Hvad er forskellen?

Uffe Holst

Hej alle,

Jeg er for nylig startet som leder i DDS for en flok mini/juniorspejdere,
og det er absolut sjovt. Min egen spejdererfaring er begrænset til de ca.
2,5 år, hvor jeg var KFUM-spejder, og hvor jeg selv var på alder med de
børn, som jeg i dag er leder for.

Vi holdt ledermøde i går, og vi holdt jo en lille præsentationsrunde af de
nye ledere, og jeg havde jo engang været KFUM'er (buuuh), og en anden ny
leder havde været FDF'er (buuuh). Lidt snak om de forskellige
organisationer førte til, at jeg spurgte: "Hvordan adskiller FDF sig
egentlig fra DDS/KFUM/KFUK)?"

Det var der faktisk ikke nogen, der kunne give mig et svar på. Generelt var
der vist den holdning, at KFUM/KFUK reelt blot var kristne udgaver af DDS,
men hvordan FDF adskilte sig var der som nævnt problemer med at fortælle
om.

Jeg håber derfor, at der er nogen her, som kan fortælle mig, hvordan de
forskellige organisationer adskiller sig fra hinanden. En fjerde
organisation, som vi blot fik nævnt ved navn på mødet i går, var DUI Leg og
Virke. Den må I også meget gerne fortælle mig om, hvis I ved noget om den.

I en anden nyligt startet tråd kan jeg se, at det vist er yndet at
diskutere, hvorvidt FDF er spejdere eller ej, og hvorvidt de hører til i
denne gruppe. Dette er jeg fuldstændig ligeglad med - jeg vil blot gerne
høre, hvad forskellen er.

--
Uffe Holst

Morten Kjaer Nielsen

Den 20 Oct 1999 19:46:58 GMT, skrev "Uffe Holst"
<u...@post6.tele.dk>:

> [...]
>men hvordan FDF adskilte sig var der som nævnt problemer med at fortælle

For mig er én af de store forskelle, at i DDS er princippet at
"Børn leder Børn", mens det i FDF er "Børn møder Voksne"

En anden er at i FDF er arbejdet primært baseret på "flok"
arbejde, mens det i spejderkorpsene er baseret på Patruljearbejde

>I en anden nyligt startet tråd kan jeg se, at det vist er yndet at
>diskutere, hvorvidt FDF er spejdere eller ej, og hvorvidt de hører til i
>denne gruppe.

Ikke altid - men det kommer jo op engang imellem :-)
Og nej FDF er ikke spejdere af hjerte og sind og vil aldrig blive
det, ligesom spejdere aldrig vil blive FDF´er af hjerte og sind
:-)

Hygge
Morten

--
ICQ: 22519358 - Domæne: http://www.gilwell.dk/
ISP: http://www.worldonline.dk/ - Chat: http://chat.worldonline.dk/

Martin Bo Hermansen

Puha, det er noget af en tråd dette kunne udvikle sig til. Men hvis vi kan
holde os til det konkrete og hvad der er vedtaget på landsplan, så er det
vel muligt at finde en forklaring. I øvrigt tror jeg, at dette spørgsmål er
blevet diskuteret indtil flere gange i denne NG.

FDF er ikke medlem af den verdensomspændende spejderbevægelse. FDF arbejder
efter formålet "At møde børn og unge med evangeliet om Jesus Kristus." Det
er ca. det samme som KFUM-Spejderne og andre indenfor KFUM/KFUK, men
metoderne er (lidt) forskellige.

FDF bruger ikke patruljesystemet, som spejderbevægelsen gør, hvor børn
bliver ledet af ældre børn. I FDF er det voksne, udnævnte ledere der står
bag hvert enkelt arrangement og ugemøde.

FDF er startet på Frederiksberg i 1902, og spejderbevægelsen kom først til
Danmark i 1909. Så et eller andet sted er det vel også FDFernes stolthed,
der gør, at vi ikke vil være medlem af det internationale spejdersamarbejde.

Udover de organisationer, som du nævner i dit indlæg er Babtist-Spejderne
også medlem af spejderbevægelsen. Jeg er egentlig ikke klar over, om DUI Leg
& Virke er medlem af denne spejderbevægelse, eller nogen anden organisation
i det hele taget?

Groft sagt kan man vel sige, at KFUM-Spejderne stort står for det samme, men
arbejder for det på en lidt forskellig måde, og at DDS laver det samme
arbejde som KFUM, men uden at have et klart kristent formål med det. (?)

Det var mit korte forslag på en forklaring.

Med venlig hilsen

Martin Bo Hermansen - mart...@FDF.dk
Giv-Et-År-medarbejder ved FDF og FDFer (ved et tilfælde...) siden 1985.

Uffe Holst skrev i meddelelsen ...
[...]

Morten Kjaer Nielsen

Den Wed, 20 Oct 1999 21:54:39 GMT, skrev "Martin Bo Hermansen"
<mart...@FDF.dk>:

>Puha, det er noget af en tråd dette kunne udvikle sig til.

Mon ikke :-)

> I øvrigt tror jeg, at dette spørgsmål er
>blevet diskuteret indtil flere gange i denne NG.

Yeps, men lad os da tage turen igen, jeg tror der er _ret_ mange
nyankomne på det sidste som også gerne vil give deres besyv med.

>Så et eller andet sted er det vel også FDFernes stolthed,
>der gør, at vi ikke vil være medlem af det internationale spejdersamarbejde.

Er FDF ikke beslægt med og medlem af Boys Brigade ? eller det
bare mig som huske forkert ?

>Jeg er egentlig ikke klar over, om DUI Leg
>& Virke er medlem af denne spejderbevægelse, eller nogen anden organisation
>i det hele taget?

Nope, i Danmark er KFUM-spejderne, KFUK-spejderne (de grønne
pigespejdere), Baptist Spejderne og DDS medlem af spejdernes
fællesråd og udgør dermed spejderbevægelsen i Danmark, de enkelte
korps er (jeg ved ikke med DBS) også så medlem af WOSM (DDS,
KFUM) og WAGGGS (DDS, KFUK).

WOSM=World Organisation of Scout Movement ( http://www.wosm.org/
)
WAGGGS=The World Association of Girl Guides and Girl Scouts (
http://www.wagggs.org/ )

Udover dette findes De Gule Spejdere (DGS) som ikke er medlem af
fælledsrådet eller verdens organisationerne, og er faktisk dermed
i praksis ikke accepteret som spejderkorps.

> [...]
>arbejder for det på en lidt forskellig måde, og at DDS laver det samme
>arbejde som KFUM, men uden at have et klart kristent formål med det. (?)

Ja, det kan til stadighed diskuteres om DDS ikke har et kristen
formål, jeg mener vi har, andre mener vi ikke har.

>Det var mit korte forslag på en forklaring.

Yeps, godt indlæg :-)
Martin, kunne vi så ikke lige på dig til at skrive under det du
svare på, og klippe det overflødige væk fra det forrige indlæg,
det fylder så pokkers meget :-)

Martin Bo Hermansen

>Yeps, men lad os da tage turen igen, jeg tror der er _ret_ mange
>nyankomne på det sidste som også gerne vil give deres besyv med.

Det kan du have ret i. Jeg er selv forholdsvis ny. Så tak for at du retter
min netettikke!

>Er FDF ikke beslægt med og medlem af Boys Brigade ? eller det
>bare mig som huske forkert ?

Vi er beslægtiget med BB på den måde at vores stifter (Holger Tornøe) så
noget af deres arbejde både i England og noget andet spejderarbejde i
Frankrig. Vi er IKKE medlem af BB. Dog har mange kredre rundt om i landet
venskabskredse fra BB over hele verden.

> [...]
>fællesråd og udgør dermed spejderbevægelsen i Danmark, de enkelte
>korps er (jeg ved ikke med DBS) også så medlem af WOSM (DDS,

FDF er også med i Fællesrådet. Vi har oven i købet formandsskabet for tiden
;-)

>Ja, det kan til stadighed diskuteres om DDS ikke har et kristen
>formål, jeg mener vi har, andre mener vi ikke har.

Ud fra hvad jeg kender til DDS, så mener jeg, at I arbejder med det kristne
livssyn, men ikke direkte for det. - Kan man sige det sådan?

>Yeps, godt indlæg :-)

Tak. - I lige måde til dit!

>Martin, kunne vi så ikke lige på dig til at skrive under det du
>svare på, og klippe det overflødige væk fra det forrige indlæg,
>det fylder så pokkers meget :-)

Det er hermed gjort ;-)

Martin BH

flyv...@kfumscout.dk

En fjerde
UH>organisation, som vi blot fik nævnt ved navn på mødet i gå, var
UH> DUI Leg og Virke. Den må I også meget gerne fortælle mig om, hvis I ved
noget
UH> om den.

Hej Uffe

DUI-Leg og Virke er en gammel organisation fra 1905. Jeg er ikke den
store ekspert men jeg prøver at svare alligevel. Navnet kommer vist af
Dansk Ungdoms Idrætsforbund. De ligner på mange måder FDF (og os andre)
men er i stedet for Folkekirken tilknyttet fagbevægelsen. De er ikke
spejdere og ønsker ikke international anerkendelse som spejdere. De er
medlem af International Falcon Movement. Deres landskontor ligger ude i
Valby. Er der nogen DUI-Leg og Virke medlemmer i denne ng der kan skrive
mere eller måske fortælle hvis jeg tager helt fejl.

Med venlig hilsen

Jens Flyvholm

Medlem af KFUM-Spejderne

Simon Kepp Nielsen

DDS, KFUM, DBS og Grønlands Spejderkorps er medlemmer af "Fællesrådet for
Danmarks drengespejdere" (DBS og GS som observatører). DDS, KFUK, DBS og GS
er medlemmer af "Pigespejdernes fællesråd". Det er disse to fællesråd, der
er medlemmer af hhv. WOSM og WAGGGS, og dermed er medlemmerne anerkendte
spejdere. Årsagen til denne lidt specielle konstruktion er, at WAGGGS og
WOSM af en eller anden grund kun anerkender et korps i hvert land.

Det betyder at organisationer som FDF, DUI - Leg og Virke samt De Gule
Spejdere ikke er spejdere. At deres aktiviteter og nogle af deres principper
minder utroligt meget om spejderes gør, at vi har et tæt og værdifuldt
samarbejde, bl.a. gennem BUS (Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd),
men også via erfaringsudveksling og debat, som f.eks. her i gruppen.

> FDF er også med i Fællesrådet. Vi har oven i købet formandsskabet for
tiden
> ;-)

What???? I følge DDS' "I bevægelse - en bog om spejderledelse" er der kun de
medlemmer jeg nævnte før. Er det forkert? I givet fald, hvor er FDF
placeret?

Er der nogen der ved, hvorfor De Gule Spejdere ikke er medlem af
fællesrådene?

> Ud fra hvad jeg kender til DDS, så mener jeg, at I arbejder med det
kristne
> livssyn, men ikke direkte for det. - Kan man sige det sådan?

I DDS' spejderlov står der, at man skal gøre sit bedste for, "at finde sin
egen tro, og have respekt for andres". Hvorvidt ens egen tro så er
kristendommen eller noget helt andet, er helt op til den enkelte.
I Spejderideen (afløseren for DDS' principprogram) står der noget om "den
danske kulturarv". Dette er noget helt andet end - omend påvirket af - den
kristne tro.

Spejderhilsen
Simon.

jo...@kfumscout.dk

MA>FDF er også med i Fællesrådet. Vi har oven i købet formandsskabet for tiden
MA>;-)

MA>Martin BH

Hej Martin

Forkert, forkert. FDF er absolut ikke med i Danske Spejderes Fællesråd
(DSF) eller for den sags skyld Fællesrådet for Danmarks Drengespejdere
(FDD) eller Pigespejdernes Fællesråd i Danmark (PFD).

FDF er med i børne og ungdomsorganisationernes samråd, hvor de for
øjeblikket ligger lokale og adresse til sekretariatet, samt har
formandsposten (det går på skift mellem medlemsorganisationerne: DBS,
DDS, DUI, FDF, KFUK-Spejderne, KFUM-Spejderne)

Med spejderhilsen
John Skindhøj
korpssekretær
KFUM-Spejderne i Danmark

Martin Bo Hermansen

>FDF er også med i Fællesrådet. Vi har oven i købet formandsskabet for tiden
>;-)
Undskyldning/rettelse:

Ups, jeg beklager meget. Vi (FDF) er ikke, som andre har bemærket, medlem af
fællesrådet. Det er samrådet vi er med i og ligger lokaler til, som John
Skindhøj skriver i indlæget over mit. Jeg havde fået byttet rundt på de to
navne (Fællesrådet og samrådet).

>Ud fra hvad jeg kender til DDS, så mener jeg, at I arbejder med det kristne
>livssyn, men ikke direkte for det. - Kan man sige det sådan?

Tak for dit svar, Simon.

Til sidst kunne jeg godt tænke mig at høre, om Uffe Holst er blevet mere
forvirret efter at have fulgt denne tråd? Hvis han/du er, så mu du meget
undskylde, for en del af skylden er vist min...

Venlig hilsen
Martin Bo Hermansen

Uffe Holst

In an article of 21 Oct 1999 Martin Bo Hermansen wrote:

> Til sidst kunne jeg godt tænke mig at høre, om Uffe Holst er blevet mere
> forvirret efter at have fulgt denne tråd? Hvis han/du er, så mu du meget
> undskylde, for en del af skylden er vist min...

Forvirret? Absolut, men jeg tror stort set, at jeg har fået et svar på mit
spørgsmål, og det kan vel stort set opsummeres til, at blandt spejderne er
det "børn leder børn", hvorimod det blandt FDF er "børn møder voksne".

--
Uffe Holst

Torben Ruby

til Uffe - et råd på hvordan du kan finde- ud af hvad de forskellige korps
står for - er ved at læse de forskellige korps hjemmeside på nettet - (ok -
jeg ved dog ikke om FDF tilladser dig at læse :-)))) ) - når pjat til side -
det gør de selvfølgelig

her er www for dem

www.DDS.dk
www.dbs.dk
www.fdf.dk
www.kfum.dk
www.kfum.dk
www.fpf.dk åh her har jeg vist ikke været selv - tjekker lige bagefter !!!

Med spejder Hilsen Torben Ruby Det danske Spejderkorps - og helt ærligt så
syntes jeg at det er lidt yt at buh af folk blot de har været i en anden
bevægelse
jeg er selv SPEJDER med stor Og DDSere med stort -. men har mange gode
erfaringer med at samarbejde !!! tak fro det alle !!!!

Uffe Holst <u...@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:62.y1.R42pFG...@post6.tele.dk...

Ib Rævdal

Hej Torben

Må jeg tillade at komme med en rettelse til din liste

>her er www for dem
>
>www.DDS.dk
>www.dbs.dk
>www.fdf.dk

www.spejdernet.dk (KFUM-Spejderne i Danmark)
www.pigespejder.dk (KFUK-spejderne i Danmark de grønne pigespejdere

(www.fpf.dk har jeg vist ikke været selv - tjekker lige bagefter !!! - Mon
ikke du skulle have gjort det først ? - det er efterhånden et par år - eller
mere siden at de to forbund FDF/FPF blev enige om navnet FDF)

God tur rundt på hjemmesiderne

Med Spejderhilsen
Ib Rævdal

Martin Bo Hermansen

> [...]
eller
>mere siden at de to forbund FDF/FPF blev enige om navnet FDF)

Jo, det er mere end et par år siden FDF og FPF blev slået sammen. Det skete
i 1974 og da blev navnet FDF/FPF. I 1994 blev navnet ændret til (helt
officielt) "Frivilligt Drenge- og Pige-Forbund, FDF" Siden www.fpf.dk har
mig bekendt aldrig eksisteret. Hvis den har eller gør, så har det nok ikke
noget med FDF at gøre.

Martin Bo Hermansen

Morten Kjaer Nielsen

Den Thu, 21 Oct 1999 17:29:38 GMT, skrev "Ib Rævdal"
<ib.ra...@kfumscout.dk>:

> [...]
<snip>

>www.spejdernet.dk (KFUM-Spejderne i Danmark)
>www.pigespejder.dk (KFUK-spejderne i Danmark de grønne pigespejdere

Så hiver jeg da også lige en bemærkning ind ;-)

http://www.spejder.dk/ eller http://www.gilwell.dk/ ;-)

Uffe Holst

In an article of 21 Oct 1999 Torben Ruby wrote:

> [...]
> nettet - (ok - jeg ved dog ikke om FDF tilladser dig at læse :-)))) ) -
> når pjat til side - det gør de selvfølgelig

Tak, det vil jeg gøre ved lejlighed.

> Med spejder Hilsen Torben Ruby Det danske Spejderkorps - og helt ærligt
> så syntes jeg at det er lidt yt at buh af folk blot de har været i en
> anden bevægelse

De buuh'er, som jeg nævnte i mit oprindelige indlæg var vist heller ikke
nogen, som man skal lægge noget nedsættende i. Jeg havde da absolut indtryk
af, at de øvrige ledere i min DDS gruppe havde stor respekt for de andre
korps, og så vidt jeg forstod, så havde de også på nogle områder et
samarbejde med FDF.

--
Uffe Holst

Torben Ruby

> Hej Torben
> Må jeg tillade at komme med en rettelse til din liste

hejsa - ja det må du da gerne !!!

> [...]

eller
> mere siden at de to forbund FDF/FPF blev enige om navnet FDF)

jeg viste det faktisk godt - men jeg var lidt i tvivel og næste gang vil jeg
lige tjekke en ekstra gang inden jeg smider det ud her ¨på siden - men at
www.kfum.dk - lige er en fodbold klub - jaaaaa der blev jeg godt nok lidt
overrasket ;-))))) - jeg burde nok have kopieret den mest brugte fra min
bookmaks - da jeg bruge siderne rigtig meget - (dog er jeg lidt træt af en
af dem - da man kun må læse om deres formål !!! - alt det sjove har jeg ikke
adgang til !!!)

men tak for rettelserne

Torben Ruby -

Ib Rævdal

Hej Morten

>Så hiver jeg da også lige en bemærkning ind ;-)
>
>http://www.spejder.dk/ eller http://www.gilwell.dk/ ;-)

Tak fordi du gad at supplere min rettelse. Jeg kan bare ikke lige få øje på
forskellen på www.dds , www.gilwell.dk og www.spejder.dk
- jeg ønskede at kaste lys over sagen og ikke sprede yderligere forvirring

Med Spejderhilsen
Ib Rævdal

Morten Kjaer Nielsen

Den Thu, 21 Oct 1999 21:09:14 GMT, skrev "Ib Rævdal"
<ib.ra...@kfumscout.dk>:

>Tak fordi du gad at supplere min rettelse. Jeg kan bare ikke lige få øje på
>forskellen på www.dds , www.gilwell.dk og www.spejder.dk

Det var også derfor jeg smed en smily ind efter - fordi det ikke
betød noget, og bare var for sjov.

>- jeg ønskede at kaste lys over sagen og ikke sprede yderligere forvirring

Jeg beklager såfremt du har oplevet mit indlæg som værende
medvirkende årsag til at skabe forvirring og formørke denne
debat.

Morten Kjaer Nielsen

Den Thu, 21 Oct 1999 22:32:00 +0200, skrev "Torben Ruby"
<rub...@image.dk>:

< om http://www.spejdernet.dk/ >

>bookmaks - da jeg bruge siderne rigtig meget - (dog er jeg lidt træt af en
>af dem - da man kun må læse om deres formål !!! - alt det sjove har jeg ikke
>adgang til !!!)

Wauu.. vist lang tid siden jeg har været forbi der, kanon design
:-))

Torben, du kan da oprette dig som gæst og komme ind, det er godt
nok lang tid siden jeg har været forbi, men den gang havde jeg da
adgang til alt, undtagen en @kfumscout.dk email, men det har jeg
heller ikke så meget brug for.

Torben Ruby

> [...]
>
> Torben, du kan da oprette dig som gæst og komme ind, det er godt
> nok lang tid siden jeg har været forbi, men den gang havde jeg da

hmmm Morten - jeg prøvede faktisk at pakke det pænt ind for ikke at lave
postyr - for du ved da vist godt hvem den Ene korps eller forening jeg talte
om er !!!! eller glemmer du hurtig - og forresten det med at du lovede mig
bank - skal vi sige BS 2004 ??? :-)))) når nej - det bliver nok DA/DC
Mødet - (husk din drillepind ) :-))))

> Hygge
> Morten

Morten Kjaer Nielsen

Den Fri, 22 Oct 1999 01:30:57 +0200, skrev "Torben Ruby"
<rub...@image.dk>:

>hmmm Morten - jeg prøvede faktisk at pakke det pænt ind for ikke at lave

>postyr - for du ved da vist godt hvem den Ene korps eller forening jeg talte
>om er !!!! eller glemmer du hurtig

Ja, jeg glemmer hurtigt :-) - tror det har noget med min
fremskredne alder at gøre :-)

> - og forresten det med at du lovede mig
>bank

Har jeg virkelige lovet dig bank ?... hmmm.... nej der er sgu så
hårdt at skal til at slå på folk.

>- skal vi sige BS 2004 ??? :-))))

Tja...... der er for lang tid til...

> når nej - det bliver nok DA/DC
>Mødet - (husk din drillepind ) :-))))

Tror jeg ikke.... pt. er jeg ikke så aktiv i "korpset", snart
helt ude at DA-forsamlingen, så ved hvem om jeg bliver lukket ind
igen ;)-)

Ha en god dag - og til alle jer medlurer - tag og gør noget godt
for din arbejdskollega idag, eller hende du sidder ved siden af i
skolen, giv et smil og gør nogen glade :-))

Kim Rasmussen

For snart 1 år siden (eller er det mere) diskuterede vi kort om det ikke var
en god ideat lave en FAQ, så vi undgik følgende tråde.

Dengang kom vi ikke videre med et, men var det noget vi skulle kigge på
igen???

Personligt irritere det mig nu ikkesynderligt at vi indimellem diskutere
forskellen mellem spejderne og FDF, men det ville nu være smart hvis vi
havde en FAQ om det (og meget andet), eller hva'?

Nå, du spørger også til DUI- Leg og Virke (De unges Idræt). Det er heller
ikke det jeg ved mest om, men jeg ved at det blev startet med FDF som
forbillede.

Med lidt hjælp fra "På Livet Løs", kan jeg nævne følgende:

I 1905 var FDF et landsforbund med kredse i flere byer, bl. Aalborg og
Århus, og i juni 1905 (altså længe inden BP havde tænkt på spejderne :-) ),
blev Kjøbenhavns frivillige Dregeforbund dannet med formålet: "At samle de
unge til sundt kammeratligt samvær som værn mod alle hånde fristelser".
Næsten samtidigt blev også Odense friviloige Drengeforbund oprettet.
Kjøbenhavns frivillge Drengeforbund blev senere meldt ind i FDF, mens mange
af de andre "små-forbund" gik nedenom og hjem. I oktober 1905 blev "Dansk
ungdormsforbund" så dannet, af kontreadmiral Victor Hansen (som forøvrigt
var gammel FDFer...) og journalist Harald Tofte. De ville "styrke
nationalfølelsen hos den opvoksende ungdom".

Det var også i 1905 (nærmere bestem maj 1905) at fik den håprde kritik i
Ekstra Bladet, som mange FDFer sikkert har hørt citeret flere gange, nemlig
under overskriften "En hæslig Klub": "indirekte var oprettet af
Krigsminister Madsen og Indre-Mission i Fællesskab, direkte af en Aitekt,
der hedder Tornøe... Det prædiker en Religion, der bestaar af lige Dele
Kristendom og Militarisme", og det andet (kendte) citat "Drengene skla holde
Sommerferie på en slags Sommerkaserne under Bøn og Geværild"...

Det var ikke kun Ekstra Bladet der ikke kunne "lide" FDF, og så
Socialdemokraten var modstandere; man frygtede vidst at FDF stjal "deres"
drenge. (FDF var for alle drenge, men man høstede klart flest i
arbejderklassen).
Så Socialdemokraten jublede sidst i 1905 da den 18-årige Louis Florin (også
en tidligere FDFer...) kaldte "alle københanske Drenge" til møde.
Man skrev følgende:
"Nu danner vi et frivilligt Drengeforbund for Arbejdernes Børn. Vi vil øve
dem i Vaabenbrug - og skulle det en Gang komme til et alvorligt Opgør mellem
Arbejderne og Overklassen, saa er det jo ikke af Vejen, at Arbejderne kan
haandtere Bøsse og Sabel"

Dagen efter det første møde, skrev man triumferende:
"En rask Start. Færdig med Frikadelleforeningen!"
(Hvis nogle skulle være i tvivl så er det FDF) :-)

Så DUI er altså dannet i direkte oppesition til FDF, selvom opbygningen var
en næsten nøje kopi af FDF.
En anden forskel var at FDF (dengang) var gratis, men DUI opkrævede 20 øre
pr. mdr. i kontigent
"Lærerne" fik så 1 krone i timen for deres indsats.

Så på den måde adskildte DUI sig altså klart fra FDF hvor man benyttede (og
stadig benytter) ulønnede frivillige ledere, hvilket man forøvrigt også
valgte at gøre brug af i spejdebevægelsen da den 4 år senere kom til
Danmark.

DUI er altså tilsluttet "arbejderne", og var meget et modstykke til FDF i
stedet for at have et nærmere defineret mål...
Jeg kan også nævne at DUI hurtigt kom i økonomiske vandskeligheder (pga.
deres kontingent og lederbetaling), skønt at bl.a. fagforeningerne spøttede
penge i kassen.

Jeg nævnte Ekstra Bladets kritiske artikler i starten, og grunden var at jeg
gerne ville slutte af med en fra april 1906, som er den del mere positiv om
FDF (hvilket de ellers ikke generalt var)...

"Naar vi skal være oprigtige, har vi mest Sympati for de Frvillige, dem kan
man da forstaa. De erklærer aabent og ærligt, at det, de vil lave, er
Kristendom og Gymnastik. Ganske vist lyder det blasfemisk. - A. C. Meyers
Foretagende (A. C. Meyer var "topfigur" i DUI) som en Modvægt mod de Hellige
er haabløst. Vi skal lade de Hellige løbe Linien ud; de maa vel engang blive
trætte. - Dansk Ungdomsforbund er os det allerusmageligste; man er saa
forkrøblet, at man slet ikke tør nævne Ordet Kristendom; det er laaddent,
uldent fordægtigt; Krigsgalskab under en eller anden Form"

Tja, vi ("de Hellige" = FDF) er da heldigvis ikke blevet trætte endnu, og
bliver det forhåbenligt heller aldrigt :-)

Det var lidt historie...
Om DUI stadig bruger betalte ledere, og hvad deres arbejdsområde nærmere er
i dag, ved jeg (som jeg startede med at skrive) ikke særligt meget om, så
hvis der er en der kan fortælle os noget mere ville det jo være dejligt!

Kim Rasmussen
Giv-Et-År-medarbejder, FDF

Torben Christiansen

Hej Torben Ruby
Glemte du ikke KFUK-spejderne www.pigespejder.dk ?
Vi er da vist også et slags spejderkorps.. ,-)
Iøvrigt: Tak for din holdning til samarbejde med andre korps - det er også
min mening..
Med spejderhilsen

Torben Christiansen
KFUK-sp., Frederiksværk gruppe

Torben Ruby

Martin Bo Hermansen <mart...@FDF.dk> wrote:

> En fjerde organisation, som vi blot fik nævnt ved navn på mødet i går, var

> DUI Leg og Virke. Den må I også meget gerne fortælle mig om, hvis I ved

> noget om den.

Det er socialdemokratiets børneorganisation, lige som DSU er
socialdemokratiets ungdomsorganisation.

DUIerne var tidligere uniformerede, og var et socialdemokratisk
alternativ til spejdere og fdf'ere. Men i 30erne var også DSUerne
uniformerede - med ridebukser, knælange støvler og skrårem [det mest
yndede billede af de nazi-inficerede KUere fra 30erne er faktisk DSU
Brønshøj :-)].

Men i dag kan man ikke engang kalde DUIerne for et uniformeret
ungdomskorps. Jeg tror i øvrigt at de må være tætte på at være uddøce...
--
Per Erik Rønne
E-mail xer...@kfumscout.dk

Per Erik Rønne

Simon Kepp Nielsen <ke...@aub.dk> wrote:

> Er der nogen der ved, hvorfor De Gule Spejdere ikke er medlem af
> fællesrådene?

Jeg har været inde på deres hjemmeside [www.degulespejdere.dk], og har
kunnet se at de selv /ønsker/ at blive medlem.

DGS har nogle af landets ældste spejdergrupper, helt tilbage fra omkring
1920. De udgør en udbrydergruppe fra DDS, fra dengang DDS fusionerede
med de blå pigespejdere - og antog pigernes blå uniform i stedet for
drengenes "gule" [i realiteten: khaki]. Jeg kunne forestille mig at
DDSerne stadig er bitre på den vel 2-3000 spejdere der holdt fast i den
gamle DDS-uniform, og dannede deres eget spejderkorps, der er tilsluttet
"World Organization of Baden Powell Scouts" :-).

Som grøn drengespejder har jeg ingen erfaring med de gule. Jeg mødte dog
en dreng på ULK-kursus [for 17-20-årige spejdere] her i efterårsferien,
som havde mødt en på Grønland. Den gule mente at DGS var det eneste
/rigtige/ spejderkorps i Danmark, da det var det eneste korps der holdt
fast i brugen af korte bukser også om vinteren - os grønne og DDS var
for tøsedrenge ....

Om han var repræsentativ for de gule, er jeg ikke klar over !

Martin Bo Hermansen

Per Erik Rønne skrev i meddelelsen <9414636...@wgserv.kfumscout.dk>...

> [...]

Jeg ved ikke, hvad der er sket, men der er gået noget galt med citeringen
her. Jeg har ikke skrevet noget om DUI i tråden Hvad er forskellen. Jeg
blandede mig godt nok, men det var vist ikke liiige på det punkt. Men ok,
jeg lærte noget nyt, sel´vom jeg ikke havde spurgt efter det. Det var Uffe
Holst, der skrev det i det første indlæg. Men uanset hvad, så var det er
godt spørgsmål - og et godt svar!

Venlig hilsen
Martin Bo Hermansen, FDF

Morten Kjaer Nielsen

Hej

Sun, 07 Nov 1999 20:09:42 GMT, skrev xer...@kfumscout.dk (Per
Erik Rønne):

http://www.gulspejder.dk/ ;-)

> [...]
>1920. De udgør en udbrydergruppe fra DDS, fra dengang DDS fusionerede
>med de blå pigespejdere - og antog pigernes blå uniform i stedet for

Citat fra De gule spejderes "Grundlov", som kan findes på
http://www.gulspejder.dk/grundlov.htm:

"Grundloven er vedtaget på den stiftende generalforsamling den
25. februar 1984....."

Altså de blev stiftet i 1984, og ikke dengang i1973 hvor
sammenlægning af DDS og DDP fandt sted.

Men det er korrekt såvidt jeg husker at det var udbrydere af DDS.

> [...]
>gamle DDS-uniform, og dannede deres eget spejderkorps, der er tilsluttet
>"World Organization of Baden Powell Scouts" :-).

Nej, jeg tror ikke der er nogen i DDS som er bitre på DGS,
hvorfor skulle de dog være det, DGS´erne havde behov for at tage
en anden sti end DDS´erne, så det er vel ok.

Jeg havde d. 15/3-99 en email udveksling med DGS´s Spejderchef,
som fortalte at de havde 400 medlemmer d. 31/12-97, og at han
skønnede tallet til 450 på det tidspunkt.

>Den gule mente at DGS var det eneste
>/rigtige/ spejderkorps i Danmark, da det var det eneste korps der holdt
>fast i brugen af korte bukser også om vinteren - os grønne og DDS var
>for tøsedrenge ....

Skræmmende !

>Om han var repræsentativ for de gule, er jeg ikke klar over !

Det må vi så sandelig ikke håbe, ellers er det vist nogle af BPs
vise ord de har misforstået.

Hygge
Morten

--
- ICQ UIN: 22519358 - Spejderkorps: http://www.dds.dk/ -
- [ Er du ny på Usenet, prøv så at besøge http://www.usenet.dk/ ] -

Per Erik Ronne

> [...]

> Holst, der skrev det i det første indlæg. Men uanset hvad, så var det er

Der er gået meget galt. Adskillige indlæg jeg har skrevet for /lang/ tid
siden, er pludselig dukket op - som om de er skrevet for få timer siden
?

Men går jeg tilbage til dit indlæg ser jeg nu tydeligt "Jeg er egentlig

ikke klar over, om DUI Leg & Virke er medlem af denne spejderbevægelse,

eller nogen anden organisation i det hele taget?". Skrevet med angivelse
af dig i hovedet - men navnet "Uffe Holst" i bunden af indlægget. For 18
dage siden.

Med MacSOUP kan man se en tråds træstruktur, så det er let at se hvem
der svarer hvem [der er en grafisk fremstilling med rod og grene af
træstrukturen].

m...@kfumscout.dk

> [...]
KR>unge til sundt kammeratligt samvær som værn mod alle hånde fristelser".
Længe inden og længe inden... tja jeg ved ikke rigtigt.
BP fik idéen til hans ungdomarbejde under belejringen af Maffeking
(eller hvordan det nu staves), hvilket var i 1899. (de har lige holdt
100 års jubilæum (jeg har med vilje ikke skrevet fejret)).
Men det er rigtigt at han først så hvordan han kunne bruge det i
1906-1907, da han introduserede spejderbevægelsen, bl.a. med turen til
B. I.
For øvrigt mener jeg at FDF i starten "kun" var en ekstra gymnastik
forening, der efterhånden tog den moderne spejderbevægelses aktiviteter
til sig, hvor spejderne havde et væsentligt anderledes program fra
starten.

> [...]
KR>stadig benytter) ulønnede frivillige ledere, hvilket man forøvrigt også
KR>valgte at gøre brug af i spejdebevægelsen da den 4 år senere kom til

Det var ikke noget man valgte at gøre brug af i Danmark. Det har altid
været et must at spejderne blev vejledt af ulønnede ledere.

> [...]
KR>stedet for at have et nærmere defineret mål...
KR>Jeg kan også nævne at DUI hurtigt kom i økonomiske vandskeligheder (pga.

Per Erik var i tvivl om DUI var spejdere. Det er de ikke.
Men hvor mange er der på landsplan? Jeg har aldrig mødt dem, hverken i
aviser eller live. Er der nogen her?

Max
Grøn

Kim Rasmussen

m...@kfumscout.dk skrev i meddelelsen <942691...@wgserv.kfumscout.dk>...

> [...]
>forening, der efterhånden tog den moderne spejderbevægelses aktiviteter
>til sig, hvor spejderne havde et væsentligt anderledes program fra

Det er rigtigt at FDFs aktiviteter i starten ikke var "spejderaktiviteter",
men derimod eksercits, gymnastik, ambulanceøvelser (det vi i dag kalder
førstehjælp) og march ture. Da spejderne kom til Danmark i 1909, så man med
interesse på dette "nye" spejding, og man lavede også flere forsøg med det
rundt omkring i landet. Fx oprette man en en kreds der hed "FDF spejderne"
(det var forøvrigt Frederiksberg 4. kreds) og de fik specielle grønne
uniformer, men beholdt FDF kasketten.
Officielt ville man ikke rigtig indøre spejdersport i FDFs program, men det
er et faktum at mange kredse kiggede meget på hvad spejderne gjorde, og
lærdte en del af dette. Så FDF lavede "spejderaktiviteter" allerede fra ca.
1910, skønt det først blev officielt indført i 1919. Her valgte man
forøvrigt at kalde det "Væbneridræt" (og det er vel også det navn vi bruge i
dag...), så det ikke så ud som om at man havde fået store dele af idéerne
fra spejderne :-)
FDF holdt dog fast i gymnastikarbejdet til langt op i 50-60'erne. Så der er
på ingen måde tale om at FDF blot så at det spejderne gjorde var smart og så
nuppede det. Man kiggede interesseret på hvad "de" lavede, og tog det man
mendte man kunne bruge, og kombinerede det, med det man lavede i forvejen.

>Det var ikke noget man valgte at gøre brug af i Danmark. Det har altid
>været et must at spejderne blev vejledt af ulønnede ledere.

OK, det var også det jeg mente!

>Per Erik var i tvivl om DUI var spejdere. Det er de ikke.
>Men hvor mange er der på landsplan? Jeg har aldrig mødt dem, hverken i
>aviser eller live. Er der nogen her?

Nej, de er ikke vanvittge synlige! Deres medlemstal fremgår heller ikke af
deres web-stie

Kim Rasmussen
Giv-Et-År-medarbejder, FDF

k.jensen

>Udover dette findes De Gule Spejdere (DGS) som ikke er medlem af
>fælledsrådet eller verdens organisationerne

Dette er imidlertidigt ikke sandt.
Vi (de gule spejdere) er medlem af WFIS, World federation of Indepent
scouts, some tæller mange lignende såkaldte BP scouts.
Hvis du vil vide mere om vores korps så kan jeg henvise til vores aldeles
glimrende hjemmeside: http://www.gulspejder.dk

, og er faktisk dermed
>i praksis ikke accepteret som spejderkorps.

hmmmm, ingen kommentarer.

Mange hilsener fra en gul spejder . Kenneth

Morten Kjaer Nielsen

Hej

Fri, 19 Nov 1999 22:08:21 +0100, skrev "k.jensen"
<k.je...@mail.tele.dk>:

>Dette er imidlertidigt ikke sandt.
>Vi (de gule spejdere) er medlem af WFIS, World federation of Indepent
>scouts, some tæller mange lignende såkaldte BP scouts.

Men skal formalia være iorden, så er WFIS ikke anerkendt af de to
spejderorganisationer WOSM og WAGGGS, som er de to verdens
organisationer for spejderbevægelsen.

Men jeg vil nu af ikke af den grund holde op med at kalde jer for
spejdere.

>, og er faktisk dermed
>hmmmm, ingen kommentarer.

Men rigtigt.

Peter Makholm

mkn.2...@gilwell.dk (Morten Kjaer Nielsen) writes:

> Men jeg vil nu af ikke af den grund holde op med at kalde jer for
> spejdere.

> Men rigtigt.

Rent faktisk modsiger du dig selv. I praksis siger du jo ovenover at
du godt vil kalde dem spejdere. At de gule spejdere ikke er accepteret
som et spejderkorps er derfor kun en rent teoretisk konstruktion.

FUT: værk

--
I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to me, to everyone,
and may each of you fry in hell forever.

Morten Kjaer Nielsen

On 22 nov 1999, Peter Makholm wrote in dk.fritid.spejder:

>Rent faktisk modsiger du dig selv. I praksis siger du jo
>ovenover at du godt vil kalde dem spejdere. At de gule
>spejdere ikke er accepteret som et spejderkorps er derfor kun
>en rent teoretisk konstruktion.

Nej, jeg skriver at _jeg_ fint kan acceptere dem som spejdere, men
at deres korps ikke er officielt anerkendt af verdens
spejderkorpset.

>FUT: værk
Sorry... but no no :-)

--
Hygge
Morten

flyv...@kfumscout.dk

Per Erik Rønne Skrev:
PR>Som grøn drengespejder har jeg ingen erfaring med de gule. Jeg mødte dog
PR>en dreng på ULK-kursus [for 17-20-årige spejdere] her i efterårsferien,
PR>som havde mødt en på Grønland.

Kære Peter

Jeg er som du ved en meget nysgerrig sjæl. Havde i Per Rønne med i
staben på ULK eller var han bare på besøg.

Med venlig hilsen

Jens
Jens Flyvholm
Serbiensgade 6, 1th.