er der nogen der har en umiddelbar forklaring på det.
på forhånd tak
Hilsen
Andy
En forklaring kan være, at din mast ikke står præcist lodret (dvs. vipper
til siden). Har du tjekket det?
Mvh
Erik
>En forklaring kan være, at din mast ikke står præcist lodret (dvs. vipper
>til siden). Har du tjekket det?
Erik har ret. Masten står skæv. Stram dit vant op, så hulkelen er helt lige
hele vejen op - også under belastning (krængning på 20-25 grader)
Vantet på gerne stå stramt på din bådtype...
Kærlig hilsen
Poul Friis
En anden forklaring kan være, at propellen til din log, ikke sidder præcist
i bådens centerlinie. Det er dog de færreste, der gør dette, men jo længere
propellen kommer fra denne linie, vil det give en uens hastighed, pga.
forskelligt vandpres på propellen på de to halser. Hvis eksempelvis din
propel sidder meget til styrbord i forhold til centerlinien, vil det give et
større vandpres på bagbord halse end på styrbord
Andy Andersson <hek...@post9.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:7ql971$oje$1...@news.inet.tele.dk...
Mikael Jespersen <mik...@pbk.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:37ce6...@news.k-net.dk...
Blot et tip til at få masten til at stå (tilstrækkelig) lodret:
brug storsejlsfaldet til at måle fra toppen af masten og ned til dækket
(symmetrisk ens punkter på dækket i styrbord og bagbords side). Så står
masten 'tilstrækkeligt lodret' til almindelig amatørbrug. Man kan _ikke_
vurdere, hvad der er lodret ved at stå på dækket og kigge op i luften.....
det _har_ jeg selv forsøgt en gang ;-)
Mvh
Erik
min logpropel sidder rimelig tæt på centerlinjen.
Uden sejl står masten lige, men jeg kan forstå at jeg skal prøve om den
"krummer" til siden under belastning
Tak for hjælpen
Hilsen
Andy