Fuglefoderhuset

Preben Bech Badstue

Prøv at sætte dig i en stol 5 meter fra - efter
at du har fyldt godt op med foder.
Du skal sidde helt musestille.
Efter ca 10 min. kommer igen en enkelt lille fugl, og
derefter strømmer resten af de sædv. "gæster" til. Nogle
anbringer sig oppe på selve foderpladsen, mens andre
leder nedenunder efter, hvad der måtte være spildt oppefra.
Hvis man er heldig, kan man se den rappe jernspurv, der
er en af havens kvikkeste fugle, futte rundt.
For tiden er dompapper og bogfinker i overtal, men forleden
dag kom en flot kærnebider helt tæt på - ca 4 m. fra stolen.
Men har nogen et bud på, hvornår man skal stoppe fodringen?
Mvh
Aksel

Menabra

"Preben Bech Badstue" skrev i meddelelsen
Hej

Vi fodrer hele året.
Fuglene spiser Ca. 4 gange så meget om sommeren, da de skal fodre deres
unger.
Det er heller ikke så tosset at se på.

mvh
Menabra

Preben Bech Badstue

Den 08-04-2015 kl. 09:33 skrev Menabra:

> [...]
>
> Hej
>
> Vi fodrer hele året.
> Fuglene spiser Ca. 4 gange så meget om sommeren, da de skal fodre deres

Jeg synes ikke, at det er så godt med fodring mens
der er unger. Ungerne skal mades med noget, der indeholder alle
de makro- og mikronæringsstoffer, som forældrene kan finde ude i faunaen.
På vores fuglebræt findes udelukkende solsikkefrø, som vi mener er det
mest efterspurgte. Men det bliver vist for ensidigt, hvis det bruges
meget til ungernes opvækst.
Desuden er det bedst for fuglene - ligesom for mennesker - selv at
arbejde lidt for føden, hvis man ellers kan.
Mvh
Aksel

Menabra

"Preben Bech Badstue" skrev i meddelelsen
Hej

Jeg har da ikke opfordret til at fodre ensidigt.
Mon ikke fuglene, ligesom mennesker, gerne vil have at flest mulige
overlever.
Derfor fodrer vi.

mvh
Menabra

Preben Bech Badstue

Det er korrekt, men der ligger også en fare i - for alle levende væsener
- at skyde genvej og bruge løs til alle formål af gratis ressourcer.
Mvh
Aksel

Menabra

"Preben Bech Badstue" skrev i meddelelsen
Hej

Du fodrer udelukkende med solsikkefrø på et tidspunkt, hvor de måske ikke
har mulighed for at få ret meget andet.
Det er da så ensidigt, som det kan blive.
Vores have vrimler iøvrigt med fugle både voksne og unger.
Tror ikke de er så dumme endda.
Har fodret om sommeren i mange år.

mvh
Menabra