Honda Super Magna 1987 - Motorproblemer efter 3 års pause

dommer

Jeg har en Honda Super Magna der nu har stået stille i snart 3 år
p.g.a. istandsættelse.
Det eneste der ikke har været skilt ad har været motoren, da den kørte
ubeklageligt uden mislyde af nogen art.

I går forsøgte jeg at starte den, men det blev en lang dag. Forløbet
var som følger:
Jeg forsøgte at starte den på normal vis, med fuld choker uden gas,
men det var kun starteren der kørte, uden at kunne starte motoren. Jeg
forsøgte nogen tid med 5 minutters mellemrum.

Så forsøgte jeg uden choker, men med gas. Her hoster den sig her meget
langsomt i gang hvor den til sidst så får fat. Den kører meget ujævnt
og er svær at holde i gang og skal have minimum 3000 omdrejninger. Der
kommer ikke som sådan mislyde fra motoren, mere som om den tænder
ujævnt.

Jeg kunne så se at der løb benzin ud mellem 3. Og 4. Kaburator. Et
spændebånd sad meget løst, så jeg strammede det. (det undrede mig, da
jeg netop ikke har skruet i motoren). Samme resultat herefter.

Herefter tjekkede jeg at der blev pumpet benzin ind i første
kaburator, ved at frakoble benzinslangen før kaburatoren og så forsøge
at starte. Der blev pumpet benzin frem, så ingen problemer her.
Jeg skruede så alle tændrør af og sikrede at alle kunne gniste. Alle
var tilmed våde, så reg blæste dem tørre og forsøgte igen. Men samme
resultat.

Imens jeg holdte den i gang forsøgte jeg at frakoble hvert tændrør for
at finde ud af om det var bestemte cylindre den ikke kørte på. Men det
var et sporadisk billede. Nogle gange synes et cylinder at kører mens
det andre gange ikke gjorde.

Så tjekkede jeg at luftindtaget var ok. Rensede luftfilteret. Dertil
tjekkede jeg om der var skidt i det filter der er koblet til
motoblokken. Går ud fra det er noget udånding fra motoren. Men ingen
skidt her.

Til sidst tømte jeg alle kaburatorer for benzin. Det havde jeg ikke
gjort før, så tænkte at der måske kunne ligge noget skidt eller at
gammelt benzin var fordampet og der måske var dannet kodens. Så tilsat
jeg kaburatorvæske og forsøgte igen. Samme resultat.

Her sluttede en dag uden at motorcyklen var rigtigt i gang.

Jeg synes det er underligt, da motoren netop kørte fint for knap 3 år
siden. Så hvad kan der være galt med en motor når den har stået så
længe?

Torben Scheel

dommer wrote:

> Jeg synes det er underligt, da motoren netop kørte fint for knap 3 år
> siden. Så hvad kan der være galt med en motor når den har stået så
> længe?

Kondensvand i tank og karburatorer er en klassiker, druknede tændrør der
opgiver ævred en anden. Karburatorsprit i tanken - skvulp rundt, tøm
svømmerhuse igen - og giv dem et gok med det samme, hvis der skulle være
en svømmerventil der hænger. Nye plugs skal der måske også til - ellers
kan en nat i acetone efter sigende genoplive dem.

Er karburatorerne fyldt med belægninger fra 3 år med gammel benzin(?)
kan en Bardahl kur nok hjælpe lidt.

--
vh
Torben

Leif

"dommer" <troels....@gmail.com> skrev i meddelelsen

[...]

Har din model membraner i forbindelse med indsugning / karburator
kan de være udtørret, så de ikke virker...........

/leif

dommer

On Apr 7, 11:26 am, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> en svømmerventil der hænger. Nye plugs skal der måske også til - ellers
> kan en nat i acetone efter sigende genoplive dem.

Mener du tændrør når du snakker om plugs?

dommer

On Apr 7, 11:41 am, "Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> wrote:
> [...]

> I går forsøgte jeg at starte den, men det blev en lang dag.
>
> Har din model membraner i forbindelse med indsugning / karburator

Ja, der er membraner til hver kaburator, men de er ret svære at komme
til.

Torben Scheel

dommer wrote:

> Mener du tændrør når du snakker om plugs?

jeps - beklager den lidt slangagtige betegnelse.

--
vh
Torben

dommer

Opdatering dag2:
Jeg har nu forsøgt med nye tændrør. Forinden har jeg igen tømt
kaburatorer, samt ladet starteren trække motoren rundt imens
kabruratordrænet var åbnet for at få det hele ud. Der var på dette
tidspunkt ingen tændrør i, og ved cylinder 3 blev der skudt lidt
benzin ud.

Derefter satte jeg nye tændrør i og forsøgte på ny. Desværre samme
resultat. Når jeg forsøger at holde den i gang uden choker, men godt
med gas kommer der en del benzindampe ud af højre udstødning. I hvert
fald en meget skidt forbrænding. Det er samme side som cylinder 3
(hvor der blev skudt benzin op).

Tilmed synes jeg at kunne få motorgangen til at ændre sig ved at banke
på kaburator 3 og 4.

Efterfølgende har jeg igen haft tændrørene af, og ved cylinder 3 så
tændrøret helt nyt men vådt ud, hvor de andre var let sodet til.

dommer

Jeg har nu checket at kaburator 3’s indsugnings membran er intakt. Den
er ret slatten, men hel. Jeg samlede den igen, men da jeg igen
forsøgte at starte dryppede der benzin ud ved topdækslet af
kaburatoren. Jeg troede kun der skulle være luft der?
Tilmed ville jeg tjekke oliestanden og var overrasket over at se at
der var alt for meget ”olie på”. Jeg vil tro at der er løbet benzin ud
i olien, så jeg har tappet lidt over en halv liter. Men stadig samme
resultat.

Torben Scheel

dommer wrote:

> [...]
>
> Efterfølgende har jeg igen haft tændrørene af, og ved cylinder 3 så
> tændrøret helt nyt men vådt ud, hvor de andre var let sodet til.

Det lyder som en svømmerventil der ikke vil lukke på karburator 3. Det
er vist ikke en nem operation at pille svømmerkarret af, men hvis ikke
den vil lukke vha. et par velanbragte gok med et hammerskaft er der vist
ikke andet for?

Hvordan så det drænede benzin ud?

Bemærk at der nemt stadig kan være rå mængder af vand i tanken hvis ikke
du får en god mængde sprit i. Er det frisk benzin, eller er den 3 år gammel?

--
vh
Torben

Knud Dam

"dommer" <troels....@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> der var alt for meget ”olie på”. Jeg vil tro at der er løbet benzin ud
> i olien, så jeg har tappet lidt over en halv liter. Men stadig samme

Så nu er olien fortyndet med benzin og bør skiftes, inden motoren kører
mere.

Mvh.

KD

dommer

On Apr 7, 9:48 pm, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> er vist ikke en nem operation at pille svømmerkarret af, men hvis ikke
> den vil lukke vha. et par velanbragte gok med et hammerskaft er der vist

nej, tror du har ret. Jeg har aldrig haft skildt motoren så meget ad.
Så jeg er heller ikke meget for det.
Går ud fra der også skal nogle nye pakninger til. Tilmed tror jeg
kaburatorene sidder så meget sammen at man
tager alle af på en gang. Lidt kedeligt hvis det "bare" er fordi
svømmerventilen har sat sig fast.

Mange tak for svarene indtil nu :)

> Hvordan så det drænede benzin ud?

Det var klart og lugtede af benzin.

> Bemærk at der nemt stadig kan være rå mængder af vand i tanken hvis ikke
> du får en god mængde sprit i. Er det frisk benzin, eller er den 3 år gammel?

Det er nyt benzin.

dommer

On Apr 7, 10:52 pm, "Knud Dam" <danteknikdetteskalv...@tele2adsl.dk>
wrote:

> Så nu er olien fortyndet med benzin og bør skiftes, inden motoren kører
> mere.

ja, det må jeg hellere få skiftet.

Jens Jacob Bager Jensen

> Mange tak for svarene indtil nu :)

Her er et par tricks før du skiller karburatoren ad. Fejlen er at
svømmehusventilen ikke lukker ordentligt på karburator 3.
1. Skift olien så der ikke er benz i den.
2. Tøm svømmehuset og lad drænskruen være åben. Hvis der er en studs på,
så sæt en slange på og lad den føre ned i en dunk, så der ikke kommer
benzin ud over det hele. Nu er ventilen fuldt åben. Tænd for bezinhanen
og benzinen vil frit løbe gennem svømmehusventilen ud i dunken. Dette
vil skylle svømmehusventil og sæde mens ventilen er fuldt åben og måske
kunne skylle evt. snavs væk der gør den ikke lukker ordentligt.
3 Luk for benzin hanen igen.
4. Luk drænskruen på karb 3.
5 Vær klar med en gummi hammer. Tænd for benzinhanen igen. Giv
karburator 3 et par solide gok med gummihammeren. Det føles forkert at
tæve løs på sit kæreste eje, men det kan ryste ventilen på plads i sædet
igen så den lukker ordentligt.

Jeg plejer at slå på samlingen mellen karburatorhus og svømmehus. Her er
der masser af gods og karburatoren er ret solid. Du skal slå hårdt nok
til at karburatoren rystes godt, men ikke nok til at slå den ud af
gummistudserne i motor og luftfilterkasse :-)

Det plejer at løse problemet.

P.S. Når det tændrør er blevet så vådt som nr. 3 er , så er det
almindeligt det ikke virker mere. Hvis du har et nyt, så monter det på
karb 3,

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95