Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Hurtigere på bagbord end styrborg ??

1 view
Skip to first unread message

Andy Andersson

unread,
Sep 2, 1999, 3:00:00 AM9/2/99
to
Jeg har haft sejlbåd i et år nu, en jeanneau 22. men når jeg krydser sejler
båden ca. 1,2 knb hurtigere med vinden ind fra styrbord end med vinden ind
fra bagbord????

er der nogen der har en umiddelbar forklaring på det.

på forhånd tak

Hilsen

Andy

Erik Bak Regueira

unread,
Sep 2, 1999, 3:00:00 AM9/2/99
to

Andy Andersson <hek...@post9.tele.dk> wrote in message
news:7ql971$oje$1...@news.inet.tele.dk...

En forklaring kan være, at din mast ikke står præcist lodret (dvs. vipper
til siden). Har du tjekket det?

Mvh
Erik

Poul Friis

unread,
Sep 2, 1999, 3:00:00 AM9/2/99
to

Erik Bak Regueira skrev:

>En forklaring kan være, at din mast ikke står præcist lodret (dvs. vipper
>til siden). Har du tjekket det?


Erik har ret. Masten står skæv. Stram dit vant op, så hulkelen er helt lige
hele vejen op - også under belastning (krængning på 20-25 grader)

Vantet på gerne stå stramt på din bådtype...

Kærlig hilsen
Poul Friis


Mikael Jespersen

unread,
Sep 2, 1999, 3:00:00 AM9/2/99
to
Det er helt korrekt, at hvis din mast ikke er spændt lige hårdt op i top- og
undervant i både styrbord og bagbord side, vil det give en uens hastighed
ved kryds på de to halser. Hvis eksempelvis de styrbords vanter er mere slæk
end de bagbord, vil masten "falde ud" til læ ved kryds på styrbord halse.
Man kan få et "apparat" til at måle spændingen i vanterne, som kan give et
fingerpraj om, hvordan din mast skal stå!

En anden forklaring kan være, at propellen til din log, ikke sidder præcist
i bådens centerlinie. Det er dog de færreste, der gør dette, men jo længere
propellen kommer fra denne linie, vil det give en uens hastighed, pga.
forskelligt vandpres på propellen på de to halser. Hvis eksempelvis din
propel sidder meget til styrbord i forhold til centerlinien, vil det give et
større vandpres på bagbord halse end på styrbord

Andy Andersson <hek...@post9.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:7ql971$oje$1...@news.inet.tele.dk...

Mikael Jespersen

unread,
Sep 2, 1999, 3:00:00 AM9/2/99
to
Jeg glemte at tilføje, at når det drejer sig om 1.2 knobs difference på de
to halser, er det nok næppe propellens placerin, der udgør hele fejlkilden!


Mikael Jespersen <mik...@pbk.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:37ce6...@news.k-net.dk...

Erik Bak Regueira

unread,
Sep 2, 1999, 3:00:00 AM9/2/99
to

Mikael Jespersen <mik...@pbk.dk> wrote in message
news:37ce6...@news.k-net.dk...

> Det er helt korrekt, at hvis din mast ikke er spændt lige hårdt op i top-
og
> undervant i både styrbord og bagbord side, vil det give en uens hastighed
> ved kryds på de to halser. Hvis eksempelvis de styrbords vanter er mere
slæk
> end de bagbord, vil masten "falde ud" til læ ved kryds på styrbord halse.
> Man kan få et "apparat" til at måle spændingen i vanterne, som kan give et
> fingerpraj om, hvordan din mast skal stå!

Blot et tip til at få masten til at stå (tilstrækkelig) lodret:
brug storsejlsfaldet til at måle fra toppen af masten og ned til dækket
(symmetrisk ens punkter på dækket i styrbord og bagbords side). Så står
masten 'tilstrækkeligt lodret' til almindelig amatørbrug. Man kan _ikke_
vurdere, hvad der er lodret ved at stå på dækket og kigge op i luften.....
det _har_ jeg selv forsøgt en gang ;-)

Mvh
Erik

Steffen Skov

unread,
Sep 2, 1999, 3:00:00 AM9/2/99
to
Det er meget besværligt at sætte en mast præcist, så båden sejler lige godt
på begge halser. Jeg strammer vantskruerne til med hånden, når masten lige
er kommet på plads. Så sejler jeg en tur med sejl, og går hjem i seng. Et
par dage efter har masten "sat" sig. Så sejler jeg igen ud og kravler rundt
om masten for at se hvordan den står på de forskellige halser, og de læ
vanter er somregel løse og kan strammes under sejllads. En god sigtelinie er
"rillen" i masten til storsejlel set nede fra, og Erik Bak´s forslag med
storfaldet er godt i havn - men du skal stadig ud og prøve trimmet, før du
til sidst sætter løsesplitter i vantskruerne.
Hilsen Steffen

Andy Andersson

unread,
Sep 3, 1999, 3:00:00 AM9/3/99
to
Fedt med den store respons.

min logpropel sidder rimelig tæt på centerlinjen.

Uden sejl står masten lige, men jeg kan forstå at jeg skal prøve om den
"krummer" til siden under belastning

Tak for hjælpen

Hilsen
Andy

0 new messages