Blød forgaffel på YZF600R Thundercat

Christian Heide

Hej folkens

Mens vinteren viser sit grimme ansigt går jeg og pusler med tanken om
at peppe Tordenmissen lidt op. Nærmere bestemt vil jeg gerne have
strammet forgaflen op, idet jeg synes cyklen dykker meget ved hårde
opbremsninger. Jeg hørte/læste engang om en gut, som havde skiftet de
originale fjedre ud med et par brugte Öhlins (eller var det WP)
fjedre, hvilket efter sigende havde en ganske positiv effekt.

Er der mon nogen i gruppen, der har erfaringer med denne procedure
(måske endda på samme cykel), og som kan af- eller be-kræfte teorien,
og som evt. kan (eller kender nogen som kan) udføre operationen til en
fornuftig pris?

Mvh

Christian Heide
MC Quark

S.G

Kender en person der har den erfring du søger.
Du kan lige male mig privat
fjern "123" i mailaddresse

Kai Harrekilde-Petersen

Christian Heide <heideS...@SLETTEScity.dk> writes:

> [...]
> originale fjedre ud med et par brugte Öhlins (eller var det WP)
> fjedre, hvilket efter sigende havde en ganske positiv effekt.

Hep, det var mig. Jeg købte fjedrene af Jacob Hornemann, da han fik
tunet hele forgaffelen hos Maxton i UK, og ikke længere skulle bruge
Öhlins'erne.

Før jeg skiftede fjedrene bundede jeg altid forgaffelen, når jeg
lavede stoppies. Efter skiftet lavede jeg tit og ofte små stoppies
uden at selv lægge mærke til det, fordi missen gik så blødt op i
stoppie.

> [...]
> (måske endda på samme cykel), og som kan af- eller be-kræfte teorien,
> og som evt. kan (eller kender nogen som kan) udføre operationen til en

Prisen for et par nye Öhlins fjedre er SVJV ca 1000Kr. Det er ret
nemt at udføre operationen selv: pil sidekåberne af, og brug en
donkraft til at aflaste fronten (den skal ikke løfte cykelen). Løsn
pinchboltene i toppen, og skru "låget" af. Brug et par 14mm(?)
fastnøgler til at demontere "låget" fra pinden som går ned til dæmper
enheden i bunden af forgaffelen. >>>HOLD FAST I PINDEN<<<, pil
fjederen op (evt ved at sænke donkraften lidt så det er nemmere at få
fat i fjederen), og i med den nye fjeder + afstandsstykke. På med
"låget" igen. Gentag for det andet ben.

Når du nu *er* igang, bør du overveje om ikke det samtidig er tid til
at skifte gaffelolien (434ml 5W pr ben, eller 124mm fra top, målt
fuldt komprimeret og uden fjeder).

--Kai
ex-YZF600R (*2)