Suzuki GS 500 vs. Honda CB 500

jbp...@gmail.com

Hejsa.

Jeg tog mc-kørekort sidste sommer, men fik ikke købt en
mc sidste år. Nu er det for alvor begyndt at rykke i mig igen pga.
vejret og de mange mc'er, man ser i trafikken, så derfor er jeg nu
selv på udkig efter en mc. I den forbindelse søger jeg et par gode
råd
herindefra.

Mit budget er begrænset af økonomiske og aldersmæssige årsager. Jeg
har derfor kig på en mc til ~ 35.000kr. Min første tanke var egentlig
bare at investere i en Suzuki GS500. Der kører rigtig mange af dem
rundt, og de kan fås med 8-10 år på bagen og under 30kkm for ca. den
pris, jeg er villig til at give. Spørgsmålet er så bare, om det er et
fornuftigt køb? Suzuki er jo ikke kendt for at lave de mest robuste,
pålidelige og stabile mc'er, hvorfor et valg af denne mc som brugt,
måske ikke er det rigtige valg? Mærker som Honda og Yamaha står, i
hvert fald i min verden, for mere kvalitet end Suzuki, og derfor kom
jeg til at tænke på en Honda CB 500, som også bruges til
køreundervisningen af Søren. De er godt nok noget dyrere, så derfor
ville jeg blive nødt til at vælge en lidt ældre model, og med flere
kilometer på bagen, ift. Suzukien for at kunne få en i det prisleje,
jeg arbejder med. Omvendt burde det være en mc af bedre kvalitet, og
endda også med lidt flere hk'er end Suzukien, så måske dette valg er
at foretrække?

Grundlæggende er mit spørgsmål altså, om jeg skal vælge en lidt nyere
Suzuki GS 500 med lidt færre kilometer på bagen eller en lidt ældre
Honda CB 500 med lidt flere kilometer på bagen? Jeg håber, at nogen
herinde har et fornuftigt svar på dette spørgsmål, så skyd bare
løs...:)

Med venlig hilsen
Jeppe Birch Plum

Martin Sørensen

> [...]
> Honda CB 500 med lidt flere kilometer på bagen? Jeg håber, at nogen
> herinde har et fornuftigt svar på dette spørgsmål, så skyd bare

Der er ikke noget endegyldigt svar, men jeg vil nok vurdere at en CB500 til
30.000,- ofte vil være i lidt for ringe stand, men man kan jo være heldig.
Finishen og detaljerne er generelt ikke så gode på Suzuki, men på trods af
det, så er GS500 en utroligt solid motorcykel med gennemprøvet teknik. Det
kan godt være at motoren ikke holder 200.000 km, men med rette
vedligeholdelse vil den holde i rigtigt mange år uden at give problemer. Den
er også så dejligt simpel at man kan lære at lave det grundlæggende
vedligehold selv uden at risikere at komme i de store problemer.

Når det er sagt, så vil jeg nok vurdere CB500 til at være noget sjovere at
køre på. :-)

--
signing off.. Martin Sørensen

Bo Mortensen

Hej Jeppe

Tillykke med kortet. Jeg har selv en CB500 fra 1996 med lidt under 30.000 på
klokken.
Den har kørt upåklageligt i alle årene, uanset om det var touring til f.eks.
Berlin, eller daglig
pendling til arbejde. Jeg har passet den med foreskrevne serviceeftersyn; hvilket
har en stor
betydning for driftssikkerheden. Om man så kan udføre den slags selv betyder nok
ikke så
meget; blot at det bliver gjort regelmæssigt efter manualen. Min har dog været på
autoriseret
værksted hver gang.

En forskel på GS500 og CB500 er, at Honda'en er vandkølet hvor Suzuki'en er
luftkølet.
Jeg er ikke sikker på hvad det betyder for driftssikkerhed og langtidsholdbarhed,
men jeg
har en ide om at vandkølet er bedre end luftkølet. Min CB500 har 57 HK, og det er
alt
rigeligt til danske forhold. Du kan let miste kortet på den ;-)

Da det er en MC uden kåbe, er der ikke den store fornøjelse ved at køre 150 km/t,
selvom
maskineriet let kan klare den hastighed, også i længere tid (måske pga. at
motoren bedre kan
komme af med varmen end i luftkølede modeller). Der findes flere brugte af begge
typer
med kåbe, hvis du helst vil have det.

Hvis jeg stod overfor samme valg som du, ville jeg tage Hondaen, men selvfølgelig
kræve
at se en servicebog, hvor alle påkrævede servicebesøg var overholdt.

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men der er jo regler for hvor kraftig en
begynder-MC
må være, afhængigt af din alder og hvilken type MC du tog kortet på. En CB500 på
køreskole
kan godt være droslet til max. 34 HK. Det burde fremgå at dit kørekort om du har
lov til at
køre "stor MC". Mere info: http://www.dmcn.dk/FAQ/VisEmne.asp?ID=12

mvh
Bo

Den
<jbp...@gmail.com> skrev i en meddelelse

Henrik Mahler

Har selv været ude i samme overvejelse, dog var det nye
MC jeg overvejede, det var CB500, GS500, og tilsvarende
Kawasaki, evt en KLE500 valget stod imellem,.....

Valget faldt på suzuki GS500, CB500 vil have lidt fler
km i sig, men Suzukien har ud over prisen nogle andre
fordele, det er en "evergreen" i hele EU så det flyder
med originale og kopi-stumper til noget mere rimelige
priser, og det samme gælder for brugte stumper, jeg
har på ebay kunnet finde ALT til GS500 i gode mængder,
og til gode priser, hvilket ikke var tilfældet med de
to andre maskiner, GS500 er en udpræget "gør det selv"
venlig maskine for den der ønsker at beholde varigt
og lære den at kende,.. (ikke at de andre er umulige)

Både CB og GS er gode maskiner, de gamle røverhistorier
om hvorfor Suzuki er "dårligere" er ikke nødvendigvis
sande længere,... f.eks. blev GS´erne på et tidspunkt
ikke malet på undersiden af tanken, dette er der blevet
rettet op på på min årgang 2007 ,....

Jim Andersen

jbp...@gmail.com wrote:
> har derfor kig på en mc til ~ 35.000kr. Min første tanke var egentlig
> bare at investere i en Suzuki GS500.

> Spørgsmålet er så bare, om det er et
> fornuftigt køb?

En (god) GS500 er altid et fornuftigt køb. Nogle mener der er lidt for
fornuftigt.

> Suzuki er jo ikke kendt for at lave de mest robuste,
> pålidelige og stabile mc'er,

Jo de er.

> [...]

> Suzuki GS 500 med lidt færre kilometer på bagen eller en lidt ældre
> Honda CB 500 med lidt flere kilometer på bagen?

Fuldstændig underordnet hvis det blot er fornuften der skal råde. Om et år
har de kostet dig det samme i værditab/vedligehold.
GS'en er billigst i benzin, så hvis du leder efter en billig pendler-slider
(og du lægger jo vægt på holdbarhed så du skal vel ikke kun bruge den til
week-end sjov?) så er det GS'en.

Ud og prøv hvilken én du sidder bedst på. Og glem nu ikke klassens bedste:
Kawasaki ER-5 !!!!

/jim (ER-5)

Armand

"Jim Andersen" <jba...@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> jbp...@gmail.com wrote:
>>
> En (god) GS500 er altid et fornuftigt køb. Nogle mener der er lidt for
> fornuftigt.

> Jo de er.

Måske til en grad; men GS500'eren er ikke dén jeg kender som helt problemfri
:-|
Måske kan mange motorskader henføres til ynglinges uhæmmede brug uden sans
for detaljer som opvarmning og olie-efterfyldning; men modsat er GS'eren
p.g.a. prisen oftere købt af newcomers end f.eks Honda CB500 og derved vil
jeg regne GS'eren for et mere risikabelt brugtkøb end den nævnte CB500 :-|

> Fuldstændig underordnet hvis det blot er fornuften der skal råde. Om et år
> har de kostet dig det samme i værditab/vedligehold.

Nedslidningen er vel også et væsentligt kriterie, og den vandkølede CB vil
med sikkerhed køre væsentligt længere end den luftkølede GS'er, før
olieforbrug begynder at være et problem!
Faktisk er det olieforbrug uden deraf nødvendig efterfyldning der IMO slår
flest GS'ere ihjel :-|

> GS'en er billigst i benzin,

Er det et faktum, og hvorfra har du dét?
Uden at kende til specifikt forbrug for nogen af de to, ville jeg mene at
den nyere og vandkølede motor på Honda'en havde en chance for at være
marginalt mere økonomisk!

> Ud og prøv hvilken én du sidder bedst på. Og glem nu ikke klassens bedste:
> Kawasaki ER-5 !!!!

- - - - Endsige forgængeren GPZ500!

--
Armand.

Martin Sørensen

> - - - - Endsige forgængeren GPZ500!

Som også har en overraskende god benzinøkonomi, sikkert endda bedre end GS
og CB..

Ole Baun

"Armand" skrev i en meddelelse

- snip -

> [...]
> Uden at kende til specifikt forbrug for nogen af de to, ville jeg mene at
> den nyere og vandkølede motor på Honda'en havde en chance for at være

Min erfaring siger mig at GS500´eren kører en smule længere på literen.
Erfaringen bygger på 8-9 sommerferieture rundt i Europa. Min bror på GS500
`97 og jeg CB500 ´96.
Jeg har typisk haft plads til ½ liter mere end ham ved hver optankning,
(typisk efter 200 - 250 km).
Men de har da også begge præsteret 26 - 27 km/l; - i Norge.

Ole Baun

Jim Andersen

Armand wrote:
> og derved vil jeg regne GS'eren for et mere risikabelt brugtkøb end
> den nævnte CB500 :-|

Jeps. Men jeg skriver vist også et sted at jeg taler om en "god" GS'er.

> Nedslidningen er vel også et væsentligt kriterie

Næe... da ikke hvis de værditabet/vedligeholdet er det samme.

> Er det et faktum, og hvorfra har du dét?

Min meget omtalte Bike test:
Målt forbrug Landevej + Sportskørsel
cb19,6 + 16,6 = 36,2
er 18,9 + 15,3 = 34,2
gs 20,8 + 16,5 = 37,3

> Uden at kende til specifikt forbrug for nogen af de to, ville jeg
> mene at den nyere og vandkølede motor på Honda'en havde en chance for
> at være marginalt mere økonomisk!

Tjae.. det er den så ikke. Man skal dog så også huske på at gs'en blev kørt
mere hårdt for at kunne følge med de to andre. Flere gearskift, og kørt
længere ud i gearene. Det vil "man" nok "normalt" ikke gøre hvis det er en
pendler-cykel. Som i Per Højholts, Gittes monologer: "Han glemte helt at
køre rally på hjemvejen!"

> - - - - Endsige forgængeren GPZ500!

Møg-cykel i.fh.t ER-5 ifølge dba's mening :-)

/jim (ER-5)

Henrik Mahler

Har netop touret 1400 km ved lave omdrejninger på
min helt nye GS´er, ca 70-80 i timen, trailer med
læs, utilkørt motor, alligevel 24.2 km/l !!! jeg
regner med 26-27 km/l v økonomisk landevejskørsel
når der måles uden påhæng, efter sigende skulle
nogle have været tæt på de 30 km/l

http://www.mzklub.dk/forum/attachments/imgp0572bbb.jpg

Jim Andersen

Henrik Mahler wrote:
> efter sigende skulle
> nogle have været tæt på de 30 km/l

Min kollega har en 1 år gammel GS 500 (og et 1 år gammelt kørekort). Han
kører 30 km/l.

/jim

Anders Majland

> http://www.mzklub.dk/forum/attachments/imgp0572bbb.jpg

Hvor meget må den laste - altså traileren . Kan ikke helt se det på billedet

Gælder det stadig at trailerens totalvægt kun må være det halve af
motorcyklens egenvægt

Dennis Hellan Pedersen (4690) snabela

"Anders Majland" <See.Si...@Address.invalid> skrev i en meddelelse

Det ka' jeg da godt se T 90 L 35 , tror jeg nok ;-)

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Henrik Mahler

Yep 90/35 ,... og havdelen af egen vægten,
så det er lette ting hvis loven skal holdes,
de fleste andre lande dog 2/3 dele af egen-
vægt, der sættes som grænse,...

Jørgen Andersen

> [...]

>rundt, og de kan fås med 8-10 år på bagen og under 30kkm for ca. den
>pris, jeg er villig til at give. Spørgsmålet er så bare, om det er et

Hej gruppe

Mine overvejelser har været præcis de samme og de er endda kommet så
vidt, at jeg har set på en CB500 her i weekenden :-)

Årgang 97 og 45.000 på tælleren.

Fin MC der gik godt og så OK ud efter 10 år.

Da jeg ikke kender modellen var der nogle ting som gav anledning til,
at jeg lige skulle "sove" på det og undersøge nærmere - hvilket var
følgende iagttagelser :

1. Motor går og lyder rigtig godt, men ved svag gasgivning fra tomgang
registreres en lyd - ikke som metallisk banken, men måske a la tændings-
banken eller voldsom kompression. Denne lyd var meget udpræget hvor
jeg kørte meget langsom i 1. gear og ville se, om den kunne klare den
lave hastighed i 2. gear også - voldsom banke/dunkelyd, så jeg fik
hurtigt gearet ned igen. Som sagt stort set kun ved lave omdrejninger,
og ikke noget hørbart ved kørsel på vej. Det er min opfattelse, at en
2 cyl. CB500 har en mere "rå" lyd og gangart end en 4-cyl, men kan
det ligge bare i det ?

2. Vel tilbage efter en lille tur observerede jeg, at der ikke var synlig
væske i beholderen til kølevand, hvilket der normalt skal være, om end
vist ikke meget. Det blev jeg lidt betænkelig ved, da viseren til temp.
i sammen forbindelse ikke gik meget mere end lige over det lille markerede
område der er i begyndelsen. Dvs. den flyttede sig godt nok lidt, men
ikke meget. Desværre var jeg ikke nærværende nok til at mærke på
køleren om den blev varm, hvilket ville have afklaret spørgsmålet,
om den i det hele taget blev kølet. Cylinder var i hvert fald så
varm, at jeg ikke kunne have fingrene på den. Spørgsmålet er så,
er der tilstrækkeligt vand på, når viser kan give bare lidt udslag ?

Det var faktisk det eneste der umiddelbart afholdt mig fra at gå
til en endelig handel, ud over fysiske ting, som var til at føle, som
f.eks. en utæt forgaffel pga. lidt rust på den blanke del der går
ned gennem manchetten formoder jeg.

Jeg har ikke nogen grund til at tro sælger på nogen måde havde
til hensigt at skjule noget, men det kunne jo være, at han uden
at vide det, var kommet til at gøre et eller andet forkert eller
glemt at gøre noget.

Håber nogen har lidt erfaring med en CB 500 eller tilsvarende og
vil give af deres erfaring evt. hvor de er kendt for at have
svagheder. Desværre var der ikke dokumentation for nogen
service ud over mundtlig så det vil nok være 1. udgift ...

Venlig hilsen

Orla Pedersen

On Sun, 6 May 2007 19:34:49 +0200, Jørgen Andersen wrote:

> [...]
> hurtigt gearet ned igen. Som sagt stort set kun ved lave omdrejninger,
> og ikke noget hørbart ved kørsel på vej.

En tocylindret motor kan ikke trække så jævnt ved lave omdrejninger som en
firecylindret, og så hører man typisk det slør der er i kobling og gear, og
det er en lidt hul mekanisk klapren. Støjen forværres hvis at karbunaderne
er i dårlig syncronisering, (justeringsopgave).

> [...]
> i sammen forbindelse ikke gik meget mere end lige over det lille markerede

Det er ganske normalt, instrumentet er unøjagtigt, og kølesystemet simpelt,
det giver store udsving på instrumentet. En smule bykørsel ville sikkert
bringe visningen højere op.

> [...]
> til en endelig handel, ud over fysiske ting, som var til at føle, som
> f.eks. en utæt forgaffel pga. lidt rust på den blanke del der går

Dvs. nye forgaffelrør á ca. en tudse stykket, husk at få det modregnet i
købsprisen.

--
mvh
Orla Pedersen

Jørgen Andersen

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> On Sun, 6 May 2007 19:34:49 +0200, Jørgen Andersen wrote:

Tak for indputtene Orla !

> [...]
> det er en lidt hul mekanisk klapren. Støjen forværres hvis at karbunaderne
> er i dårlig syncronisering, (justeringsopgave).

Det var også min opfattelse, at det måske til dels havde at gøre med,
at det var en 2-cyl. Det undrede mig bare, at den markante lyd også
opstod ved stilstand på fod og ved lidt gasgivning. Når først den var
kommet lidt i omdrejninger fornemmede jeg ikke umiddelbart nogen
mislyde.

> Det er ganske normalt, instrumentet er unøjagtigt, og kølesystemet simpelt,
> det giver store udsving på instrumentet. En smule bykørsel ville sikkert
> bringe visningen højere op.

Det vil jeg selfølgelig også helst vælge at tro. Det undrede mig dog, at
viseren næsten var i bund, selv om jeg havde kørt en tur på vel 3 km.
hvorefter ribber på cyl. føltes rimelig varme. Vi prøvede at lade den
stå i tomgang lidt og der steg viseren yderligere en anelse.
Sidder der måske en termostat i sådan en MC som kan være defekt ?

> Dvs. nye forgaffelrør á ca. en tudse stykket, husk at få det modregnet i
> købsprisen.

Ja - lidt surt, men sælger var dog helt indstillet på det skulle ordnes.
Rent tilfældig havde jeg for et stykke tid siden haft lånt en ældre
MC med samme sygdom, hvorved jeg var ops. på problemet :-)
Kan man forestille sig, at man nøjes med at skifte manchetter og så
polere rørene, da det er meget beskeden den rust der er ?

De kr. 1000,- pr. "stang" gælder vel kun materialer - så kommer arbejdsløn
vel oven i ?

Jeg formoder der er en knastkæde i sådan en MC ? Da ejer ikke ved om
der er kigget til den og jeg ikke vil tage nogen chancer, formoder jeg,
at den er ved at have nået en tid, hvor den måske skal skiftes (45.000) ?
Nogen der ved om det er besværligt og bekosteligt ?

Venlig hilsen

Ole Baun

"Jørgen Andersen" skrev i en meddelelse

- snip -

> [...]
> at den er ved at have nået en tid, hvor den måske skal skiftes (45.000) ?
> Nogen der ved om det er besværligt og bekosteligt ?

Hej Jørgen

Jo der er knastkæde i en CB500. Jeg har da i hvert fald betalt for at få
skiftet en i min CB500 ;o)
Købte i ´96 en ny CB500; - min 1. mc. Kørte 157.000 km på den inden jeg
solgte den for 23.000 kr. for en uges tid siden.

Knastkæden blev skiftet da den havde kørt 126.522 km. Kæden kostede kr.
495,-. Jeg ved ikke hvor lang tid det tog at skifte den, da der ved samme
serviceeftersyn blev skiftet olie, bremseklodser (foran), sat ny kæde på, og
skiftet en pakdåse i forgaflen. Men jeg kan på regningen se at der står at
der er brugt 6 værkstedstimer fordelt på to personer, 1½ time og 4½ time, så
jeg gætter på at de har været 2 der sammen har arbejdet med
knastkædeudskiftningen i 1½ time.

Mvh Ole

CB500´eren er iøvrigt blevet skiftet ud med en ny Suzuki DL650 V-Strom.

Jørgen Andersen

"Ole Baun" <ole....@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 1½ time og 4½ time, så jeg gætter på at de har været 2 der sammen har arbejdet med

Tak for indput Ole.

Det var da ellers ikke så lidt den havde gået din CB 500 syntes jeg ikke,
hvis ellers at der ikke var lavet nogle større motorreparationer.
Som jeg skrev i mit tidligere indlæg, så var der nogle få punkter jeg hæftede
mig ved forleden jeg prøvede en, bla. motorlyden.
Har du tænkt over, om motoren har en nogen voldsom lyd (ved cylinder)
når man fra tomgang giver gas og til den når lidt omdrejninger ? Det
lyder ikke som noget forkert nødvendigvis og er lidt svært at beskrive,
ud over at det lyder godt hvis ellers det skal være sådan ...

Ole Baun

> [...]
> lyder ikke som noget forkert nødvendigvis og er lidt svært at beskrive,
> ud over at det lyder godt hvis ellers det skal være sådan ...

157.000 km uden (målbart) olieforbrug. Og ikke andre motorreparationer end
knastkædeudskiftningen; - hvis det da overhovedet kan betegnes som en
reperation, det er vel nærmest en sliddel.

Synes aldrig at jeg har tænkt over at motoren skulle have nogen voldsom lyd
(mislyd), men da mit erfaringsgrundlag jo også er temmelig begrænset (da jeg
jo ikke har haft andre motorcykler end den ene) vil mit forslag nok være at
du prøver at finde en tilsvarende at sammenligne med. Lyd er jo heller ikke
det letteste at beskrive i det her forum ;o)

Mvh Ole Baun

Rene Jakobsen

Hej.

Jeg har selv kørt gr500e 93 og 98 i 30 år.

Det med at den bruger olie. Pudsigt nok gjorde min gamle fra 93, 52 hk det ikke. Ku fame køre hurtigt, omkring 190, den har opnået 205km/t på bånd (selvfølgelig m olieskift og filter).. Den anden (som jeg stadig har) bruger olie, samt faktisk bruger mere benzin, det er grundet shims som sidder ved ventiler. Dvs olie kommer en smule med udstødning (absolut ik meget). Den jeg har nu er 46hk fra 98"og betydeligt langsommere end min første. Dog har den kåbe, som faktisk gør at man kan køre tur sydpå. Men er jo også ældre nu. Behøver ikke en 0-100 på 3sek mc. Min gamle blev testet til 4,7sek. Fantastisk. Den nye kan slet ikke det samme, men den har da opdrift ca 6 sek. Men om intet andet, så er den gamle motor bedre end de nye... Dvs køb en gs 500 fra max 95. Så har i den med hvide hjul og motor der spinder. Ikke at den nye ikke gør det. men dog mindre hk og kan miste olie.