4 skinner på broen?

Niels Lindbo Larsen

Hej Alle!

Jeg har lige været en tur over Storebælt, og set at der lå et ekstra set
skinner mellem de to der køres på!
Hvorfor er der det? og skal der altid være det på en bro?

John Bjerregaard

De ligger der i tilfælde af afsporinger - så skulle de forhindre toget i at
dratte i vandet. Det er også tilfældet på andre broer, fx. Storstrømsbroen.

Mvh. John Bjerregaard

Niels Lindbo Larsen <n...@mst.dk> skrev i artiklen
<358D8050...@mst.dk>...

Frank Hansen

Niels Lindbo Larsen skrev i meddelelsen <358D8050...@mst.dk>...

>Hej Alle!
>
>Jeg har lige været en tur over Storebælt, og set at der lå et ekstra set
>skinner mellem de to der køres på!
>Hvorfor er der det? og skal der altid være det på en bro?

De kaldes tvangsskinner og findes mange steder, ikke kun på broer. Det var
tvangsskinner som forhindrede et regionaltog i at blive afsporet på Masnedø
for nogle år tilbage. Jeg husker ikke hvornår.

Henning Makholm

Niels Lindbo Larsen <n...@mst.dk> writes:

> Jeg har lige været en tur over Storebælt, og set at der lå et ekstra set
> skinner mellem de to der køres på!
> Hvorfor er der det?

Jeg mener at deres opgave er at forhindre toget i at vælte hvis det
skulle afspores. Men jeg kan ikke helt gennemskue hvordan de kan det.

--
Henning Makholm
http://www.diku.dk/students/makholm

Morten Bennick

Tvangsskinnerne hindre af et afsporet hjul eller bogier, kører helt ud af
kurs ved en afsporing. På de tyske NBS bruger man ikke tvangskinner, man
har bygget broerne så bredde at det ikke skulle være nødvendigt. Det er nok
også temmelig tvivlsomt om de overhovedet har en positiv effekt ved 200 -300
km/t. Men hensyn til den tyske ulykke med ICE-toget. synes jeg dog at man
skal lægge mærke til der gik 6 km fra hjulet gik i stykker og til
afsporingen, hvorfor reagerede lokomotivføreren ikke på det ryk det gav i
toget ? Skal man ikke standse toget hvis man mærke noget unormalt?

Morten Bennick

Hans Ole Petersen

Til Morten Bennick
Hvorfra ved du at det gav et ryk i toget?
Jeg er lokomotivfører ved DSB og skulle man stoppe ved hvert et ryk kom vi
aldrig nogen steder.
Hvis ikke du sidder lige over eller i den pågældende vogn hvor akslen
knækker eller hjulet får defekt
kan du køre langt. Det skete for et par år siden med et MR tog hvor der
blev kørt ca 4 km før det blev opdaget. Godtnok var det tomt materiel.
Selvfølgelig skal man standse toget hvis der observeres noget unormalt men
hvad er unormalt?
mvh Hans Ole

Morten Bennick <m...@flsmidth.com> skrev i artiklen
<Euzuw...@pc2449.data.fls.dk>...

Lisbeth og Henrik Holm-Jensen

Henning Makholm skrev i meddelelsen ...

>Jeg mener at deres opgave er at forhindre toget i at vælte hvis det
>skulle afspores. Men jeg kan ikke helt gennemskue hvordan de kan det.
>
>--
>Henning Makholm

Hej med Jer

Grunden til at tvangskinnerne virkelig KAN forhindre et tog i at vælte, er
den, at tvangskinnerne virker nøgagtigt lige som "normale skinner" - bare
på den "forkerte" side af hjulene. Med andre ord: Toget farer ikke sådan
lige ud over kanten af broen.

Med venlig hilsen

Henrik Holm-Jensen

Henrik Karlsson

Frank Hansen wrote:

> De kaldes tvangsskinner ...

Er det den korrekte betegnelse? Jeg troede at de hed ledeskinner eller
beskyttelsesskinner.

Tvangskinne (bemærk: ét 's') er en sporskiftekomponent.

Henrik W Karlsson

Morten Bennick

Til Hans Ole Petersen(lokomotivfører)

>Hvorfra ved du at det gav et ryk i toget?

Uden at jeg vil hænges op min påstand, mener jeg at have læst det i en tysk
avis umiddelbart efter uheldet, men nu tilbage til "rykket". Jeg er godt
klar over at toge med almindelige skrue-kobling/puffer kan der forkomme
ryk(det er i princippet ikke et særligt stift system), men forekommer det i
MF- / ER- togsættene, med stor hastighed over 150 km/t? De gange hvor jeg
mærket eller har set/hørt ryk har det næsten altid været under
tarten( Lollandsbanen M33, eller MH kunne/kan levere et ordenligt ryk),
eller ved kørsel med styrevogne.

Hvorfor gik hjulet i stykker, og indgår der gummi i hjulets konstruktion, og
i bekræftende fald hvorfor?, på de billeder jeg har set kan men ikke rigtige
se hjulets kontruktion.

Med hensyn til det unormale må der vil være nogle retningslinier fra DSB om
hvornår noget er unormalt.

Hvad skete der egentlig med det MR -tog som kørte 4 km( 2min med 120 km/t)?

MVH

Morten Bennick

<01bd9ed3$b97e6b80$498a08c3@default>...

Henning Makholm

"Morten Bennick" <m...@flsmidth.com> writes:
> Til Hans Ole Petersen(lokomotivfører)

> Uden at jeg vil hænges op min påstand, mener jeg at have læst det i en tysk
> avis umiddelbart efter uheldet, men nu tilbage til "rykket".

Det ryk jeg har læst om kom da tredje vogn (var det vist) stødte ind i
broen. Umiddelbart efter gik toget fra hinanden, og nødbremsning
begyndte automatisk. (Selv om det selvfølgelig hjalp fedt for de
bageste vogne der højst 4-5 sekunder efter nåede frem til
ulykkesstedet).

Thomas Juhl

JA. tvangsskinne er den rigtige betegnelse.

lars...@gmail.com

Mht den tyske ulykke, var der en konduktør eller servicemedarbejder længere nede i toget (der hvor hjulet gik i stykker), der undlod at aktivere nødbremsen, selvom han kunne mærke, at der var noget galt. Havde han gjort det, var ulykken ikke sket. Men han blev frikendt, da han ikke som en lokomotivfører var teknisk ansvarlig og derfor burde kunne vurdere, hvor alvorlig situationen var. Selvom han var på arbejde i toget, havde han ikke mere med teknikken at gøre end en tilfældig passager (og sådan en kunne jo også have trukket i nødbremsen). Da hjulet gik i stykker, trængte den afrevne hjulbandage sig op gennem gulvet, men ramte tilfældigvis ikke nogen. Jeg bilder mig ind, at jeg som passager ville have trukket i nødbremsen, hvis jeg havde oplevet noget tilsvarende, men det er jo svært at vide.

Lars Lund-Hansen

Bertel Lund Hansen

lars...@gmail.com skrev:

> Mht den tyske ulykke,

Den er 20 år gammel. Det betyder at ingen af os har umidddelbar
adgang til de indlæg du svarer på.

--
/Bertel