Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Den gamle købmandsgård-igen

71 views
Skip to first unread message

Flemming Jakielski

unread,
Jan 4, 2001, 2:27:18 AM1/4/01
to
Bogen, der blev nævnt i en tidligere meddelelse er "JUL PÅ HJUL" fra
Banebøger. Om netop denne film skrives:

"Fra den gamle Købmandsgaard (Saga Studio, 1951, s/h, t)
Instruktion: Annelise Reenberg og Svend Methling.
Filmen er lidt af en kultfilm blandt visse jernbaneentusiaster, idet den
indeholder nogle gode scener med tog fremført af G-maskiner. Der lægges ud
med en smuk landskabsoptagelse af en ukendt G-maskine med et blandettog
mellem Millinge og Fåborg på Odense - Nørre Broby - Fåborg banen.
I den berømte scene med koen i sporet spiller Henry Nielsen en jovial
lokomotivfører. Scenen er optaget ved Lindholm station på Slangerupbanen.
Helge Kjærulff-Schmidt gør et uudsletteligt indtryk i rollen som
stationsforstander i underbukser, og der er en nervepirrende
strækningsscene, hvor en draisine forfølges af toget.
Farum station optræder iklædt sne, og scenen, hvor Kjeld Jacobsen ses på
stationspladsen i bil, er fra Slangerup station.
Filmen fik senere repremiere under titlen Jul i den gamle Købmandsgaard"

Hermed burde sagen være slut

Flemming Jakielski


Hans Peter Larsson

unread,
Jan 4, 2001, 12:44:01 PM1/4/01
to
Hej Flemming

On Thu, 4 Jan 2001 08:27:18 +0100, "Flemming Jakielski"
<Jaki...@vip.cybercity.dk> wrote:

>
>Hermed burde sagen være slut

Du skall ha megen tak for dit job med at hitte information.

Det er ikke så let at finde danske jernbaneböger på Gotland, hverken i
boghandeln eller på biblioteket.

Jeg er helt tilfreds med informationen og jeg holder helt med om at
der nok ikke kan koges mere suppe på den pölsepind.:-)

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

John Thomsen

unread,
Jan 8, 2001, 4:15:28 PM1/8/01
to
On Thu, 4 Jan 2001 08:27:18 +0100, "Flemming Jakielski"
<Jaki...@vip.cybercity.dk> wrote:

>Bogen, der blev nævnt i en tidligere meddelelse er "JUL PÅ HJUL" fra
>Banebøger. Om netop denne film skrives:
>
>"Fra den gamle Købmandsgaard (Saga Studio, 1951, s/h, t)
>Instruktion: Annelise Reenberg og Svend Methling.
>Filmen er lidt af en kultfilm blandt visse jernbaneentusiaster, idet den

Nogen, der har tænkt på den måske ku' være udgivet på video?

Jens Skaarup

unread,
Jan 9, 2001, 4:47:49 AM1/9/01
to

"John Thomsen" <sir_...@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:3a589ca1...@news.cybercity.dk...

Jo - det er den. Jeg erhvervede mig et eksemplar kort før jul hos T.P. Musik
(adresser m.m. findes på www.tpmusik.dk).

Mvh Jens. :o)


0 new messages