"Fra den gamle Købmandsgaard (Saga Studio, 1951, s/h, t)
Instruktion: Annelise Reenberg og Svend Methling.
Filmen er lidt af en kultfilm blandt visse jernbaneentusiaster, idet den
indeholder nogle gode scener med tog fremført af G-maskiner. Der lægges ud
med en smuk landskabsoptagelse af en ukendt G-maskine med et blandettog
mellem Millinge og Fåborg på Odense - Nørre Broby - Fåborg banen.
I den berømte scene med koen i sporet spiller Henry Nielsen en jovial
lokomotivfører. Scenen er optaget ved Lindholm station på Slangerupbanen.
Helge Kjærulff-Schmidt gør et uudsletteligt indtryk i rollen som
stationsforstander i underbukser, og der er en nervepirrende
strækningsscene, hvor en draisine forfølges af toget.
Farum station optræder iklædt sne, og scenen, hvor Kjeld Jacobsen ses på
stationspladsen i bil, er fra Slangerup station.
Filmen fik senere repremiere under titlen Jul i den gamle Købmandsgaard"
Hermed burde sagen være slut
Flemming Jakielski
On Thu, 4 Jan 2001 08:27:18 +0100, "Flemming Jakielski"
<Jaki...@vip.cybercity.dk> wrote:
>
>Hermed burde sagen være slut
Du skall ha megen tak for dit job med at hitte information.
Det er ikke så let at finde danske jernbaneböger på Gotland, hverken i
boghandeln eller på biblioteket.
Jeg er helt tilfreds med informationen og jeg holder helt med om at
der nok ikke kan koges mere suppe på den pölsepind.:-)
mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige
>Bogen, der blev nævnt i en tidligere meddelelse er "JUL PÅ HJUL" fra
>Banebøger. Om netop denne film skrives:
>
>"Fra den gamle Købmandsgaard (Saga Studio, 1951, s/h, t)
>Instruktion: Annelise Reenberg og Svend Methling.
>Filmen er lidt af en kultfilm blandt visse jernbaneentusiaster, idet den
Nogen, der har tænkt på den måske ku' være udgivet på video?
Jo - det er den. Jeg erhvervede mig et eksemplar kort før jul hos T.P. Musik
(adresser m.m. findes på www.tpmusik.dk).
Mvh Jens. :o)