Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

"Det gule rev" : Hjælp til valg af grej.

618 views
Skip to first unread message

Carsten Beck

unread,
Feb 23, 1998, 3:00:00 AM2/23/98
to

En bekendt og jeg - et par knægte sidst i 40erne - har gjort en gammel drøm
til alvor.
Vi vil en tur på "Det gule rev" til foråret.
Der er dog langt fra Gudenåen ved Randers og Mellerup til "revet".
Vi ved godt, at der skal lidt mere kraftigt grej til; men bortset fra en
pirk af de lidt større, hvad kan man evt. også fiske med ?
Er der nogen, der har været "out there" og kan give nogle gode råd om,
hvilket udstyr det kan være fornuftigt at medbringe ?

m.v.h.
Carsten Beck/Erik Arnholm

Jens Larsen

unread,
Feb 25, 1998, 3:00:00 AM2/25/98
to

Jeg har gennem nogle år haft flere forskellige udrustninger med på
revet og min erfaring siger, at med de nye flettede liner som er fremme idag
skal stangen ikke være på mere end 30 pund og helst kun 20 pund og uden
rulleøjer. 20 punds stangen bør vælges da de flettede liner er fuldstændigt
uelastiske og vil sammen med en kraftig 30 punds stang virke som et
brækjern. Den mindre styrke i en 20 punds stang kan der kompenseres for,
ved at vælge en stang som er længere end en typisk havstang.

Jeg mener ikke de "gamle" monofilliner har deres beregtigelse på revet
længere efter de nye liner er kommet på markedet. Dybden på revet ligger
typisk mellem 40 og 100 mtr. og den elasticitet som er i monofillinen
betyder, at man ofte ikke mærker huggene når der fiskes over dybt vand. De
flettede liner er samtidigt så tynde at de ikke bliver taget af strømmen og
man kan derfor bruge mindre pirke.

Hjulet til revet bør være multiplikator hjul med linefører. Lineføreren er
nødvendig til de flettede liner, da man ellers vil få overløb på hjulet.
Fastspole hjul er ikke kraftige nok til det tunge fiskeri.

Mit valg af udstyr er derfor:

1. 20 punds stang på ikke mindre end 7 - 8 fod.
2. 0.30mm flettet line (brudstyrke ca. 25kg.).
3. Multihjul a'la ambassadeur 7000 eller 10000.
4. Pirke på typisk 200 - 300 gr. dog også nogle på 500 - 600 gr.
5. Af ophængere kan de norske gummimakker anbefales.
6. Tacklet bindes af 0.60 - 0.80 mm monofilline.

Soren Holte

unread,
Feb 26, 1998, 3:00:00 AM2/26/98
to

Et par kommentarer til valg af grej.


Flettede liner er sagen, men jeg vil anbefale min 0,40, da de er lettere at
"kludre ud".
Jeg synes absolut en 30 lbs stang er at foretrakke og multi uden lineforer
virker ogsa helt fint.
Forfang - Her mener jeg min. 1,2 mm. To store fisk, der trakker hver sin
vej, er MEGET starke.

/sh

Lars L Christensen

unread,
Feb 26, 1998, 3:00:00 AM2/26/98
to

HI
Jeg kan kun være enig i hvad søren skrev men vil foreslå shimano TLD 20/40
i stedet for ABU 7000/10000
Soren Holte skrev i meddelelsen <34f55...@d2o27.telia.com>...

Soren Holte

unread,
Feb 27, 1998, 3:00:00 AM2/27/98
to

HI,

Ja, for guds skyld!
Flettede liner med Ambassadeurs bremse - UHA UHA.
/sh

Jens Larsen

unread,
Feb 27, 1998, 3:00:00 AM2/27/98
to

Det er med japanske hjul som med japanske biler, de er ganske pæne, men
rasler en del og går hurtigt istykker.

0.30 line "kludrer" ikke, hvis du har et hjul med linefører.
Jeg bruger i øjeblikket et amb. 7000. Hjulet virker så godt og stabilt at
mit Penn hjul ikke har været oppe af kassen siden og der skal ellers meget
til at slå den gamle slider.
M.h.t valget af forfangstykkelse har jeg flere gange været ude for at
fiskene i magsvejr har været linesky og samtidig findes der ingen fisk på
revet som er istand til at springe 0.70 mm forfang på trods af knuderne.
Jeg syntes det er en skam at vælge sit udstyr udfra en ide om den 25 kg.
torsk man måske engang får. Med et lidt mindre kraftigt udstyr får man også
glæde af de mindre fisk som er i klart overtal. Desuden kommer de store fisk
også med op hvis man forstår at bruge sit udstyr rigtigt, det tager måske
lidt længere tid, men figten er vel også grunden til at man fisker.


Lars L Christensen skrev i meddelelsen <6d4q84$p6a$1...@news.uni-c.dk>...

Jacob Lyster

unread,
Feb 27, 1998, 3:00:00 AM2/27/98
to

Hejsa Soren Holte !
D. 27 Feb 98 Skrev du følgende til :

SH> From: "Soren Holte" <soren...@kentor.se>

SH> HI,

SH> Ja, for guds skyld!
SH> Flettede liner med Ambassadeurs bremse - UHA UHA.

Hvad er der galt med deres bremser, min forhandler sagde at de huggede efter et halvt år...

Hjulene koster immervæk 1500-1600 kr, så må den vel holde lidt længere ikke ?

Mvh.
Jacob Lyster

E-mail:Lys...@post4.tele.dk The Homepage http://home4.inet.tele.dk/lyster
Læs alt om lystfiskeri !

Thorkild J. Nielsen

unread,
Mar 1, 1998, 3:00:00 AM3/1/98
to

In message ID <6d1ogf$cno$1...@news-inn.inet.tele.dk> on 25/02/98, Jens Larsen
wrote:

JL> Jeg mener ikke de "gamle" monofilliner har deres beregtigelse på revet
JL> længere efter de nye liner er kommet på markedet.

Ja, og så kan jeg varmt anbefale dimsen Not-A-Knot fra Berkley. Det bevarer
super-linens brudstyrke, hvad knuder ikke gør.
Det er nemt at bruge Not-A-Knot, og det er også nemt at lave den selv af 1mm
rustfri ståltråd (f.eks. fra mini-piskeris til 1 kr. stykket hos Søstrene
Grene, Aarhus og Aalborg).

Venligst
Thorkild.

----------------------------------------------------------------
Thorkild Johs. Nielsen
Langbrokrovej 18
DK-9310 Vodskov
Denmark, Europe

aprox. 57• North, 10• East

phone: (+45) 9829-3262

alternative internet adress:
T...@udd.nrsbgym.dk


____/=......recumbent bikes...comfortable,fast and fun........
o O
----------------------------------------------------------------
*** Liggecykler vinder frem *** Recumbent bikes ahead ***
----------------------------------------------------------------


- via BulkRate

soren...@skandia.se

unread,
Mar 2, 1998, 3:00:00 AM3/2/98
to

Hej,

Ja, jeg skal ikke väre så kategorisk....

Men, min erfaring med ambassadeur og hårdt havfiskeri, siger at hjulene
simpelthen ikke "holder godt nok" - Deres bremse og gear bliver ujävne.

Meget af dette kan givetvis undgås ved god vedligeholdelse (som jeg ikke
er en örn til).

Kort sagt - Ambassadeur er fine ruller, men jeg synes ikke kvaliteten er
tilsträkkelig god til hårdt havfiskeri.

/sh

Anders Dahlgren wrote:
>
> Den Fri, 27 Feb 1998 11:11:12 +0100 skrev "Soren Holte"
> <soren...@kentor.se>:
>
> =>HI,
> =>
> =>Ja, for guds skyld!
> =>Flettede liner med Ambassadeurs bremse - UHA UHA.
>
> Det fungerar alldeles utmärkt med de nya flätade "superlinorna" och
> Ambassadeurer.
>
> Jag använder själv Amb 6000C, Amb 5000C, Amb 6500CS Rocket och den nya
> Amb 7500C med just flätade linor och bromsen fungerar hur bra som helst,
> inte minsta lilla "hugg". (Alla rullarna är mindre än två år gamla).
>
> ABU bytte material i sina bromsar för något år sedan och de nya fungerar
> mycket bra, fullständigt jämn broms. De gamla Ambassadeurerna däremot
> kan vara svåra om man inte smörjer bromsskivorna med lite fett.
>
> --
> Happily residing in southern Sweden where magnolias thrive,
> honey-suckle grows wild and the nearest wild polar bear is
> well over a thousand miles to the north.

Carsten Beck

unread,
Mar 3, 1998, 3:00:00 AM3/3/98
to

Vi takker mange gange for de mange gode råd. At det så tilsyneladende har
udviklet sig til diskussioner af måske mere teknisk karakter er jo meget
spændende.
I den forbindelse et lille spørgsmål: de nye flettede liner giver mindre
hjul en væsentlig større linekapacitet - det må vel samtidigt betyde, at de
mindre hjul "rykker" en klasse op ? Eks. Amb. 5000 kan klare, hvad der
tidligere krævede et Amb. 6500 på grund af dets større linekapacitet.

Carsten Beck <c_b...@vip.cybercity.dk> wrote in article
<01bd40b6$542e7c00$6b8b08c3@default>...

Steen Ulnits

unread,
Mar 8, 1998, 3:00:00 AM3/8/98
to

Carsten Beck skriver:

I den forbindelse et lille spørgsmål: de nye flettede liner giver mindre
hjul en væsentlig større linekapacitet - det må vel samtidigt betyde,
at de
mindre hjul "rykker" en klasse op ? Eks. Amb. 5000 kan klare, hvad der
tidligere krævede et Amb. 6500 på grund af dets større linekapacitet.

Svaret er helt klart "nej". Små multihjul a la Ambassadeur 5000 og 6500
er alt, alt for klejne til Det Gule Rev. Men vil du ødelægge dine
investeringer, så tag dem endelig med!

Så selv om linerne er blevet tyndere og stærkere, kræves der stadig
"rigtige" havhjul til "rigtigt" havfiskeri.

Kig for øvrigt ind på adressen http://isa.dknet.dk/~pip67/s-ulnits
hvor der er en "anmeldelse" af nogle spændende nye "havhjul på hovedet"
fra tyske Cormoran. Se under "Aktuelt" i første omgang.

Hilsener herfra,

Steen

Stefan

unread,
Mar 9, 1998, 3:00:00 AM3/9/98
to

Hej Steen

Jeg kunne ikke finde så meget om det nye hjul fra Cormoran på din
hjemmeside endnu, men jeg går næsten ud fra, at når det sidder under
stangen, at der så er linefører?


Tight lines
Stefan

----------------------------------------
Korman's conclusion:
The trouble with resisting temptation is
it may never come your way again
----------------------------------------

Steen Ulnits

unread,
Mar 9, 1998, 3:00:00 AM3/9/98
to

Hej Stefan:

Du skal kigge lidt nede i "Aktuelt" for at finde noget om de nye
"Corboss" havhjul.

Og jo - de har naturligvis linefører. Eneste mangel - som jeg kan se
det - er, at man mister tommelfingerkontrollen med spolen. Ellers kun
fordele.

Hilsener,

Steen

http://isa.dknet.dk/~pip67/s-ulnits

0 new messages