Hvad er hurtigst?

Michael Kristensen

På de baner, hvor der både køres mc og bil løb, hvordan ligger
omgangstiderne på hhv. biler og motorcykler?

Kan motorcykler holde en højere fart i svingene end bilerne?

mvh - Michael Kristensen (sv650s)

Henrik Steen Larsen

Nu definerer du ikke hvilke biler vs. hvilke mc der er tale om, men jeg
mener at formel 1 biler er marginalt hurtigere end gp500 cykler - vist
primært pga. F1 bilernes helt enorme bremsekapacitet.

Andre vil måske kunne bidrage med omgangstider for både F1 og gp500...?

Steffler

"Henrik Steen Larsen" <SLE...@adslhome.dk> wrote in message

I svenske Race igår hvor de havde klip fra Mantorp fra 600 supersport
hurtigere end STCC (Swedish touring car championship) som faktisk er
ligeså hurtigt som F1 var i sen 80'erne....

(1.18.xx for mc mod 1.19.xx for hurtigste omgang)

/S

Christian Knudsen

> På de baner, hvor der både køres mc og bil løb, hvordan ligger
> omgangstiderne på hhv. biler og motorcykler?

Uden at ville hænges op på det, så mener jeg da jeg så mc-løb at ham med den
hurtigste omgang på monza, med sin duc 998 (mener jeg det var) kørte en tid
på lige knap 1:49.
Sidste år på samme bane blev der kørt 1:25 tider hos F-1'erne mener jeg.
Men ok, monza er også en højhastighedsbane, og F-1'erne sparker rimelig godt
fra sig med 0-200 tider på lige under 5 sek så vidt jeg husker, og de har jo
også nogle helt vilde bremser, så det er måske der de ekstra sekunder
ligger.

> Kan motorcykler holde en højere fart i svingene end bilerne?

Det ved jeg ikke. Det kan de måske også. En F-1 bil vejer jo ikke mere end
600 kg incl fører excl væsker, og har 800-850 hk, og så har de jo 4 fede
sutter, så jeg kunne forestille mig, at de ville være lidt hurtige, men jeg
ved det ærlig talt ikke.

mvmch
christian

Henrik Steen Larsen

> På en GP-bane som Suzuka kørte Rossi ca. 2:04, R. Schumacher kører ca.
> 1:37

Damn... Jeg troede forskellen var meget, meget mindre. Oh well.

[8260]Anders Olesen

"Michael K. S." <Mich...@image.dk> wrote in message

> Ja sådan er der så meget og man kan blive overrasket nogle gange.Man
> kan vel sige at for motorcykler er forskellen fra den hurtigste racer
> og til den gademodel alle og enhver kan købe mindre end for biler hvor
> forskellen fra en F1 og til den alm. familiebil er kolossal - det
> snyder lidt ;-))

Det er jo netop det. En GSX-R 1000 er vel indenfor 10sek af Rossis tider på
mange baner, mens en ford escort er temmelig langt efter schumachers :o)
Mvh
Anders O

Steen Schmidt

> På de baner, hvor der både køres mc og bil løb, hvordan ligger
> omgangstiderne på hhv. biler og motorcykler?

Det kommer an på banen. Enkelte baner er motorcyklerne hurtigst på, men det
er fåtallet. Typsik er det Formel-1 der er (langt) hurtigst, men på enkelte
japanske baner er 250 ccm karts en anelse hurtigere rundt endnu.

> Kan motorcykler holde en højere fart i svingene end bilerne?

Tværtimod - i hvert fald hvis du taler Formel-biler. En motorcykel har en
ret lille kontaktflade med vejen, og frontarealet har typisk ikke meget at
sige ved svinghastigheder (en motorcykels CW-værdi er vel lige så ringe som
en Formel-1'ers).

Mvh
Steen

Kai Harrekilde-Petersen

"Michael Kristensen" <m...@daimi.au.dk> writes:

> På de baner, hvor der både køres mc og bil løb, hvordan ligger
> omgangstiderne på hhv. biler og motorcykler?

Som andre har skrevet, er det op og ned. På Nurburgring's nordsløjfe
er en MC hurtigere, bl.a. fordi MC'en kan tage et lige spor igennem
nogle chikaner hvor bilen må kastes fra side til side. Bike lavede en
"test" hvor en standard R1 kørte mod en Dodge Viper for nogle år
siden, og der var R1'en ca 15 sek hurtigere, ud af rundetider på ca.
8:15 og 8:30.

> Kan motorcykler holde en højere fart i svingene end bilerne?

Nej - det var et andet resultat af Bike's "test". Bilerne kan holde
højere svinghastighed, men kan ikke accelerere lige så hurtigt.

Her tales der om standard gade-cykel mod en standard gade-bil
(bevares, en *dyr* bil).

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <k...@vitesse.com> Opinions are mine...

Claus Rittig

"[8260]Anders Olesen" <98...@nospam.e.iha.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo netop det. En GSX-R 1000 er vel indenfor 10sek af Rossis tider

> mange baner, mens en ford escort er temmelig langt efter schumachers :o)

Tjah, men det er en Chrysler Viper nok ikke.

Det kommer hurtigt til at handle om penge. De rigtig hurtige biler findes
skam, og de kan også købes - men ikke for de 250.000,- der køber dig en
virkelig hurtig motorcykel!

Rittig

Mikkel Christensen

Kai Harrekilde-Petersen <k...@vitesse.com> wrote in article
<xw8d6vp...@login01.dk.vitesse.com>...

> [...]
> "test" hvor en standard R1 kørte mod en Dodge Viper for nogle år
> siden, og der var R1'en ca 15 sek hurtigere, ud af rundetider på ca.

Bike UK lavede også en test engang med en R1 vs. en Subaru Impreza turbo
(tror jeg - det var ihvertfald en Impreza)
De havde Martin Child til at køre R1eren og enelleranden britisk
touringcar mand til at køre Imprezaen
Der var stillet en bane op på en lille lufthavn, og rundetiden lå svjh
omkring 1:30. Faktisk var bilen ved at rende med æren som den hurtigste
rundt på denne bane, specielt pga. af de "nonner" (kegler) der skulle
bremses for ved målstregen. De ABS fætre i Imprezaen larmede vist temmelig
voldsomt...

Derfor lavede de lynhurtigt en ekstra kategori, hvor der skulle køres i
rundkørsel. Her vandt R1eren med få tiendedele (!)
Iøvrigt var der et ganske morsomt uddrag af en samtale mellem importøren
af Imprezaen og Bike, da importøreren mente de skulle erstatte de spritnye
dæk de havde ødelagt på 80 miles :-)

Så selv "billige" biler (ihvertfald i England) kan da næsten hænge på.

--
Mikkel

Martin Bisgaard Andersen

> Tjah, men det er en Chrysler Viper nok ikke.

Jo det er den faktisk, jeg ved ikke om du engang så den sammenligning
Ferrari havde lavet mellem en af deres dengang hurtigste biler, en 456GT og
deres F1 racer. Forskellen på en omgang på Imola banen var mildt sagt enorm,
jeg husker ikke nøjagtigt hvor lang tid foran 456GT bilen fik lov at starte
(mener det var omkring 1 minut), men den var hentet af F1 bilen et godt
stykke før målstregen var nået.

nick...@aaks.dk

bare ti tille