Hva koster et MC-kort i USA?

j o e y

Jeg skal til USA her efter sommer eller vinter, og skal nok være der i 6-8
måneder! Det skulle vist være (meget) billigere at tage kort over i
staterne, og hvis man har kørt i mere end 6 måneder på sit eksisterende
udenlanske kort, så kan man få det byttet lige over herhjemme... (tror jeg
nok)

Men er der nogen som har begreb om hvad det cirka koster at tage et mc-kort
derover og hvor lang tid man skal bruge på det? Jeg har bil-kørekort, hvis
det gør en forskel.

- johan

Jimmi

Jeg har selv boet i Miami i et halvt år, det er MEGET billigere at tage det
derovre.
Men ihvertfald som det ser ud i Florida, så kan man melde sig direkte til en
test, uden at kunne dokumentere at kam har kørt på en køreskole, da det ikke
er noget de går så forfærdeligt meget op i. Problemet er jo at man skal
bruge en MC til denne test, og det har men jo typisk ikke før man har
kortet.

Som sagt så kan jeg kun udtale mig om loven i Florida, men her er der ikke
længere noget der hedder syn, så man kan få en gammel kværn til ingen penge,
og den skal jo kun kunne køre i et par timer :-)

Det man så gør, såfremt man har været der i tre måneder, får udstedt et
Florida ID kort, som så gør at man kan få et Learning kort, så er det bare
at køre derudaf, indtil man tager testen.

Det er da muligt at der er køreskoler som har Mc'er, men jeg fandt ikke
nogen.

/Jimmi

"j o e y" <black...@IHATESPAMhotmail.com> wrote in message

james

> Men er der nogen som har begreb om hvad det cirka koster at tage et mc-kort
> derover og hvor lang tid man skal bruge på det?

I de fleste stater foregår det ca. Du møder op ved test-centeret. Du trækker
et nummer og venter. Når dit nummer kommer op, går du frem og får synsprøven.
Derefter, skal du til en skærm, hvor du skal tage en teoretisk prøve i 2-3
dele, hvoraf den ene del er kun skilte. Det er multiple choice system, hvor du
kan vælge det rigtige svar ud af 3-4 muligheder.

Består du, får du en "Learner's Permit," og så kan du køre i 3 måneder, uden
passager. Idéen er, at du får hjælp af dine venner eller familie som har MC
kørekort i forvejen. Man KAN også (anbefales) melde sig til køreundervisning.
Disse er organiseret af DMC søster organ i USA, er meget god, og består du
kursus, får du kørekort uden prøve på det praktiske. Gør du det via
familie/venner, skal du tilbage til testing station og bestå en praktisk
prøve. Da får du din almindelig kørekort. Prøven er ofte på en øvelsesbane, og
inkluderer katastrofe-bremsning, slalom i lav hastighed. (Øv dig på en
parkeringplads med øl dåser i flere timer først...ellers består du IKKE)
præcisionskørsel og sving. Start og parkering....skub af MC'en. Alle lys osv
skal virke.

Det koster ca 180 kroner. Ja....du læste rigtig. Og du kan finde en pæn lille
CB 400 el. lign til 400-500 dollars.

Til sidst: Meld dig heller på kursus, da du lærer at køre ordentlig!

500$ er ca 4200 DKK. Er det ikke bare utrolig?

-james

god tur!

Kim K

> [...]
> parkeringplads med øl dåser i flere timer først...ellers består du IKKE)
> præcisionskørsel og sving. Start og parkering....skub af MC'en. Alle lys

mon ikke det er hvad vi i danmark kalder manøvrebane..... hehe
tja der starter vi danskere, men tilsyneladende slutter amerikanerne der
efter en mindre teoriprøve

mvh Kim
som måtte kæmpe sig gennem det danske system

j o e y

> [...]
>
> Til sidst: Meld dig heller på kursus, da du lærer at køre ordentlig!
>
> 500$ er ca 4200 DKK. Er det ikke bare utrolig?

Det er jo HELT sindsygt billigt!! ! Det er jo fantastisk... Og da både
benzin, anskaffelse og fartbøder (hehe ;-) er billigere der over, så er det
jo bare om at komme af sted.
Nogen der har begreb om hvad et kursus koster?

- joey
der glæder sig til at tage til USA!

ps. jeg læste i en anden tråd, at man kan få byttet kortet om til et dansk
for ca. 300,- hvis man har kørt i mere end 6 måneder - ergo kan et MC-kort i
staterne teoretisk set erhverves for 480,- + en mc! v i l d t ...

Jacob Stegelmann

"j o e y" <black...@IHATESPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> udenlanske kort, så kan man få det byttet lige over herhjemme... (tror jeg

Nu er det ikke for at være lyseslukker, men er det ikke 9 måneder man skal
have kørt i USA?
mener det er rimeligt lang tid, da mange danskere før i tiden tog derover på
en lang ferie og tog kortet, hvorefter de vendte hjem til lille Danmark og
fik det konverteret -altsammen billigere end at tage et kort i Danmark.
Derfor er der sat tidsgrænse på. Ellers kan du, hvis du har mulighed for
det, få en registreret adr i Norge og få det konverteret til et norsk kort,
da der mellem US og N ikke er nogen tidsgrænse. Og efterfølgende få det
konverteret til et dansk, da der heller ikke er tidsgrænse mellem DK og N
:o)
Det er fint med alle disse fiksfakserier, men husk nu, for alt i verden, lær
teorien (også den danske) samt hvordan sådan en cykel skal håndteres, eller
kan det gå grueligt galt.

--
Jacob

Jonas Holt

> [...]
> da der mellem US og N ikke er nogen tidsgrænse. Og efterfølgende få det
> konverteret til et dansk, da der heller ikke er tidsgrænse mellem DK og N

Ellers kan man vel tage det i sydeuropa - jeg er blevet fortalt, at et
kørekort taget indenfor EU gælder i DK. Og hvad koster et kort mon på en
græsk ferieø?

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2

[5000] Tony

> Ellers kan man vel tage det i sydeuropa - jeg er blevet fortalt, at et
> kørekort taget indenfor EU gælder i DK.
Ganske korrekt - EU er EU

> Og hvad koster et kort mon på en græsk ferieø?

Eller i Irland!

Tony [Der takket være 2 kørekort ombytninger nu må køre med 8ton vogntog på
sit B-kørekort]
M600

Lone

> Tony [Der takket være 2 kørekort ombytninger nu må køre med 8ton vogntog

> sit B-kørekort]
> M600
>

> Hej Tony

I Danmark står kørekortets gyldighed nu om dage anført med koder.
Hvordan har myndighederne fået skrevet dit 8t vogntog ind på kørekortet ?

Hvad mener du egentligt med et 8t vogntog ? Det er en vægtgrænse den danske
færdselslov ikke kender.

Venlig hilsen Lone (med et helt godt helt dansk kørekort) ;-)

Armand

Lone <mc-s...@mail1.stofanet.dk> skrev i en

> [...]
> kørekortet ?
> Hvad mener du egentligt med et 8t vogntog ? Det er en vægtgrænse den

Jeg har hørt dén før:
Det engelske bilkørekort rækker, som vores op til vogntogs-kort.
Imidlertid går grænsen i England ikke ved sølle 3½ tons; men ved 8 tons!
På samme måde som en englænder må køre med vogntog op til 8 tons (og
måske endda over?) på sit personvognskort, vil dette ved konvertering
til danskt kørekort blive ændret til at være et "stort" danskt :-o

--
Armand.

james

> Nu er det ikke for at være lyseslukker, men er det ikke 9 måneder man skal
> have kørt i USA?

Jeg tror at det er 6 måneder....

> Derfor er der sat tidsgrænse på.

Man ville aldrig overvejet at priserne skulle NED i DK, hvad?

> Ellers kan du, hvis du har mulighed for
> det, få en registreret adr i Norge og få det konverteret til et norsk kort,

Bare et lille problem....det gælder bil, men IKKE MC kortet! Man skal til
prøve, EFTER indstilling fra køreskole. Normalt en forholdsvis rimelig sag, men
alligevel! Bare mere BS!

lær

> teorien (også den danske) samt hvordan sådan en cykel skal håndteres, eller
> kan det gå grueligt galt.

HELT ENIG. Papir er én ting, men efter Kirsten's oplevelse med køreundervisning
i DK, kan det ikke understreges nok, at det at have et stykke papir, er ikke
ensbetydende med, at man kan køre...bare at man må. Ta' på DMC-el lign
kursus....evt få formel trening med andre klub-medlemmer....men lær din maskine
!

-james

Ib Jakobsen

Armand wrote:

> [...]
> måske endda over?) på sit personvognskort, vil dette ved konvertering
> til danskt kørekort blive ændret til at være et "stort" danskt :-o

Længe leve EU. Og vi ser straks harmoniseringen er slået igennem. Kun
Danmark står udenfor. :-))

--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

Lone

"james" <air...@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Man ville aldrig overvejet at priserne skulle NED i DK, hvad?

Jeg burde nok ikke skrive dette, men jeg kan ikke lade være.

Hvilken pris ville du gerne have køreuddannelsen sat ned til ?
Hvad er det du vil have ned ?

Kvaliteten af uddannelsen ?
Udgifterne til skolekøretøjer o.s.v. o.s.v. ?
Moms/afgifter ?
Kørelærerens hyre ?
Eller ???

Håber en eller flere vil svar på dette - med hjerte og hjerne - og gerne
humør

m.v.h. Lone

Ib Jakobsen

Lone wrote:

> [...]
> Kørelærerens hyre ?
> Eller ???
>
> Håber en eller flere vil svar på dette - med hjerte og hjerne - og gerne

Det skal nok bare regnes ud lige som løn til turistchauffører. Rejsen koster
XX kr.. Rejsebureauet snupper sin del af kagen, vognmanden en lille del,
brændstof og afdrag på en 4 mill. bus også en del osv. Den sidste der står
med hatten i hånden er ham/hende der skal holde i rattet. Vi ved vist godt
begge hvorfor der af og til ligger en bus med hjulene i vejret. Forbrugeren
VIL ikke betale det varen koster.

j o e y

det er en fin diskussion I har gang i, mht. priserne på kørekort...

og hvis jeg må blande mig, så synes jeg, at det er rigtig fint, at vi her i
DK har en en mindste grænse for hvor mange timer man skal have osv. Det
handler jo i sidste ende om sikkerhed, ing? Men desværre så virker det bare
ikke!! Jeg ved det, da jeg lige har taget mit Bil-kørekort, på samme tid som
mange af mine venner. Nu ligger problemet så i, at der er kæmpe forskel på
fx hvordan lærerne underviser, den praktiske køreprøves sværhed osv. Jeg har
ikke ondt i røven (ok, måske lidt ;-), men det er virkelig utroligt hvor let
og svært det kan være bare inden for københavn! En veninde og jeg startede
begge i indre KBH og skulle til køreprøve samtidig, jeg dumbede 3 gange,
selvom min kørelærer sagde at jeg ikke kunne lære mere.. Jeg blev irriteret
over at jeg ikke kunne bestå, fordi jeg fik af vide både af kørelærer,
sagkyndig og venner, at jeg da godt kunne køre bil, jeg skulle bare ikke
liiige have kørt så tæt på eller været lidt hurtigere til at at skifte
vognbane osv... OK fint nok, jeg skulle åbenbart køre perfekt - og det endte
da også med at jeg fik det - men min veninde har ikke fået det endnu! Men
sagens kerne er at jeg kender andre som har taget det, fx i Tårnby på
Amager, hvor én til en køreprøve kørte 20min på motorvej, en rundkørsel en
højrevigepligt - men ingen teknik, ingen parellelparkring og ingen bykørsel!
De fattede heller ikke selv hvor nemt det var!.......i sidste ende kom mit
til at koste ca. 3000-4000,- mere end deres!

Det jeg prøver at sige er, at beukratiet i Danmark har søget for at det skal
være svært og dyrt at tage kørekort i DK, for at gøre vejene mere sikre -
men det latterlige er at via føromtalte fiksfakserier kan man tage et kort i
EU og undgå alt det "svære" vi andre har været igennem...
Og selvom det er skidedyrt at tage kørekort i danmark og reglerne år efter
år bliver skærpet, har vi stadig lige så mange dødsulykker pr. indbygger som
Sverige, Norge, Østrig og en del andre Europæiske lande...

som afsluting kan jeg sige, at en af mine gode venner som gled lige igennem
med sit kørekort ude i gentofte, lige er kommet i et uheld!!
- tænk over den...
- joey

Ib Jakobsen

j o e y wrote:

> som afsluting kan jeg sige, at en af mine gode venner som gled lige igennem
> med sit kørekort ude i gentofte, lige er kommet i et uheld!!
> - tænk over den...

Altså med andre ord: Har man en god kørelærer, så bliver man god til at køre?.
Den tror du da ikke på selv. Der er også noget der hedder evner. Der skal vist
mere til den cocktail.

j o e y

"Ib Jakobsen" <sen...@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
køre?.
> Den tror du da ikke på selv. Der er også noget der hedder evner. Der skal

Nej, det er IKKE det jeg siger. Jeg lægger netop vægt på at systemet ikke
virker! Hans kørekort har været omkring ligeså dyrt som mit. Han bestod
første gang. Han er god til at køre, men har ikke haft samme "ydmygende"
omgang med erhvervelsen af kortet som jeg - og nu fordi han kørte galt, er
han lidt nervøs (selvom han kører godt) når kan kører.
Jeg ved selvfølgelig godt at everne er 90% (ligesom alt andet i livet), men
det bliver der jo ikke taget højde for... Hvis du er skide god til at køre
bil/MC så skal du stadigvæk igennem minimum antal timer for at staten kan
være sikker på at du kan gebærde dig på vejene - men hvis folk tager til
udlandet og tager deres kort, så har de jo ikke været igennem de samme
strenge krav! De er muligvis rigtig gode til at køre, men det står der jo
ikke i statestikken. Og det skal vi alle så bøde for ved konstant forhøjede
krav... (=priser), selvom man kan diskuterer udbyttet i sikkerhed på vejene!

(håber det giver mening - ;-)

- joey

Lone

> [...]
igennem
> med sit kørekort ude i gentofte, lige er kommet i et uheld!!

Skal vi ikke håbe på at læger, tandlæger o.s.v. o.s.v. ikke har samme
holdning til deres uddannelse - - "Bare jeg får beviset så ski´ med
resten - - dem der har en 3* uddannelse er heller ikke fejlfri."

M.v.h. Lone

Peder

On Sat, 13 Apr 2002 09:51:31 +0200, "Lone"
<mc-s...@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Skal vi ikke håbe på at læger, tandlæger o.s.v. o.s.v. ikke har samme
>holdning til deres uddannelse - - "Bare jeg får beviset så ski´ med
>resten - - dem der har en 3* uddannelse er heller ikke fejlfri."

Nu er du vist heller ikke helt objektiv?

Vil du ikke indrømme at det er uforholdsmæssigt dyrt at tage kørekort
- især i betragtning af, at der blandt de fleste mennesker er udbredt
enighed om, at det er køreerfaringen (de måske 20 timer pr. uge), der
er vigtig for trafiksikkerheden - ikke de 4-20 timer (eller hvordan
reglerne nu er i dag) man får i løbet af kørekortsuddannelsen?

--
Peder - m/Suzi
"Inside every old person is a young person wondering what happened"

Ib Jakobsen

Peder wrote:

> [...]
> er vigtig for trafiksikkerheden - ikke de 4-20 timer (eller hvordan
> reglerne nu er i dag) man får i løbet af kørekortsuddannelsen?

Problemet er vel ikke størrere end vi måske kunne få smidt nogle fakta på
burdet. Hvad tjener en kørelærer?. Selvfølgelig er det lønnen vi taler om.
Altså Det der er tilbage når bilen, brændstof, osv er betalt. Gerne
omregnet til timeløn.