Pas på ørerne!!!!!!!

Peter

Efter blot 2000 km i sommer på ny motorcykel må jeg nu konstatere at jeg har
fået en støjskade på hørelsen. Det medfører en konstant kimen for ørerne
altså tinnitus, som næppe nogensinde kan kureres. Derudover næsten manglende
hørelse af frekvenser mellem 3-7 tusind herz. Det er sgu til at tude over,
har nu haft konstant hovedpine og kimen i 3 mdr.

Jeg formoder at problemet blev forværret da jeg monterede en vindskærm på
min MC (chopper-model). Vindskærmen ser godt ud, men skabte en lavfrekvent
buldren omkrign hovedet, der har bidraget til denne skade.
Min hjælm er en klaphjælm med en del støj, og det gør det vel ikke bedre.
Derfor pas på derude, brug ørepropper og vær opmærksom på at susen og
buldren skader ørerne selvom det ikke lyder særligt højt.
Jeg kan tilføje at jeg kører med standard-potter, og at det ikke er
udstødningslarm der har skadet.

hilsen
tidligere MC idiot

Psycho Cowboy

______________________________________

Hmmm... det lyder godt nok utroligt synes jeg, men du virker jo
tilsyneladende selv ret overbevist.
Er du sikker på det ikke kan være andet, der har skadet din hørelse?
Jeg mener... det er da ikke noget jeg har hørt om før, at man decideret kan
ødelægge hørelsen af kørsel på mc, mht. vindstøj og stød fra lydpotten/erne,
når man bærer hjelm??

Under alle omstændigheder er det ærgeligt for dig - håber ikke du har mistet
lysten til de 2 hjul ??

Psycho Cowboy - kører aldrig med hørepropper
Babygixxer - lyder godt! ;o)

Hekto

In article <3dc92ba1$0$52967$edfa...@dread11.news.tele.dk>,
pj...@pjuhl.dk says...
Tinitus KAN også være et aldersbetinget fænomen!!! (Har det selv!).
Pludselig en dag, dukker fortidens synder op, i form af tinitus.

Årsagen kan også være væske i mellemøret, også selv om man ikke har
ondt. Du har formodentlig været til lægen/ørelægen?

En trøst er, at efter få år, er du istand til at overhøre det! :(

--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=8

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk

Hvis det er muligt så prøv at vinkle "skærmen" det kan ændre en hel del på
støjen. Og så er klaphjelme jo ikke det mest støjsvage. Men ørepropper er
nok det bedste. Jeg må også hellere se at få det lært :-/

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Thomas Hjort

"Peter" <pj...@pjuhl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hørelse af frekvenser mellem 3-7 tusind herz. Det er sgu til at tude over,
> har nu haft konstant hovedpine og kimen i 3 mdr.

Jeg har også tinnitus. Og jeg kan glæde dig med at det langsomt bliver bedre
(i mit tilfælde) hvis man passer på ørerne.
Prøv evt. med Gingo, det har virket lidt for mig.

Mvh Thomas

Thomas Hjort

"Psycho Cowboy" <chr...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Selvfølgelig kan man da det.
Lyden inde i hjælmen kan sagtens komme over 80 dB ved alm. landevejskørsel.
Og når man køre motorvej er støjen infernalsk uden propper.

Mvh Thomas

Niller

> [...]
> hørelse af frekvenser mellem 3-7 tusind herz. Det er sgu til at tude over,
> har nu haft konstant hovedpine og kimen i 3 mdr.

Op med klarinetten !! :-)

Jeg bruger selv høreapparater (er medfødt) og har den store fordel at jeg
kan slukke for larmen (eller i det mindste, skrue ned) når det passer mig.
(Vittigheder om konen og svigermor frabedes ! :0)

Til gengæld har jeg svært ved at forstå folk hvis der er meget
baggrundsstøj, eller hvis der er mere end 4 mennesker der snakker i munden
på hinanden.

Jeg har periodisk tinnitus, hvilket jeg får hvis jeg bl. a. er meget træt,
er stresset, eller slukker helt for bananerne.
(Det er vist det man kalder for larmende stilhed :-)

Jeg kan ikke huske hvad det hedder, men du kan få nogle apparater der kan
skabe en "modlyd" så din tinnitusstøj bliver neutraliseret.
Prøv at snakke med audiologerne på høreklinikken om det.

Jeg kan trøste dig med, at man kan vænne sig til alt, også tinnitus !

--
Venlige hilsener
/NILLER -> GSX 600 F http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=53

Oros

Nogen er sgu bedre stillet fra naturens side end andre må man så formode...
Jeg har nu kørt et par tusind km i år (kører stadig) deriblandt en tur op
midt i Norge, 1500km tur/retur med snithastighed på de 170stykker på cbr 600
"uden" kåbe og billig klaphjelm. Hjemlig kørsel er sjældent under 140 på
motorvej. I byen fredag/lørdag, tidligere også torsdag i høj muzak (gerne
det hurtige og støjende ;) i nu 5-6år (runger i hovedet søndag, men det er
også det). Når jeg så er hjemme sidder jeg her ved kassen som kører turbiner
i form af køleblæsere, LOL. Men ingen problemer her, sover som en sten i
DYYYB stilhed.
Så der er nok MEGET der spiller ind hvad det angår... Du arbejder ikke i
test-center på fyrværkeri-fabrik vel Peter? ;)

-Rasmus Jensen

Thomas Hjort

"Oros" <oros...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Alt dette er fedt nok. Jeg tænkte heller ikke over at støjen, når jeg
arbejde som dørmand på diskoteker, eller brugt vinkelsliber uden høreværn
osv.
Men pludselig en dag, fra den ene dag til den anden, var det der.
Tinnitusen.
Og den kan lige så vel ramme dig en dag.

Mvh Thomas

Jonas Holt

> [...]
> motorvej. I byen fredag/lørdag, tidligere også torsdag i høj muzak (gerne

Jeg kørte 10-11 sæsoner inden det PLUDSELIG en dag kimede for ørene når jeg stoppede og der blev stille
omkring mig. Jeg tænkte at det var vel ingenting og ½vejs ignorerede det, men det blev værre. Nå, det kunne
være jeg skulle begynde at bruge hørepropper...
I denne sæson har jeg været meget konsekvent med at bruge hørepropperne og det gøre at ringetonen er meget
stille. Hvis jeg tager en tur på bare 5 km med 80 km/t uden propper, KIMER det for ørene den næste ½'e time.

Det kan godt være at det lyder som noget tøse-pjat i dine ører (sådan tænkte jeg også:), men min erfaring er,
at fortiden pludselig indhenter en, og så ønsker man pludselig, at man lyttede til de skrøbelige og
overforsigtige gamlinger som velmenende fortalte deres erfaringer videre......!

Ørene er indrettet sådan at de kan tåle en bestemt mængde støj-energi kaldet Leq og man har lavet apparater
der måler Leq-værdier og lovgivet for hvor høje de må være. Prøv at søg på Leq og høre, hear, hørelse, øre,
ear eller lignende, fx på www.google.com

Btw, har du kørt 170 over lange stræk i Norge? Deroppe er det DYRT at køre hurtigt. Jeg vil tro at 170
takseres til den ene menisk eller højre testikel.
Jeg mener 100 km/t i en 60 km/t-zone koster pappet i 2 år, 3 uger med stive gardiner og en bøde der er til at
forstå. Det er der sikkert nogle der ved meget mere om end mig

Jonas Holt & CBR600F2

Richard Pade

Peter wrote:
> [...]
> hørelse af frekvenser mellem 3-7 tusind herz. Det er sgu til at tude over,
> har nu haft konstant hovedpine og kimen i 3 mdr.

Det er både synd og trist, selv om du nu er klar over, at du - efter al
sandsynlighed - kunne have gjort noget for at undgå det. Sådan har vi
alle
tænkt, når vi blev ramt.

Men du kan skyde genvej til at lære at overhøre din tinnitus, hvis du
får en
masker eller en kombineret makser og høreapparat. Dit høretab ligger
lige
som mit i overkanten og klart over talegrænsen, der går til ca. 4 kHz,
men
fx Siemens laver et kombineret hørapparat og masker, TCI Combi, hvor
både
forstærkning og maskelyd kan indstilles. Efter et år med et sådan
apparat
og før det et lidt anderledes Widex høreapparat lærte jeg at overhøre
det.

Det er audiologerne på din lokale amtshøreklink, der giver dig det
egnede
apparat og indstiller det til dig, så dem skal du insistere på at tale
med
asap. Din ørelæge er formentlig ikke til meget hjælp, overraskende nok.

Det er også en hjælp at gøre lydene i din hverdag op og forsøge at undgå
de lyde, der generer dig. Jeg har yderligere oplysninger om det, skriv
gerne offlist - sæt . i stedet for PUNKTUM

Richard

Futte & Co.

> [...]
lydpotten/erne,
> når man bærer hjelm??

> Psycho Cowboy - kører aldrig med hørepropper

Jeg monterede en vindskærm og kunne derefter ikke køre over 80 før den
omtalte buldren begyndte. Det gik an i bykørsel, men efter en tur på
motorvej (jeg måtte stoppe fordi larmen var så kraftig at jeg tilsidst ikke
helt var med på hvor jeg var), skruede jeg vindskærmen af igen. Hvis jeg
krøb sammen, ( hvis jeg var en 10 -15 cm. mindre end de 192 jeg er) , var
larmen væk .
Min hjelm er ikke særlig støjende og da først skærmen var væk igen, troede
jeg at der var hul i lydpotten indtil jeg måtte konstatere at sådan skulle
den lyde. Larmen fra lydpotten er ikke en generende larm, den larmer
faktisk ikke særlig meget, jeg kunne bare høre den igen.
Der har været masser af tråde om støjsvage hjelme, og hver gang jeg læser om
problemer, tænker jeg på om det er fordi X kører med kåbe eller vindskærm.

--
Jørgen, Brøndby, uden propper, men med god lyd i ørerne.
CB550F , uden vindskærm, men med en god lyd i potten.

---

Thomas Buus Andersen

Jeg har da heldigvis en masse Tuborgggg ørepropper jeg har fået til div.
festivals.. Synes heller ik vindstøj er den sprødeste lyd .

--
Venlig Hilsen
Thomas Buus

Morten Juel

Ja, det kan godt være at jeg køre stærkt og bisset, men jeg har ørepropper i
når jeg køre ud af byen på MC ;o))

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
DR350SET - http://StarChild.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Andrew

Jeg har fundet en FIN teknik hvor man laver ørepropper INDE i ørerne vha
undertryk!

Det jeg gør er at jeg på en sindrig måde:
Når man gaber siger det et KLIK. Prøv at frembringe dette KLIK med LUKKET
mund. Samtidigt med at i frembringer klikket suger i luft ind i næsen rigtig
hurtigt. Så kommer der undertryk i øret, som bliver siddende og kan virke
som fine ørepropper. I kan osse gøre det ved at 1 --> holde jer for næsen,
2--> SUG ALT hvad i kan med næsen (selvom der ikke kan komme luft ind, da i
holder jer for næsen). Når i suger laver i det føromtalte klik, ligesom når
man gaber, så er den der.

Det er sgu svært at forklare!

Det er ligesom når man skal have propper UD af ørerne når man f.eks. kører i
bjerge eller flyver, BARE LIGE OMVENDT.

Mvh Anders

Bjørn S

"Andrew" <andv...@post.tele.dk> wrote in message

> Jeg har fundet en FIN teknik hvor man laver ørepropper INDE i ørerne vha
> undertryk!
SNIP

> [...]
> 2--> SUG ALT hvad i kan med næsen (selvom der ikke kan komme luft ind, da
> holder jer for næsen). Når i suger laver i det føromtalte klik, ligesom
SNIP mere

Hmmm, ser det ikke lidt åndsvagt ud at gøre de øvelser... og måske stoppe op
undervejs på turen...hov, min prop gik ud ;-)

At du ikke kan høre en pind fordi dine trommehinder står i bue den forkerte
vej betyder vel ikke at lydene ikke trænger ind og stadig gør ligså stor
skade på dine flimmerhår, eller hvad ? Nej, jeg er ikke fagmand på området,
har kun larmskade, og kører med "rigtige" propper :-(

/Bjørn

Martin Sørensen

> [...]
kan
> ødelægge hørelsen af kørsel på mc, mht. vindstøj og stød fra

Jeg fik også begyndende tinnitus efter blot ½ år på mc, hvor jeg ikke var
særligt påpasselig med ørepropper.

Jeg kører på en naked bike, så der er masser af vind når jeg kører på
motorvej. Kører jeg uden propper, ringer det i en time efter jeg har kørt,
selv om jeg måske kun har kørt 5km på motorvej. Det tror jeg er et tydeligt
tegn på at man skal passe på.

Nu kører jeg næsten altid med ørepropper, og selv om jeg gør det, så kan det
godt pive lidt i et stykke tid efter en længere tur på motorvej.

Inden for det sidste år synes jeg ikke at tinnitusen er blevet værre. Den er
meget højfrekvent, og jeg kan nemt ignorere den. Jeg forsøger bare på ikke
at gøre den værre.

> Psycho Cowboy - kører aldrig med hørepropper

Skulle du nok overveje inden det er for sent..

> Babygixxer - lyder godt! ;o)

Selv om man har ørepropper i, kan man sagtens høre den, så bare rolig. :-)
Jeg synes faktisk også at det er mere afslappende at køre MC, når det er
lidt mere stille.

signing off.. Martin Sørensen

Martin Sørensen

> Jeg har fundet en FIN teknik hvor man laver ørepropper INDE i ørerne vha
> undertryk!

Det holder vel ikke ret længe?
Jeg synes da normalt at sådan nogle propper i ørerne forsvinder efter højst
10 minutter af sig selv, og det går kun hurtigere, hvis man kommer til at
gabe en smule.

signing off.. Martin Sørensen

Andrew

> [...]
højst
> 10 minutter af sig selv, og det går kun hurtigere, hvis man kommer til at

Det er meget effektivt for mig, men jeg foretrækker da osse almindelig
ørepropper. Men hvis man har glemt dem, er det fint nok med disse "naturens
egne ørepropper" om man vil.

Jeg er efterhånden lidt af en haj til gøre det, så jeg har ikke nogen
problemer med at gøre det

Men igen, alm. ørepropper er nok klart det bedste.

Mvh Anders

Preben Riis Sørensen

Martin Sørensen <mosR...@laxity.dk> skrev i en

Det er ikke noget at dyrke, det kan i værste fald medføre skader.

Ring til tinnitusforeningen, der kan man indtale en besked når hyletonen
lyder..... :-)

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Andrew

> højst

> Det er ikke noget at dyrke, det kan i værste fald medføre skader.

ok, hvilke?

Mvh Anders

Oros

> Jeg kørte 10-11 sæsoner inden det PLUDSELIG en dag kimede for ørene når
jeg stoppede og der blev stille
> omkring mig. Jeg tænkte at det var vel ingenting og ½vejs ignorerede det,
men det blev værre.

Jeg har slet ikke tænkt over at bruge propper. Det har aldrig generet mig.
Heller ikke efter 200km stiv motorvejskørsel oppe i de hastigheder. Derimod
har det virket naturligt at gøre det på disc fordi man er helt ør i hovedet
dagen efter. Der vil det bare være noget juks når man hele tiden skal have
ind og ud når man skal snakke med nogen? Når man tænker over det så larmer
det jo nok en hel del. Ville ikke være noget problem at gøre det til de
lange ture. Propperne har jeg jo allerede...

> [...]
stive gardiner og en bøde der er til at
> forstå. Det er der sikkert nogle der ved meget mere om end mig

Ahh, da vi nåede Oslo var det blevet mørkt og frostvejr, samt de sidste
150km var på lettere snørklet hovedvej. Så de sidste 150km trak væsentligt
ned på snit-farten. ;) Desuden var eneste politi vi så frem og tilbage 2
æggeskaller i rap umiddelbart efter start på hjemtur (i norge) Den forresten
gav tegn til at sænke hastigheden til os, men ellers så vi ingen af lovens
lange arme på resten af turen. Men nu er vi da røget ud på et sidespring!?
;)

mvh
Rasmus Jensen

Peter

Tak for de mange kommentarer. Det glæder mig at det skaber lidt debat.
Åbenbart er det et emne ikke alle er opmærmsomme på.
Det kan da godt være at min skade skyldes mange års sjusk med støjende
hobby-maskiner osv, men MC kørsel er helt sikkert en betydelig årsag til
tinnitus-problemer. Så pas nu på - jeg troede også at jeg kunne klare alt,
men pludselig en dag er det for sent.
Jeg beholder MCen, selv om lysten til at køre ikke er der lige for tiden,
men jeg kører ikke længere end til bageren uden propper.
Jeg vil i dag nærlæse jeres indlæg, og tusind tak for de gode råd og
henvisninger.

Peace...
Peter

Peter

Ja jeg har været turen igennem ved læge og ørelæge - det er desværre en
"støjskade".

"Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> skrev i en meddelelse

Peter

Nogen har helt sikkert "stærkere" ører end andre. Det troede jeg også jeg
havde. Da jeg var barn var kanonslag tilladte. Måske skyldes det dengang jeg
smed cigaretten og stak kanonslaget i munden?
Peter

Jes Vestervang

Thomas Hjort wrote:

> Alt dette er fedt nok. Jeg tænkte heller ikke over at støjen, når jeg
> arbejde som dørmand på diskoteker, eller brugt vinkelsliber uden høreværn

Den med vinkelsliber uden hørebærn er godt nok også slem :-/ Jeg har da
også brugt sådan en en hel del gange uden propper i, men det er sgu noget
jeg skal lære at lade være med :-/
Mht. til mc-kørsel, så bruger jeg altid propper på ture over 10-15 km -
halvdelen hvis der er ligeud strækninger involveret ;-)
Jeg er bare bekymret for at ørepropperne ikke gør det godt nok, for der
slipper imo alligevel alt for mange dybe buldrelyde igennem og jeg er
egentlig bange for at der ikke findes nogen ørepropper der kan stoppe dem.
Istedet burde jeg nok at finde en måde at dæmpe turbulenserne og det
hjælper da også at anbringe en hånd under øret ved bunden af hjelmen, men
det er jo ingen holdbar løsning. Måske en anden hjelm kunne hjælpe...
hmmm... :-/
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Thomas Hjort

"Jes Vestervang" <jes...@mailme.dk> skrev i en meddelelse

YES silentium hjelme har indbygget høreværnkopper. Det skulle nok kunne
hjælpe dig. Men jeg tror nu at det er nok med alm. ørepropper. Det kan godt
larme, men det filtrere den farlige top af lyden.
Ellers mht det med handsken så kan man faktisk på en dims til at trække ned
over halsen som stopper hullet op til hjelmen. Kan ikke lige huske hvad den
hedder, anyone?

Mvh Thomas

Richard Pade

Jes Vestervang wrote:
> Jeg er bare bekymret for at ørepropperne ikke gør det godt nok, for der
> slipper imo alligevel alt for mange dybe buldrelyde igennem og jeg er
> egentlig bange for at der ikke findes nogen ørepropper der kan stoppe dem.

Prøv nogle forskellige typer og se hvilke der virker bedst - både behov
og
pasform er helt individuelt.

> Istedet burde jeg nok at finde en måde at dæmpe turbulenserne og det
> hjælper da også at anbringe en hånd under øret ved bunden af hjelmen, men
> det er jo ingen holdbar løsning. Måske en anden hjelm kunne hjælpe...

Hvis der er plads i din hjelm, kan du bruge en halsedisse, et strikket
rør,
som du sætter så højt at den dækker ørerne. Det dæmper en del, men gør
det
lidt besværligere at tage hjelm på. Kan anbefales - tager også træk i
nakken.

Du kan formentlig forbedre hjelmforets pasning foran, over og bag ørerne
ved at kæbe noget skumgummifyldt stof ind. Det skal jeg selv i gang med
nu;
min BMW Sys 4 Evo er ret åben foran og over ørerne.

Til fullface-hjelme kan man få nogle bundklæder, der lukker foran under
kæben. Den monteres med noget velcrobånd, der limes på hjelmkanten. Det
er
en typisk vinterartikel, så den skulle være til at få nu.
Her i Kbh plejer fx. Aagesen at føre den om vinteren. Har ikke prøvet
den,
men regn med at du også skal bruge et dugfrit visir, fordi du ødelægger
ventilationen i hjelmen.

Baehr Silencer har et godt ry som en støjsvag hjelm, men jeg har ikke
prøvet den.

Richard

Jes Vestervang

Thomas Hjort wrote:

> YES silentium hjelme har indbygget høreværnkopper. Det skulle nok kunne
> hjælpe dig. Men jeg tror nu at det er nok med alm. ørepropper. Det kan
> godt larme, men det filtrere den farlige top af lyden.

Med top, mener du så lydstyrken eller frekvensen. Mht. frekvenserne, så
ligger vindstøjen svjv. over hele spektret og er derfor også farligt for
hele hørelsen. For mig føles det som om at de dybe buldrelyde slipper
næsten udæmpet igennem og jeg tror ikke at hørepropper kan fjerne dem. Det
er turbulenserne der skal væk.
Mht. Silentiumen, så har jeg da læst en meget positiv anmeldelse af den, så
jeg vil da se om jeg kan finde en forhandler af dem som tilbyder prøveture.
Ingen for mig til at købe en hjelm uden en prøvetur!

> Ellers mht det med handsken så kan man faktisk på en dims til at trække
> ned over halsen som stopper hullet op til hjelmen. Kan ikke lige huske
> hvad den hedder, anyone?

Windjammer. Ligesom de gamle kæmpekåber! :-) Jeg havde egentlig glemt dem
igen, men jeg havde ellers bestemt mig for at skaffe mig sådan en til næste
sæson. Tak for reminderen! :-)

Jes Vestervang

Richard Pade wrote:

> Prøv nogle forskellige typer og se hvilke der virker bedst - både behov
> og pasform er helt individuelt.

Ja, det har du nok ret i. Men hvor finder man lige et ordentligt udvalg,
altså hvile typer butikker?

> [...]
> rør, som du sætter så højt at den dækker ørerne. Det dæmper en del, men
> gør det lidt besværligere at tage hjelm på. Kan anbefales - tager også

Det var nok også en mulighed. Jeg har dog allerede eksperimenteret lidt med
at putte noget pladevat ind omkring ørerne, men det hjalp ikke. Jeg tror at
der skal lukkes af for den fri luftstrøm op til ørerne.

> Til fullface-hjelme kan man få nogle bundklæder, der lukker foran under
> kæben. Den monteres med noget velcrobånd, der limes på hjelmkanten. Det
> er en typisk vinterartikel, så den skulle være til at få nu.

Det er nok noget i den stil jeg skal prøve. Jeg er dog ret sikker på at det
er omme under ørerne, der skal lukkes af.

> Her i Kbh plejer fx. Aagesen at føre den om vinteren. Har ikke prøvet
> den, men regn med at du også skal bruge et dugfrit visir, fordi du
> ødelægger ventilationen i hjelmen.

Så duer det nok ikke for mig, da jeg bruger briller som desværre dugger
uhyre let :-/

> Baehr Silencer har et godt ry som en støjsvag hjelm, men jeg har ikke
> prøvet den.

Den er skrevet på listen! :-)

Preben Riis Sørensen

> ok, hvilke?
>
> Mvh Anders

Du laver en kunstig situation din krop er indrettet til at undgå. Det kan
jeg ikke 'bevise' er skadeligt af den grund. Men værre er, du får stadig
lydenergien ind til de fimrehår, der ikke må blive beskadiget. Måske du blot
beskadiger et andet område, men det kan vel også medføre tinnitus. Jeg ville
dog ikke vente og se om det viser sig, at du ikke gør noget forkert.....og
heller ikke råde andre til at forsøge sig....

Jonas Holt

> Prøv nogle forskellige typer og se hvilke der virker bedst - både behov
> og
> pasform er helt individuelt.

Tænk på at de både skal passe i form/størrelse og have den rette dæmpning.

Mine øregange er vist ikke specielt store og mine øregange bliver ret så ømme hvis jeg bruger en forkert
størrelse propper.
Jeg købte nogle, der var støbt til mit øre, jeg tror de hedder ear-dot eller hvad nu det var. De er meget fine
(næsten geniale:) ved brug af vinkelsliber, motorsav og andet larmende, men de er ikke gode til mc-kørsel. De
tager fint de høje frekvenser, men de er lavet med sådan et frekvensspektrum at de lader tale gå gennem næsten
uhindret, og jeg tror det er det der gør, at de ikke stopper den dybe buldren der opstår omkring hatten ved
mc-kørsel.

Under kørsel bruger jeg nogle der hedder Multi Max. Du kan se et billede af dem på
http://www.levitt-safety.com/eCatalogue/hearing/HearingDisposableSecured.pdf
Har man store øregange, bruger man den røde ende og ... bruger man den gule. De kan bruges flere gange, men
jeg ved ikke hvor du kan købe dem, dog har Mich@el (mi...@post5.tele.dk) tidligere solgt dem til os her på
gruppen. Hvis du presser ham lidt, kan det være han har nogle til salg!

Frank J. Andersen

Hej Peter,

>..... Det er sgu til at tude over,

>har nu haft konstant hovedpine og kimen i 3 mdr.

...det gjorde jeg også. Jeg blev selv ramt af rimelig heftig (synes
jeg selv) tinnitus for lidt over et år siden. Sikkert med MC som
dråben i bægeret...

Der er flere der allerede har svaret- omkring hjælp ved tinnitus. Jeg
tog selv fat i
meniere og tinnitus foreningen
http://www.mtf.dk/

De har en hotline:

************klip fra hjemmesiden*****************

Hvordan kommer jeg videre?
Kontaktpersonen er din direkte varme linje til at få kontakt med et
menneske, der kender alle problemerne på egen krop og derfor ved,
hvordan du har det og hvor du kan få mere hjælp.

Ménière og Tinnitus Foreningen har oprettet denne hjælpelinie, hvor du
ved at ringe på nummeret 70 10 49 29 får hurtig og forstående
kontakt til et menneske, der ikke alene kender sygdommen på egen krop,
men som også er uddannet til at rådgive andre med samme problem.

Det var en rigtig god fyr jeg fik talt med - som kunne kende
situationen, og som kunne give indledende råd og vejledning. Herunder
omkring TRT, som er det nyeste (men i danmark ikke særligt udbredte)
omkring tinnitus behandling.

Metoden (for det er ikke noget mirakel medicin eller andet) er
'opfundet' her:
The Tinnitus and Hyperacusis Centre, London UK -
http://www.tinnitus.org/home/frame/THC1.htm

Jeg har fulgt 'hjemmeøvelserne' og det virker rent faktisk godt.
Nøglen i TRT er forståelsen for hvorfor kroppen rent ubevidst reagerer
med frygt på nye lyde - og så 'lære' kroppen at lyden faktisk ikke er
farlig!

Jeg har fået lov til at oversætte de engelske vejledninger, og er
startet på det for noghen tid siden. Jeg ved det bliver langt, men jeg
indsætter teksten her - og håber den kan bidrage til at du kommer
hurtigere videre (og måske andre der ligesom os HAR kvajet sig!).

mvh Frank

************ oversat artikel, ikke korrekturlæst !*************

Tinnitus Re(gen)trænings Terapi: Retningslinier og øvelser for
patienter

af: Jonathan Hazell FRCS 16. juni 2001
oversættelse: Frank Jumppanen Andersen, 27. oktober 2002

Teksten må kopieres og videregives med angivelse af kilde, og
henvisning til www.tinnitus.org

Denne beskrivelse kan bruges som en en nyttig checkliste når du laver
gentræningsterapi mod tinnitus eller hyperacusis. Der er ingen tvivl
om at den bedste måde at gøre dette på er med hjælp af en erfaren
terapeut, men terapetur uddannet i TRT er få og sjældent tilgængelige,
så derfor kan eneste mulighed være at du arbejder selvstændigt ud fra
disse retningslinier. Det er en god ide at informere den audiolog du
benytter om øvelserne.

Inden du går i gang med at følge instruktionerne er det vigtigt at du
fuldstændigt afklaret omkring Jastreboff modellen, samt føler at du
forstår den, samt at den kan anvendes på din situation.

Husk at de resultater vi har offentliggjort om vores succesrater
gælder for patienter der arbejder med trænede terapeuter.Det betyder
at fremskridt uden den rette vejledning sandsynligvis vil være
langsommer og mindre tydelige. Husk at målet med TRT er en tilvænning
eller fjernelase af REAKTIONEN på tinnitus – den BETINGEDE REFLEKS.
Tilvænning af opfattelsen følger sædvanligvis, men er ikke terapiens
primære mål.

1.Identificer virkningen af tinnitussen og kategorien

Din specialist (læge – terapeut) skal lave en omhyggelig historik om
effekten af tinnitus, hyperacusis og hvordan den opstår og udvikler
sig.

2.Undervisning: afmystificering

Du har behov for at lære den reller mekanisme bag tinnitus og
hyperacusis. Denne viden og information er helt anderledes end de
traditionelle foklaringer der stadig præger lærebøgerne, og som der
stadig undervises i på nogen lægeuddannelser. Hvis du på nuværende
tidspunkt har en god forståelse af Jastreboff modellen, vil du indse
at tinnitus i virkeligheden er et helt naturligt fænomen snarere end
en sygdom. Er du ikke overbevist om dette er det nødvendigt at du
læser om Jastreboff modellen igen.
Hos en høj andel af tinnitus lidende, bliver tinnitus et problem på
grund af troen på at der ikke kan gøres noget ved den. Idet din tro
herom ændres, og tinnitus dermed sættes ind i en mere positivt
sammenhæng, er forudsætningerne for at tiovænningen kan ske til stede.
Historien om den nye nabo illustrerer dette meget rammende.

Forestil dig at en ny nabo er flyttet ind. Du udviser i starten en let
nysgerrighed, men din bekymring vokser efterhånden som du ser at der
regelmæssigt afleveres små pakker ved hoveddøren af forskellige
personer som herefter hurtigt forsvinder. Du begynder at tro at din
nye nabo måske er handler med narkotika, og udsigten til at skulle bo
med sådanne ulovlige aktiviteter ved siden af, er stærkt
foruroligende. Du ser nu konstant ud af vinduet for at følge med i
aktiviteterne hos naboen, og bliver ængstelig og deprimeret fordi du
hele tiden tænker på du uundgåelige konsekvenser for dig selv og din
familie ved at bo side om side med sådan en person.
Nogen tid senere hører du helt tilfældigt at din nabo er involveret i
aktiviteter med at indsamle madpakker til hjemløse. Den erkendelse af
hvor forkert du har bedømt situationen medfører en fuldtændig ændring
i din holdning. Din mistro til naboen forsvinder, og du holder op med
at overvåge hans aktiviteter. Du føler du ovenikøbet flov over
fejlagtig bedømmelse af situaition, og erkender at alt for tilbøjelig
tilbøjelig til at tro det værste om folk.

På grund af de almindelige traditionelle opfattelser af tinniytus som
en sydom der ikke kan behandles, og som kan ødelægge ens livskvalitet,
er det let at forstå at de der oplever tinnitus, ofte bliver
ængstelige og deprimeres, og finder det vanskeligt ikke hele tiden at
fokusere på selv de mindste ændringer. Når sandheden om tinnitus, den
naturlige, godartede og fundamentalt naturlige oprindelse er kendt og
forstået, forsvinder alle det ubehagelige reaktioner efterhånden. Tænk
på:

a. Heller og Bergman, 1953
b. Hjernens Musik
c. Subcortiale filtre

Referer til tinnitus artiklen hvis du ikke forstår dette.

3.Otologisk og audiologisk diagnose

Det er essentielt at blive tilset af en ørelæge som er i stand til at
'øre' diagnose og udelukke alle simple tilstande som for eksempel
ørevoks, der let behandles. Alle patienter med tinnitus bør som minimu
hae udfærdiget tone audiogram, forstærknings-ubehags-niveau ??? og
impedans audiogram for at kontrollere at mellemøre funktionaliteten er
normal. Hvis dit impedans audiogram er normalt , er det sikkert at du
ikke har problemer med katar eller sinus??? som påvirker hørelsen.

4.Lyd berigelse
Lyd berigelse er en essentiel del af gentrænings terapien. Det er ikke
let at vælge den bedste lyd eller lyde som bør være tilstede i
baggrunden 24 timer i døgnet. Det væsentligste er at undgå stilhed!
Dette er noget som for nogen patioenter ikke er særligt let. Der er
mange måder at berige lyd miljøet på, men det skal være på en måde som
ikke i sig selv opfattens som irriterende eller påtrængende. De bedste
lyde er dem der minder om naturen. Om sommeren er en mulighed at have
vinduet åbent. Ellers kan for eksempel lyden fra en stor langsom
ventilator bruges, eller en radio som ikke er indstillet på en station
kan være anvendelig. Det er vigtigt at lyden ikke overdøver eller
skjuler tinnitussen, da det ikke er muligt at vænne sig til en lyd man
ikke kan høre.
Mange mennesker med hyperacusis bruger meget tid i stilhed på grund at
støjoverfølsomheden. Nogen bruger endda ørepropper1. Dette er faktisk
det værste man kan gøre, da det netop medfører en forøget følsomhed i
det centrale høre system (øget fortstærkning) som betyder at lyde
opfattes endnu højere. I hyperacusis tilfælde er det sædvanligvis
vigtigt at blive udstyret med binaurale (to-sidede?) hvidstøjs
lydgivere (genratorer) af en som er trænet i TRT. Dette er ofte også
nødvendigt i behandlingen af kraftig tinnitus. Det skal bemærkes at
forkert lydterapi, for eksempel aflytning af forvrængede lydbåd, eller
brug af udstyr der helt skjuler tinnitussen, i visse tilfælde kan være
direkte skadelig for behandlingen.
Apparater der laver lyde som havet eller regn kan være anvendelige og
findes i handelen, men smag og behag er forskellig. Det bare at have
fjersyn eller radio kørende hele tiden er sjældent nogen god ide, da
dette ofte kan virke stimulerende eller påtrængende, eller endda helt
overdøve tinnitussen.
Er der tale om kobination med høretab der betyder problemer med at
høre tale, er det nødvendigt at anvende passende høreapparater. Disse
skal være tilpassede så godt som muligt, og hørelsen på begge ører
skal så vidt muligt være lige god.

5.Gentrænings metoder (10 sekunders øvelser)
1)undersøg din reaktion til tinnitus eller ubehagelige eksterne lyde
(i hyperacusis tilfælde) i nogen (korte) perioder hver dag. 10
sekunder er længe nok.
2)Udfør afslapningsøvelser for at mindske kroppens (de autonome
aktiviteter) reaktioner og forsøg at mindske din irritation / angst
(de limbiske reaktioner) med en 'diplomatisk gestus'. Du skal ikke
være bekymret hvis det ikke hjælper meget, hver smule tæller, og med
hver gentagelse vil det blive lettere.
3)Formindsk tinnitussens effekt med lyd berigelse eller brug af
apparater.
4)Udfør kun øvelsen i så lang tid du kan uden at opleve ubehagelige
reaktioner (måske bare 10 sekunder i starten). Lav kun øvelsen omkring
10 gange dagligt, resten af tiden vil du reagere som vanligt, med
ængstelse, men det er normalt i begyndelsen.
5)Prøv at identificere de enkelte følelsesmæsige og kropslige
reaktioner på lyden, og reducer disse en smule hver gang. Dette er en
aversive betinget feleks reaktion. Det tager lang tid at gentræne
betingede reflekser (ligesom håndskrift og dit golf-sving!), så vær
tålmodig.

Dette er en øvelse i at konfrontere det du finder ubehageligt uden at
reagere så kraftigt – eller sagt på en anden måde – en øvelse i
diplomati. Det er vigtigt ikke at overdrive i starten. Overeksponere
sig selv til det ubehag tinnitus forårsager, eller til eksterne lyde
du finder ubehagelige, kan gøre tingene værre. Ligesom ved
afsensibiliserings behandling af allergi, er det nødvendigt at
fremskridtet sker langsomt men sikkert. Et gentræningsforløb kan i
gennemsnit løbe over 18 måneder, eller længere i mere alvorlige
tilfælde.

6)Tænk positivt på den RELLE betydning af tinnitus eller eksterne lyde
denne periode, sådan som beskrevet i Jastreboff modellen
7)Forøg varigheden af øvelsen gradvist, med sekunder og senere
minutter. Langsomme fremskridt, små og hyppige, virker bedst. Hvis du
forsøger at fremtvinge resultater, kan det medføre forværring.

RESULTAT: Du vil opleve periode af reaktion eller oplevelse af
tinnitus (eksterne lyde) UDEN angst = fremskridt (tilvænning)

Frank J. Andersen, DMCN#485
Suzuki T250R fra 1972 OG GS850G fra 1979 ;-)

Richard Pade

Jes Vestervang wrote:

> Ja, det har du nok ret i. Men hvor finder man lige et ordentligt udvalg,
> altså hvile typer butikker?

Et bredt udvalg af hørepropper finder du næppe i en enkelt forretning.
Måske
hvis der er en høreværns/høreapparatforhandler - her i Kbh er der fx en
ved
Østerport station - ellers Matas, apoteker, sygeplejeforretninger.

> Det var nok også en mulighed. Jeg har dog allerede eksperimenteret lidt med
> at putte noget pladevat ind omkring ørerne, men det hjalp ikke. Jeg tror at
> der skal lukkes af for den fri luftstrøm op til ørerne.

Det er der, halæsedissen er go suppleret med foring foran og bagved
ørerne.

> Så duer det nok ikke for mig, da jeg bruger briller som desværre dugger
> uhyre let :-/

Så start med halsedissen og suppler med den omtalte foring.
Et tip: Det er lettere at tage hjelmen ned over halsedissen, hvis du
først
tager en tynd bomulds-balaklave (tynd elefanthue) på. Så bliver
halsedissen
ikke så let skubbet ned. men det kræver, at der er ekstra plads i
hjelmen.

Jeg kan iøvrigt genkende din betragtning om, at foringen tager
vindstøjen,
der ligger i det høje toneområde, mens øreproppen (overvejende) skal
tage
bulderet / den lavfrekvente støj. Det er også min erfaring.

Richard

Frank J. Andersen

>Ja, det har du nok ret i. Men hvor finder man lige et ordentligt udvalg,
>altså hvile typer butikker?

...jeg bruger de her Ear-express (tømmerhandelen, ca. 5 kr pr æske m.
2 stk) - halvrund med blå pind - meget nemme at bruge, rigtig god
pasform - og virker fint i hele spekteret.

Richard Pade

"Frank J. Andersen" wrote:
> [...]
> indsætter teksten her - og håber den kan bidrage til at du kommer
> hurtigere videre (og måske andre der ligesom os HAR kvajet sig!).

Tak Frank, det er alle tiders. Selv om jeg selv er kommet oven på, kan
jeg sikkert få endnu et par anvendelige tip der og i din artikel, for
det
gælder jo om at søge bredet mulig information og vejledning og så
anvende
de dele, der lader til at virke bedst på ens egen situation.

Jeg var "heldig" at blive ramt, mens Den Tværfaglige Sundhedsklinik
endnu
havde midler fra høreforeningen til at køre både en åben og en personlig
vejledning. De er stadig aktive og har en meget stor erfaring på
området,
så de kan varmt anbefales. Adresser og mere på www.dpsr.dk

Richard

Henrik H. Jensen

"Richard Pade" <richardPU...@mail.dk> wrote in message

> [...]
> havde midler fra høreforeningen til at køre både en åben og en personlig
> vejledning. De er stadig aktive og har en meget stor erfaring på

Man må håbe at de er bedre til at hjælpe med tinitus, end de er til at
opdatere deres hjemmeside. sakset fra siden:

"
Vi beklager meget men siden er under udarbejdelse i øjeblikket.
Vi beder Dem derfor om at vende tilbage om nogle dage hvor mere information
vil kunne findes.
"
og lidt længere nede:

"Opdateret d.25-04-2001"

:-)

Frank J. Andersen

De har fået ny 'adresse': http://www.sundhedsklinik.dk/

Richard Pade

"Henrik H. Jensen" wrote:
> "Richard Pade" <richardPU...@mail.dk> wrote in message
>
> Man må håbe at de er bedre til at hjælpe med tinitus, end de er til at
> opdatere deres hjemmeside. sakset fra siden:

Det skyldes formentlig den nævnte omlægning af deres økonomi; brug
adressens
kontaktinfo - Anne-Mette Mohr og hendes kolleger er særdeles kompetente.

Richard

Peter

Tusind tak skal du have. Jeg læser videre på www tinnitus.org og forsøger
mig med det. Det giver lidt hovedpine i starten med alt det jeg læser (bl.a.
den nye bog Tinnitusbogen) som jeg netop har købt, men alle gode råd hjælper
på optimismen.

Peter (Guzzi 750)

Mich@el

Hej Jonas

Jonas Holt skriver:

> [...]
> gruppen. Hvis du presser ham lidt, kan det være han har nogle til salg!

Hvis der er interesse for det kan vi tage en ny runde med ørepropper til februar 2003.

Har for øvrigt fået ny Email Addr..

--

Med tilbagelænet hilsen.........

(o; dk.fritid.motorcykel ;o)

Mich@el

Yamaha XV 1100 Virago
http://www.mc-customania.dk
Virago MC Club Danmark # 1101

Loud pipes saves lives

Martin Sørensen

> Hvis der er interesse for det kan vi tage en ny
> runde med ørepropper til februar 2003.

Den er jeg ihvertfald med på igen.

signing off.. Martin Sørensen

Richard Pade

"Mich@el" wrote:
> Hvis der er interesse for det kan vi tage en ny runde med ørepropper til februar 2003.

Ja, godt ini'tiv - vil gerne prøve disse også, selv om jeg er tilfreds
med Bilsom 303,
de små gule - det kunne jo være, der fandtes noget, der virkede endnu
bedre.

Laver du en invitation, eller skriver vi bare til dig?

Richard

Mich@el

Hejsa.

Richard Pade skriver:

> Laver du en invitation, eller skriver vi bare til dig?

Yep, jeg sender en forspørgsel i denne NG i starten af 2003, så de er klar til MC-sæsonen
starter pr. 1. marts 2003