget små mængder af amfetamin, og at det er fordi, det er afhængighedsskabende. Jeg fik det tilbage i 70érne i et par måneder og blev ikke afhængig (og tabte mig).