Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Et mylder af Søkonger...

0 views
Skip to first unread message

Mikkel Kure Jakobsen

unread,
Jan 6, 1998, 3:00:00 AM1/6/98
to

Hej alle...

Der burde igen i år være mulighed for at få noteret en hel bunke Søkonger i
notesbogen.

F.eks. blev der i week-enden ved Spodsbjerg/Kikhavn (Hundested) noteret
minimum 30-40 styks rast.
Ved Båstad (Sveriges vestkyst), blev der talt så mange som 268 rast. i går
5/1-1998. Disse tal kan man nok ikke heeeelt se herhjemme, men det viser i
hvert fald, at der er mange fugle i danske farvande...

Så til dem der har rigeligt med vintertøj i klædeskabet, så kan man checke
sit lokale farvand efter disse "Pingviner"...

Go' fornøjelse...

Mikkel


Thomas Nielsen

unread,
Jan 6, 1998, 3:00:00 AM1/6/98
to

Er der ikke en tendens til, at søkonger er ved at blive et relativt
almindeligt syn i de danske farvande? Sidste år var det jo helt grotesk -
men det er vel snart et årligt tilbagevendende fænomen med søkonger?!
Så vidt jeg har forstået var søkonger for bare få år siden en ret stor
sjældenhed ved de danske kyster.
Er der nogen, der har et bud på, hvorfor de er blevet mere almindelige her -
deres overvintringspladser er tilsyneladende flyttet helt ind i Kattegat?!

--
Venlig hilsen
Thomas Nielsen
(ved emailsvar - fjern "REMOVE" fra min emailadr - jeg prøver at undgå
"spam".)

Mikkel Kure Jakobsen skrev i meddelelsen
<01bd1ab0$f3c3bea0$352c...@MKJ-5057.ramboll.dk>...

Georg Tranholm

unread,
Jan 6, 1998, 3:00:00 AM1/6/98
to

Thomas Nielsen <th...@REMOVEvip.cybercity.dk> wrote:

> Er der ikke en tendens til, at søkonger er ved at blive et relativt
> almindeligt syn i de danske farvande? Sidste år var det jo helt grotesk -
> men det er vel snart et årligt tilbagevendende fænomen med søkonger?!

Jeg synes da ikke søkongen er særlig almindelig ved den jyske
kattegatskyst,hvor den ellers i følge FUGLE I EUROPA,skulle være meget
almindeligt forekommende.De få stykker jeg har set inden for de seneste
3 år,kan tælles på én hånd...Hvis ikke jeg husker meget forkert,var der
sidste år et par indlæg om søkonger (med billeder) i Pol Onlines
"FUGLE".Søkongerne var svømmet helt ind i havnebassinet,og opholdt sig
vist nok der i nogle dage.

> Så vidt jeg har forstået var søkonger for bare få år siden en ret stor
> sjældenhed ved de danske kyster.
> Er der nogen, der har et bud på, hvorfor de er blevet mere almindelige her -
> deres overvintringspladser er tilsyneladende flyttet helt ind i Kattegat?!

Mit bud på hvorfor søkongerne flytter deres overvintringsplads længere
mod syd er bare et vildt gæt,men hvad med den klassiske: Søkongen er
expanderet voldsomt de sidste 2-3 år,og er derfor blevet tvunget til at
udvide overvintringspladsen,på grund af manglende føderessourcer m.m.
Hvad så med denneher: Gradvise meteorologiske forandringer påvirker
havstrømme og temperatur.Det er ikke specielt fuglene der direkte
påvirkes af det,men deres byttedyr.

Mvh Georg Tranholm
tran...@post5.tele.dk
http://home5.inet.tele.dk/tranholm/

Mikkel Kure Jakobsen

unread,
Jan 7, 1998, 3:00:00 AM1/7/98
to

Nu har Kattegat jo altid været overvintringsområde for Søkonger i større
eller mindre grad. Fuglene overvintrer bare langt fra kysten. (Det gælder
jo også for diverse dykænder!)

Det der skal til for at havfuglene (bl.a. Alke-fugle) kommer ind i Kattegat
er, (det er i hvert fald min egen teori!), at der skal en masse vind fra
sydvest til!!!

Med vind fra denne retning bliver fuglene blæst fra Nordsøen og ind i
Kattegat på deres vej sydpå, d.v.s. de havner altså på den forkerte side af
Nordjylland!!! Når fuglene så trækker videre sydpå rammer de ind i
Sjællands nordkyst, og kan altså ses raste/trække her i stort tal...

Tættest på kysten kommer fuglene så naturligvis, hvis vinden efter nogen
dage i sydvest skifter til nordvest og fortsætter sådan i nogen dage...

Antallet af overvintrende Søkonger i Kattegat p.t. er dog svært at anslå,
men mon ikke der mindst er 50.000-100.000 ellers måske endda så mange som
500.000???? Verdensbestanden er jo ENORM!!!!

Har nogen en anden opfattelse, hører jeg gerne fra dem her i ng'en... Hvad
siger jeres fugle-bøger iøvrigt om verdensbestanden??? Jeg har ikke mine
bøger lige her...

Mikkel Kure Jakobsen


Thomas Nielsen <th...@REMOVEvip.cybercity.dk> wrote in article
<68tkv8$dnn$1...@sunsite.auc.dk>...


| Er der ikke en tendens til, at søkonger er ved at blive et relativt
| almindeligt syn i de danske farvande? Sidste år var det jo helt grotesk -
| men det er vel snart et årligt tilbagevendende fænomen med søkonger?!

Thomas Nielsen

unread,
Jan 7, 1998, 3:00:00 AM1/7/98
to

Benny Gensbøl nævner i Nordens Fugle, at søkongen ses i stadig større tal i
de danske farvande igennem de senere år (nævner dog intet om en evt. årsag.)
Han nævner også, at der fra skib er registreret 100.000-300.000 søkonger i
de ydre farvande, Skagerrak og Vestkattegat.

I øvrigt lyder din teori om SV-vind osv. meget fornuftig - den kan vel
bruges på de fleste havfugle...i den slags vejr ses flest havfugle i
Kattegat og længere sydpå.

0 new messages