Støjene og løs(?) hjelm

Studen

Hej NG

Jeg kører med en Airoh Warrior2 hjelm (drabeligt ik' ;) , hvor vindstøjen
ved motorvejskørsel desværre er tæt ved uudholdelig. Desuden er det som om
hjelmen "letter" en smule, hvis jeg prøver at kigge mig over skulderen,
f.eks. lige inden en overhaling/baneskift (jeg stoler nemlig ikke 100% på
mit usle spejl fra Louis).

Jeg tror nu ikke, at hjelmen skal/skulle være mindre - nok nærmere modellen
der ikke rigtigt passer til min hovedeform... Hvordan oplever I det, når I
drejer hovedet på motorvejen??

Hvad gør jeg, når jeg engang har sparet sammen til en ny hjelm? Er det
almindelig kotume, at forhandlere giver lov til en prøvetur - også på en
afstikker til motorvej?
Jeg troede jo også, alt var i den fineste orden, da jeg købte denne, men jeg
blev desværre klogere første gang, det gik lidt stærkt.

---
Stud
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699

Kai Harrekilde-Petersen

"Studen" <stu...@gmail.com> writes:

> [...]
> der ikke rigtigt passer til min hovedeform... Hvordan oplever I det, når I

Hjelmen skal sidde helt tæt - den skal ikke blafre når du drejer
hovedet, heller ikke ved motorvejs hastigheder (ej heller over). Min
egen blafrer end ikke i 200+ km/t (naturligvis afprøvet på en
racerbane).

Min egen erfaring siger mig at der generelt er 2 hovedformer: rundt og
ovalt/smalt. Forskellige modeller fra samme mærke kan sagtens passe
til forskellige hovedformer. Jeg måtte afskrive både Shoei's XR900 og
X-Ceed, til fordel for Shoeis Z-One.

> [...]
> Jeg troede jo også, alt var i den fineste orden, da jeg købte denne, men jeg
> blev desværre klogere første gang, det gik lidt stærkt.

Nogle forhandlere låner gerne ud, nogle kræver at et depositum af en
art (f.eks. dit Dankort).

Jeg ville starte med at prøve om hjelmen kan vrides/drejes på hovedet.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Steen Gruby

On Sun, 04 Jun 2006 23:35:34 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
<k...@harrekilde.dk> wrote:

Hej.

> [...]
>hovedet, heller ikke ved motorvejs hastigheder (ej heller over). Min
>egen blafrer end ikke i 200+ km/t (naturligvis afprøvet på en

Den med støjen i hatten er ikke så nem.
Et er selvfølgelig selve vinden omkring hjelmen, noget andet er den
del af luften der blæses opad af kåbeglasset og dermed brydes under
hjelmen.
En hjelm der har fået god kritik af en bruger kan af samme få en
lammende kritik hvis den testes på en anden MC.
Der er himmelvid forskel på støjniveauet i min system 4 om jeg kører
Paso eller XN85.
Jeg har for sjov prøvet at "strække hals" - Det gør en verden til
forskel.
Ikke at System4 af den grund bliver lydløs, men det hjælper ;-)

>Jeg ville starte med at prøve om hjelmen kan vrides/drejes på hovedet.

Jeg vil derfor støtte Kai.
Test en hjelm på landevejen før den købes.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Studen

"Steen Gruby" <oz...@virker.ikke> wrote in message
>SNIP en masse god info
> ....Jeg vil derfor støtte Kai.

> Test en hjelm på landevejen før den købes.

Hej Steen og Kai

Tak for svarene til Jer begge. Jeg må hellere se at få sparet lidt sammen.
Man kan vist få en glimrende hjelm for 1500+- så jeg behøver næppe vente på
lotto-gevinsten :)

Jeg må bare op på "hesten" og afprøve hjelme - så kan lillebror også arve
den gamle... Han er en tand mere rundhovedet end mig, og skal, Gud forbyde
det, aldrig på førersædet af en MC...

Jeg har lidt kig på nogle Shark hjelme (S500 & S800), håber de passer bedre
til hovedet..

PS. Kai, linket i din signatur virker ikke!
---

Jes Vestervang

"Studen" <stu...@gmail.com> writes:

> Desuden er det som om hjelmen "letter" en smule, hvis jeg prøver at
> kigge mig over skulderen, f.eks. lige inden en overhaling/baneskift

Min 5 år gamle AGV Demon kan på nogle cykler finde på at åbne visiret
når jeg kigger mig over skulderen. Det kan godt være temmeligt
uheldigt når hastighederne når hindsides det fornuftige :-) Pt. går
jeg og funderer over om jeg ikke skulle købe mig en fin, dyr og dejlig
Schuberth.

> (jeg stoler nemlig ikke 100% på mit usle spejl fra Louis).

Spejle kan man jo alligevel ikke stole på. Overvej alligevel at
montere noget ordentligt, for det sker nu sommetider at man bemærker
ting i spejlet man ikke ellers ville have opdaget.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Steen Gruby

On Mon, 05 Jun 2006 00:06:06 +0200, Jes Vestervang
<jes.ves...@gmail.com> wrote:

Hej.

>Spejle kan man jo alligevel ikke stole på.

Hver gang jeg kigger i spejlet tænker jeg: Billedforvrængning ;-)

Jes Vestervang

Steen Gruby <oz...@virker.ikke> writes:

> Hver gang jeg kigger i spejlet tænker jeg: Billedforvrængning ;-)

*LOL* :-)

Hekto

> [...]
> kigge mig over skulderen, f.eks. lige inden en overhaling/baneskift
> (jeg stoler nemlig ikke 100% på mit usle spejl fra Louis).

Støjen kommer der hvor remmen/spænderne er fastgjort. Prøv selv at
sætte en finger for hullet (-erne) og hør.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Armand

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> [...]
> ovalt/smalt. Forskellige modeller fra samme mærke kan sagtens passe
> til forskellige hovedformer. Jeg måtte afskrive både Shoei's XR900 og

Fruen i huset har fået sig en Warrior II i vinters, og hendes bedømmelse
er at den løfter sig mindre fra hendes(!) hovede, end hendes AGV gør!

> Nogle forhandlere låner gerne ud, nogle kræver at et depositum af en
> art (f.eks. dit Dankort).

Vindtunneler er blevet det helt store syd for grænsen! :-o
Jeg mener at have notoret mig at Louis i Hamborg har en sådan stående
til hjelmtest i :-/

--
Armand.

Henrik

Studen wrote:

> Hej NG

> ---
> Stud
> http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699

Det skal selvfølgelig være en hjelm fabrikat som passer din hovedform.
Der efter er det klogt at gå efter en "tophjelm"
Kende tegnende for tophjelme af et givent mærke er generelt, at kvaliteten
er højere og de er mere airdynamist . . . ergo mindre vindstøj :-)
Pris og kvalitet hænger trods alt sammen.

Jeg havde også engang en "discount" hjelm . . . Nu ved jeg bedre :-)

Mvh.
Henrik

NielSV650

"Studen" <stu...@gmail.com> wrote in message

> hvor vindstøjen ved motorvejskørsel desværre er tæt ved uudholdelig.

Nu kører du vel med ørepropper, ikke?

--
:-) Niels
S FAU himmelblau

Studen

"NielSV650" <ni...@SkridMakker.b5.dk> wrote in message

> Nu kører du vel med ørepropper, ikke?

Nope! Jeg bryder mig ikke om at køre med "nedsat hørelse". Selvf. ikke så
vigtigt på motorvejen, men....

Studen
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699

Armand

Studen skrev:

> "NielSV650" <ni...@SkridMakker.b5.dk> wrote in message
>>

> Nope! Jeg bryder mig ikke om at køre med "nedsat hørelse". Selvf. ikke så
> vigtigt på motorvejen, men....

Det er faktisk et spørgsmål om du vil bryde dig om at køre med nedsat
hørelse senere i livet frem for nu :-|

--
Armand.

Kai Harrekilde-Petersen

"Studen" <stu...@gmail.com> writes:

> PS. Kai, linket i din signatur virker ikke!

Takker, er nu Rettet. Jeg har så liiige en høne at plukke med Tony,
som går og ændrer på de links man kan lave - det har jo kun virket et
par år - hmphfrr!

Kai
--

http://dfmc.dk/?id=29

Kai Harrekilde-Petersen

"Studen" <stu...@gmail.com> writes:

> "NielSV650" <ni...@SkridMakker.b5.dk> wrote in message
>
> Nope! Jeg bryder mig ikke om at køre med "nedsat hørelse". Selvf. ikke så
> vigtigt på motorvejen, men....

Hørepropper er en *forøgelse* af køresikkerheden. De filtrerer nemlig
hovedsagelig vindstøjen væk, som er den grimme som giver dig
høreskader og trætter dig.

Til dem som ikke tror på det: Giv det blot en enkelt chance: skaf
nogle propper og kør en tur - lur mig om ikke I finder ud af at det er
en fordel med propper.

Anders Majland

> Hørepropper er en *forøgelse* af køresikkerheden. De filtrerer nemlig
> hovedsagelig vindstøjen væk, som er den grimme som giver dig
> høreskader og trætter dig.

Selv de mest støjsvage hjelme medfører risiko for høreskader ved
motorvejshastighed - så der er reelt ikke vej uden om ørepropper ...

Steen Gruby

On Mon, 05 Jun 2006 19:04:59 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
<k...@harrekilde.dk> wrote:

Hej Kai.

>Til dem som ikke tror på det: Giv det blot en enkelt chance: skaf
>nogle propper og kør en tur - lur mig om ikke I finder ud af at det er
>en fordel med propper.

Jeg er principielt enig, men ---- Da jeg kørte med min gamle BMW
System 3 var der faktisk ikke behov for propperne.
Med en System 4 er det bydende nødvendigt.
Det har jeg skrevet før.

Når vi nu har fat i den med hatten vil jeg ikke undlade at remse de af
System 4's fortræffeligheder jeg er faldet over.

1) Hjelmen er ubrugelig uden anti fog visir.
2) Støjniveauoet er alarmerende højt.
3) Lukkemekanismen til visiret er noget bras - Jeg har skiftet mine
pris 300 Kr.
4) Befæstigelsespunkterne til de hjælperemme der holder hovedremmen på
plads flækker - Det kan ikke repareres så hjelmen er i princippet
færdig..
5) Stifterne der holder anti fog visiret er skrøbelige og knækker for
et godt ord.
6) Det lædermateriale der beskytter kæbepartiet for neden begynder at
blive skrøbeligt efter 3 år.

Min konklussion er at den hat ikke er pengene værd.

Studen

"Armand" <arm...@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse

> Det er faktisk et spørgsmål om du vil bryde dig om at køre med nedsat
> hørelse senere i livet frem for nu :-|

Tankevækkende... Meeen er det ikke, at male fanden på væggen?? Hvorfor
skulle denne type støj være så slem i forhold til andet??

Stud

Orla Pedersen

Studen skrev i meddelelsen <4485d328$0$116$edfa...@dread16.news.tele.dk>...

>"Armand" <arm...@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>
>Tankevækkende... Meeen er det ikke, at male fanden på væggen??

Nej, desværre.....

>Hvorfor skulle denne type støj være så slem i forhold til andet??

Fordi at støjen indeholder meget høje niveauer ved lave frekvenser,
(bulder), ikke nødvendigvis synderligt generende, men med utroligt
ødelæggende karakter.

Og et er høretab, men det kan også udarte sig på mange andre måder :-|
Forestil dig at vindstøjen bliver permanent, først bliver Du fuldstændig
vanvittig af støjen, kan ikke sove for den, kan ikke følge med i samtaler
længere, senere lærer Du...... måske..... at ignorere støjen, og leve med
den. Det tager måske 5 - 10 år at lære det.

Make your choise

--
mvh
Orla

Armand

Studen skrev:
Tjaeh :-/
Hvorfor siger mon jeg stedse oftere *HWA'*? :-o

--
Armand.

Studen

Ok ok ok. Jeg pakker sammen og finder nogle ørepropper. Skal det absolut
være nogle hammerdyre speciallavede jegskalgidig propper, eller er
forsvarets udleverede ok??

Jeg har faktisk tænkt lidt over det, siden jeg læste jeres råd, og der er
slet ingen tvivl om, at mine "ører" får en ordentlig omgang tæsk, som det er
nu. Specielt når jeg kører motorvej, med min fine "Kriger-hjelm".

--
Stud
http://dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=699

Jes Vestervang

"Orla Pedersen" writes:

> Fordi at støjen indeholder meget høje niveauer ved lave frekvenser,
> (bulder), ikke nødvendigvis synderligt generende, men med utroligt
> ødelæggende karakter.

Problemet er vist også at vindstøjen indeholder stort set alle
frekvenser, hvilket igen betyder at det ikke blot er i et bestemt
frekvensområde at hørelsen forringes, men over hele frekvensskalaen.

Jes Vestervang

"Studen" <stu...@gmail.com> writes:

> Ok ok ok. Jeg pakker sammen og finder nogle ørepropper. Skal det
> absolut være nogle hammerdyre speciallavede jegskalgidig propper,
> eller er forsvarets udleverede ok??

De specialstøbte er dem der dæmper ringest. Skumdimserne er fine, men
jeg synes at Multimax <http://www.multi-max.dk/> er bedre end de
almindelige gule.

> [...]
> der er slet ingen tvivl om, at mine "ører" får en ordentlig omgang
> tæsk, som det er nu. Specielt når jeg kører motorvej, med min fine

Jep, og det giver altså tinnitus hurtigt :-/ ...og det forsvinder
aldrig.

Armand

Studen skrev:
> Ok ok ok. Jeg pakker sammen og finder nogle ørepropper. ...
> er forsvarets udleverede ok??..... med min fine "Kriger-hjelm".

Alting vil være en forbedring og forsvarets matcher jo fint med Kriger-2
hjelmen!
Ellers er der jo de bløde expanderende typer, hvoraf Multimax har været
populære her på gruppen derved at de er alsidege qua en tynd og en tyk ende.
Hvem var det nu fra VFR-klubben der sendte ud :-/

--
Armand.

Rene Joergensen

Jes Vestervang <jes.ves...@gmail.com> wrote:

> De specialstøbte er dem der dæmper ringest. Skumdimserne er fine, men

Jeg var af den opfattelse af de var dem der dæmpede bedst? Især hvis der
er filtre i?

--
-René

Torben Scheel

Kenn Højager Jensen - på www.multimax.dk og
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=271 :-)

--
vh
Torben

Jes Vestervang

Rene Joergensen <f...@nospam.dk> writes:

> Jeg var af den opfattelse af de var dem der dæmpede bedst?

Nej, men det kan da godt være at de er mere komfortable og lettere at
sætte i. De er helt bestemt også dyrere at smide væk. Tænk på at
skumfiduserne altid vil udvide sig så de passer, det kan de støbte
ikke og slutter derfor ikke nødvendigvis helt tæt.

> Især hvis der er filtre i?

Tænk på at filtrene lukker mere lyd igennem end ellers, ikke
mindre. Det kan f.eks. bruges i nogle situationer hvor man gerne vil
have tale til at passere, have en lineær dæmpning (til musik) eller
lignende. På mc gælder det bare om at dæmpe så meget som muligt og det
er de billige skumfiduser gode til.

Armand

Torben Scheel skrev:

> Kenn Højager Jensen - på www.multimax.dk og

- - - Som tilstneladende er faldet helt i søvn :-/

--
Armand.

Studen

"Kai Harrekilde-Petersen" <k...@harrekilde.dk> wrote in message

> [...]
>
> Til dem som ikke tror på det: Giv det blot en enkelt chance: skaf
> nogle propper og kør en tur - lur mig om ikke I finder ud af at det er

Arrhg. Jeg hader når det sker... Lidt ligesom når man indser at moar havde
ret i et eller andet ;)

Jeg købte nogle ørepropper hos Enghave (5kr parret) og DAMN... det skulle
jeg have gjort noget før. Det var en temmeligt syret oplevelse, første gang
jeg kørte med dem. Dvs. jeg skal lige vænne mig til den nedsatte hørelse;
jeg er fra mit arbejde som cykelbud vant til at bruge hørelsen ekstremt
meget, så det føles lidt som et handicap i bytrafikken, men på
motorvejen.... hold da op hvor har det været ubehageligt at køre uden. Det
kan i hvert fald se nu.
Dertil har jeg fået endnu en gevinst ved at benytte dem. Propperne gør
åbenbart mit hovede et par mm bredere (presser vel ører"flapperne" lidt ud)
med det resultat, at jeg nu kan dreje hovedet på motorvejen - uden at
hjelmen bliver "taget af vinden". LÆKKERT :)

Til listen med "cons" kan jeg tilføje, at jeg nok er blevet en lidt mere
"larmende" motorcyklist. Jeg kan jo ikke rigtigt selv høre støjen, så jeg
holder måske knapt så meget igen. (Jeg fik fingeren af en hidsig-prop med
ungerne i klapvogn i går.... hmmmm). Dertil har jeg oplevet en anden "skæg"
forandring; den hvinende vindstøj og halv-løse hjelm, var en god indikator
på lidt for høj hastighed. Den reminder er jo så væk nu, så jeg skal vist
liiiige holde øjnene på speedo'et (cykelcomputer)

Tak fordi I lokkede mig til det :)

Kai Harrekilde-Petersen

"Studen" <stu...@gmail.com> writes:

> "Kai Harrekilde-Petersen" <k...@harrekilde.dk> wrote in message

> Arrhg. Jeg hader når det sker... Lidt ligesom når man indser at moar havde
> ret i et eller andet ;)

[snip]

> Til listen med "cons" kan jeg tilføje, at jeg nok er blevet en lidt mere
> "larmende" motorcyklist. Jeg kan jo ikke rigtigt selv høre støjen, så jeg
> holder måske knapt så meget igen.

Jeg er bange for at jeg ikke kan gøre noget ved dét problem - altså
uden at fjerne propperne fra dig igen.

> Tak fordi I lokkede mig til det :)

Always at your service :-)