Må skruen løbe med rundt?

Thyge Jensen

På en 13 BRT dansk jagt med en 55 HK Ford diesel diskuterer vi, om hvorvidt
det er bedst, at skrueakselen løber med under sejlads for sejl, eller om den
skal være stoppet. Gearets fabrikat er ukendt, men den har sin egen
oliesump, uden tryk fra maskinen.

Mvh

TJ

Jacob

"Thyge Jensen" <thyge....@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
Hvis skrueakslen har sit eget smøresystem der ikke er afhænigt af omverdnen
og den i øvrigt ikke er forbundet til motoren (sat i gear) så er den
ligeglad. den blover jo slidt lidt mere. men det er vist marginalt. jeg kan
ikke se noget problem. måske skulle du få dig en klap propel

Jacob

Troels Hansen

Jacob wrote:
> [...]
> ligeglad. den blover jo slidt lidt mere. men det er vist marginalt. jeg kan
> ikke se noget problem. måske skulle du få dig en klap propel

Ved at Volvo foreskriver, at man på deres sejldrev med fast skrue,
starter motoren hver xx time og sætter den i gear og sejler lidt for at
smøre gearet, også selvom motor og gear har seperat smøresystem.

Rochy Nielsen

Vis dit gear er mekanisk kan du sætte i bakgear for at låse akslen hvilket
er bedst for ikke at have slid på aksel og lejer

mvh Rochy

Flemming Torp

"Thyge Jensen" <thyge....@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse
Er der ikke to spørgsmål i ovenstående:

1. Hvad er - rent mekanisk/smøremæssigt - bedst?

2. Hvad er bedst for farten, når vi sejler for sejl - hvis
der f.eks. er tale om en fast trebladet propel ?

Om det sidste spørgsmål er relevant i denne sammenhæng (13
BRT) ved jeg ikke, men er der nogen i gruppen, der kender
svaret på det andet spørgsmål - sådan rent generelt - vil
jeg gerne høre det.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Carsten Holck

Flemming Torp said the following on 05-06-2005 10:43:

His man sammenligner med en flypropel skal den stoppes, hvis den tvinges
med rundt, bremser den cirka ligeså meget som en fast skive med samme
diameter som skruen, også selvom den ikke kantstilles.

/carsten

Jacob

"Carsten Holck" <cho...@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse
det passer da ikke helt. det er når den er kommet op i omdrejninger den
begynder at bremse. men det er pga. de meget tynde blade der sidder på en
fly propel. på en båd med 3 blade vil jeg mene at det er en fordel at lade
den løbe frit.

Jan Rasmussen

> [...]
> fly propel. på en båd med 3 blade vil jeg mene at det er en fordel at lade

Ja, flyets propel bremser fordi den trækker moteren rundt, og for at rotere
en motor at der skal en hvis kraft til, da det er vinden der generer kraften
til at dreje motoren giver det naturligvis en bremsene kraft. (propellens
areal svare i dette tilfælde til en stor skive med propellens diameter)
reducuer du derimed hastigheden og dermed vindkraften stopper propellen og
motoren roterer ikke længere. nu er det kun arealet af selve
propelvingernens overflade der giver modstand.

Med andre ord, hvilken metode skaber mindst modstand. en stille stående
skrue, eller en skrue der roterer?
Når skruen står stille er det altså arealet af skruebladene der giver
modstand, når den roterer er det arealet af cirklen (skiven) der giver
modstand.
så kommer spørgsmålet, hvor meget kraft kræver det at drive aksel og gear
rundt?

Det letteste regne stykke ville måske være at prøve at låse skruen og
efterfølgende lade den rotere under sejlads. og ganske enkelt aflæse farten.
så ved du hvad der er bedst for netop din båd.

mvh
JR

Carsten Holck

Jacob said the following on 05-06-2005 11:39:
En skrue der løber med har mange kræfter, jeg har prøvet at starte en
450hk diesel ved at løbe den igang og koble gearet ind manuelt, den
startede med det samme... så bremser det gør det. Husk at det er muligt
at skruebladene er brede, men de står også en hel del på skrå.

/carsten

Jan Rasmussen

> Husk at det er muligt
> at skruebladene er brede, men de står også en hel del på skrå.
>
> /carsten

Det ændrer ikke på deres areal

mvh
JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

BJ

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det ændrer ikke på deres areal

Det har du ret i og det gør det heller ikke hvis man kantstiller bladene.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Carsten Holck

BJ said the following on 05-06-2005 16:43:
Nej men det ændre på "det effektive" areal, og dermed på den modstand
den giver ved at blive slæbt igenem vandet

/carsten

BJ

"Carsten Holck" <cho...@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej men det ændre på "det effektive" areal, og dermed på den modstand
> den giver ved at blive slæbt igenem vandet

Det er vel derfor propelflyvemaskiner kantstiller ikke trækkende propeller.

Mediet er blot lidt tyndere end vand..;-)

Flemming Torp

"Carsten Holck" <cho...@malling.com.invalid> skrev i en
meddelelse

Er jeres konklusion, at f.eks. en fast trebladet propel, der
bliver 'tvunget til at stå stille' (sat i gear) ... giver
samme vandmodstand som hvis propellen, 'får lov til at løbe
rundt' (sat i frigear)?

Carsten Holck

Flemming Torp said the following on 05-06-2005 20:03:

Nej, imo giver det mindre modstand at blokere den end at den løber frit

/carsten

BJ

"Carsten Holck" <cho...@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, imo giver det mindre modstand at blokere den end at den løber frit

Dette fordi den ikke kan kantstilles som en flyvemaskines.

Til både har man opfundet foldepropellen, hvilken ville være vanskelig at
anvende på et fly .... det skulle da lige være den indtrækkelige
motorinstallation til svævefly..;-)

Flemming Torp

"BJ" <dkfrit...@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> være vanskelig at anvende på et fly .... det skulle da
> lige være den indtrækkelige motorinstallation til

Nu taler I om flyvemaskiner igen FUTFUT ;-)) ...

Er alle, der følger den tråd enige i, at en fast trebladet
skrue, der er sat i gear (dvs. ikke kan køre rundt) yder
*mindre* vandmodstand end en, der 'får lov at løbe frit'? -
og konklusionen således er:
*Sæt altid din faste propel i gear, når du sejler for sejl*

Hvis man så kan dreje, folde, kantstille propelbladene eller
helt gemme den væk (sic! ;-)) er så en helt anden sag. Jeg
er ude efter en helt fast regel for den, der sejler med en
fast trebladet propel - min svoger, by the way ...

BJ

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> *Sæt altid din faste propel i gear, når du sejler for sejl*

så o.k. da..jeg ville sejle med låst propel.

Jeg kan ikke lige komme med en videnskabelig forklaring, det må ske i
dk.videnskab...;-)

Jeg sidder blot og tænker på, en propel skuer sig gennem mediet (vand).

Mange tror den flytter vandet bagud (jeg tør ikke mere tale om
luftskruer..;o)).

Virkningsgraden må derfor ligge i "skuet" og således yde mere modstand end
hvis den står fast.

BJ

"BJ" <dkfrit...@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg kan ikke lige komme med en videnskabelig forklaring, det må ske i
> dk.videnskab...;-)

Med viden om at være helt off topic, poster jeg dette link:

Med lidt fantasi, kan man vel udskifte luften (mediet) med vand og give sig
til at sammenligne...;-)

http://www.goshen.edu/physics/PropellerDrag/PropellerDrag.htm

Flemming Torp

"BJ" <dkfrit...@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det for mig er en
meget overraskende konklusion ... Jeg har gået rundt i den
vildfarelse, at en drejende skrue, lader mere vand slippe
igennem end en stillestående skrue, hvorfor min - bestemt
naturuvidenskabelige - opfattelse har været, at den
roterende skrue ydede mindre modstand end den fastlåste ...
Men det er jo herligt med en sådan gruppe her, at man kan få
"aflivet sin uvidenhed" - og givet svoger et godt råd!

BJ

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men det er jo herligt med en sådan gruppe her, at man kan få "aflivet sin
> uvidenhed" - og givet svoger et godt råd!

Hvis du læser den unge mands "afhandling", vil du erfare at stigning,
diameter, vandhastigheden osv. har meget stor indflydelse på selve
"dragget".

Så reglen er fyldt med undtagelser...;o)

Flemming Torp

"BJ" <dkfrit...@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
Oh my God, nu er jeg ved at maile resultatet til svoger ...
Jeg udsætter svaret og forsøger at forstå konklusionen i
"afhandlingen". Var det Murphy, der sagde: "All complex
problems have a least one simple solution - that does not
work"! Og jeg troede ikke dette var et kompliceret
spørgsmål: Skal jeg sætte skruen i gear eller lade den løbe
rundt?

BJ

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> Oh my God, nu er jeg ved at maile resultatet til svoger ...

Jeg ville i hans tilfælde stille skruen fast.

Det sparer på lejer og hvad dertil sidder imellem skruen og
koblingen/gearkassen.

> [...]
> solution - that does not work"! Og jeg troede ikke dette var et
> kompliceret spørgsmål: Skal jeg sætte skruen i gear eller lade den løbe

Det mest simple, jeg har fundet, er en metalpapirclips.

Enten er det et stykke ståltråd eller også er det en clips..;-))

Flemming Torp

> [...]
>
> KLIP

> Jeg ville i hans tilfælde stille skruen fast.
>
> Det sparer på lejer og hvad dertil sidder imellem skruen

Klip

> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Det er jeg helt enig i - og det at lade den 'snurre' giver
også lidt vibrationer og lidt (mis)lyd, som kan virke ganske
enerverende - ikke mindst for frivagten i hundekøjen - men
det var også mere en diskussion om det 'teoretisk' rigtige,
hvis man nu sejlede kapsejlads ... kunne man så hente nogle
sekunder pr sømil, var det jo værd at overveje ... på
tursejladsen er det jo rystende ligegyldigt ... og der ville
jeg altid 'låse' skruen ...

PS - OT - Jeg har Googlet sunscreen og får
enmillionsekshundreogfirstusinde svar - kan du hjælpe ...
så'n lidt OT?

Carsten Holck

Flemming Torp said the following on 06-06-2005 00:07:

> "BJ" <dkfrit...@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse

> PS - OT - Jeg har Googlet sunscreen og får

> enmillionsekshundreogfirstusinde svar - kan du hjælpe ...
> så'n lidt OT?

http://internettrash.com/users/chainbreak/schmsp.htm

Just my guess
/carsten

Flemming Torp

"Carsten Holck" <cho...@malling.com.invalid> skrev i en
meddelelse

Tak. Javel så ... a fatter ikk' en dyt ... men er nok for
træt ...

BJ

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tak. Javel så ... a fatter ikk' en dyt ... men er nok for træt ...

Stærkt simplificeret:

Det eneste råd, jeg kan give med sikkerhed er "brug solcreme" alt andet
beror på egne erfaringer og kan således ikke tages for gode varer, da det
var i "gamle" dage..;)

Bjarke Christensen

Mon ikke det ligger gemt i at en skuer der roterer har korrekt "lift" pga af
dens form, hvilket gør den har fat i vandet, hvorimod en låst skrue
"staller" vandet rundt om bladene og det så (pga. af de lille areal) giver
mindre modstand ?

Lige som et korrekt trimmet sejl har et stort lift hvorimod et sejl der er
skødet for meget ind bare "tumler" luften rundt og ikke giver et lift ?

Prøv at tage din hårdtørrer derhjemme. når du belaster den ved at nærme
hånden for hullet så falder den i omdrejninger (bliver belastet). Lige
indtil et vis punkt, hvor luftstrømmen staller om bladene og så pisker den
op i omdrejninger da belastningen forsvinder. Det er jo også *umiddelbart*
ejendommeligt, indtil man sidder og tænker lidt over det og konkluderer at
det er mere kompliceret end som så ...

/Bjarke

"BJ" <dkfrit...@ETsurfpost.dk> wrote in message

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

snip

Jan Rasmussen

> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Jo i allerhøjeste grad. prøv f.eks. at tage A4 ark og regne arealet ud, og
"kantstil" derefter arket og regn arealet ud igen (nu er det kanten af A4
arket der er arealet)

BJ

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]

Det gør det da ikke ... det var jo hele vitsen.

> Jo i allerhøjeste grad. prøv f.eks. at tage A4 ark og regne arealet ud, og
> "kantstil" derefter arket og regn arealet ud igen (nu er det kanten af A4
> arket der er arealet)

Det er jo også det vi kommer frem til i tråden...;-)

Det er blot pokkers besværligt at kantstille en normal bådskrue, derfor
laves de sammenklappelige.

Peter Ingsø Laursen

> [...]

> solution - that does not work"! Og jeg troede ikke dette var et
> kompliceret spørgsmål: Skal jeg sætte skruen i gear eller lade den løbe

Her er brug for en empirisk undersøgelse :-)

Når vejret en dag tillader dig at holde en stabil fart for sejl, kan du jo
prøve om du kan aflæse en forskel på loggen. Det kunne være interessant.

Jeg mener iøvrigt at have fulgt en lign. debat i et engelsk blad, og så vidt
jeg husker, var konklussionen også der, at du med fast propel skal lade
motoren stå i gear (altså uden rotation). Jeg skal prøve at finde
artiklerne....

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Flemming Torp

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev
i en meddelelse news:r0mpe.2732$Xu5...@news.get2net.dk...
Du kan også prøve at kigge i rec.boats.cruising under emnet
: Keep the propeller fixed or let it turn? ... hvor jeg
forsøgte at få svar på det helt partielle spørgsmål
("alt-andet-lige-tankegangen") - og det har på få dage
udløst en tråd på henved 70 kommentarer og indlæg fra gamle
rotter og teoretikere fra alle hjørner af kloden og mange
har meget forskellige meninger om emnet ... Og der er nogle
meget kreative forslag til, hvordan man kan gennemføre
eksperimenter til at afgøre spørgsmålet. Ikke overraskende
blander piloter og helikopterfolk sig også i debatten, så
det har været en ualmindelig spændende, morsom og
uforglemmelig oplevelse at få lokket så mange entusisastiske
sejlere til tasterne, som med stort engagement har villet
givet deres besyv med ...
Det er åbenbart nemmere at stille spørgsmålet end at få et
klart svar - hvad tråden på mindst 50 forskellige varianter
på et bud taler sit tydelige sprog om ... Det er næppe
overraskende, at de er vildt uenige og kommer med alle
mulige og umulige påstande for at supportere deres egen
mening - men indrømmet: Et definitivt svar er der ikke
kommet endnu ...
Men mon ikke tråden er ved at dø ud af sig selv ... og så er
der kun empirien tilbage! Vi må vende tilbage, når vi har
fået gennemført nogle eksperimenter - så lad os 'mødes'
engang til efteråret, når vi forhåbentlig har lidt data til
at underbygge vores intuitive fornemmelser, der ifølge mange
indlæg er helt forkerte ... Og det skulle ikke undre mig, om
vi kommer frem til forskellige resultater - for det afhænger
åbenbart af ufatteligt mange ting om det er bedst at lade
skruen nurre eller holde den stoppet ...

Peter Ingsø Laursen

> [...]
> helt partielle spørgsmål ("alt-andet-lige-tankegangen") - og det har på få
> dage udløst en tråd på henved 70 kommentarer og indlæg fra gamle

Ja, det kunne jeg forestille mig :-)
PBOs debatforum plejer også at rumme livlig debat.

Aktuelt er jeg gladere for min foldepropel end nogensinde før :-)

BJ

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> PBOs debatforum plejer også at rumme livlig debat.
>
> Aktuelt er jeg gladere for min foldepropel end nogensinde før :-)

Hvad kan man lære af det: Jo, en skrue er en skrue og det uanset hvilket
medie, den skærer sig igennem, det være sig vand, luft, en gasart, olie osv.
osv....;o)

Leon Hulstroem (4220)

> Hvad kan man lære af det: Jo, en skrue er en skrue og det uanset hvilket
> medie, den skærer sig igennem, det være sig vand, luft, en gasart, olie
osv.
> osv....;o)

Smider lige lidt benzin på bålet ;-) http://www.flexofold.com/test.htm

Mvh'
Leon

BJ

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonS...@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Det er jo ganske herligt..;-)

Peter Ingsø Laursen

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonS...@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

Damn, det er jo helt sort. Det korte svar må være, som andre også har være
inde på, at der er så stor forskel fra propel til propel, at det må komme an
på en prøve

Carsten Holck

Peter Ingsø Laursen said the following on 07-06-2005 20:51:

> [...]
> prøve om du kan aflæse en forskel på loggen. Det kunne være interessant.

Jeg kunne godt foretille mig at det ville være svært at få en opløsning
på loggen der er god nok til at give det ultimative svar, der skal jo
ikke meget vindvariation til at forstyrre målingen. En mulig alternativ
måde kunne være at måle trækket under bugsering, men det kræver
selvfølgelig to fartøjer og en trækmåler (fiskevægt til seriøs fiskeri ;-) )

/carsten

Henning Rasmussen

> [...]
> om den
> skal være stoppet. Gearets fabrikat er ukendt, men den har sin egen

Så vidt jeg husker lavede man for mange år siden tanktest i Lundtofte
eller hvor det er, der er en testtank til at teste skibsskrog, som gav
som resultat, at en stoppet skrue gav den mindste modstand. Og som en
anden skrev, er det også irriterende at høre på en fritløbende skrue.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

BJ

"Henning Rasmussen" <henningr...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> resultat, at en stoppet skrue gav den mindste modstand. Og som en anden
> skrev, er det også irriterende at høre på en fritløbende skrue.

I al denne snak om fordele og ulemper, kan jeg ikke lade være med at tænke
på en såkaldt overfladeskrue (racerskrue).

Den virke jo kun med et blad af gangen.

Mon den også øger mere medstand, når den er stoppet..?...:o)

Børge Wedel Müller

Er det ligemeget om gearet er i bak eller frem?

mvh
/Børge

"Rochy Nielsen" <ro...@nielsem.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Vis dit gear er mekanisk kan du sætte i bakgear for at låse akslen hvilket
> er bedst for ikke at have slid på aksel og lejer
>
> mvh Rochy

Børge Wedel Müller

Netop helikopterfolkene har svaret vil jeg mene.

En helikopter der blokerer rotoren vil falde til jorden som en sten, en
helikopter hvor motoren er gået i stå, men hvor vindtrykket får rotoren til
at rotere, vil faktisk "svæve"

Jeg er selv overbevist om at en fastlådt propel, yder mindre modstand end en
roterende propel.

En roterende propel "fylder" det samme som det's radius, en fast propel
"fylder" det aktuelle areal.

mvh
/Børge

Flemming Torp

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> som en sten, en helikopter hvor motoren er gået i stå, men
> hvor vindtrykket får rotoren til at rotere, vil faktisk

SNIP

Jo, de har svaret, men deres svar var - bogstaveligt
lodret - forkerte ... De forudsatte nemlig, at propelleren
fortsatte med at rotere i den retning, der ville give
helikopteren et lift ... mens det modsatte jo er tilfældet
med en roterende propel ... læs evt. selv, hvordan de bliver
"spiddet" i den omtalte nyhedsgruppe ...

Jacob

> [...]
> tilfældet med en roterende propel ... læs evt. selv, hvordan de bliver
> "spiddet" i den omtalte nyhedsgruppe ...

om propellen sidder på en helikopter eller en båd er et fedt.
på en helikopter justerer man pitchen så man først får massere omdrejninger
(massere energi i bladene). dernæst tilpasser man pitchen så bladene yder
mest mulig modstand uden at det går udover den energi der ligger i bladene.
først umidelbart før jorden gives der postitv pitch og helikopteren bremsen.
på en båd hvor bladene er brede skal der en praktisk test til for at
bestemme hvad der yder mindst modstand. mens en racerbåd har forfra set så
smalleblade at de skal låses. (men hvem har sejl på en speedbåd ?)

Jacob

Flemming Torp

"Jacob" <Rocky.tmc...@mail.dk> skrev i en meddelelse
Efter at have læst over 70 i rec.boats.cruising indlæg med
varianter over samme tema - flyvinger, helikopterblade, fast
propel, foldepropel osv., men uden der er nået en konsensus
blandt den heterogene gruppe af bidragydere: Fysikere,
ingeniører, piloter, bådkonstruktører, erfarne sejlere og
tåber, der ikke aner, hvad de snakker om m.m.fl., er jeg
kommet til den konklusion, at jeg vil prøve, om jeg kan
finde ud af det igennem eksperimenter ... men i
virkelighedens verden er alt andet jo aldrig lige - og så
kan det være, at end ikke virkeligheden kan give svaret ...
og så er det måske også lige meget (?) - for så kan det ikke
have praktisk betydning.

I praksis ville jeg dog under ingen omstændigheder lade min
skrue løbe med rundt anyway ... også selvom det skulle koste
½ eller 1 knob ...

Men en 'Larry' i ovennævnte gruppe foreslog et meget
interessant eksperiment, som jeg vil 'lege' med på
sommerturen ... hvis jeg får tid ... Det bestod i at sætte
en lille propel efter båden og så låne konens køkkenvægt ...
(den vi vejer fisk i) ... og lade propellen slæbe efter
båden og så måle om man kan se forskel på vægtbelastningen
om propellen kører rundt eller holdes stille ... Jeg ved dog
ikke helt, hvordan det eksperiment skal gennemføres ... men
lad os se ... det kan jo være, jeg keder mig en dag ...

Jacob

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
Ham larry er ikke helt dum. nok den bedste mulighed for at måle effekten.
Kunne du ikke sætte vægten til din rigtige propelaksel og måle trækket i den
henholdsvis når den løber frit og er låst. denne måling vil du også kunne
bruge til noget da det er din rigtige propel og den rigtige "rullemodstand"
i akslen. rullemodstanden i din aksel er ekstremt vigtig. løber propellen
helt frit er dens vandmodstand kun forkanten af bladene.

Jacob

Jacob

Flemming Torp

Problemet er, at jeg ikke aner, hvordan man evt. kunne måle
trækket i en roterende skrueaksel ... så skal jeg jo løsne
den fra 'Volvoen' og kunne måle trække i den, mens den
roterer - og det skal jeg ikke have noget af ... det tør jeg
ikke ...

Jacob

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
Hvis du kan skubbe den blot lidt frem og tilbage så må du finde ud af hvor
den støder på.der kan du indsætte et viskelæder og måle hvor meget det
bliver mast sammen med en skydelærer. det giver ingen super nøjagtig måling.
men det giver et fingerpeg.
Viskelæderet skal selvfølgelig ikke i kontakt med noget der glider da det så
bliver nulret i stykker. til dette formål kan man lægge en teflon eller
delrinplade så glidet sker på teflon / delrinpladen.

Jacob

Flemming Torp

> [...]

> der glider da det så bliver nulret i stykker. til dette
> formål kan man lægge en teflon eller delrinplade så glidet

Som sagt, jeg er en kylling mht. at 'lege med' en roterende
skrueaksel og de dele, som iøvrigt er ret svære at komme
til, så hvis jeg skal lave lidt 'empiri' bliver det i bedste
fald med 'lillemors fjederkøkkenvægt' og en af drengenes
'legetøjspropeller' og en Storm P-konstruktion ude i hækken
... hvis altså, jeg kommer til at kede mig ... De mere
modige eller fingersnilde er jo velkomne til at prøve Jacobs
opfordring ... Jeg melder pas.

Umiddelbart troede jeg faktisk, at det var et elementært
spørgsmål, men har efterhånden lært, at der er så mange
faktorer involveret i problemstillingen, at der næppe gives
et generelt svar - idet det ifølge mange indlæg afhænger af
skruens størrelse og struktur, placering ift. kølen, bådens
hastighed, skrueakselens vinkel, skruens stigning og
omdrejningstal osv. osv. - og så har jeg fået bekræftet den
gamle sandhed om, at alle komplicerede problemer har mindst
en simpel løsning - - - der ikke du'r ...

Det har da været spændende at følge debatten, og min
konklusion er klar: Hold skruen stoppet, når du sejler for
sejl.