Forleden var det igen-igen tæt på, at en coaster med
en sovende eller døddrukken styrmand lavede ravage
i et af verdens tættest trafikerede farvande, Øresund.
Sent tirsdag aften var det "Wilson Avonmouth" der
havde kurs mod kysten mellem Hornbæk og Hellebæk
nord for Helsingør. VTS Øresund, (Vessel Traffic
Service Øresund) fik med hjælp fra SOK, svensk
kystbevogtning, en helikopter og et andet fragtskib,
vækket skibsføreren cirka 10 minutter før coasteren
ville være stødt på grund. Helsingør Dagblad:
<
http://www.helsingordagblad.dk/article/20121010/NETNYT/121019998
>
---
2012-10-09 22:50 Wilson Avonmouth (2010)
IMO 9313747 88mX12m, dybg. 5,3m
---
Jeg husker en grundstødning her ved Ålsgårde, hvor
det var et andet Wilson-skib fra samme rederi:
---
2003-08-31 05:20 Wilson Leith (1997)
IMO 9150509 88mX13m, dybg. 5,5m
---
Udkigsmanden var gået til køjs og den overtrætte
styrmand faldt i søvn ved roret i flere omgange
mellem kurskorrektionerne:
http://www.b.dk/danmark/coaster-paa-grund-ved-aalsgaarde
Rapport fra Søfartsstyrelsen (side 17):
<
http://www.sofartsstyrelsen.dk/Documents/Publikationer/Ulykker%20til%20s%C3%B8s/OKE%20Rapporter/Kvartalsvis-Orientering/Redegoerelser32003.pdf
>
Et par år senere, få hundrede meter vest for Ålsgårde
havde vi endnu en grundstødning:
---
2006-04-13 02:55 Volgo Balt 211 (1978)
IMO 8230388 114mX13m, dybg. 3,35m
---
Udkigsmanden havde forladt broen før grundstødningen
og styrmanden var faldet i søvn.
<
http://www.dma.dk/SiteCollectionDocuments/OKE/List-marine-accident-reports-per-year/volgobalt.pdf
>
Endnu en grundstødning i det nordlige Øresund:
---
2010-08-13 04:55 Flinterforest (2004)
IMO 9313773 89mX14m, dybg. 6,5m
---
Beruset skipper stødte på grund ved Hittarp:
<
http://www.helsingordagblad.dk/article/20100813/NETNYT/708139989
>
Til sidst en druksejlads i Sejerøbugten i år:
---
2012-02-16 23:40 Danica Hav (1984)
IMO 8401535 82mX11m, dybg. 4m
---
Sovende kaptajn tæt på grundstødning:
<
http://www.dr.dk/P4/Nordvestsjaelland/Nyheder/Odsherred/2012/02/17/064030.htm
>
Danica Hav-kaptajn spritdømt:
http://soefart.dk/?art=796
P.s.
Skulle man overveje lods-tvang for alle coastere
gennem Øresund og Storebælt?
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere