Hjemmelavet alarm? + Hvilket sikringsudstyr

Svend Koustrup

Hej folkens

Jeg har fået en sindssyg idé, hvad med at lave sin egen alarm?
Hvis vi nu sagde, at jeg havde ekspertisen til selv at fabrikere en
alarm med en microcontroller, sirene og ultralyd/rystedetektor (samt
elektrochok og flamethrower... j/k)...
Ville det så være ulovligt? (altså... hvis vi ser bort fra de to
sidste.. hehe)

Jeg har spurgt diverse forsikringsselskaber, om de ville forsikre
billigere hvis der var en anderkendt alarm på den, det havde ingen
effekt på dem. Ergo må de være skideligeglade med sikringsudstyr på
den...

Jeg ved det er et specielt projekt, men ikke desto mindre et spændende
et af slagsen (hvis man er lidt elektronikmindet.. hehe)

--
// Svend

Moller

Svend Koustrup wrote:
> [...]
> elektrochok og flamethrower... j/k)...
> Ville det så være ulovligt? (altså... hvis vi ser bort fra de to

Så længe den overholder max On tiden for sirenen, samt mellemrum osv..
og de ellers foreskrevet regler så ja... omkring CE, osv. så er det jo
dit eget projekt hobby ting, og derved ikke et lovkrav, men dit
elektronik del må ikke støje mere end din MC i forvejen gør over andet
elektronik,

> [...]
> billigere hvis der var en anderkendt alarm på den, det havde ingen
> effekt på dem. Ergo må de være skideligeglade med sikringsudstyr på

Glem forsikrings selskaberne, de er ligeglade.

> Jeg ved det er et specielt projekt, men ikke desto mindre et spændende
> et af slagsen (hvis man er lidt elektronikmindet.. hehe)

Du har for mange penge, og for meget fritid :)

--
VH
Lars Molnit

Svend Koustrup

Hæ, tak for svaret..

Du skulle vel ikke have et link til sådanne lovkrav? Googler lige selv
også, men hvis du nu havde et godt link, såeh..

Well, for mange penge... tror du det bliver så dyrt? Jeg tror nok jeg
kan holde mig under 1000,- hvis jeg ser på selve stumpe-udgifterne...
Men det ku da være fedt.. hæhæ..
For meget fritid.. næh.. egentligt ikke.. men ja, er sq bange for det
ikke lige er noget jeg får bikset færdig til 1. marts.. hæhæ

Moller

Svend Koustrup wrote:
> Hæ, tak for svaret..
>
> Du skulle vel ikke have et link til sådanne lovkrav? Googler lige selv
> også, men hvis du nu havde et godt link, såeh..

Nopes :( detsvære... ikke desideret til alarmer, det er ikke et område
jeg har arbejdet med seriøst nok :)

> Well, for mange penge... tror du det bliver så dyrt? Jeg tror nok jeg
> kan holde mig under 1000,- hvis jeg ser på selve stumpe-udgifterne...
> Men det ku da være fedt.. hæhæ..

Er selv intereseret i diverse elektronisk ;) så jeg ku selv ha fundet
på det... men en alarm kan købes færdig til 3-500Kr. såååå ;) vil jeg ik
bruge for meget tid der, i stedet er jeg i gang med noget elektronisk
tændings styring med en DsPIC30Fxxxx til MZ'en... men det er over i en
helt anden katagori :)

> For meget fritid.. næh.. egentligt ikke.. men ja, er sq bange for det
> ikke lige er noget jeg får bikset færdig til 1. marts.. hæhæ

De fleste MC ejere har for mange ide'er og for lidt tid ;) det er må
jeg da klart indrømme ;) så jeg vil ikke være hellig der, tværtimod, men
jeg vil advare mod det inden flere falder fælden.

Steen Gruby

On 12 Feb 2006 11:49:41 -0800, "Svend Koustrup" <Sven...@gmail.com>
wrote:

Hej Svend.

> [...]
>Hvis vi nu sagde, at jeg havde ekspertisen til selv at fabrikere en
>alarm med en microcontroller, sirene og ultralyd/rystedetektor (samt

Der er ikke noget ulovlig i at bygge en alarm / startspærre selv.
Bagdelen ved alle "købealarmer" er at blot man ved lidt om dem er de
relativt lette at sætte ud af spillet, så tanken om en ikke standard
alarm er ikke så tosset.
Der er en regel om hvor længe en sirene må køre før den afbruder sig
selv - Jeg mener det er noget med 4 min. men jeg er ikke sikker.
Tanken om at bygge en tyverisikring der virker utraditionelt er ikke
fjern.
Tænk om tyven fik lov til at starte og køre nogle få 100 meter og al
tænding så bliver lagt død - Man kan jo håbe at der er fuld gang i en
overhaling ;-)
Eller en 130 dB sirene der ikke giver op efter kort tid - Ordensmagten
vil naturligvis protestere, men så kommer de trods alt ;-)
Eller en skjult tændspole forbundet til håndtagene der først aktiveres
efter få meters kørsel :-)))
Eller endnu bedre - Monteret i en plade under sædet.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Moller

Steen Gruby wrote:

> Eller en skjult tændspole forbundet til håndtagene der først aktiveres
> efter få meters kørsel :-)))
> Eller endnu bedre - Monteret i en plade under sædet.

Lille plade omkring Juvelerne ;=)

Moller

Moller wrote:

> Lille plade omkring Juvelerne ;=)

Altså for at sikre sig at folk der stjæler MC'er ikke kan formere sig
sidenhen ;)

Steen Gruby

On Sun, 12 Feb 2006 23:18:06 +0100, Moller <ne...@molnit.com> wrote:

Hej Moller.

> Altså for at sikre sig at folk der stjæler MC'er ikke kan formere sig
>sidenhen ;)

LOL.

Hvis det virker efter hensigten er der kontant afstigning ;-)

Futte & Co.

Steen Gruby wrote:

> [...]

> efter få meters kørsel :-)))
> Eller endnu bedre - Monteret i en plade under sædet.

Jamen Steen dog :-) Det er da et held der endnu ikke er indført censur
på tanker :-)Dine er jo noget voldsomme idag :-)

--

Jørgen, Brøndby
Honda CB550F, den fine årgang 1975

Steen Gruby

On Sun, 12 Feb 2006 23:27:38 +0100, "Futte & Co."
<Xjette_lis...@lundens.netX> wrote:

Hej Jørgen.

>Jamen Steen dog :-) Det er da et held der endnu ikke er indført censur
>på tanker :-)Dine er jo noget voldsomme idag :-)

Pokkers!
Tænkte jeg nu højt igen ?
Undskyld ;-)

Futte & Co.

Steen Gruby wrote:
> On Sun, 12 Feb 2006 23:27:38 +0100, "Futte & Co."
> [...]

Hej Steen !
Ka' jo ske for enhver :-)
Problemet er når man ikke bærer hjelm. Den plejer jo at dæmpe de værste
højlydte tanker :-). Jeg plejer at synge når jeg såen kører afsted på de
små veje, og det er der da ingen der kan høre, godt det samme :-)

--

Jørgen, Brøndby
Honda CB550F, den fine årgang 1975

Victoria KR 26 N Aero, en fornem 54'er :-)
http://dfmc.dk/?id=70

Steen Gruby

On Sun, 12 Feb 2006 23:45:09 +0100, "Futte & Co."
> [...]

>højlydte tanker :-). Jeg plejer at synge når jeg såen kører afsted på de
>små veje, og det er der da ingen der kan høre, godt det samme :-)

Når jeg "synger" plejer jeg at blive alene - Meget hurtigt ;-)
Jeg fløjtede dog lidt i dag da Max'en var ude i solen - Jeg skulle
lige rokere lidt på skrueskurets indhold.
Se de sidste billeder her: http://www.gruby.dk/foto's9.htm

Futte & Co.

Steen Gruby wrote:
Jeg skulle
> lige rokere lidt på skrueskurets indhold.
> Se de sidste billeder her: http://www.gruby.dk/foto's9.htm

Ja, man må sige at sollys gør noget ved sådan en cykel. Den store
lysmester har den helt rigtige opfattelse af lak og crom.
Hvem har lavet de fiiinne staferinger ?

Steen Gruby

On Mon, 13 Feb 2006 00:02:07 +0100, "Futte & Co."
> [...]

>Ja, man må sige at sollys gør noget ved sådan en cykel. Den store
>lysmester har den helt rigtige opfattelse af lak og crom.

Det har maleren.
Det er i særklasse et flot stykke håndværk han har leveret.

Armand

Steen Gruby skrev:

> [...]

> efter få meters kørsel :-)))
> Eller endnu bedre - Monteret i en plade under sædet.

Eller trigger el-låsen til rottweilernes hundegård :-|

--
Armand.

Bo Nielsen

> Jeg fløjtede dog lidt i dag da Max'en var ude i solen - Jeg skulle
> lige rokere lidt på skrueskurets indhold.
> Se de sidste billeder her: http://www.gruby.dk/foto's9.htm

Du modtager lige stående ovation herfra - den er s'gu flot!!!

Har du udstødningen og hvornår kan vi i givet fald se den på?

ScooterBo

M. Hoey

"Steen Gruby" <oz...@virker.ikke> skrev i en meddelelse

Hej Steen

Den er blevet fantastisk smuk, flot arbejde, det tager jeg hatten af for ;o)

--
Mvh.

M. Hoey
Suzuki GT750A 1976
Honda VFR RC36-2 1996
http://www.dfmc.dk/?id=355

Steen Gruby

On Mon, 13 Feb 2006 00:46:32 +0100, "Bo Nielsen"
<kok.b....@privat.dk> wrote:

Hej.

>Du modtager lige stående ovation herfra - den er s'gu flot!!!

Jeg takker, dybt bukkende (og rødmende).
Jeg er som nævnt også lidt stolt af den.
OK, det er også flere års nussearbejde.

>Har du udstødningen og hvornår kan vi i givet fald se den på?

Jeg har røret fra topstykket med det originale dækrør (Det originale
dækrør kan ikke skaffes mere, så der er kun een mulighed - At
restaurere)..
Begge dele er hos forkromeren.
Lydpotten mangler jeg.
Man kan købe en uoriginal for en 12-1500 Kr - Den kan ikke skilles
ad..
Den originale i tre dele koster mellem 3300 og 3500 Kr.
Jeg har besluttet mig for den originale, men det får lige vente til
finansministeren er kommet sig over min tandlægeregning ;-)
Der manler desuden en forlygte indsats (parabol, krans og glas), hvide
gummi håndtag, bagfodhvilere (haves komplet) og en 6 volt akku, så
skal vi til syn ;-)

Steen Gruby

On Mon, 13 Feb 2006 01:03:27 +0100, "M. Hoey" <mh...@mail.dk> wrote:

Hej Mick.

>Den er blevet fantastisk smuk, flot arbejde, det tager jeg hatten af for ;o)

Mange tak.
Du har selv været med til at sætte standarden med din fantastisk
flotte GT750 - Så ved man hvad der at gå efter ;-)

Svend Koustrup

Bwaahaha... Der er lagt i ovnen til den gode tyveri-stopper.. :D

Lige præcis det med et ikke-standard-system skal nok afskrække
nogen...

Problemet med længerevarende alarmer er, hvis det ikke er et tyveri...
Hvordan sikrer man sig imod, at cyklen ved siden af der står og
brummer, sætter alarmen igang? Eller at en lastbil brummer forbi? På
teknisk skole var der flere gange om ugen alarmer der gik, fordi en af
de andre Brian'er kørte forbi i sin Brianmobil...

Moller, jeg havde selv tænkt noget med noget microprocessorsjov. Har
arbejdet noget med dem på skoleforløb.

Mht. de hersens... koglechokkere.. ehm.. jeg skulle bare være HELT
sikker på, at alarmen var slået fra, før jeg kørte NOGEN steder..
hæhæ..

Hmm, kan man lave noget med noget stel-variationsalarm? Altså når en
person rører ved cyklen et sted med metal, falder stelniveauet
muligvis? Min tidligere lærer lavede et branddør-lukkersystem der
kørte på den måde, men det var jo monteret på lysnettet...

Svend Koustrup

Bump, vi gik vist i stå... Er der ikke grundlag for mere debat?

Emner til debat:
- Alarmtid - Hvor længe og hvor højt? Hvad er reglerne?
- Alarm-aktivering - Hvornår skal alarmen aktiveres?
- mere? :)

Jeg sendte en mail til politiet, mht. hvordan reglerne var. Mailen blev
sendt videre til Færdselsstyrelsen, men har ikke fået svar endnu.

emil...@aaks.dk

haha køb dig en

emil...@aaks.dk

haha køb en

vill...@aaks.dk

Den søndag den 12. februar 2006 kl. 20.49.41 UTC+1 skrev Svend Koustrup:
hej svend