Da jeg stadig er forholdvis ny MCist, har jeg ikke fundet mange "gode veje"
endnu, og ender derfor lidt for tit i kedelige bilkøer eller på ensformige
ringveje med trafiklys, når jeg er ude og lufte modellen. En sjælden gang i
mellem kommer jeg ind på et stykke øde landevej med dejlige kurver og god
belægning, men det hører altså til undtagelserne.
Så jeg ville høre om der er nogen der kan anbefale strækninger med lækre MC
veje, hvor man kan øve svingteknikker under gode forhold, og få et lidt mere
varieret slid på dækkene? Måske findes der ligefrem kort med den slags veje?
Fortrinsvis i nærheden af KBH, men jeg er ikke kræsen!
Takker :)
Det er måske ikke helt det du spørger om, men der ligger et lille
stykke vej ved navn Sturup Raceway, i nærheden af København. Det er
perfekt til at øve svingteknik på en rimelig sikker måde ;)
--
// brian - der tager der over igen den 16.
> Så jeg ville høre om der er nogen der kan anbefale strækninger med lækre MC
> veje, hvor man kan øve svingteknikker under gode forhold, og få et lidt mere
> varieret slid på dækkene? Måske findes der ligefrem kort med den slags veje?
> Fortrinsvis i nærheden af KBH, men jeg er ikke kræsen!
Man skal desværre 10-15 km uden for byen før det begynder at ligne
noget, men så kan man også snildt finde lidt at lege på. Hægt dig på
klubtur i nærmeste MC-klub og se om de ikke finde nogle fede små veje.
Jeg kører selv i en klub der bor i Lyngby. Vi kender det meste af
Nordsjælland i en grad så det næsten er kedeligt når vi kun har de korte
ture på et par timer.
Men ellers er det bare at køre lidt ud af en af de store veje og så
dreje fra når du ser en mindre vej du synes kunne se spændende ud. Bare
sæt et par timer af til projektet, så skal det nok gå godt. Tag evt. et
kort med, så er det lidt lettere at undgå de store veje.
--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)
Prøv at finde dig et godt parpirkort - f.eks
http://www.highways.dk/danmark/boger/faerdselskort.php
Sæt dig så men en kop kaffe og se om ikke du kan stykke en tur sammen til
dit mål ad mindre veje ...
Men når du kommer ud i virkeligheden kan det jo nemt vise sig at der 40km/t
begrænsning, elendig oversigt, indkørsel forbudt / privat vej osv - så vejen
ikke levede op til forventningerne. Men så prøver du bare et alternativ en
anden gang.
Jeg bruger ofte garmin mapsource og en gps på mc'en på den måde. Så er de
nemt at forsøge at følge en "papirrute" og når man så bliver nødt til at
afvige fra den så kan man bare springe på igen længere fremme...
Som det er skrevet tidligere - du skal lidt uden for byen før det
bliver sjovt, men derefter er der mange muligheder.
Området vest for en linie mellem Ballerup og Albertslund og ud til
roskilde fjord har mange gode, snoede veje. Du skal dog lige være
opmærksom på at mange kommuner kompenserer for manglende vejbredde ved
at køre grus på vejkanten, som uværgeligt ender på vejbanen - ikke så
sjovt midt i hurtigt sving.
Derudover kan især Munkholmvej mellem Roskilde fjord og Holbæk
anbefales - husk et lille stop lige ved Munkholmbroen - der findes et
større iskiosk med et af Sjællands mere besøgte mc-mødesteder i
utrolig flot natur.. Så er der rute 255 over Hvalsø anbefales...
Hele Nordsjælland har også et væld at gode veje - mange af dem meget
naturskønt...
Igen - et godt kort i ikke for stor målestoksforhold kan anbefales...
jeg bruger selv det her som er rigtigt godt
http://www.scanmaps.dk/0251133 og i perfekt opløsning
God fornøjelse
Du finder mc-turforslag på bl.a. dmcn.dk og bike.dk
Se også beskeden forleden med tip til ture i Sydsverige og et svensk
mc-vejkort - det er nærliggende i mere end en forstand at køre
derover, for du finder ikke mange sjove stræk med mere end 5-6 km
mellem landsbyer og andre forhindringer i Nordsjælland ;-)
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Vi er for ikke så længe siden flyttet til Ganløse (fruen, der er
Amagerkaner, synes det er på landet - jeg har boet en del år på Falster og
Lolland, så for mig er det nærmest en forstad til Kbh :-)
Havde før vi flyttede stiftet bekendtskab med "Hove sandkassen" - næsten
ligegyldigt hvordan man kommer til Hove sker det ad sjove veje - og har nu
fundet en favoritrute hjem fra byen. Fortsætter man gennem Ganløse via
Slagslunde (der er f. eks et skilt med "7 sving forude" :-) til Slangerup,
skulle man have haft mulighed for at lægge dyret lidt ned (under behørig
hensyntagen til oversigtsforhold, forstås).
På kortet ser den således ud (håber linket virker - ellers må jeg smide op
andetsteds)
http://maps.google.dk/maps?saddr=led%C3%B8je&daddr=slangerup
Vær som det rigtigt bemærkes opmærksom på sten på vejene, f. eks. mellem
Smørumovre og Hove (det er et rigtig fedt stykke). Dyrk også lige de 3 sving
og bakken efter Veksø/Frederiksunsvej mod Søsum - mums! Og så lidt mere guf
lige før Ganløse (ikke de bedste oversigsforhold, men næsten udanske sving
og bakker).
Turen er lang nok til at motoren kan nå at blive driftsvarm - ellers kan man
jo tage den igen :-)
Finn
--
Finn & Angela Christensen
XJ900F -4BB/XJ700N Maxim
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/
Argh - ændringerne var selvf. ikke kommet med.
Sådan her ser den ud: http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/div/1024/tur.jpg
Finn
> Så jeg ville høre om der er nogen der kan anbefale strækninger med lækre
> MC veje, hvor man kan øve svingteknikker under gode forhold, og få et lidt
> mere varieret slid på dækkene? Måske findes der ligefrem kort med den
> slags veje? Fortrinsvis i nærheden af KBH, men jeg er ikke kræsen!
Hej.
Vej 231 fra Ugerløse til Mørkøv er en fin strækning på en små 13 km, man
skal passe på i svingene der ligger tit grus :-/
Hemm...... det blev godt nok et langt link !
--
Mvh.
Dennis Pedersen.
99' BMW R 1150 GS ( 9348 km i år )
Det är inte farten som döder, det är smällen...
It's not the fart that kills, it's the smell ....
> Hemm...... det blev godt nok et langt link !
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/
Takker :-)
Og det virker sq' :-D
> Og det virker sq' :-D
:-)
Hov kom liiiiige til at tænke på hvorfor ikke fortsætte af 231 og så køre
til Ordrup, der ligger en dejlig lille Cafe lige ved gadekæret og over for
Den Blå Ged ,de har et dejligt stjerneskud ;-)
http://kortlink.dk/google/5mhd drej til venstre når vej 231 slutter og så
til højre af Vindekilde strandvej, også et smukt stykke vej !...... god
tur/appetit :-)
Nåh - det var bare lidt af 38 års kendskab til lige det område ;o)
Det er forresten den seneste istid, der har skrabet lidt jord sammen i
området - Vejrhøj (Sjællands næsthøjeste punkt) er yndet udflugtsmål - og
vi, der kender området, får den korteste gåtur. Vi kender nemlig de
uoffficielle p-pladser ;o)
Men også her gælder det: ud over landevejene i området, så er alle småveje
spændende - men der er masser af sving og - især - bakketoppe med rigtigt
dårligt udsyn. Grus på vejene forekommer især efter regnskyl (området er ret
stejlt, så vandet løber stærkt) - svinget i Skamlebæk har givet en kammerat
eksem, da han på knallert og i badetøj "kom til" at gribe forbremsen i
svinget....
Åh - lige en særlig advarsel mod cyklister i området: pga bakkerne er det et
populært udflugtsmål for bl.a. de københavnske cykelklubber.
Tænk jer - de cykler ca 95 km derop, kører xx km rundt i bakkerne (der er
mange stejle imllem) hele dagen for så at tage de 95 km "baglæns" til
København !
Men de fleste af dem har set for meget Tour de France - de mener at har du
cykeltrøje og tå-clips, så ejer du vejen og kan bruge hele bredden.
Både i sving og på bakketoppe......
--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller :o)
Suzuki Jimny når det spilder :o(
> Men de fleste af dem har set for meget Tour de France - de mener at har du
> cykeltrøje og tå-clips, så ejer du vejen og kan bruge hele bredden.
> Både i sving og på bakketoppe......
>
Jeg garanterer at ingen af dem kører med tåclips ;-)
http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=682
--
vh
Torben
Jesper har nok ikke ser nærmere på en cykel med pedaler i mange år :-)
Men uheldigt for os at vi har samme preference i "hygge-veje" som en anden
minoritet. På mc har vi dog stadig den fordel at vi nemmere kan kommer forbi
sådan en flok motionsryttere end bilisterne. Og så reagerer de trods alt
mere forudsigeligt end ryttere til hest ...
(Der sidste weekend var ved at blive torpederet af en cyklist der ville
brede svinget rundt - hans højresving og mit venstresving. Og jeg var langt
nede i fart og helt til højre da jeg ikke kendte vejen. Den anden vej rundt
kom så en cyklist med kurs lige imod mig - og jeg kunne ikke gøre andet end
at bremse .... Heldigvis havde han greb nok til at stramme retningen tilbage
så han kom forbi)
I Slagslunde kan du køre op til burresø og køre langs med søen på en lille
vej - den er nu også meget køn. Man kan i øvrigt bade i burresø.
mvh
Bendt
Høvelte
Honda Shadow VT 1100
> Hej.
>
> Vej 231 fra Ugerløse til Mørkøv er en fin strækning på en små 13 km, man
> skal passe på i svingene der ligger tit grus :-/
>
> http://maps.google.dk/maps?f=d&saddr=ugerl%C3%B8se&daddr=m%C3%B8rk%C3%B8v&hl=da&geocode=&mra=ls&sll=55.632357,11.497364&sspn=0.069479,0.152435&ie=UTF8&ll=55.606475,11.596413&spn=0.13905,0.304871&t=h&z=12
>
Ja, også en af mine favoritter.
Og i samme åndedrag: "Tølløsevej" - mellem Ugerløse og Tølløse er også en
helt fantastisk vej med rigtige gode, bløde S-sving.
Også: Vej 209 fra Køge til Præstø er også en favorit med gode sving
undervejs og et langt stykke, hvor vejen går langs vandet og langs fjorden
ved Præstø.
Og ellers er der - som det er blevet nævnt - Sverige. Hvis man har en hel
dag, kan broafgiften være en god investering i nogle anderledes og gode
veje. Fordelen ved Sverige - når man kommer bare lidt, måske ca. 50 km,
nordpå, er at der er langt mindre trafik end i DK. Og nogle gode, snoede
veje.
Overvej i den forbindelse kortet "MC Kartan Sverige"
(http://www.bikertorben.dk/nordkap/om_turen/om_turen.htm) hvor særligt gode
mc-veje er indtegnet med rødt.
--
Torben
Ah, der var jeg forleden, men drejede af mod Stenløse netop inden det sjove
stykke du nævner, hehe.
Men nu ved jeg det til næste gang, mange tak!
Er den ikke svær at få med på tur ?
Men du har måske fotografisk hukommelse ..
/A - Der ikke kan huske ret mange sving frem og derfor bruger GPS hvis jeg
vil en bestemt vej eller finde et bestemt mål ...
Velbekom´- go´tur :-)
Finn
Kortet på den rigtige side i en tanktaske og lige nogle markeringer af hvor
man har tænkt sig at skulle hendad ... Det har da virket fra hjulets
opfindele til gps'en blev hvermandseje - sådan ca :-)
> Da jeg stadig er forholdvis ny MCist, har jeg ikke fundet mange
> "gode veje" endnu, og ender derfor lidt for tit i kedelige bilkøer
> eller på ensformige ringveje med trafiklys, når jeg er ude og
> lufte modellen. En sjælden gang i mellem kommer jeg ind på et
> stykke øde landevej med dejlige kurver og god belægning, men det
> hører altså til undtagelserne.
"Bare" at køre for fornøjelsens skyld er også spændende når man sætter
en destination (Isbod, pølsevogn, kaffemødested tilpas langt væk) på
GPSén og indstiller den til at undgå motorveje og hovedveje. Man kommer
med garanti steder man aldrig har været før, og får øvet svingteknik i
massevis.
> hvor man kan øve svingteknikker under gode forhold,
Ingen modkørende, ingen børn, cyklister og biler , ingen gylle,grus og
snuller i svingene, ingen vejtræer, god vejbelægning hele vejen, høj
sikkerhed:
http://www.dmc-kursus.dk
http://www.padborgpark.dk
--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183
Haha, ja. Tak :)
Jeg havde tidligere overvejet DMC, men Bronze-kurset minder lidt for meget
om det jeg lærte på køreteknisk anlæg, og er vidst mest et "opfrisknings
kursus" til dem som har været væk fra MC'en i mange år. Nogen som har
erfaring med Padborg? Godt eller skidt?
> Jeg havde tidligere overvejet DMC, men Bronze-kurset minder lidt for meget
> om det jeg lærte på køreteknisk anlæg, og er vidst mest et "opfrisknings
> kursus" til dem som har været væk fra MC'en i mange år.
Nå ! Prøv det, Du får en overraskelse :-o
Har Du lært at bremse optimalt ?
Har Du lært at undvige pludselige forhindringer ?
Svingteknik ? Nej ikke som sådan, det finder Du et andet sted. Men, Du kan
ikke lære svingteknink uden at kunne det andet, så bare kom igang med
bronze :-)
--
mvh
Orla Pedersen, 2 * bronze
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08
--
Armand.
Når det er sagt er det da sjovere at køre trackday, men det er ikke
sammenligneligt!
--
Dun@nt 2xbornzediplomkører
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
Hop på et kursus og fyld efterfølgende selv på med #4 - #100 - Eller søg
på emnet på Google-grupper og se hvorledes andres oplvelse har været!
Jeg ved at Kai's oplevelse af sit første kursus var så imponeret at han
valgte at at indrulere sig i instruktørstaben!
--
Armand.
> Mit MC kort er ret nyt - da vi var på køreteknisk anlæg, lavede vi
> katastrofe opbremsninger med op til 80 kmh, lærte om kontrastyring mellem
> kegler og kombineret brug af disse ved simuleret undvigelse af modkørende -
> kørelærerne sagde at nu når vi havde lært og forstået de teknikker, kunne vi
> selv øve dem mere på vores egen MC. Svarer dette ikke til Bronze kursus?
Jo, og nej ! Nu ved jeg godt at uddannelsen er ændret, og at
undvigemanøvrer indgår i pensum nu, og godt for det. Men det er altså ikke
to dages koncentreret træning. Og dét gør en forskel.
--
mvh
Orla Pedersen, som brugte eftermiddagen på at træne et nyt "kørekort" i
igangsætning fra kantsten, balance i u-vendinger, samt at rette op før
bremsning med forhjulet.
> http://www.bike.dk/roadtrips/
Hæ! =8-(
Var lige inde omkring: Prøv lige og læs de 2 knallerthjerner her:
http://www.bike.dk/roadtrips/roadtrip.php?id=94
"For kendere" pfhhh....
--
Mvdlh - Arne Lorenzen - dmcn # 626 - dfmc # 183
Der bor "lige om hjørnet" og ik´så gerne skulle komme i vejen for dem.
Næsten 4x tilladt hastighed...mon ikke det kvalificerer til en frakendelse
for livstid? O_O
Og er et område med masser af ryttere, både på cykel og hest.
Sådan en offenlig side med "henvisning" til hvor "man" kører totalt
uansvarligt er jo ligefrem en opfordring til politiet til at hente klippe
nogle kørekort istykker ...