PU signaler og Borup-rødt

Mikael Ejberg Pedersen

Hej med jer.

Jeg sidder og er ved at programmere styringen til et par PU signaler
på min modelbane, og sidder lige og bliver i tvivl om en ting...

Situationen er følgende:
To spor har hver deres PU signal (i samme retning). Sporene løber
herefter sammen og deler samme udkørselssignal.

Når U signalet går på grønt sammen med det ene PU signal, så går det
andet PU signal på Borup-rødt. Så langt så godt. Så begynder et tog at
passere det grønne PU signal, og det skifter til to skrå hvide lys. Og
når toget helt passerer PU signalet, så er det at mit spørgsmål
kommer:
Givet at toget er ret kort, så U signalet stadig er grønt på dette
tidspunkt, hvad skifter PU signalet så til? Borup-rødt (som det andet)
eller to horisontale hvide hys?

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Carsten Lundsten

Du kan formentlig finde enhver variation over det tema... Elektroniske
anlægstyper har faste måder at gøre det på, men relæanlæggene kan være
lavet på mange forskelige måder.

Ved anlægstype 1977 skifter togets signal fra "kør igennem" til
"forbikørsel forbudt" når toget passerer signalet. Det "Borup-røde"
signal skifter til "forbikørsel forbudt" når U-signalet passeres. Jeg
har ikke algt mærke til om det er ved bagendens passage af U-signalet
eller først når sidste sporisolation køres fri. Det er formentlig når
U-signalet passeres.

Anlægstype 1990 viser rødt sålænge signalet giver dækning for togvejen,
dvs. at signalet skifter til "forbikørsel forbudt" når
sammenløbssporkiftet bliver kørt fri.

Jeg så forleden i Middelfart (anlægstype 1953/54) følgende:
http://www.lundsten.dk/temp/dk06_6838.jpg

Men jeg lagde ikke mærke til hvornår dækningssignalet gik på hvidt.
Formentlig når udkørselstogvejen opløser, dvs. ved passage af
U-signalet. Jeg skal prøve at huske at kigge efter i tegningerne...

Carsten

Jens Vestergaard

I news:glpt92lj9hg3khb9r...@4ax.com,
skrev Mikael Ejberg Pedersen <mik...@ejberg.NO_SPAM_HERE.dk>:

> Situationen er følgende:
> To spor har hver deres PU signal (i samme retning). Sporene løber
> herefter sammen og deler samme udkørselssignal.

Borup-rød bruges generelt kon på strækninger med dobbelt- eller vekselspor,
så hvis det er en "overhalingsstation" på en enkeltsporet strækning, du er
ved at lave, vil der normalt slet ikke være Borup-rød.

> Når U signalet går på grønt sammen med det ene PU signal, så går det
> andet PU signal på Borup-rødt. Så langt så godt. Så begynder et tog at
> passere det grønne PU signal, og det skifter til to skrå hvide lys.

På rigtig mange anlæg vil der ikke forekomme 45 grader mellem Kør (igennem)
og Forbikørsel forbudt. (Se også Carstens Middelfart-billede)

> Givet at toget er ret kort, så U signalet stadig er grønt på dette
> tidspunkt, hvad skifter PU signalet så til? Borup-rødt (som det andet)
> eller to horisontale hvide hys?

På relæ-anlæg tror jeg ikke, at man kan finde eksempler på, at den passerede
PU går på Stop - kun Forbikørsel forbudt.

På elektroniske anlæg (og gruppe-anlæg) vil der ofte være en "sekvens" af
signalaspekter, hvor man (måske) kan opleve Stop.

Jens Vestergaard (mailadr i dette indlæg er ikke gyldig!)
Døgnets jernbanenyheder: www.railsoft.dk/medier.asp
Nu med afstemninger! :-)

Henrik Hansen

Jens Vestergaard <j...@railsoft.dk> skrev:

>På relæ-anlæg tror jeg ikke, at man
>kan finde eksempler på, at den passerede
>PU går på Stop - kun Forbikørsel forbudt.

Det findes faktisk - i Vejen !

Når der stilles gennemkørsel fra ES mod LK i spor 3, så har jeg
oplevet at PU signalet skifter fra 'Kør Ig' til 'Stop' når
isolationen efter PU'eren besættes, og går først på 'FF' når
udkørselstogvejen er fri-kørt, dette er kun oplevet ved lange
tog (godstog), når det er en 'hudorm' så skiftes der til 'FF'
når isolationen efter PU'eren besættes.

Jeg har forsøgt at finde en forklaring, men det eneste jeg kan
komme på, er at toget er så langt, at isolationerne mod ES
stadig er besat, og derfor skiftes til 'Stop'.

>På elektroniske anlæg (og
>gruppe-anlæg) vil der ofte være en "sekvens" af
>signalaspekter, hvor man (måske) kan opleve Stop.

Ved 64 anlæg skiftes til 'FFT' når isolationen efter PU'eren
besættes, og til 'FF' når PU'signalets isolationen frikøres -
dette er tilfældet i Fredericia.

Årsagen her, er vel den, at udkørselstogvejen i princippet er en
masse rangertogveje, og der kan jo vises 'FFT' ved rangering i
belemret spor.

/Henrik

Jens Vestergaard

I news:11513114970.8...@dtext.news.tele.dk,
skrev Henrik Hansen <henr...@post2.tele.dk>:

> Det findes faktisk - i Vejen !

Så var det da godt, at jeg skrev "tror"... ;-)

> [...]
> udkørselstogvejen er fri-kørt, dette er kun oplevet ved lange
> tog (godstog), når det er en 'hudorm' så skiftes der til 'FF'

Jeg skal på arbejde i eftermiddag - hvis der bliver tid, skal jeg prøve at
se på sikringsplanerne for Vn for at se, om der er en forklaring - hvis ikke
Carsten kan den i hovedet? :-)

Til den slags "nørd-diskussioner" er vores FC-anlæg desværre ubrugeligt,
eftersom FF og Stop på en PU indikeres ens på apparatet.

Morten Petersen

Hej

Guldager station er udstyret med "borup rød" hvor der vises rødt lys fra det
andet spor end det der stilles udkørsel fra, det samme gør sig gældende i
bla Skjern.
Og frit efter hukommelsen går den PU der viser kør igennem på forbiforbudt
ved passage, dvs isoleringen bag PU, og de andre PU som viser rødt lys går
først på forbi forbudt når udkørselstogvejen opløses.

Mvh Morten

Henrik Hansen

Jens Vestergaard <j...@railsoft.dk> skrev:

> [...]

I det sikringsplaner jeg har set, mener jeg kun af 'PU skifter
til FF' er angivet, men jeg kan da huske forkert...

>Til den slags "nørd-diskussioner" er
>vores FC-anlæg desværre ubrugeligt,
>eftersom FF og Stop på en PU
>indikeres ens på apparatet.

Jamen, så må du jo til Vejen og kigge en dag :)

/Henrik

Jens Vestergaard

I news:449faac4$0$60783$157c...@dreader1.cybercity.dk,
skrev Morten Petersen <my11...@vip.cybercity.dk>:

> [...]
> forbiforbudt ved passage, dvs isoleringen bag PU, og de andre PU som
> viser rødt lys går først på forbi forbudt når udkørselstogvejen

Her kommer nogle afsnit fra et BDK-papir om relæ-anlæg. Papiret er fra 2000,
så der kan være sket en del siden, men de emner, tråden her omhandler, er
vist alle berørt:

<citat>

Udvidet rødt lys.
Ved dækning af udkørselstogveje vil de nærmeste PU-signaler vise "stop" ,
hvis de er udrustet med rød lanterne Det fremgår af sikringsplanerne, hvilke
PU signaler det drejer sig om.
Den røde lanterne i disse signaler kan være indrettet, så den overvåges i
signal
"kør" i den dækkede togvej, altså så overbrændt rød lanterne medfører, at
der
ikke kan sættes "kør" i den dækkede togvej, men det er ikke generelt.
Forholdet
vil stå i sikringsplanerne for de aktuelle signaler.
hvis
den røde lanterne brænder over.

Denne funktion findes stort set altid på dobbeltsporede stationer, hvorimod
funktionen ikke findes på enkeltspor.

Undtagelser: Vamdrup og Tinglev mod syd og Vojens mod nord har udvidet
rødt lys. Vipperød har udvidet rødt lys i spor 2 ved udkørsel fra spor 1 mod
Roskilde.
Mange steder er der udvidet rødt lys, selv om der er spormæssig dækning af
togvejen med et sporskifte, der ligger mellem PU-signalet og den dækkede
togvej. Disse signaler vil ofte være etableret uden overvågning af det røde
lys,
og det være muligt at sætte den stopvisende PU på "signalet annulleret".
Eksempler: Glostrup, Ullerslev og Vamdrup.

Signalskift i udkørselstogveje
SU- og U-signaler, der viser "kør", "kør igennem" eller "sorf" samt
VUsignaler,
der viser "kør", skifter til "stop", når den første isolation bag signalet
besættes.
Yderste PU-signal skifter som hovedregel fra "kør"/"kør igennem" til "
forbikørsel
forbudt", når toget besætter anden isolation bag signalet (såkaldt sent
stopfald". Dette ses i sikringsplanerne ved, at første isolation's
overvågningspil
har fod.
Der kan forekomme eksempler på, at der er flere isolationer med fod, så
stopfaldet
sker senere end på anden isolation bag signalet.
Hvis der er flere PU-signaler i samme spor, vil signalerne længere inde i
sporet
som hovedregel skifte sammen med det yderste.
Eksempler: Middelfart og Børkop.
To afvigelser findes på ombyggede stationer, hvor
- stopfaldet på yderste PU-signal sker ved besættelse af isolationen
umiddelbart
bag signalet
- der er separat stopfald på PU-signaler længere inde i sporet ved
besættelse
af første isolation bag de pågældende signaler.
Eksempler på dette: Snoghøj, Lunderskov, Vojens, Rødekro og Tinglev.
Kombinationer med sent stopfald på yderste PU og separat stopfald på indre

</citat>

Carsten Lundsten

Jens Vestergaard wrote:

> Denne funktion findes stort set altid på dobbeltsporede stationer, hvorimod
> funktionen ikke findes på enkeltspor.

Som skrevet har i hvert fald Lille Syd's stationer "udvidet rødt", og
jeg er ret sikker på at nyere stationer i det hele taget har det.
Allernyeste er at også dæknings-PU'en for en indkørselstogvej skal vise
"stop", således implementeret på Grenåbanen.

> [...]
> forbudt", når toget besætter anden isolation bag signalet (såkaldt sent
> stopfald". Dette ses i sikringsplanerne ved, at første isolation's

Skiftet til FF eller "stop" kan variere meget. I 1990-anlæggene vises
signalgivning for U-sogveje med farvet lys, for I-togveje med hvidt, med
undtagelse af endepunktet for indkørselstogvejen. Derfor falder
1990-anlæggets PU-signal i "stop".

Carsten

Carsten Lundsten

Jens Vestergaard wrote:

> Jeg skal på arbejde i eftermiddag - hvis der bliver tid, skal jeg prøve at
> se på sikringsplanerne for Vn for at se, om der er en forklaring - hvis ikke
> Carsten kan den i hovedet? :-)

Overhovedet ikke - har aldrig set den! ;-)

Carsten

Carsten Lundsten

Jens Vestergaard wrote:

> [...]
> så hvis det er en "overhalingsstation" på en enkeltsporet strækning, du er
> ved at lave, vil der normalt slet ikke være Borup-rød.

Det er ikke korrekt, og jeg er ret siker på at nyere anlæg altid ahr
Borup-rød. SOm andetsteds skrevet har Lille Syd's stationer Borup-rød.

> På relæ-anlæg tror jeg ikke, at man kan finde eksempler på, at den passerede
> PU går på Stop - kun Forbikørsel forbudt.

Jeg kan ikke forestille mig at "stop" ikke skulle findes rundt omkring....

Carsten

Henrik Hansen

Hej,

Jens Vestergaard skriver:

> Jeg skal på arbejde i eftermiddag - hvis der bliver tid, skal jeg prøve at
> se på sikringsplanerne for Vn for at se, om der er en forklaring - hvis ikke
> Carsten kan den i hovedet? :-)

Jeg har selv været et smut forbi stationen i Vejen, for at se
sikringsplanen, og der er intet der angiver i den at PU F3 skal gå på
rødt iforb. med udkørsel fra spor 3.

Sikringsplanen er forsøgt gengivet herunder:

Lunderskov Esbjerg

(U)-+ C (PU)-+ F3 (I)-+
| | \ |
--[C12]------[31]-[32]---------[33]----[36]----[37]-[38]---[M12]----
\ /

Togveje Spor Sikk PU F3 I/U stop PU til FF
Fra Esbjerg Indk 3 C rø/gr* M12 F3 60 sek eft. 36 -
9)

Til Lunderskov Udk 3 gr* C12 F3 32 - 9)

9): Hvis der også er stillet udkørseltogvej skifter signalerne i henhold
til udkørselstogvejens
betingelser. En indstillet udkørselstogvej fjerner tidsspæringen af
sporskifter og signalskift
på PU- og Tr-signaler i indkørselstogvejen.

/Henrik

Bo Bjerre

Mikael Ejberg Pedersen wrote:
> [...]
> herefter sammen og deler samme udkørselssignal.
>
> Når U signalet går på grønt sammen med det ene PU signal, så går det

Jeg kender firmaet Borup Kemi, men Borup Rødt vil jeg gerne have en kort
forklaring på?

Bo //

Carsten Lundsten

Bo Bjerre wrote:

Hvios det ikke gør noget at det er på udenomlandsk, så er der en
forklaring her (ca. en skærmside nede):
http://users.cybercity.dk/%7Eccc29506/rr/signal/dk/si_pu/si_pu.html#UseofAspects

Carsten

Mikael Ejberg Pedersen

On Sun, 25 Jun 2006 21:51:46 +0200, Mikael Ejberg Pedersen
<mik...@ejberg.NO_SPAM_HERE.dk> wrote:

>To spor har hver deres PU signal (i samme retning). Sporene løber
>herefter sammen og deler samme udkørselssignal.

Hej igen. Hold da op hvor jeg fik respons :-)
Rigeligt at læse, og jeg har endnu ikke fattet det hele.

Men jeg vil lade mine PU'er gå på FF, når toget har passeret. Det
giver ganske vist lidt ekstra programmering, men det gør ikke noget.
Det virker som om det er det mest almindelige, selv om den anden
situation også findes i virkeligheden.

Tak for det.

Søren Monies

"Carsten Lundsten" <c...@email.dk> wrote in message
Bo Bjerre wrote:

Carsten

Glimrende engelsk, men forfatteren kunne måske bruge lidt flere engelske (i
modsætning til amerikanske) udtryk som fx "Shunting limit" istedet for
"switch limit" for rangergrænse. Og jeg kan ikke lide at ordene "safety
overlap" tilsyneladende betyder to forskellige ting.
(Jeg beklager, somme tider tager min anglofile side over...)

mvh Søren

Henrik Hansen

Carsten Lundsten skriver:

Er 'Borup rødt' ikke blot et andet navn for 'udvidet rødt' - eller ??

/Henrik

Bo Bjerre

Carsten Lundsten wrote:

> Hvis det ikke gør noget at det er på udenomlandsk, så er der en

Fint. Jeg mener osse at det er det, der bruges her i byen. Hovedgård.

Bo //

Carsten Lundsten

Søren Monies wrote:
> "Carsten Lundsten" <c...@email.dk> wrote in message

> Hvios det ikke gør noget at det er på udenomlandsk, så er der en

> [...]

Tak.

men forfatteren kunne måske bruge lidt flere engelske (i
> modsætning til amerikanske) udtryk som fx "Shunting limit" istedet for
> "switch limit" for rangergrænse.

Hvorfor det? Det er jo hverken England eller USA, og så er det ene vel
ikke mere rigtigt end det andet. Og da jeg signalmentalt befinder mig
væsentligt mere i USA end i England, så bliver det som det er! ;-)

Og jeg kan ikke lide at ordene "safety
> overlap" tilsyneladende betyder to forskellige ting.
> (Jeg beklager, somme tider tager min anglofile side over...)

Hvorledes mener du?

Carsten

Carsten Lundsten

Henrik Hansen wrote:

> Er 'Borup rødt' ikke blot et andet navn for 'udvidet rødt' - eller ??

Jo.

Carsten

Jens Vestergaard

I news:44a00759$0$186$edfa...@dread11.news.tele.dk,
skrev Carsten Lundsten <c...@email.dk>:

> [...]
> Allernyeste er at også dæknings-PU'en for en indkørselstogvej skal
> vise "stop", således implementeret på Grenåbanen.

Som også skrevet. Ordene er ikke mine - og altså seks år gamle. At så
udvidet rød på enkeltspor efter min opfattelse som regel er ganske
overflødigt, fordi der sjældent holder to tog i samme køreretning, er en
anden sag... ;-)

Jens Vestergaard

I news:44a0223e$0$11700$ba62...@nntp02.dk.telia.net,
skrev Bo Bjerre <po...@fjernes-sidebanen.dk>:

> Jeg kender firmaet Borup Kemi, men Borup Rødt vil jeg gerne have en
> kort forklaring på?

Også kaldet udvidet rød. Opkaldt efter Borup-ulykken, hvor et tog i det
midterliggende overhalingsspor afgik "på u-signalet", som desværre viste Kør
(igennem) for et gennemkørende tog i gennemkørselssporet (Englænderen, så
vidt jeg husker).

Efter ulykken vedtog man, at PU'er i skulle vise Stop i stedet for
Forbikørsel forbudt, når der var udkørsel fra "nabosporet" - efter devisen,
at et rødt lys skulle være sværere at overse end to hvide.

Erik Olsen

Jens Vestergaard wrote:

> [...]
> udvidet rød på enkeltspor efter min opfattelse som regel er ganske
> overflødigt, fordi der sjældent holder to tog i samme køreretning, er

Sjældent, ja. Men er det ikke ofte usædvanlige forhold som fører til
uheld?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Jens Vestergaard

I news:1911b$44a0d100$3e3d8433$11...@news.arrownet.dk,
skrev Erik Olsen <modelba...@hotmail.invalid>:

> Sjældent, ja. Men er det ikke ofte usædvanlige forhold som fører til
> uheld?

Well, det er jeg ikke ganske sikker på - rutine er nok lige så "slem". I
uordenssituationer er man mere oppe på tæerne. Men der kan sikkert findes
belæg for at mene begge dele.

Morten Petersen

"Jens Vestergaard" <j...@railsoft.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> udvidet rød på enkeltspor efter min opfattelse som regel er ganske
> overflødigt, fordi der sjældent holder to tog i samme køreretning, er en

Lindholm er udstyret med det i køreretning mod Ålborg og der kan der også
gives "kør" i Pu (frit til U-signalet) som så kommer på kør når Ovk er tændt
og nede..

Mvh Morten

Klaus Kongsted

Morten Petersen wrote:

> Lindholm er udstyret med det i køreretning mod Ålborg og der kan der
> også gives "kør" i Pu (frit til U-signalet) som så kommer på kør når
> Ovk er tændt og nede..

Netop på Lindholm giver Borup-rødt vel også mening, da den anvendes som
endestation, og der dermed kan forekomme tog i samme retning (mod syd)?

Mvh.
Klaus Kongsted

Finn Arildsen

Man brugte vel egentlig også rødt i PU før Borup-ulykken til at fremhæve
signalet. Jeg husker, at anlægget i Brønderslev allerede før 1975 (og
sikkert andre tilsvarende) ved samtidig indkørsel viste rødt ved togvejenes
endepunkter, hvorimod FF blev vist ved "alm." indkørsel.

Finn

"Jens Vestergaard" <j...@railsoft.dk> wrote in message

Jens Vestergaard

I news:e7r0op$fii$1...@news.al.sw.ericsson.se,
skrev Finn Arildsen <no...@noone.com>:

> [...]
> før 1975 (og sikkert andre tilsvarende) ved samtidig indkørsel viste
> rødt ved togvejenes endepunkter, hvorimod FF blev vist ved "alm."

"Borup-rød" og rødt i endepunktet for en I-togvej er to forskellige ting.
Stop i PU som endepunkt bruges som udgangspunkt, når der ikke er
sikkerhedsafstand helt gennem stationen (som f.eks. ved samtidig
indkørsel) - men det ses også andre steder... uden noget helt gennemskueligt
mønster -)

Søren Monies

"Carsten Lundsten" <c...@email.dk> wrote in message

Tak.

Hvorledes mener du?

Carsten

OK.
Vi skal dog lige have noget på det rene: Safety overlap betyder enten 1:
sikkerhedsafstand eller 2: opløsningstid for togvej ?
-Du bruger nemlig udtrykket i begge sammenhænge, sådan forstås teksten i
hvert fald.
Må jeg komme med et beskedent forslag? Ordet signalling er for bredt
dækkende, så i stedet for "white signalling" som grundprincip for indkørsel
og "coloured signalling" for do. udkørsel, brug i stedet "white aspects" hhv
"coloured aspects" -Eller bedre "colour aspects" ordet colored har en hvis,
øh, politisk betydning i dit yndlingsjernbaneland. :-)
(hvor man bruger flg udtryk for en dværg (-signal): Dummy, jack, eller
pot...:)

-Søren

Carsten Lundsten

Jens Vestergaard wrote:
> [...]
> sikkerhedsafstand helt gennem stationen (som f.eks. ved samtidig
> indkørsel) - men det ses også andre steder... uden noget helt gennemskueligt

Uhadada... Siden anlægstype 1972 har rødt i endepunkts-PU været
standard! Og før det var det ganske rigtigt når sikkerhedsafstanden ikke
forløb til stationsgrænsen.

Der er eksempler på nyere anlæg uden rød i PU, Vejle-Herning-Holstebro
f.eks. Her genbrugte man gamle signaler uden rød.

Jeg vil endnu engang henlede opmærksomheden på det særdeles udmærkede
dokument:
http://users.cybercity.dk/%7Eccc29506/rr/signal/dk/si_pu/si_pu.html#UseofAspects

;-)

Carsten

Carsten Lundsten

Søren Monies wrote:

> [...]
> sikkerhedsafstand eller 2: opløsningstid for togvej ?
> -Du bruger nemlig udtrykket i begge sammenhænge, sådan forstås teksten i

1: Ja, 2: Forhåbentlig ikke?

> [...]
> "coloured aspects" -Eller bedre "colour aspects" ordet colored har en hvis,
> øh, politisk betydning i dit yndlingsjernbaneland. :-)

Det må mine yndlingsjernbanelands interesserede så selv bøvle med hvis
det har ;-)

> (hvor man bruger flg udtryk for en dværg (-signal): Dummy, jack, eller
> pot...:)

Eller bare "dwarf" ;-) "Vertically challenged signals" er ike rigtig
slået an... Men "low signals" bruges somme tider på de baner hvor de har
anden betydning end høje signaler.

Carsten

Jens Vestergaard

I news:44a158a7$0$180$edfa...@dread11.news.tele.dk,

> [...]
>
> Der er eksempler på nyere anlæg uden rød i PU, Vejle-Herning-Holstebro
> f.eks. Her genbrugte man gamle signaler uden rød.

Hvofor så "uhadada"? Bare fordi en anlægs*type* indfører et princip, betyder
det jo ikke, at princippet som sådan er indført. Der er da bygget masser af
anlæg siden, hvor det er princippet om sikkerhedsafstand, der er gældende.

> Jeg vil endnu engang henlede opmærksomheden på det særdeles udmærkede
> dokument:

http://users.cybercity.dk/%7Eccc29506/rr/signal/dk/si_pu/si_pu.html#UseofAspects

...som ganske rigtigt ER udmærket, men det er lidt synd, at du/I ikke har
tid til at opdatere. Det gælder både her og i hele værket som sådan, at der
efterhånden er temmelig mange SR-mæssige rettelser, som ikke er med.

Carsten Lundsten

Jens Vestergaard wrote:

> [...]

> anlæg siden, hvor det er princippet om sikkerhedsafstand, der er gældende.

Jeg skal ikke lige kunne sige hvornår det blev "lov" ved nyanlæg, men
det er vist ganske længe siden. Mads?

> [...]
> tid til at opdatere. Det gælder både her og i hele værket som sådan, at der
> efterhånden er temmelig mange SR-mæssige rettelser, som ikke er med.

Ja, det kniber desværre med at finde fritiden til det, og det kniber
lige så meget at finde sponsorer til at bruge arbejdstiden til det ;-)

Carsten

Jens Vestergaard

I news:44a15d9a$0$191$edfa...@dread11.news.tele.dk,
skrev Carsten Lundsten <c...@email.dk>:

> Jeg skal ikke lige kunne sige hvornår det blev "lov" ved nyanlæg, men
> det er vist ganske længe siden. Mads?

Som jeg læser bemærkningerne til pkt 7.4.3.2 i de nye anlægsbestemmelser
(maj 2006), så er det først nu blevet endegyldig "lov".

I øvrigt - i relation til andre dele af denne tråd - fremgår det af 7.5.6.,
at alle PU-signaler, der *dækker_ en togvej, skal vise Stop - så vidt jeg
kan se uden hensyn til enkelt-, dobbelt- eller vekselspor - indført i 2004.

Men disse anlægsbestemmelser gælder jo også kun ved nyanlæg eller større
ombygninger.

Carsten Lundsten

Jens Vestergaard wrote:
> I news:44a15d9a$0$191$edfa...@dread11.news.tele.dk,

> Som jeg læser bemærkningerne til pkt 7.4.3.2 i de nye anlægsbestemmelser
> (maj 2006), så er det først nu blevet endegyldig "lov".

OK, men det har i hvert fald været praksis meget længe.

> [...]
> kan se uden hensyn til enkelt-, dobbelt- eller vekselspor - indført i 2004.

Ja. Det nye er at det ikke kun gælder medgående signaler. Tidligere har
det været en undtagelse hvis man brugte "stop" til at dække modkørende tog.

Carsten

Søren Monies

Søren Monies wrote:

> [...]
> sikkerhedsafstand eller 2: opløsningstid for togvej ?
> -Du bruger nemlig udtrykket i begge sammenhænge, sådan forstås teksten i

1: Ja, 2: Forhåbentlig ikke?

Jeg forstår meningen med udtrykket fordi jeg ved at det der låses op, efter
timeren er løbet ud, er en togvej der indeholder en sikkerhedsafstand bag
signalet, men din tekst forudsætter at man ved det handler om en togvej
selvom den ikke specifikt diskuteres:

Since 1975 it has been standard for Platform Exit Signals to show "Stop"
when marking the end point of an entry route, regardless of the type of
safety overlap. Engineers consider it an advantage to have the end point of
the entry route clearly pointed out amongst the white lights from other
signals. The signal shows "Stop" until the safety overlap is released by a
timer. There are, however, still many signals following the old rule.

Er det bare mig der ikke kan læse indenad?

-Søren

Mikael Ejberg Pedersen

On Mon, 26 Jun 2006 20:31:39 +0200, Mikael Ejberg Pedersen
<mik...@ejberg.NO_SPAM_HERE.dk> wrote:

>Hej igen. Hold da op hvor jeg fik respons :-)
>Rigeligt at læse, og jeg har endnu ikke fattet det hele.

Og så har jeg endelig haft lidt tid til at programmere (og bygge mig
et U signal). Og her er en lille hurtig video, jeg har kastet sammen.
Er det brugbart, eller er jeg kommet til at misforstå et eller andet
undervejs?
http://www.ejberg.dk/trains/signalbrake/signal5.wmv

Jeg syntes det virker lidt kunstigt at alle 3 signaler skifter helt
simultant, når U signalet skifter. Jeg skal vist lige lege med nogle
delays de rigtige steder. Men ellers syntes jeg at det ser ud til at
virke helt fint.

Jan Eriksen

Mikael Ejberg Pedersen skrev:

> [...]
> simultant, når U signalet skifter. Jeg skal vist lige lege med nogle
> delays de rigtige steder. Men ellers syntes jeg at det ser ud til at

Det ser jo godt ud (specielt det "bløde" grønne blik!), men når nu
PU-en skifter kort efter passage, så er det synd, at U-signalet ikke
også falder på stop, når maskinen er passeret. Sådan er det jo i
den virkelige verden.

Jeg er så ikke helt sikker på, at PU-en skifter til 45gr i et anlæg
som Borup. Her siger min hukommelse mig, at der faktisk er grønt blink
til hele toget er passeret. Skiftet til 45gr er mig bekendt kun i
64-anlæggene.

MVH Jan

Morten Petersen

"Jan Eriksen" <ja...@privat.dk> skrev i en meddelelse

Det med de 45 grader efter passage findes i 64, 69 og 72 anlæg, og nu er
Borup jo et 53/54 anlæg så der skiftes der fra "kør igennem" til forbi
forbudt når toget er på isoleringen efter Pu.

Mvh Morten

Mikael Ejberg Pedersen

On 28 Jul 2006 05:21:29 -0700, "Jan Eriksen" <ja...@privat.dk> wrote:

>Det ser jo godt ud (specielt det "bløde" grønne blik!), men når nu
>PU-en skifter kort efter passage, så er det synd, at U-signalet ikke
>også falder på stop, når maskinen er passeret.

Det kommer den skam også til. Jeg mangler bare lige at få installeret
en tilbagemeldingsskinne til det. Jeg styrede faktisk signalerne i
hånden til optagelsen, da jeg endnu ikke er helt færdig med min
hjemmelavede rute-styrings boks.

Carsten Lundsten

> [...]
> et U signal). Og her er en lille hurtig video, jeg har kastet sammen.
> Er det brugbart, eller er jeg kommet til at misforstå et eller andet

Det ser altid fint ud med signaler der virker :-)

Men selvfølgelig lige et par kommentarer:
- Blinket ser lovlig langsomt ud, det skal være ca. 1 Hz
- Togets PU-signal vil være mest realistisk hvis det falder direkte i
forbikørsel forbudt. Det vil nok ikke være atypisk om det først falder
når toget har fået snuden på den anden side af sporskiftet (sent stopfald).
- Det Borup-røde signal skifter nok mest realistisk til forbikørsel
forbudt når togets bagende har passeret U-signalet.

En variation er 1977-anlæggene på Lille Syd, hvor jeg mener togets
PU-signal falder i "stop" og så går på "forbikørsel forbudt" når togets
bagende har passeret signalet. Med et kort tog mener jeg at signalet
skifter direkte til "forbikørsel forbudt" når togets bagende har passeret.

Carsten

Mikael Ejberg Pedersen

On Fri, 28 Jul 2006 22:19:25 +0200, Carsten Lundsten <c...@email.dk>
wrote:

>Men selvfølgelig lige et par kommentarer:
>- Blinket ser lovlig langsomt ud, det skal være ca. 1 Hz

Glimrende. Det var jeg faktisk i tvivl om da jeg skrev styringen til
det.

>- Togets PU-signal vil være mest realistisk hvis det falder direkte i
>forbikørsel forbudt.

Det vil sige at forsigtig forbikørsel tilladt faktisk ikke bliver
brugt til noget? Ærgeligt, når nu jeg har fået nogle signaler, der kan
vise det ;-)
I øvrigt er jeg ret overbevist om at jeg har set det dengang jeg kørte
meget med toget. Jeg husker bare hverken hvor eller hvornår. Men
sandsynligvis et sted mellem København og Kalundborg i starten af
80'erne, muligvis senere ?!

>Det vil nok ikke være atypisk om det først falder
>når toget har fået snuden på den anden side af sporskiftet (sent stopfald).

Desværre kører jeg uden PC til min styring, så jeg har nogle
begrænsninger af hvad jeg kan. At skifte efter sporskifter vil
komplicere tingene gevaldigt, da der så er forskellige
tilbagemeldingsskinner der skal i spil, alt efter hvilken vej toget
kørte gennem sporskifterne. Det ville være legende let med en stor PC
til at holde styr på det hele, men jeg er bange for at den ikke går
når signalerne mere eller mindre skal holde styr på sig selv.

>- Det Borup-røde signal skifter nok mest realistisk til forbikørsel
>forbudt når togets bagende har passeret U-signalet.

Spændende. Den tror jeg lige jeg vil tænke lidt over, og se om det kan
implementeres uden alt for meget besvær.

Jan Eriksen

> [...]

> meget med toget. Jeg husker bare hverken hvor eller hvornår. Men
> sandsynligvis et sted mellem København og Kalundborg i starten af

Som Morten skriver, så bruges 45gr/Forsigtig Forbikørsel i 64/69 &
72-anlæggene, så du skal jo bare vælge et af disse som udgangspunkt.
Og du kan have set det i både København og Roskilde, der har
64-anlæg.

MVH Jan

Carsten Lundsten

> [...]

> meget med toget. Jeg husker bare hverken hvor eller hvornår. Men
> sandsynligvis et sted mellem København og Kalundborg i starten af

Det var sikker ti Hvalsø, som er (var?) en station emd det gamle princip
for "samtidig indkørsel". Hvis du kan tyde udenlandsk så er der en
webside om de stationer:
http://users.cybercity.dk/%7Eccc29506/rr/signal/dk/samtindk/samtindk.html

Carsten

Mikael Ejberg Pedersen

On 29 Jul 2006 10:46:46 -0700, "Jan Eriksen" <ja...@privat.dk> wrote:

>Som Morten skriver, så bruges 45gr/Forsigtig Forbikørsel i 64/69 &
>72-anlæggene, så du skal jo bare vælge et af disse som udgangspunkt.

Hov, ja. Jeg havde desværre lige misset hans svar i første omgang. De
der anlægsnumre, er det noget med årstal at gøre, eller er det noget
andet?

Mikael Ejberg Pedersen

wrote:

> [...]

>- Det Borup-røde signal skifter nok mest realistisk til forbikørsel
>forbudt når togets bagende har passeret U-signalet.

Så har jeg leget lidt mere med programmeringen af mine signaler, og i
øvrigt også fået automatiseret det hele. Nu får jeg ekspederet et tog,
blot med et tryk på en enkelt knap.

Nå, men jeg tror at jeg har fået rettet de ovenstående bemærkninger.
Der er en ny lille film her (hvis jeg bare kunne filme den ordentligt.
Den er lidt mørk i det):
http://www.ejberg.dk/trains/signalbrake/signal6.wmv

Der er to togafgange. Først et langt tog, som på den forrige film. Og
dernæst et kort tog, hvor PU'en ikke når at gå i 45 grader, før det er
for sent.
Med det lange tog skifter det Borup-røde signal til forbi forbudt lidt
for tidligt. Jeg tror at jeg skal til at rense hjulene på mine vogne
;-)

Er det blevet lidt mere realistisk nu?

Morten Petersen

"Carsten Lundsten" <c...@email.dk> skrev i en meddelelse
Mikael Ejberg Pedersen wrote:

Det med hvor det først ankomne tog lader i vigesporet og efter 2 min skifter
der fra kør med lav hastighed til kør med høj, denne løsning er ved
ibrugtagning 1998 fjernet i Hjerm og derved er det inderste sæt pu (dem som
viser 45 grader) fjernet.
Iøvrigt er Holbæk jo også udstyret med 1964 anlæg men du kan jo smug kigge
lidt på denne udemærket liste
http://www.blokposten.dk/sikringsanl/oversigt.htm

Mvh Morten

Henrik W Karlsson

Mikael Ejberg Pedersen wrote:

> http://www.ejberg.dk/trains/signalbrake/signal6.wmv

PU-signalet skal vise 'kør igennem', også når U-signalet kun viser 'kør'.

Men ellers er det nydeligt. Hvor stammer PU-signalerne fra? Hvordan
styrer du de bløde lysskift?

Henrik Karlsson

Carsten Lundsten

> [...]

> Med det lange tog skifter det Borup-røde signal til forbi forbudt lidt
> for tidligt. Jeg tror at jeg skal til at rense hjulene på mine vogne

Ja, det er det. Som Henrik Karlsson påpeger, så skal PU-signalet vise
"kør igennem" når U-signalet viser "kør" eller "kør igennem". En anden
ting er at PU-signalet ikke bør falde i 45°. Enten "stop" eller
"forbikørsel forbudt".

Carsten

Mikael Ejberg Pedersen

On Sun, 30 Jul 2006 10:30:55 +0200, Henrik W Karlsson
<henrik....@post3.tele.dk> wrote:

>PU-signalet skal vise 'kør igennem', også når U-signalet kun viser 'kør'.

Hov forresten. Det har jeg slet ikke nævnt, fordi jeg har glemt det
igen.... Det er meningen, da mit U signal slet ikke er et U signal
alligevel (ikke når jeg er færdig med resten af banen), men derimod et
SU signal. Det rigtige U signal kommer først længere henne.

>Men ellers er det nydeligt. Hvor stammer PU-signalerne fra? Hvordan
>styrer du de bløde lysskift?

PU'erne er fra OKT Model Import: http://hjem.get2net.dk/okt/
Jeg faldt tilfældigt over dem til Banebørstedagen i Næstved.

Og styringen af dem er hjemmelavet:
http://www.ejberg.dk/trains/signalbrake/

Jens, Odense

>Ja, det er det. Som Henrik Karlsson påpeger, så skal PU-signalet vise "kør
>igennem" når U-signalet viser "kør" eller "kør igennem".

Det kan da være at der er ATC på strækningen. Så er den visning god nok ;-)

Jens, Odense 30.07.2006

Mikael Ejberg Pedersen

On Sun, 30 Jul 2006 10:49:02 +0200, Carsten Lundsten <c...@email.dk>
wrote:

>En anden ting er at PU-signalet ikke bør falde i 45°. Enten "stop"
>eller "forbikørsel forbudt".

Også hvis det er et 64, 69 eller 72 anlæg? (som jeg forøvrigt ikke har
en dyt forstand på hvad er ;-)
Som jeg har forstået Morten og Jan, så skulle det ikke været noget
problem at vise 45 grader på disse anlæg?!

Carsten Lundsten

> [...]

> en dyt forstand på hvad er ;-)
> Som jeg har forstået Morten og Jan, så skulle det ikke været noget
> problem at vise 45 grader på disse anlæg?!

Uden at jeg lige har mulighed for at stå på hovedet i tegninger, så
mener jeg at det er indre PU'er der gør det. Men det kan vi vel opklare
hvis vi giver det lidt tid...

Carsten

Carsten Lundsten

Jens, Odense wrote:

Kun hvis der er alternative kørselsmuligheder ;-) Men hvis det er et
SU-signal, så er det jo en anden historie.

Carsten

Mikael Ejberg Pedersen

On Sun, 30 Jul 2006 12:29:25 +0200, Carsten Lundsten <c...@email.dk>
wrote:

>Uden at jeg lige har mulighed for at stå på hovedet i tegninger, så

>mener jeg at det er indre PU'er der gør det. Men det kan vi vel opklare
>hvis vi giver det lidt tid...

Nu er det ikke fordi der skal gøres et stort nummer ud af det. Jeg er
alligevel ikke kendt for at være nittetæller, eller bare noget der
ligner ;-)
Men det er da meget rart at få det til at ligne den virkelige verden.
Jeg har endda overvejet at kunne disable Borup-rødt på signalerne, til
når jeg skal have damplokomotiverne ud. Så bør signalerne jo gerne
køre som før Borup-ulykken.

Henrik W Karlsson

Carsten Lundsten wrote:

> Uden at jeg lige har mulighed for at stå på hovedet i tegninger, så

> mener jeg at det er indre PU'er der gør det. ...

Jeg har stået lidt på hovedet i tegninger til 72-anlæg:

1) I sporet med udkørselstogvej vil det yderste PU-signal normalt skifte
til
- "stop" når togets forende passerer, og
- "forbikørsel forbudt" når togets bagende passerer.
Signalet _kan_ være indrettet til at vise stop, indtil togets bagende
passerer U- (eller SU-) signalet, men det bruger man vist ikke så meget
mere.

2) I sporet med udkørselstogvej vil eventuelle indre PU-signaler skifte til
- 45° når togets forende passerer, og
- "forbikørsel forbudt" når togets bagende passerer.

3) I nabosporet vil det yderste PU-signal vise "stop" indtil togets
bagende passerer U- (eller SU-) signalet.

4) I nabosporet vil eventuelle indre PU-signaler ikke være påvirket.

Rent teknisk er der andre muligheder end disse, så det kan godt tænkes
at nogle stationer virker på en anden måde.

64- og 69-anlæg: Formentlig samme princip - jeg har ikke stået på
hovedet i tegningerne endnu.

Henrik Karlsson

Mikael Ejberg Pedersen

On Mon, 31 Jul 2006 21:40:25 +0200, Henrik W Karlsson
<henrik....@post3.tele.dk> wrote:

> [...]

>- 45° når togets forende passerer, og
>- "forbikørsel forbudt" når togets bagende passerer.

Jeg beklager at jeg lige vader en ekstra gang rundt i det ;-)
Men jeg var lige en smuttur i Odense i dag, og her så jeg (blandt
meget andet) en PU gå i 45° ved passage. Så vidt jeg kunne se, så var
det det yderste PU signal, men jeg er ikke helt 100% sikker.
Det var i østgående retning, sandsynligvis spor 4. PU'en stod for
enden af perronen. Ved nogen, om dette er det yderste PU signal?

Senere så jeg PU'en i spor 6, også i østlig retning. Denne skiftede
ikke til 45°, men direkte til forbikørsel forbudt så snart snuden af
toget havde passeret signalet.

Kan signalerne virke forskelligt inden for samme station? Ja, det har
jeg jo lige set i dag, men er der nogen god forklaring ;-)

Kent Friis

Den Sun, 20 Aug 2006 23:23:21 +0200 skrev Mikael Ejberg Pedersen:

> Jeg beklager at jeg lige vader en ekstra gang rundt i det ;-)
> Men jeg var lige en smuttur i Odense i dag, og her så jeg (blandt
> meget andet) en PU gå i 45° ved passage.

Det samme gør signalerne her i Padborg.

> Senere så jeg PU'en i spor 6, også i østlig retning. Denne skiftede
> ikke til 45°, men direkte til forbikørsel forbudt så snart snuden af
> toget havde passeret signalet.

I Tinglev så jeg til gengæld en PU der viste stop mens toget passerede,
og først gik på forbikørsel forbudt da det var helt forbi. Så det findes
åbenbart.

Mvh
Kent

Henrik Hansen

Kent Friis skriver:

> Det samme gør signalerne her i Padborg.

Padborg har et 64 anlæg, og der går PU-eren på FFT(45°) når forenden af
toget passerer signalet, PU-eren skifter først til FF når isolation
foran PU-signalet er frikørt.

Kan det have været en rangertogvej du har set i Odense ?

Det er det 'normale' for et 53 anlæg som Odense har.

> I Tinglev så jeg til gengæld en PU der viste stop mens toget passerede,
> og først gik på forbikørsel forbudt da det var helt forbi. Så det findes
> åbenbart.

Tinglev har et 53 anlæg, der 'normalt' skifter til FF når forenden af
toget passerer PU'eren, men hvis det er et langt godstog, så vil PU'eren
skifte til 'Rød' hvis ikke indkørselstogvejen er frikørt - det er den
forklaring jeg har fået.

Det samme fænomen kan iøvrigt opleves her i Vejen.

/Henrik

Mikael Ejberg Pedersen

On Mon, 21 Aug 2006 17:57:41 +0200, Henrik Hansen
<henr...@post2.tele.dk> wrote:

>Kan det have været en rangertogvej du har set i Odense ?

Ja, det er da højst tænkeligt. Det var Sølvpilen, lige efter den havde
læsset passagerer af. Derefter skal den vel ud bagved et sted, indtil
den skal køre næste tur.
Jeg havde ikke lige overvejet at rangertogveje kunne gøre en forskel.

Henrik Hansen

Mikael Ejberg Pedersen skriver:

> Ja, det er da højst tænkeligt. Det var Sølvpilen, lige efter den havde
> læsset passagerer af. Derefter skal den vel ud bagved et sted, indtil
> den skal køre næste tur.

Det har sikkert været en rangertogvej du har set, FFT vises netop ved
kørsel mod belemret spor ved rangertogveje, og rangertogvejen bliver
belemret når forenden af toget kører ind i isolationen efter PU'eren,
men togvejen er endnu ikke opløst, da bagende ikke har 'sluppet'
isolationen før Pu'eren.

> Jeg havde ikke lige overvejet at rangertogveje kunne gøre en forskel.

Jo da - det skal skam ikke være så let. PU signalet er netop et meget
vanskelig signal at eftergøre, da det bruges i både ranger- og
hovedtogveje.

/Henrik

Mikael Ejberg Pedersen

Ja, let er det i hvert fald ikke. Men det ser bare så pokkers godt ud
på modelbanen, når først det virker.

Jeg gør det heller ikke nemt for mig selv, for jeg nægter at have en
PC tilsluttet min bane. Det kan jeg ikke se det sjove i. Jeg er
derimod ved at lave en lille mikrocontroller, der skal agere
sikringsanlæg. Den skal holde rede på togveje, sporskifter og
sættes bare til Loconet, og så burde det virke.
Men hold da fast hvor skal man holde tungen lige i munden, og have
tænkt over alle togveje, og deres indbyrdes afhængigheder, før man
laver sådan en boks.

Jan Eriksen

Mikael Ejberg Pedersen skrev:

> Jeg gør det heller ikke nemt for mig selv, for jeg nægter at have en
> PC tilsluttet min bane. Det kan jeg ikke se det sjove i.

Nemlig! Så kan man jo lige så godt bare spille "togbane" på PC-en.

Glæder mig i øvrigt til at følge dit projekt, det tegner jo allerede
lovende.

Hvor meget (antal objekter) skal din microcontroller styre?

MVH Jan

Mikael Ejberg Pedersen

On 22 Aug 2006 13:09:17 -0700, "Jan Eriksen" <ja...@privat.dk> wrote:

>Hvor meget (antal objekter) skal din microcontroller styre?

Lige nu ser det ud til at blive 25 skiftespor, 27 signaler og 42
togveje. Men jeg går og småpusler lidt med det endnu.

Dokumentationen, som jeg arbejder på lige nu, sådan bare for at have
en chance for at overskue det en lille smule, den kommer til at fylde
omkring 40-50 A4 sider.