Hjælp mig - og tjen 200 kr. (mc-relateret)

Steen F.

Halløjsa. Lang forklaring forude! :-)

Jeg skal bruge hjælp fra de kvikkeste hoveder i gruppen ;-)
Og den der kan løse problemet får overført 200 kr. til sin konto som tak
for hjælpen!

Jeg har en 2-hjuler som driller helt vildt! Det har stået på i flere
måneder og jeg er ved at blive skør!
Det er godt nok en knallert-30 (Kina-scooter) men der er ikke rigtig
nogen i knallert-gruppen der kan hjælpe.

Det drejer sig om en Texas Flash X30 som er identisk med en Baotian
BT49QT-9. Det er en 4-takter.

Her er lidt forhistorie:
Den kører fint indtil efteråret hvor den begynder at få problemer med at
starte når den har stået på dobbeltstøttefoden natten over (dvs når den
har stået oprejst). Når den står på sidestøttefoden er der ingen
problemer (så står den og hælder lidt til venstre).
Når den har stået på dobbeltstøttefoden og ikke vil starte, og jeg
derefter sætter den ned på sidestøttefoden og lader den stå 1 døgn mere,
så vil den godt starte.

Problemet var dog ikke større, end jeg altid lod den stå på sidestøttefoden.
En måneds tid efter får jeg problemer med at starte den generelt når den
har stået natten over. Nogle gange kan den starte men kun gå i tomgang.
Når der gives gas dør den.
Nogle dage starter den fint og kører fint. Andre dage vil den ingenting.

Sidst jeg oplevede problemer, skiftede jeg al benzin i tank og
karburator og slanger. Jeg mistænkte at der var vand i tanken pga. utæt
tankdæksel, og/eller at jeg har hældt for meget karburatorvæske på.
Det hjalp. Den startede og kørte fint et par uger.
Men nu er den gal igen.
Og nu kan den ikke engang stå i tomgang.

Jeg spurgte min lokale mekaniker hvad der kunne være galt, og vi
gennemgik hele scooteren:

Der er gnist på tændrøret. Dvs tændrør, tændspole og CDI-boks virker.
Elektrodeafstanden er målt til 0,8 mm og der er nyt NGK tændrør.
2 andre tændrør er også afprøvet uden held.
Dog er det lidt forskelligt om tændrøret er vådt efter startforsøg.
Det burde vel være vådt af uforbrændt benzin, når man har forsøgt at
starte den 20 gange. Har forsøgt både med elstart og kick.

Der er købt helt ny karburator med aut.choker og ny indsugningsstuds og
nye pakninger. Den har kørt et par hundrede km med den nye karburator,
så den virker i hvert fald.

Vacumslange fra tank til indsugning er tjekket, og der kommer benzin til
karburatoren, lader det til.
Jeg har også startet scooteren uden at sætte benzinslangen på
karburatoren, og det fosser ud med benzin når starteren kører. Så der
burde heller ikke være nogen problemer.

Luftfilter og tragt er gennemgået og renset, og alt er i skønneste orden.

Ny CDI-boks er også afprøvet uden held.

Og så er det at I kommer ind i billedet. For nu har jeg ikke flere
idéer. Der er gnist, benzin og luft. Min mekaniker vil selvfølgelig
gerne kigge på den, men til timeløn :-(
Han mener stadig at det er et benzin/luft problem.
Han siger, at hvis det var defekt CDI-boks så ville den prutte og
sprutte og lyde af helvede til når man gav gas.
Den gør min jo ikke. Enten starter den slet ikke, ellers kan den kun gå
i tomgang. Og nogle dage kører den fint.

Det hjælper heller ikke at holde nogle fingre foran indsugningen på
karburatoren. Den går ikke op i omdrejninger pga. det (hvilket den
normalt vil gøre).

Den står normalt ude 24 timer i døgnet, så vejret kan jo have noget at
sige. Jeg bruger ikke karburatorvæske da jeg tror at der i forvejen er
nok i den benzin jeg tanker.
I dag har jeg igen tømt tanken og karburator og den har stået inde hele
dagen. Nyt benzin på men den vil stadig ikke starte. Så det kan heller
ikke være karburator is.

Hvad kan det være?

Det er vel ikke noget elektrisk når der er gnist på tændrøret?
Ventilerne er stillet for 1 måned siden, de stod fint nok (0,08 mm). Den
har kørt fint i mellemtiden, så det er heller ikke derfor.

Jeg tænker på om fokus skal ligge på tændrøret der nogen gange ikke er
vådt efter utallige startforsøg.

Tændspolen og kablet ser ikke super godt ud mere, men jeg har netop
klippet et par cm af og skruet hætten på igen. Og der er jo gnist. Men
kan det være et spørgsmål om der er for svag gnist?

Og så er der den utætte tank. Jeg bruger midlertidig en pose rundt om
dækslet, så jeg er sikker på der ikke siver vand ind.
Enten siver det ned gennem låsecylinderen eller rundt ved pakningen.

På et tidspunkt i sommer sev der lidt olie ud ved den aksel der går fra
motoren og ud til statoren. Nogle gange var kobberspolerne helt fedtede
af olie, men det virkede åbenbart fint nok alligevel. Jeg ved ikke om
statorens spoler kun genererer lys, eller om de også har noget med
tændingen at gøre. Men igen... der er jo gnist.

Og ja, der er også olie på :-)

I går aftes kørte den fint.

Håber på hjælp.

Mvh
Steen
Kolding
E-mailen virker.

Grunnet

"Steen F." <st...@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen
Hvorfor mener du tanken er utæt?
Hvis der er vand i benzinen er det sandsynligvis kondensvand, der er nærmest
uundgåeligt når den kolde tid kommer.
Der skal være udluftning i benzindækslet, ellers vil der opstå et undertryk
i tanken og så får dyret ikke nok benzin, så en pose rundt om dækslet lyder
ikke så smart.

Du skriver problemet er der når den har stået på centralstøttebenet - det
får mig til at tænke på en defekt afbryderkontakt ved centralbenet,

Har sådan en 30 fætter et batteri monteret ? hvis ja, er det så fuldt
opladet og "helt oppe på dupperne"? Et gammelt halvfladt batteri kan godt
give startproblemer m.v.
Selvom du ser gnist, er det ikke sikkert den er kraftig nok til også at
danne gnist når der kommer kompression på forbrændingskammeret.
(Hvis den er udstyret med et udtjent batteri, så brug de 200 kr. du udlover
i præmie som tilskud til et nyt batteri)

Når du har tømt både tank og svømmerhus fuldstændigt og hældt helt frisk
benzin på kan det jo ikke være vand i benzinen der skaber problemet, så jeg
hælder mest til at det er et elektrisk problem - dårlig forbindelse - skil
og rens alle stikforbindelser smør dem med vaseline inden du samler igen.
Rens også alle kontakter (dødemandsknap og støtebenskontakter, kontakt ved
koblingsgreb m.v.) og tændingslåsen.
(kan der måske løbe vand i tændingslåsen når den står på centralstøttet men
ikke når den står på sidestøtten ?)
Som jeg skriver, så betyder det, at du med tændrøret ude af motoren kan se
gnis,t ikke at den også kan skabe kraftig nok gnist når røret sidder på sin
plads.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

Steen F.

Den 12-12-2012 22:09, Grunnet skrev:

Måske fik jeg ikke forklaret godt nok, at når jeg skriver at den ikke
kan starte, så er det motoren der ikke vil starte. Selve startmotoren
kører fint nok rundt og stemplet bliver trukket op og ned som normalt og
den lyder også helt normal bortset fra at motoren ikke går i gang.
Der er iøvrigt fin kompression når man bruger kickstarteren.

> Hvorfor mener du tanken er utæt?

Jeg er heller ikke sikker, det var kun et gæt. Min mekaniker har skiftet
en nogle tankdæksler på kineserknallerter fordi der løber vand ind.
Jeg ved ikke med en mc, men hvis den fx lægges ned på siden, løber der
så benzin ud ved tankdækslet? For det gør der ved min. Det slutter slet
ikke tæt. Jeg ville da tro ved ordentlige produkter kan der kun suges
luft ind (og ikke ud) vha. en membran el.lign.

> Hvis der er vand i benzinen er det sandsynligvis kondensvand, der er nærmest
> uundgåeligt når den kolde tid kommer.

Kommer der kondens ved kulde? Jeg troede kun der opstod kondens ved
temperaturforskelle, altså fx hvis den stod inde halvdelen af døgnet og
udendørs den anden halvdel.

> Der skal være udluftning i benzindækslet, ellers vil der opstå et undertryk
> i tanken og så får dyret ikke nok benzin, så en pose rundt om dækslet lyder
> ikke så smart.

Hmm nej det kunne der være noget om. Heller ikke når tanksystemet er af
vacum typen? Hm nej det er jo kun benzinhanen der vacum reguleret så man
er fri for at åbne og lukke for benzinen manuelt.

> Du skriver problemet er der når den har stået på centralstøttebenet - det
> får mig til at tænke på en defekt afbryderkontakt ved centralbenet,

Der er kun afbryderkontakt på sidestøttebenet. Den skal kunne startes
når den står på centralstøttebenet.

> Har sådan en 30 fætter et batteri monteret ?

Ja.

> hvis ja, er det så fuldt
> opladet og "helt oppe på dupperne"? Et gammelt halvfladt batteri kan godt
> give startproblemer m.v.

Det blev fornyet med en kraftigere model for ca. 3 mdr. siden, og
normalt er der saft nok til at starte. Men i dag brugte jeg al strømmen
i forsøg på at starte i en periode på et par timer.
Men da der også er kickstarter på den, så går jeg ikke ud fra at der
behøves en hel masse strøm for at få liv i dyret.

> [...]
> (Hvis den er udstyret med et udtjent batteri, så brug de 200 kr. du udlover
> i præmie som tilskud til et nyt batteri)

Jeg tvivler på at det er batteriet. Der har været masser af power på
starteren. Og de gange hvor den kun kan starte og stå i tomgang og hvor
jeg ikke kan give gas uden den dør, da er det jo ikke batteriet.
Den kan stå i tomgang i timevis men hvis man gir den mindste smule gas,
så dør den. Det siger mig, at det er et benzin/luftproblem fremfor
batteriet.

> Når du har tømt både tank og svømmerhus fuldstændigt og hældt helt frisk
> benzin på kan det jo ikke være vand i benzinen der skaber problemet,

Nej medmindre der ligger en dråbe vand og flyder ovenpå inde i
karburatoren. Et dråbe lige ved sugerøret vil vel gøre at vandet
forhindrer benzinen i at komme op i røret. Tomgang reguleres vist uden
om selve gasspjældet via nogle små kanaler og dyser, og derfor kunne
vand være en teori.

> [...]
> koblingsgreb m.v.) og tændingslåsen.
> (kan der måske løbe vand i tændingslåsen når den står på centralstøttet men

Det kunne være et bud med tændingslåsen. Men jeg synes jo bare at enten
så er der strøm ellers er der ikke. Enten eller. Og starteren kan jo
fint køre rundt men motoren kommer bare ikke altid i gang (nogle gange
kun i tomgang).

> Som jeg skriver, så betyder det, at du med tændrøret ude af motoren kan se
> gnis,t ikke at den også kan skabe kraftig nok gnist når røret sidder på sin
> plads.

Kan det være tændspolen der ikke leverer kraftig nok gnist? Jeg har hørt
at det kan være en svaghed på disse modeller. Men det undrer mig at det
hele virkede perfekt i går, men 12 timer efter kan den slet ikke starte
(kun starteren kan køre rundt). Hvorfor skulle gnistens styrke variere
fra dag til dag? Det virker underligt.

Har du en kommentar til det faktum at tændrøret ikke er vådt af
uforbrændt benzin efter 20-30 startforsøg? På en 2-takter vil det
normalt være vådt og nærmest druknet. Jeg ved ikke om det samme gør sig
gældende på en 4-takter som min? Jeg vil da tro at det også skulle blive
vådt idet der bliver pumpet benzin og luft ind uden at blive antændt.
Men om ventiler gør, at tændrøret ikke direkte bliver vådt ved denne
fremgangsmåde, ved jeg ikke.

Men hvis vi antager at der ikke kommer benzin (nok) ned i cylinderen
(deraf det tørre tændrør), men at der er tryk nok på benzinen oppe fra
tanken og ned gennem benzinslangen, og karburator og studs er helt ny,
hvorfor kommer benzinen så ikke ned i cylinderen? Kan en ventil hænge
eller fjederen være defekt?

Hans Paulin

Steen F. skrev:
> hvis man gir den mindste smule gas, så dør den.

Falsk luft?

--
Med venlig hilsen
Hans

Hans Paulin

Steen F. skrev:
> Der er købt helt ny karburator med aut.choker og ny indsugningsstuds og nye
> pakninger. Den har kørt et par hundrede km med den nye karburator

Har du skiftet kaburatoren inden problemerne begyndte eller efter?

Grunnet

> Den 12-12-2012 22:09, Grunnet skrev:

Fejlfinding er altid svært - især på distancen :-)

> [...]
> lyder også helt normal bortset fra at motoren ikke går i gang.
> Der er iøvrigt fin kompression når man bruger kickstarteren.

Ikke starte men kører rundt! Hvis det var en gammel Honda MC ville jeg
straks have kigget på dødemandsknappen (hovedaffbryderen) den afbryder
nemlig kun tændingen.

> Kommer der kondens ved kulde? Jeg troede kun der opstod kondens ved
> temperaturforskelle, altså fx hvis den stod inde halvdelen af døgnet og
> udendørs den anden halvdel.

Der er trods alt forskel på temperaturen nat og dag og det er helt normalt
at der på en halvfyldt tank vil dannes kondens på indersiden af den tomme
del.

> [...]
> Men da der også er kickstarter på den, så går jeg ikke ud fra at der
> behøves en hel masse strøm for at få liv i dyret.

Så tyder det jo ikke på det er batteriet.

> [...]
> forhindrer benzinen i at komme op i røret. Tomgang reguleres vist uden om
> selve gasspjældet via nogle små kanaler og dyser, og derfor kunne vand

Lyder som en mulighed, eller måske lidt snavs i kanalerne/sugerøret eller
snavs/vand i et benzinfilter.

> [...]
> er der strøm ellers er der ikke. Enten eller. Og starteren kan jo fint
> køre rundt men motoren kommer bare ikke altid i gang (nogle gange kun i

Enig, så lyder det ikke til at være vand i tændingslåsen

> [...]
> (kun starteren kan køre rundt). Hvorfor skulle gnistens styrke variere fra

Gnisten burde være en (god eller dårlig) medmindre det er varmt den ene dag
og kraftig frotst næste dag.

Hvad med tændrørshætten - går ud fra den er radiostøjdæmpet - det er noget
med en vis modstand, hvis hætten er defekt og modstanden bliver for stor
giver det problemer, evt. ved at den ikke kan tage omdrejninger.

> [...]
> tanken og ned gennem benzinslangen, og karburator og studs er helt ny,
> hvorfor kommer benzinen så ikke ned i cylinderen? Kan en ventil hænge

Hvis den antagelse holder er der jo et problem i karb. stoppet kanal el.lign

Held og lykke med din fejlsøgning, og husk den dag du finder løsningen vil
vi gerne høre om det herinde.

Grunnet

"Grunnet" <ne...@slet-disse-ord-besked.com> skrev i meddelelsen

> Gnisten burde være en (god eller dårlig) medmindre det er varmt den ene
> dag og kraftig frotst næste dag.

Den tager vi lige om:
Gnisten burde være ens (god eller dårlig) medmindre det er varmt den ene dag
og kraftig frost næste dag.

Steen F.

Den 13-12-2012 00:22, Hans Paulin (6310) skrev:
> Har du skiftet kaburatoren inden problemerne begyndte eller efter?

Jeg skiftede den efter problemerne begyndte fordi jeg troede det var et
karburatorproblem. Jeg havde dog adskilt den gamle og renset den uden
held, så jeg håbede en helt ny kunne afhjælpe problemet. Men det er
samme symptomer også efter jeg har sat den nye karburator på. Dog kører
den fint visse dage...

Hans Paulin

Steen F. skrev:
> det er samme symptomer også efter jeg har sat den nye karburator på.

Ok :)

Steen F.

Den 13-12-2012 00:18, Hans Paulin (6310) skrev:

> Falsk luft?

Ja, de dage hvor den ikke vil tage gassen så vil jeg gi dig ret. Men de
dage hvor den slet ikke vil starte eller kører helt fint, så vil jeg
mene at problemet ligger et andet sted. Periodisk falsk luft lyder
næsten for usandsynligt eller?

Man kunne også forestille sig at noget trak sig sammen/udviddede sig i
takt med temperaturen. Men den stod inde hele dagen i går i 20 grader og
fik udskiftet benzinen og vil stadig ikke starte...

Hans Paulin

Steen F. skrev:
> Periodisk falsk luft lyder næsten for usandsynligt eller?
>
> Man kunne også forestille sig at noget trak sig sammen/udviddede sig i takt
> med temperaturen.

Mere end 1 fejl!?

Steen F.

Den 13-12-2012 13:26, Grunnet skrev:
> Fejlfinding er altid svært - især på distancen :-)

Helt enig :-) Men der er dog nogle hovedpunkter som man kan gå igennem,
nemlig at der skal være gnist/benzin/luft før den kan starte.
Og så en masse af de andre ting som vi også har været inde på... ak ja.

> Ikke starte men kører rundt! Hvis det var en gammel Honda MC ville jeg
> straks have kigget på dødemandsknappen (hovedaffbryderen) den afbryder
> nemlig kun tændingen.

Ja når jeg prøver at starte så lyder den som om der ingen benzin er i
tanken. Starteren kører rundt, der er kompression, der er gnist og luft.
Og jeg går ud fra at der også kommer benzin ind i motoren, da der jo
kommer masser af benzin ud af slangen når man starter (har gennemsigtig
plasticslange for at kunne se om der flyder benzin).
Der er dog en del luftbobler i slangen, men det betyder vel intet?

> Der er trods alt forskel på temperaturen nat og dag og det er helt normalt
> at der på en halvfyldt tank vil dannes kondens på indersiden af den tomme
> del.

Ok, men den seneste uge har der ikke været problemer med at starte eller
køre. Og den tog gassen fint osv.

> Lyder som en mulighed, eller måske lidt snavs i kanalerne/sugerøret eller
> snavs/vand i et benzinfilter.

Tanken er tømt og renset, benzinhanen er afmonteret og renset. Filtre og
slanger er renset. Og den kørte jo også fint den sidste uges tid, det
var kun i går morgen den ikke ville starte. Jeg har ikke tanket i
mellemtiden så der er ikke kommet noget ned i tanken. Derfor kan der
selvfølgelig godt have ligget noget dernede i forvejen, men den blev
renset for 1 optankning siden, og karburatoren er helt ny og burde jo
ikke være tilstoppet efter 100 km. Og igen - den kørte fint i hele
sidste uge,

> Gnisten burde være ens (god eller dårlig) medmindre det er varmt den ene dag
> og kraftig frotst næste dag.

Temperaturen har ligget ret ens de seneste mange dage dvs. nattefrost.
Og den har kørt fint indtil i går.

> Hvad med tændrørshætten - går ud fra den er radiostøjdæmpet - det er noget
> med en vis modstand, hvis hætten er defekt og modstanden bliver for stor
> giver det problemer, evt. ved at den ikke kan tage omdrejninger.

Jeg aner ikke om den er radiostøjdæmpet. Men det kan så undre at den
mandag kører fint, men tirsdag vil den ikke :-)

> Hvis den antagelse holder er der jo et problem i karb. stoppet kanal el.lign

Jeg orker næsten ikke at skulle adskille karburatoren og puste alle rør
igennem. Og hvis det er dér fejlen ligger, så er spørgsmålet jo hvorfor
det bliver ved med at opstå?

> Held og lykke med din fejlsøgning, og husk den dag du finder løsningen vil
> vi gerne høre om det herinde.

Tak. Det kan du tro jeg vil. Jeg er dog i tvivl om det nogen sinde
lykkes hehe

Den blev købt brugt for 750 kr. for 1½ år siden. Det er en årg. dec 2008
dvs den var 2½ år gammel på det tidspunkt og havde kørt 2000 km (og har
rundet 10.000 km for et par måneder siden).
Den lignede lort og jeg begynder at frygte at den måske har ligget på
bundet af en sø i nogle timer og derfor er motoren fucked up... Jeg ved
ikke hvordan den har været behandlet tidligere, men den har enten været
stjålet og leveret tilbage eller været ude for et par uheld.

Men måske er kvaliteten bare ikke bedre på de kineser-maskiner. Det er
jo køb-og-smid-væk priser, men hvis det kun er en lille ting der er i
vejen, så er den jo billig at køre på og jeg sparer at skulle ud og
lægge X antal tusinde for en ny.

Steen F.

Den 13-12-2012 14:00, Hans Paulin (6310) skrev:
> Mere end 1 fejl!?

Hmm... det har jeg ikke tænkt på. Det håber jeg ikke! :-(
Jeg mener bare, at når der er gnist så virker det elektriske vel.
Og luft kommer der også.
Og benzin kan jeg se løber i slangerne og ind i karburatoren, men jeg
kan ikke se om det kommer helt ned i motoren selvfølgelig.
Ved du om et tændrør burde blive vådt af uforbrændt benzin ved
startforsøg hvor den ikke vil starte? Vil tændrør i en bil fx blive våde
ved sådan en manøvre?

Hans Paulin

Steen F. skrev:
> når der er gnist så virker det elektriske vel.

Som andre har skrevet: under kompression bliver gnisten noget mindre
(derfor kan den dog stadig være go nok)

> Ved du om et tændrør burde blive vådt af uforbrændt benzin ved startforsøg
> hvor den ikke vil starte? Vil tændrør i en bil fx blive våde ved sådan en
> manøvre?

Dét er der tradition for.

Jeg tænkte på: når den dør ved gasgivning er det ofte for mager
blanding den får, men tændingstidspunktet skal self osse passe; er dét
i orden? (så og så mange grader før top)

Hans Paulin

Steen F. skrev:

Hvor mange volt har du over batteriets poler?

Hvis en celle er væk = 11V tilbage ka den være umulig at starte (men
burde så ku køre når den kommer i gang)

Steen F.

Den 13-12-2012 14:23, Hans Paulin (6310) skrev:
> Dét er der tradition for.

Så tror jeg det er et benzinproblem. Tændrøret er knastørt.

> Jeg tænkte på: når den dør ved gasgivning er det ofte for mager blanding
> den får, men tændingstidspunktet skal self osse passe; er dét i orden?
> (så og så mange grader før top)

Det er en styreenhed (CDI-boks) der bestemmer tændningen:
http://www.petrolscooter.co.uk/spare-parts/baotian-scooter-parts/bt49qt-9/electrical-items/cdi-baotian.html

Men om den får de rette signaler fra de 2 pickup'er der sidder ved hhv.
svinghjulet og koblingsklokken, det ved jeg ikke.

Her er iørvigt tegninger og reservedele over resten af scooteren:
http://www.petrolscooter.co.uk/spare-parts/baotian-scooter-parts/bt49qt-9.html

Steen F.

Den 13-12-2012 14:25, Hans Paulin (6310) skrev:
> Hvor mange volt har du over batteriets poler?

Pas. Og jeg kan heller ikke måle det.
Men hvis der er nok saft på batteriet til at det kan køre starteren
rundt i et par timer, så er det vel ikke problemet?

Hans Paulin

Steen F. skrev:
> Så tror jeg det er et benzinproblem. Tændrøret er knastørt.

Typisk er tændrøret plaskvådt ved gentagne forgæves startforsøg.

> [...]
>
> Men om den får de rette signaler fra de 2 pickup'er der sidder ved hhv.
> svinghjulet og koblingsklokken, det ved jeg ikke.

Jeg har kun arbejdet med den traditionelle form for tænding med
platiner; mit nuværende kontaktløse har jeg aldrig pillet i.

Du har vist prøvet med flere forskellige tændrør, ikke?

I øvrigt: der er jo tradition for hérinde at dødsdømme NKG-tændrør der
én gang har været våde; de skulle ikke være til at redde.

Hans Paulin

Steen F. skrev:
> Men hvis der er nok saft på batteriet til at det kan køre starteren rundt i
> et par timer, så er det vel ikke problemet?

Nej, dét lyder fornuftigt.

Et 11-volts batteri lyder sygt :)

Steen F.

Den 13-12-2012 15:20, Hans Paulin (6310) skrev:
> Du har vist prøvet med flere forskellige tændrør, ikke?
>
> I øvrigt: der er jo tradition for hérinde at dødsdømme NKG-tændrør der
> én gang har været våde; de skulle ikke være til at redde.

Jeg har prøvet med 3 ja. 2 af dem er NKG. Det 3. er et INT (sikkert
no-name).

Hans Paulin

Steen F. skrev:
> Det 3. er et INT (sikkert no-name).

"Liben Int Spark Plug Cm6, China Liben Int Spark Plug Cm6 from Jiangmen
Liben Auto Parts Industrial Co." :)

Grunnet

> Så tror jeg det er et benzinproblem. Tændrøret er knastørt.

Der er noge der tyder på du har et brændstofproblem.

Det er vel ikke svømmeren der hænger, så den lukker for benzitilførslen til
svømmerhuset ?
Kommer der benzin ud hvis du åbner udluftningsskruen i bunden af
karburatoren ?
Prøv evt. at slå på svømmerhuset med f.eks. håndtaget på en skruetrækker
eller skaftet på en hammer

Hans Paulin

Grunnet skrev:
> Det er vel ikke svømmeren der hænger, så den lukker for benzitilførslen til
> svømmerhuset ?

2 karburatorfejl i træk?

Steen F.

Den 13-12-2012 16:13, Hans Paulin (6310) skrev:

> "Liben Int Spark Plug Cm6, China Liben Int Spark Plug Cm6 from Jiangmen
> Liben Auto Parts Industrial Co." :)

Jeps, no-name LOL

Steen F.

Den 13-12-2012 17:01, Grunnet skrev:
> [...]
> svømmerhuset ?
> Kommer der benzin ud hvis du åbner udluftningsskruen i bunden af

Tja det er lidt underligt.
Jeg kørte tirsdag aften uden problemer, men onsdag morgen ville den ikke
starte. Jeg tog derefter scooteren indenfor i bryggerset og skruede
karburatoren af. Jeg vendte og drejede den og der kom stort set ingen
benzin ud. Heller ikke da jeg åbnede udluftningsskruen i bunden.
Hvor er benzinen blevet af?? Det kan da ikke forsvinde på 12 timer.
Jeg må jo gå ud fra at bundkaret var fyldt om aftenen siden den kunne køre.

Så sugede jeg lidt i vacumslangen for at se om der løb benzin igennem
benzinslangen, og da blev karburatoren fyldt og det løb ud af
udluftningshullet i bunden. Men den ville ikke starte alligevel.

Så udskiftede jeg al benzinen og lavede samme trick igen, men stadig
ingen start.

Jeg mistænkte en overgang benzinhanen i bunden af tanken for at
forårsage problemet. Det er en vacumventil med 2 studser. Den ene studs
løber benzinen ud af, og den anden får vacum fra indsugningsstudsen
foran karburatoren så der åbnes for benzinen.
Men hvorfor virker den kun engang imellem? Og temperaturforskellen har
intet at sige da den heller ikke kunne starte i 20 grader.

> Prøv evt. at slå på svømmerhuset med f.eks. håndtaget på en skruetrækker
> eller skaftet på en hammer

Det vil jeg prøve.

Grunnet

"Steen F." <st...@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen
Der sidder vel ikke en "prop" der hvor vacumslangen bliver sat på
indsugningsstudsen ?

Er der en "Pri" indstilling på benzinhanen, hvor hanen er åben uden vacum,
så prøv lige den indstilling.

Martin Sørensen

> [...]
> karburatoren ?
> Prøv evt. at slå på svømmerhuset med f.eks. håndtaget på en skruetrækker

For mange år siden havde jeg nogle periodiske problemer på min XS400
Seca hvor den nogle gange døde fuldstændigt på den ene cylinder. Jeg
kunne så lige trille videre med 10 km/t på den anden cylinder, men på en
1-cyl ville det selvfølgeligt betyde at den ville være helt død.

Da fejlen var periodisk tog det mange måneder før jeg fandt fejlen, og
det viste sig at være svømmerhøjden i den ene karburator der var for
lav. Jeg ville tro at det normalt ville få den til at køre for magert,
men i de perioder den kørte fint, så begge tændrør fine (og ens) ud.

Jeg bøjede metallet på svømmeren så højden var som den skulle være i
følge manualen, og problemet var løst.

Selv om der er kommet en helt ny karburator på, betyder det ikke at den
er justeret korrekt, dvs. svømmerhøjde og luftskrue skal checkes.
Specielt på en kineser ville jeg ikke stole på tolerancerne. Hvis
svømmeren står lige til grænsen kan et lille tilt på knallerten også
betyde om dysen når ned i benzinen eller ej. Og måske vil 'hængslet' på
svømmeren irre og få den til at binde, hvis den ikke er dækket af benzin.

Jeg ville også mistænke tændspolen. En revne i den kan betyde at gnisten
ikke springer i tændrøret under tryk, specielt hvis det er fugtigt vejr.
Jeg har set at man kan få tændrørshætter med lys i, måske det kan bruges
til at se om der er gnist mens tændrøret er monteret, hvis man ikke lige
har et apparat til at måle det. :-)

Jeg har før dræbt nogle NGK tændrør på min knallert hvis jeg holdte i
tomgang lidt for længe (for fed blanding), men de døde så meget at der
ikke kunne springe gnist i dem selv om de var afmonteret. Nogle gange
kunne jeg dog redde dem ved at rense dem med rensebenzin. Men det tror
jeg ikke er problemet her.

Mvh. Martin

Hans Paulin

Grunnet skrev:
> Er der en "Pri" indstilling på benzinhanen, hvor hanen er åben uden vacum, så
> prøv lige den indstilling.

Go ide!

Steen F.

Den 13-12-2012 18:08, Grunnet skrev:
> Der sidder vel ikke en "prop" der hvor vacumslangen bliver sat på
> indsugningsstudsen ?

En prop? Altså som en lille hætte?
På det midterste billede af de små kan du se at der går en lille tap ud
fra indsugningsstudsen hvor vacumslangen skal sættes på:
http://www.petrolscooter.co.uk/catalog/product/view/id/11046/s/baotian-gy6-inlet-manifold-11515/category/1235/#

> Er der en "Pri" indstilling på benzinhanen, hvor hanen er åben uden vacum,
> så prøv lige den indstilling.

Nej desværre. Tank og benzinhane ses her:
http://www.petrolscooter.co.uk/spare-parts/baotian-scooter-parts/bt49qt-9/fuel-tank.html

Steen F.

Den 13-12-2012 18:38, Martin Sørensen skrev:
> [...]
> betyde om dysen når ned i benzinen eller ej. Og måske vil 'hængslet' på
> svømmeren irre og få den til at binde, hvis den ikke er dækket af benzin.

Det lyder ikke som nogen dum idé! Men hvordan finder jeg ud af hvordan
den skal justeres? Kan man justere den så man er sikker på at den
virker? Altså så den i hvert fald tager benzin ind?
Karburatoren kan ses adskilt her:
http://www.petrolscooter.co.uk/spare-parts/baotian-scooter-parts/bt49qt-9/carburettor.html

Luftskruen er justeret på flg. måde: Til at starte med er den skruet
helt i. Så lyder motoren ikke ret godt. Så løsner jeg skruen mere og
mere indtil motoren gå op i omdrejninger. Når den er gået så langt op i
omdrejninger den kan i tomgang (og inden den begynder at gå ned i
omdrejninger igen) drejer jeg tomgangsskruen på plads så den står oki
tomgang. Er dette den korrekte måde?

Jeg har ingen rep.manual til den, jeg ved bare at motoren er af typen
139QMA og bruges på et hav at scootere.

> [...]
> Jeg har set at man kan få tændrørshætter med lys i, måske det kan bruges
> til at se om der er gnist mens tændrøret er monteret, hvis man ikke lige

Det lyder også som et forslag der skal efterprøves.

> [...]
> ikke kunne springe gnist i dem selv om de var afmonteret. Nogle gange
> kunne jeg dog redde dem ved at rense dem med rensebenzin. Men det tror

Tændrøret ser egentlig fornuftigt ud, måske en lille smule til den mørke
side.

Grunnet

> En prop? Altså som en lille hætte?

Jeg tænkte nu mere på om der var noget skidt/snask der havde lavet en "prop"
i studsen.

Steen F.

Jeg har ikke lige haft tid til at rode med scooteren de sidste par dage
men i dag ville jeg lige prøve om den kunne starte.
Og det kunne den! Den startede første gang og kunne tage gassen og det hele.
Jeg slukkede efter 30 sekunder og gik ind. Da jeg 2 minutter efter kom
ud igen for at kigge nærmere på den, kunne jeg ikke starte den :-(

Mon ikke årsagen skyldes en kombination af kulde og det faktum at det er
noget gammel lort!
Den virker i hvert fald delvis igen. Hvis der har været liv i den, så må
der jo kunne komme det igen.

cb...@hotmail.com

Med alt hvad der er skrevet allerede, så er vi tilbage til en periodisk
fejl, som selvfølgelig kan være elektronikken i tændingen, - men det er
ikke statistisk særlig sandsynligt, da den virker perfekt af og til, -
karburator/benzintilførsel, falsk luft mm. - var mit første bud, og mit
næste, hvis det havde været en totakter, men, det er en firetakter!

Hvad er specielt for firetaktere? Ventilerne. Jeg vil vædde en gammel
støvle på at en af ventilerne hænger, måske på grund af slidte
ventilstyr, fastbrændt sod og gammel olie. Det ville forklare det hele,
inklusive at der oprindelig var forskel på om den stod på centerben
eller sidestøtteben. Det er et problem jeg også har set på en gammel
Briggs og Stratton plæneklippermotor. Det vil formentlig være
udstødningsventilen, da den er mest udsat for varme og sod, og lukker
den ikke tæt, er der ingen kompression, og dyret starter ikke. Der
kommer så heller ikke noget vacuum til at suge benzinen ud af karburatoren.

Første kontrol kan være at låne/købe en kompressionstester. Koster fx.
179 hos Biltema eller 249 hos THansen. Plugges bare i tændrørshullet,
tørner motoren, og så har man en måling.

Alternativt, hvis du har tiden til det, skil det hele ad, og se hvordan
det ser ud. Måske kan man se det bare ved at tage ventildækslet af.

Hvis det er fejlen, kan reparationen måske klares nødtørftigt med lidt
rensning, slibepasta og smergellærred, men skal der skiftes ventil,
ventilstyr, pakninger mm. er det spørgsmålet om delene overhovedet kan
skaffes, og i fald de kan, hvad det koster.

/Claus

Steen F.

Den 18-12-2012 00:12, cb...@hotmail.com skrev:
> [...]
> st�vle p� at en af ventilerne h�nger, m�ske p� grund af slidte
> ventilstyr, fastbr�ndt sod og gammel olie. Det ville forklare det hele,
> inklusive at der oprindelig var forskel p� om den stod p� centerben
> eller sidest�tteben. Det er et problem jeg ogs� har set p� en gammel
> Briggs og Stratton pl�neklippermotor. Det vil formentlig v�re
> udst�dningsventilen, da den er mest udsat for varme og sod, og lukker
> den ikke t�t, er der ingen kompression, og dyret starter ikke. Der
> kommer s� heller ikke noget vacuum til at suge benzinen ud af karburatoren.

Meget interessant. Jeg har for nyligt (3 uger siden) justeret
ventilspillerummet til 0,8 mm som foreskrevet. (Jeg fik engang at vide
af en mekaniker at der skulle st� p� 1 mm for at v�re p� den sikre side.)
Jeg g�r ikke ud fra at man kan se om en ventil h�nger, n�r man justerer
spillerummet?

> F�rste kontrol kan v�re at l�ne/k�be en kompressionstester. Koster fx.
> 179 hos Biltema eller 249 hos THansen. Plugges bare i t�ndr�rshullet,
> t�rner motoren, og s� har man en m�ling.

Kan man kun bruge en kompressionstester til at unders�ge om en ventil
h�nger?
N�r jeg jokker p� kickstarteren er der kompression.

> Hvis det er fejlen, kan reparationen m�ske klares n�dt�rftigt med lidt
> rensning, slibepasta og smergell�rred, men skal der skiftes ventil,
> ventilstyr, pakninger mm. er det sp�rgsm�let om delene overhovedet kan
> skaffes, og i fald de kan, hvad det koster.

Nogle reservedele kan f�s:
http://www.petrolscooter.co.uk/spare-parts/baotian-scooter-parts/bt49qt-9/camshaft-and-valves.html

cb...@hotmail.com

Den 19-12-2012 14:57, Steen F. skrev:
> [...]
//

> Meget interessant. Jeg har for nyligt (3 uger siden) justeret
> ventilspillerummet til 0,8 mm som foreskrevet. (Jeg fik engang at vide
> af en mekaniker at der skulle stå på 1 mm for at være på den sikre side.)
> Jeg går ikke ud fra at man kan se om en ventil hænger, når man justerer
> spillerummet?

Det forudsætter at man konstaterer at spillerummet er for stort når man
måler første gang. Men der er jo tale om en fejl der kommer og går...

> Kan man kun bruge en kompressionstester til at undersøge om en ventil
> hænger?
> Når jeg jokker på kickstarteren er der kompression.

Jeg tvivler på at man vil bemærke hvis kompressionen er 1:5 og skulle
være 1:10. Og hvis ventilen kører trægt er det måske først ved mere end
2-300 rpm at den ikke når at lukke.

Mine gæt går på at vi skal finde en fejl der ikke er der hele tiden,
dvs. at en komponent kan opføre sig forskelligt ved forskellige
konditioner. Var det fx. manglende kompression pga defekt stempel eller
stempelringe, plejlstang/hovedlejer osv. ville jeg forvente at fejlen
var der hele tiden. Den ville være sværere at starte, men hver gang.
Slidtage kan forekomme overalt i mekanikken, og hvis kompressionen pga
slidtage i forvejen er forringet, vil en ventilfejl yderligere forstærke
fænomenet.

En kompressionsprøve viser også motorens slid tilstand, ifald der ikke
er decideret defekte dele.

Ventilen er ikke tvangsstyret ved retur-bevægelsen, det er fjederen der
skal trykke den tilbage mod vippearmen. Vippearmen kan strengt taget
også være slidt i lejerne, men med temperatur- kompression- og sod
påvirkninger er udstødningsventilen stadig min hovedmistænkte. Hvis du
har tiden til det, kan du jo skille det hele ad, og prøve om alle delene
kan bevæge sig frit og ubesværet, om der er slidmærker og ikke for meget
spillerum i ventilstyr mm.

Du skal måske have noget værktøj til at klemme fjedrene sammen, for at
kunne skille det ad, pas på, fjedrene er stramme, og det hele flyver til
alle sider, hvis det smutter.

> Nogle reservedele kan fås:
> http://www.petrolscooter.co.uk/spare-parts/baotian-scooter-parts/bt49qt-9/camshaft-and-valves.html

En ting er hvad der står i reservedelskataloget, en anden ting hvad der
rent faktisk er på lager. Dette er en erfaring mange MC og
knallertkørere kan genkende. En vis MC forhandler i Hvidovre var fx.
næsten et år om at skaffe en cylinder til en italiensk motorcykel for
nogle år siden. Og der er kortere fra Italien end fra Kina. Så hellere
spørge før end siden. Ja, selv BMW dele kan af og til tage lang tid at
skaffe.

/Claus

Steen F.

Den 20-12-2012 21:43, cb...@hotmail.com skrev:
> [...]
> Slidtage kan forekomme overalt i mekanikken, og hvis kompressionen pga
> slidtage i forvejen er forringet, vil en ventilfejl yderligere forstærke

Ak ja, det viste sig at være en defekt tændrørshætte!
Så de 200kr. gik til min mekaniker.
Han satte en NGK 8072 hætte på, og nu spinner den igen.
Fortsættelse følger hvis der viser sig at være mere i vejen.
Men indtil videre fungerer det fint.
Men mange tak for alle de gode tips! Det var pænt af jer.

Hans Paulin

Steen F. skrev:
> det viste sig at være en defekt tændrørshætte!

Der kommer nok noget nyt vi kan gætte med om! :o)

Steen F.

Den 21-12-2012 20:30, Hans Paulin (6310) skrev:
> Der kommer nok noget nyt vi kan gï¿œtte med om! :o)

Haha! Nej for jeg regner med at sï¿œlge den som "hobbyprojekt" :-)

Hans Paulin

Steen F. skrev:
> jeg regner med at sï¿œlge den som "hobbyprojekt" :-)

Kï¿œb noget kvali! :)

Steen F.

Den 22-12-2012 06:58, Hans Paulin (6310) skrev:
> Kï¿œb noget kvali! :)

Ja det var ogsᅵ planen, spᅵrgsmᅵlet er bare hvad man skal kᅵbe.
Kravene er sï¿œdan cirka:

Ikke for hï¿œj sï¿œdehï¿œjde
Mindst 12" hjul
Ikke produceret i Kina
Driftsikker
Stï¿œjsvag
Langt pᅵ literen
Sidestï¿œttefod + centralstï¿œttefod
Ikke for hï¿œrd affjedring
Skal kunne serviceres i Kolding eller nï¿œrmeste omegn
Langt serviceinterval
Plads til fullface hjelm under sï¿œdet
Hvis motoren har indsprï¿œjtning: Har vï¿œrkstedet en tester til den?
(koster over 20.000 kr)

Mange forhandlere anbefaler 2-takt hvis det skal vï¿œre driftsikkert fordi
det er mest simpelt opbygget.
Og de frarᅵder ogsᅵ indsprᅵjtning da det er noget l*rt at rode med og
krï¿œver en tester til 20.000 kr. som de fï¿œrreste vï¿œrksteder har.

Men jeg kan nu godt li den afslappede 4-takts motor. En hysterisk
2-takter fᅵr jeg stress af. 4t kᅵrer lᅵngere pᅵ literen og den lugter
ikke som en 2-takter gᅵr. Og sᅵ er man fri for at hᅵlde olie pᅵ jᅵvnligt.

Jeg kender ikke sᅵ meget til de forskellige mᅵrker, men italienske
(Aprilia/Piaggio mv) eller franske (Peugeot) og kinesiske scootere vil
jeg helst ikke have. PGO fra Taiwan laver ikke 4-takt.
Mon ikke man fï¿œr kvalitet ved at vï¿œlge Honda eller Yamaha?

En Yamaha Neos 30 4-takt er produceret pᅵ Yamahas fabrikker i EU. Og det
er muligvis i Frankrig... Men hvis ingeniï¿œrer og designere har udtï¿œnkt
den i Japan, sᅵ burde det mᅵske kunne gᅵ an.
www.steenmartin.dk/neos.png

Hans Paulin

Steen F. skrev:
> Mon ikke man fï¿œr kvalitet ved at vï¿œlge Honda

Min 1. tanke var netop Honda.

Du har ikke mc-kort eller lyst til at ta det?

Hvad er pris-niveauet?

Sᅵ denne "knallert" forleden, men den falder uden for rammerne:

http://www.gammelgaards.dk/showannonce.php?id=954

Ser bare tï¿œskelï¿œkker ud imho! :)

Nᅵr jeg har vᅵret sydpᅵ (Frankrig) har der vᅵret et hav af de der store
scootere med milliongear (Yamaha 400?) - dï¿œt ligner krï¿œs! :)

Personligt ville jeg vï¿œlge indsprï¿œjtning hvis jeg havde muligheden; den
1. VW jeg kï¿œbte var en 1974er med sprï¿œjt og det virkede bare fra 1. til
sidst i ï¿œrevis.

Det samme er jo med moderne biler.

Sᅵ undgᅵr men problemer med vand i benzinen, slᅵbende starter efter
lᅵngere tids stilstand, slidtage pᅵ karbs osv.

Steen F.

Den 22-12-2012 15:24, Hans Paulin (6310) skrev:
> [...]
>
> Sᅵ undgᅵr men problemer med vand i benzinen, slᅵbende starter efter
> lᅵngere tids stilstand, slidtage pᅵ karbs osv.

Jo jeg har mc-pap og har sᅵmen ogsᅵ bil. Men jeg mangler noget billigt
at kᅵre smᅵᅵrinder pᅵ isᅵr i godt vejr. Posthuset, bager, smᅵindkᅵb
o.lign. Og der sker dagligt.
Jeg kan godt li at kᅵre pᅵ en 2-hjulet, men i nutidens trafik tᅵr jeg
ikke kᅵre pᅵ mc i byen. Ikke pᅵ en lille 125cc scooter i hvert fald.
Du har ret i at de store scootere sydpᅵ er lᅵkre. Jeg kiggede pᅵ en ny
Yamaha Xmax 250 der var sat ned fra 59.900 til 45.000 kr. da det var
sidste ï¿œrs model.
www.steenmartin.dk/mc/xmax0.jpg
www.steenmartin.dk/mc/xmax1.JPG
www.steenmartin.dk/mc/xmax2.JPG
www.steenmartin.dk/mc/xmax3.JPG
www.steenmartin.dk/mc/xmax4.JPG
www.steenmartin.dk/mc/xmax5.JPG
www.steenmartin.dk/mc/xmax6.JPG

Eller den her Yamaha Tmax pᅵ 530cc 2-cyl:
www.steenmartin.dk/mc/5.jpg
www.steenmartin.dk/mc/6.jpg
Men prisen er latterlige 160.000 kr.

Honda laver ogsᅵ en knallert-30 Vision 50cc 4-takt med indsprᅵjtning til
omkring 14.000 kr. Den ser bare lidt.. hmm ud.
http://www.123mc.dk/honda-vision-50---52-kml/mcid-43784

Jeg lï¿œste forresten en ex-verdensmester i roadracing have udtalt, at han
ikke turde kᅵre pᅵ mc til dagligt ude i trafikken i Italien hvor han
boede. Han mente det var for farligt :-)

Der kï¿œres aggressivt i dag, og derfor nyder jeg at ligge med 30 km/t
inde pᅵ cykelstien pᅵ knallerten, vᅵk fra det hele. Cyklister mᅵder jeg
ikke ret tit alligevel.
Og jeg kommer ligesᅵ hurtig frem gennem byen som bilisterne, fordi jeg
kan tage smutveje for cyklister. Og parkere lige udenfor
bestemmelsesstedet. Gratis endda :-)

Prisniveauet er nok omkring max. 12.000 kr. Men jo billigere jo bedre.
Der findes nogle Neos demo-modeller fra forhandlere til 9.300 kr. med
200 km pᅵ bagen.

Den viste Honda CB1 er ikke lige min stil. Jeg er mere til sï¿œdan en her:
http://www.aprilia.com/en-US/Model/26202/MANA+850+GT+ABS+/Overview.aspx
Den har nemlig aut.gear :-)
Eller en supermotard:
http://en.aprilia-club.net/gallery_detail.php?id=124
750cc (som ogsᅵ fᅵs som en 1200cc!!)

Mht. indsprᅵjtning sᅵ tror jeg problemet er ligesom med smᅵ 50cc
4-taktere: Man kan ikke lave det sᅵ billigt at det holder. Hvis man
ofrer mᅵske 25.000 pᅵ en knallert 30, sᅵ kan man muligvis fᅵ noget der
holder (fx Vespa 50cc 4-takt). Men til 12.000 kr. er det svï¿œrt at lave
noget 4-takt der ikke er kinesisk. Og jeg frygter lidt det samme med
indsprï¿œjtning. Peugeot laver en luxus-scooter der hedder Elystar, og den
fᅵs ogsᅵ med indsprᅵjtning. Man hᅵrer skrᅵkhsitorier om priser pᅵ 3500
kr. for en benzinpumpe og over 15.000 kr. i reparationer. Sjovt nok fï¿œs
modellen ogsᅵ med alm. karburator ;-)
Sï¿œlï¿œnge det virker er det sikkert superfedt, men gï¿œr det fï¿œrst i stykker
er det noget helvedes l*rt at rode med. Og dyrt.

Hans Paulin

Steen F. skrev:
> Prisniveauet er nok omkring max. 12.000 kr.

http://www.koehler-knallerter.dk/epages/koehler.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/scooter/Products/hondacrf50

S� er der til � l benzin osse! :o)

--
Med venlig hilsen
Hans

--- news://freenews.netfront.net/ - complaints: ne...@netfront.net ---

Steen F.

Den 22-12-2012 22:38, Hans Paulin (6310) skrev:
> http://www.koehler-knallerter.dk/epages/koehler.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/scooter/Products/hondacrf50
>
> S� er der til � l benzin osse! :o)

Er den ikke til b�rn? hehe
Jeg tror det er en minicrosser.

Hans Paulin

Steen F. skrev:
> Er den ikke til bï¿œrn? hehe
> Jeg tror det er en minicrosser.

Nu kender jeg jo ikke din stï¿œrrelse!?

Ej, sᅵ ikke lige om den var til bᅵrn! :o)

Steen F.

Den 23-12-2012 10:43, Hans Paulin (6310) skrev:
> Nu kender jeg jo ikke din stï¿œrrelse!?

180 cm og 100 kg+
Sᅵ det kommer ikke kun til at se sᅵrt ud, det lover heller ikke godt for
kï¿œrestillingen :-)

> Ej, sᅵ ikke lige om den var til bᅵrn! :o)

Men den er sikkert god i det vejr vi har i dag.

Hans Paulin

Steen F. skrev:
> 180 cm og 100 kg+

0,1 ton ;)

> Sᅵ det kommer ikke kun til at se sᅵrt ud, det lover heller ikke godt for
> kï¿œrestillingen :-)

Eller cyklens holdbarhed :)

> Men den er sikkert god i det vejr vi har i dag.

Jep :)

Steen F.

Den 23-12-2012 16:07, Hans Paulin (6310) skrev:
> 0,1 ton ;)

Det mᅵ vᅵre i kᅵreklar stand og med vᅵsker :-)

Det er ellers ᅵrgerligt at man ikke kan fᅵ en lille 80cc el.lign.
offroader med variomatic/aut.gear. Dejlig hï¿œj til bykï¿œrsel og god
affjedring til byjunglen. Man kan vist fᅵ nogle kinesere med de specs,
men de kan ikke indreg.
Jeg havde engang en Yamaha XT600 offroader, og den var egentlig fin til
bykï¿œrsel pï¿œnï¿œr al det gearskiften.
Fint bundtrᅵk og lyd fra 1 cylinder pᅵ 600 cc.

En anden maskine jeg kom i tanke om til bykï¿œrsel er den her:
Gilera GP 800: www.steenmartin.dk/mc/Gilera-GP-800-2.jpg
En 800cc scooter! Koster knapt 70.000 kr. i England.
Det er sgu kun italienere der kan finde pᅵ at lave sᅵdan noget.
Og sᅵ kan jeg godt li at hun har en lyserᅵd styrthjelm pᅵ.
Det svarer lidt til at kᅵre med ᅵggeskal pᅵ en 1800cc chopper. Blᅵr.

Hans Paulin

Steen F. skrev:
> En anden maskine jeg kom i tanke om til bykï¿œrsel er den her:
> Gilera GP 800: www.steenmartin.dk/mc/Gilera-GP-800-2.jpg

Ja sejt! :)

Ellers hvis der er isslag:

http://www.atvstyle.com/3-wheel-scooter-review ;)

Steen F.

Den 23-12-2012 20:02, Hans Paulin (6310) skrev:
> Ellers hvis der er isslag:
>
> http://www.atvstyle.com/3-wheel-scooter-review ;)

De er syge de italienere! hehe
Men det forekommer mig at BMW eller Mercedes engang lavede noget
tilsvarende som koncept. Altsᅵ hvor maskinen ᅵndrer hjulgeometri nᅵr man
drejer sᅵ den hᅵlder ind i svinget. Gad nok vide hvordan den er at kᅵre
pᅵ. Fordi alle mc'ister ved jo, at man ikke altid svinger ved at dreje
pᅵ styret, men derimod ved at hᅵlde til den ene side. Og det kan jeg
ikke lige gennemskue hvordan virker pᅵ den pᅵgᅵldende model.

Grunnet

> De er syge de italienere! hehe
> Men det forekommer mig at BMW eller Mercedes engang lavede noget
> tilsvarende som koncept. Alts� hvor maskinen �ndrer hjulgeometri n�r man
> drejer s� den h�lder ind i svinget. Gad nok vide hvordan den er at k�re
> p�. Fordi alle mc'ister ved jo, at man ikke altid svinger ved at dreje p�
> styret, men derimod ved at h�lde til den ene side. Og det kan jeg ikke
> lige gennemskue hvordan virker p� den p�g�ldende model.

http://www.youtube.com/watch?v=A2E2d-29ry8
Der k�rer faktisk en del af dem i Italien, og det er ud til at v�re ganske
let at h�ndtere den.

Martin Sørensen

> [...]
> pᅵ styret, men derimod ved at hᅵlde til den ene side. Og det kan jeg
> ikke lige gennemskue hvordan virker pᅵ den pᅵgᅵldende model.

Hvis du hᅵlder motorcyklen til siden uden at dreje pᅵ styret sᅵ vᅵlter
man altsᅵ. :-)

Det kan godt vᅵre man ikke gᅵr det aktivt, men pga. efterlᅵbet sᅵ vil
motorcyklen selv forsï¿œge at genoprette og drejer selv forhjulet til
balancen opnï¿œs.

Dog bï¿œr effekten vï¿œre afhï¿œngig af hastigheden da en hï¿œjere hastighed
krï¿œver en skarpere nedlï¿œgningsvinkel.

Mvh. Martin

Steen F.

Den 23-12-2012 23:34, Martin Sï¿œrensen skrev:
> Hvis du hᅵlder motorcyklen til siden uden at dreje pᅵ styret sᅵ vᅵlter
> man altsᅵ. :-)

Ja hvis man holder stille ;-)
Hvis man er oppe i fart sᅵ er det ogsᅵ balancen/tyngdepunktet der afgᅵr
i hvilken retning man kᅵrer (ses tydeligt pᅵ dette eksempel):
Han hï¿œlder til hï¿œjre og dermed kï¿œrer han til hï¿œjre (selvfï¿œlgelig
afhï¿œngig af hvor skarpt svinget er).
www.steenmartin.dk/mc/bb.jpg

Her ses det ogsᅵ: www.steenmartin.dk/mc/aa.jpg
Om hjulet havde vᅵret pᅵ jorden havde ingen forskel gjort. Han kᅵrer i
den retning han lï¿œgger tyngdepunktet.

Hvis man bare drejer styret 30 grader nᅵr man kommer kᅵrende, sᅵ tror
jeg da fï¿œrst man vï¿œlter.

> [...]
>
> Dog bï¿œr effekten vï¿œre afhï¿œngig af hastigheden da en hï¿œjere hastighed
> krï¿œver en skarpere nedlï¿œgningsvinkel.

Vi er sandsynligvis enige, vi snakker bare forbi hinanden :-)

Grunnet

> [...]
> hvilken retning man k�rer (ses tydeligt p� dette eksempel):
> Han h�lder til h�jre og dermed k�rer han til h�jre (selvf�lgelig afh�ngig
> af hvor skarpt svinget er).
> www.steenmartin.dk/mc/bb.jpg
>
> Her ses det ogs�: www.steenmartin.dk/mc/aa.jpg
> Om hjulet havde v�ret p� jorden havde ingen forskel gjort. Han k�rer i den
> retning han l�gger tyngdepunktet.
>
> Hvis man bare drejer styret 30 grader n�r man kommer k�rende, s� tror jeg
> da f�rst man v�lter.

> Vi er sandsynligvis enige, vi snakker bare forbi hinanden :-)

Og s� er der jo lige den med kontrastyring hvis du f.eks. vil udenom en
forhindring p� landevejen.
Hvis du trykker kraftigt fremad p� h�jre side af styret k�rer du h�jre om
forhindringen !!!
Det virker - pr�v det.
Og det er heldigvis blevet en del af undervisningen til MC-k�rekortet.
http://www.youtube.com/watch?v=2qR1pHLV2Ts

Steen F.

Den 23-12-2012 23:34, Martin Sï¿œrensen skrev:
> Hvis du hᅵlder motorcyklen til siden uden at dreje pᅵ styret sᅵ vᅵlter
> man altsᅵ. :-)

Jeg mᅵ faktisk gi dig ret! Jeg var ude og kᅵre i dag og ville lige
afprᅵve det. Man drejer faktisk lidt pᅵ styret samtidig med at man
hᅵlder ind i svinget. Hvis man bare hᅵlder sᅵ vᅵlter man, som du
skriver. Det er ᅵbenbart sᅵ indgroet at jeg havde glemt det...

Steen F.

Den 23-12-2012 19:13, Steen F. skrev:
> [...]
> bykï¿œrsel pï¿œnï¿œr al det gearskiften.
> Fint bundtrᅵk og lyd fra 1 cylinder pᅵ 600 cc.

Jeg opdagede lige at Honda har lavet en ny mc der hedder NC 700.
Og... den fï¿œs med DCT gearkasse (aut.gear).
http://www.honda-mc.dk/Default.aspx?ID=66

Den vil jeg altsᅵ ud og prᅵve til forᅵret!
Hvis prisen holder de 115.000 er det ikke engang speciel dyr.
Nogen der har prï¿œvet at kï¿œre med den gearkasse?

Martin Sørensen

> Ja hvis man holder stille ;-)

Nej, men det har du jo allerede fundet ud af. :-)

> Hvis man er oppe i fart så er det også balancen/tyngdepunktet der afgør
> i hvilken retning man kører (ses tydeligt på dette eksempel):
> Han hælder til højre og dermed kører han til højre (selvfølgelig
> afhængig af hvor skarpt svinget er).
> www.steenmartin.dk/mc/bb.jpg

For at få motorcyklen til at ændre retning skal der bruges en kraft et
sted, og den kommer fra friktionen ved hjulenes kontaktflade med
asfalten. Hvis der er en vinkel mellem hjulene, så vil forhjulet blive
presset indad i svinget og hvis man vil undgå at vælte (udad) er man
nødt til at lægge motorcyklen ned for at holde balancen.

Pga. efterløbet på forhjulet har motorcyklen en selvoprettende effekt,
så alene det at man lægger den ned i et sving ved at flytte
massemidtpunktet vil forårsage at forhjulet af sig selv drejer ind i
svinget. Der skal ikke ret stor vinkel til under selve svinget, derfor
kan det stort set ikke ses på billedet.

Ved kontrastyring drejer man netop kun på styret i meget kort tid for at
ændre hældningen på motorcyklen meget hurtigt. Derefter så skal man igen
dreje styret indad i svinget for at holde balancen.

> Her ses det også: www.steenmartin.dk/mc/aa.jpg
> Om hjulet havde været på jorden havde ingen forskel gjort. Han kører i
> den retning han lægger tyngdepunktet.

Han er vel bare på vej ud af et sving og er dermed ved at rette op?

> Hvis man bare drejer styret 30 grader når man kommer kørende, så tror
> jeg da først man vælter.

Ja, hvis man ikke meget hurtigt får rettet op igen.

> Vi er sandsynligvis enige, vi snakker bare forbi hinanden :-)

Måske, men i det mindste snakker vi lidt her i gruppen. :-)

--
Mvh. Martin

bsoend...@gmail.com

Den onsdag den 12. december 2012 kl. 19.38.13 UTC+1 skrev Steen F.:
> [...]
> statorens spoler kun genererer lys, eller om de også har noget med
> tændingen at gøre. Men igen... der er jo gnist.

bsoend...@gmail.com

bsoend...@gmail.com

Benzinfilter i tanken kan være delvist stoppet sku bundskruen ud af karburetoren og prøv med starter.Svag gnist-skal være kraftigt blå og ikke rødlig - lån en tændspole du ved virker.Tænding med svinghjul virker også uden strøm på batteriet på de flest 50cc scoters sidder en højspændingsspole sammen med lavspændingsspolerne i statoren under svinghjulet- den skal normalt inducere ca 800 v til cdi- tændingen, som så styrer tidspunkt og udladning til tændspolen. Denne spole kan have fået fugt og dermed evt. overgang- dette betyder krybestrøm og dermed svag gnist. ellers som alle de andre skriver- cdi tændingssystemer på billige ledningsnet er lidt noget hø. Alt for mange fejlkilder. MVH Bjarne s.