Der burde igen i år være mulighed for at få noteret en hel bunke Søkonger i
notesbogen.
F.eks. blev der i week-enden ved Spodsbjerg/Kikhavn (Hundested) noteret
minimum 30-40 styks rast.
Ved Båstad (Sveriges vestkyst), blev der talt så mange som 268 rast. i går
5/1-1998. Disse tal kan man nok ikke heeeelt se herhjemme, men det viser i
hvert fald, at der er mange fugle i danske farvande...
Så til dem der har rigeligt med vintertøj i klædeskabet, så kan man checke
sit lokale farvand efter disse "Pingviner"...
Go' fornøjelse...
Mikkel
--
Venlig hilsen
Thomas Nielsen
(ved emailsvar - fjern "REMOVE" fra min emailadr - jeg prøver at undgå
"spam".)
Mikkel Kure Jakobsen skrev i meddelelsen
<01bd1ab0$f3c3bea0$352c...@MKJ-5057.ramboll.dk>...
> Er der ikke en tendens til, at søkonger er ved at blive et relativt
> almindeligt syn i de danske farvande? Sidste år var det jo helt grotesk -
> men det er vel snart et årligt tilbagevendende fænomen med søkonger?!
Jeg synes da ikke søkongen er særlig almindelig ved den jyske
kattegatskyst,hvor den ellers i følge FUGLE I EUROPA,skulle være meget
almindeligt forekommende.De få stykker jeg har set inden for de seneste
3 år,kan tælles på én hånd...Hvis ikke jeg husker meget forkert,var der
sidste år et par indlæg om søkonger (med billeder) i Pol Onlines
"FUGLE".Søkongerne var svømmet helt ind i havnebassinet,og opholdt sig
vist nok der i nogle dage.
> Så vidt jeg har forstået var søkonger for bare få år siden en ret stor
> sjældenhed ved de danske kyster.
> Er der nogen, der har et bud på, hvorfor de er blevet mere almindelige her -
> deres overvintringspladser er tilsyneladende flyttet helt ind i Kattegat?!
Mit bud på hvorfor søkongerne flytter deres overvintringsplads længere
mod syd er bare et vildt gæt,men hvad med den klassiske: Søkongen er
expanderet voldsomt de sidste 2-3 år,og er derfor blevet tvunget til at
udvide overvintringspladsen,på grund af manglende føderessourcer m.m.
Hvad så med denneher: Gradvise meteorologiske forandringer påvirker
havstrømme og temperatur.Det er ikke specielt fuglene der direkte
påvirkes af det,men deres byttedyr.
Mvh Georg Tranholm
tran...@post5.tele.dk
http://home5.inet.tele.dk/tranholm/
Det der skal til for at havfuglene (bl.a. Alke-fugle) kommer ind i Kattegat
er, (det er i hvert fald min egen teori!), at der skal en masse vind fra
sydvest til!!!
Med vind fra denne retning bliver fuglene blæst fra Nordsøen og ind i
Kattegat på deres vej sydpå, d.v.s. de havner altså på den forkerte side af
Nordjylland!!! Når fuglene så trækker videre sydpå rammer de ind i
Sjællands nordkyst, og kan altså ses raste/trække her i stort tal...
Tættest på kysten kommer fuglene så naturligvis, hvis vinden efter nogen
dage i sydvest skifter til nordvest og fortsætter sådan i nogen dage...
Antallet af overvintrende Søkonger i Kattegat p.t. er dog svært at anslå,
men mon ikke der mindst er 50.000-100.000 ellers måske endda så mange som
500.000???? Verdensbestanden er jo ENORM!!!!
Har nogen en anden opfattelse, hører jeg gerne fra dem her i ng'en... Hvad
siger jeres fugle-bøger iøvrigt om verdensbestanden??? Jeg har ikke mine
bøger lige her...
Mikkel Kure Jakobsen
Thomas Nielsen <th...@REMOVEvip.cybercity.dk> wrote in article
<68tkv8$dnn$1...@sunsite.auc.dk>...
| Er der ikke en tendens til, at søkonger er ved at blive et relativt
| almindeligt syn i de danske farvande? Sidste år var det jo helt grotesk -
| men det er vel snart et årligt tilbagevendende fænomen med søkonger?!
I øvrigt lyder din teori om SV-vind osv. meget fornuftig - den kan vel
bruges på de fleste havfugle...i den slags vejr ses flest havfugle i
Kattegat og længere sydpå.