Hvor starter man?

Birger Sørensen

Jeg har læst en masse, set en hel del, stillet mange spørgsmål, hvor
jeg har kunnet, også fået nogle svar, som mest bekræftede, at der er
mange ting jeg ikke ved - om moderne modeltog, i hvert fald.

Skalaen er H0, men styringen?
Jeg hælder til noget DCC. Er den så meget standard, at det er ens for
forskellige mærker? Og hvordan er det ifht. Märklin's Fx/Mfx/Mfx+?
Kan det svare sig at købe et Märklin begyndersæt?
Nogen snakker 2, 4 eller 8 lokomotiver - jeg håber at ende mellem 15 og
20. Dertil kommer så sporskifter og signaler. Hvor meget kan styres med
et enkelt DCC-system?

Hvordan med sporplanlægning? Findes der værktøjer til det? Jeg har ikke
planer om at bruge PC til styring. Men jeg har fundet og prøvet et par
gratis-programmer til layout - og det er temmelig svært at få hoved og
hale på, med mindre man kender alle fabrikaternes skinne sortiment - og
det gør "man" altså ikke... :o)
Man kan så lægge sig fast på et bestemt fabrikat - og allerede her kan
man risikere at blive låst i noget forkert - allerede inden man er
kommet i gang.
[I gamle dage havde jeg en skabelon (fra Märklin) og tegnede på papir.
(Den er udgået.)]
Hvile skinner skal man vælge? Fabrikat?
Nogen erfaringer med layout-programmer?

Birger Sørensen

Utils http://sdccms.dk/ordbog/ http://sdccms.dk/mailfriend/
http://bredelund.dk CMS som det var meningen et sådant skulle være

Erik Olsen

Birger Sï¿œrensen wrote:

> Jeg har lï¿œst en masse, set en hel del, stillet mange spï¿œrgsmï¿œl, hvor
> jeg har kunnet, ogsᅵ fᅵet nogle svar, som mest bekrᅵftede, at der er
> mange ting jeg ikke ved - om moderne modeltog, i hvert fald.

Her er lidt mere lï¿œsestof, nemlig en FAQ som jeg foreslï¿œr at du lï¿œser:
http://www.danskmodelbane.dk/cgi-bin/mdmb?1+1+faq

> Skalaen er H0, men styringen?
> Jeg hᅵlder til noget DCC. Er den sᅵ meget standard, at det er ens for
> forskellige mï¿œrker? Og hvordan er det ifht. Mï¿œrklin's Fx/Mfx/Mfx+?
> Kan det svare sig at kï¿œbe et Mï¿œrklin begyndersï¿œt?

Her har du allerede fï¿œet blandet tingene sammen. DCC er til
toskinnedrift. Treskinnedrift (Mï¿œrklin) har sit eget system som jeg ikke
ved sᅵ meget om.

Der er lidt at finde pᅵ http://www.digitaltog.dk/

> Hvordan med sporplanlï¿œgning? Findes der vï¿œrktï¿œjer til det? Jeg har
> ikke planer om at bruge PC til styring. Men jeg har fundet og prï¿œvet
> et par gratis-programmer til layout - og det er temmelig svᅵrt at fᅵ
> hoved og hale pᅵ, med mindre man kender alle fabrikaternes skinne
> sortiment - og det gᅵr "man" altsᅵ ikke... :o)

Der findes forskellige PC-programmer til sporplanlï¿œgning, og de fleste
har symboler som er tilpasset de enkelte leverandï¿œrers spor- og
sporskifteprogrammer.

Men det er ikke her du skal begynde. Skalaen ligger fast, kan jeg
forstᅵ, nemlig H0 (1:87). Det nᅵste valg er toskinnedrift eller
treskinnedrift. Fᅵrst derefter kan du tᅵnke pᅵ spor, planlᅵgning og
rullende materiel. Se mere i FAQ'en.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Klaus D. Mikkelsen

=?ISO-8859-15?Q?Birger_S=F8rensen?= skriver:

> Jeg hælder til noget DCC. Er den så meget standard, at det er ens for
> forskellige mærker?

DCC er en kommunikationsstandard der er nøje beskrevet om som alle
producenter af digitaludstyr i dag overholder.

> Og hvordan er det ifht. Märklin's Fx/Mfx/Mfx+?

Spørger du mig, syntes jeg at DCC er den bedste standard, idet den er
åbent for alle. Det er også her der er felst valgmuligheder.

> Kan det svare sig at købe et Märklin begyndersæt?

Nu er du ovre i om du skal køre 2-skinne eller 3-skinne.

> Nogen snakker 2, 4 eller 8 lokomotiver - jeg håber at ende mellem 15 og
> 20. Dertil kommer så sporskifter og signaler. Hvor meget kan styres med
> et enkelt DCC-system?

Det kommer an på styreenheden. Alt fra 10 lokomotiver og opefter.

> Hvordan med sporplanlægning? Findes der værktøjer til det?

SCARM (fedt lille gratis program).

> Man kan så lægge sig fast på et bestemt fabrikat - og allerede her kan
> man risikere at blive låst i noget forkert - allerede inden man er
> kommet i gang.

Hvis du vælger 2-skinne drift kan du mere eller mindre frit blande
komponenter fra de forskellige sporsystemer. VÆlger du 3-skinne, har du
kun Märklins skinner at vælge imellem.

> Hvile skinner skal man vælge? Fabrikat?

Prøv at fortæl mere om, hvad du vil med din bane.

> Nogen erfaringer med layout-programmer?

Ja, SCARM :-)

Klaus
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Birger Sørensen

Den 04-03-2013, skrev Erik Olsen:

> Her er lidt mere læsestof, nemlig en FAQ som jeg foreslår at du læser:
> http://www.danskmodelbane.dk/cgi-bin/mdmb?1+1+faq

Det besvarede så stort set alle de spørgsmål jeg havde ^^

> Her har du allerede fået blandet tingene sammen. DCC er til toskinnedrift.
> Treskinnedrift (Märklin) har sit eget system som jeg ikke ved så meget om.

Iflg. den nærmeste forhandler her, har Märklin også 2-skinne drift. Men
det ser ikke ud til helt at holde vand.

> Men det er ikke her du skal begynde. Skalaen ligger fast, kan jeg forstå,
> nemlig H0 (1:87). Det næste valg er toskinnedrift eller treskinnedrift. Først
> derefter kan du tænke på spor, planlægning og rullende materiel. Se mere i
> FAQ'en.

Ja. H0 ligger fast - er bange for andet er for småt til både øjne og
hænder.
Og jeg havde faktisk lagt mig på 2-skinne drift. Problemet var om
Märklin så ville være rigtigt kompatible, med den "almindelige" DCC -
hvilket det så øjensynligt ikke er. (Et eller andet sted, forventet...)

Birger

Birger Sørensen

Klaus D. Mikkelsen frembragte:

> SCARM (fedt lille gratis program).

Det ser helt rigtigt ud! Er i hvert fald noget nemmere at gå til, end
andet jeg har set.

> Prøv at fortæl mere om, hvad du vil med din bane.

Egentlig bare noget der virker ;-)
Har en forestilling om noget der ligner en banegård med en tre-sporet
oval, hvor den ene går opad de to andre i plan, med en dobbelt
vendecirkel imellem, og en eller to skjulte banegårde, noget
rangerareal, og hvis der bliver plads, en "lokalbane".

Jeg ved ikke om jeg får plads til det alt sammen, eller måske får andre
ideer hen ad vejen ^^
Men sådan ser det ud lige nu. Jeg er ikke begyndt på noget - tænkte at
det var nok fornuftigt at stille spørgsmålene først...

Birger

Erik Olsen

Birger Sørensen wrote:

> Iflg. den nærmeste forhandler her, har Märklin også 2-skinne drift.
> Men det ser ikke ud til helt at holde vand.

Märklin laver vist også nogle toskinne-lokomotiver (jeg kender ingen
detaljer), og på deres vogne kan man udskifte hjulsættene sådan at de
kan køre på toskinne-anlæg.

Märklins hjulsæt er ikke isolerede og ville derfor kortslutte sporet på
et toskinne-anlæg. Desuden er flangerne på Märklins hjulsæt tykkere så
de ikke kan gå gennem sporskifter på toskinne-anlæg.

Klaus D. Mikkelsen

=?ISO-8859-15?Q?Birger_S=F8rensen?= skriver:

> Iflg. den n�rmeste forhandler her, har M�rklin ogs� 2-skinne drift. Men
> det ser ikke ud til helt at holde vand.

Jo, det hedder bare Trix.

M�rklins vogne kan k�re p� 2-skinne baner, hvis du skifter hjulene.
M�rklin lokomotiver p� 2-skinen bane = glem det, k�b dem som Trix i
stedet (eller en af de 100 andre fabrikanter)

> Og jeg havde faktisk lagt mig p� 2-skinne drift. Problemet var om
> M�rklin s� ville v�re rigtigt kompatible, med den "almindelige" DCC -
> hvilket det s� �jensynligt ikke er. (Et eller andet sted, forventet...)

Nye M�rklin lokomotiver og dekodere er DCC kompatible. nye M�rklin
digitalstationer er DCC kompatible.

Det er ikke her du skal "bekymre" dig. Det er derimod skinnevalget, hvor
du ved 3-skinne drift bider dig til M�rklin som eneste skinneleverand�r.

Birger Sørensen

Birger Sï¿œrensen kom med fï¿œlgende:
> [...]
> er udgï¿œet.)]
> Hvile skinner skal man vï¿œlge? Fabrikat?

Stor tak for hjᅵlpen - ogsᅵ til Henk, der valgte at email mig privat.
Valget er 2-spor og DCC.
Har leget med mine tanker og forestillinger i SCARM.
http://bredelund.dk/modeltog/ hvis man har lyst.

Birger
http://bredelund.dk CMS som det var meningen et sï¿œdant skulle vï¿œre

Erik Olsen

Birger Sørensen wrote:

> Stor tak for hjælpen - også til Henk, der valgte at email mig privat.
> Valget er 2-spor og DCC.
> Har leget med mine tanker og forestillinger i SCARM.
> http://bredelund.dk/modeltog/ hvis man har lyst.

Hvis man ikke har ret meget plads, kan man hekse lidt med pladsen hvis
man går bort fra den traditionelle alt-på-en-stor-plade-tanke i
anlægsplanlægningen.

Faktisk kan man udnytte pladsen på en helt anderledes måde ved at
anbringe smalle hylder langs et rums vægge. Bredden kan tilpasses efter
behov, nogle kan være helt ned til 20 cm brede (i H0, jo), andre kan
være bredere hvis der skal ligge stationsanlæg. Kurver anlægges
naturligt i rummets hjørner hvor hyldens form kan tilpasses de aktuelle
forhold.

Der er heller ikke noget i vejen for at fordele anlægget på flere rum.
Det kræver ikke noget stort hul i en væg at komme videre, og de smalle
hylder hindrer ikke den normale brug af rummet som spisestue, tv-stue
eller soveværelse.

Det kræver selvfølgelig at man tænker lidt anderledes end man plejer,
men der er stor fordele. Bl. a. er der god mulighed for at lave nogle
anstændige kurver i stedet for de forkrampede kurver man ofte må nøjes
med på alt-på-en-stor-plade-anlæg. Samtidig får man næsten automagisk
længere kørestrækning.

Klaus D. Mikkelsen

=?ISO-8859-15?Q?Birger_S=F8rensen?= skriver:

> Valget er 2-spor og DCC.
> Har leget med mine tanker og forestillinger i SCARM.
> http://bredelund.dk/modeltog/ hvis man har lyst.

Jeg vil tale frit fra leveren, undskylder, hvis jeg st�der dig:

Damn, det var et kedeligt layout. Ligner noget fra et M�rklin h�fte i
1965.

Husk at du kan n� cirke 60 cm ind over anl�gget. L�ngere ind kan du ikke
komme til at s�tte en afsporet vogne p�, med midnre at du kan st� p�
noget og st�tte et sted inde p� anl�gget med den ene h�nd. Med andre
ord: Undlad spor l�ngere end 60-70 cm fra kanten!

Hvor stort er dit rum?

For mig at se skriger det p� et modulanl�g rundt langs v�ggen af
lokalet. Fordelen er at n�r du er f�rdig, putter du skidtet i en
velaffjedret trailer og k�rer til K�ge til MDJU udstilling, s� vi alle
kan se hvad du har (ud du kan bl�re dig med dit flotte resultat :-)

Birger Sørensen

Fï¿œlgende er skrevet af Klaus D. Mikkelsen:
> =?ISO-8859-15?Q?Birger_S=F8rensen?= skriver:

> Jeg vil tale frit fra leveren, undskylder, hvis jeg stï¿œder dig:

Det har jeg det helt fint med ^^

> Damn, det var et kedeligt layout. Ligner noget fra et Mï¿œrklin hï¿œfte i
> 1965.

Jo... Jeg ved ikke hvorfor du mener det er kedeligt - men for mig at
se, er at det ligner noget antikveret Mï¿œrklin anlï¿œg ikke en god grund
til at kassere det.
Har du forslag til layout (eller dele deraf), der er spï¿œndende at kï¿œre
pᅵ, vil jeg nok vᅵre mere modtagelig...

> Husk at du kan nᅵ cirke 60 cm ind over anlᅵgget. Lᅵngere ind kan du ikke
> komme til at sᅵtte en afsporet vogne pᅵ, med midnre at du kan stᅵ pᅵ
> noget og stᅵtte et sted inde pᅵ anlᅵgget med den ene hᅵnd. Med andre
> ord: Undlad spor lï¿œngere end 60-70 cm fra kanten!
>
> Hvor stort er dit rum?

ca 4 x 6M. Dene langside er udelukkende vindue, og de andre vï¿œgge er
optaget af mï¿œbler/vinduer/dï¿œre.
Sᅵ jeg har ikke andre muligheder end "alt pᅵ een plade".

> For mig at se skriger det pᅵ et modulanlᅵg rundt langs vᅵggen af
> lokalet. Fordelen er at nï¿œr du er fï¿œrdig, putter du skidtet i en
> velaffjedret trailer og kᅵrer til Kᅵge til MDJU udstilling, sᅵ vi alle
> kan se hvad du har (ud du kan blï¿œre dig med dit flotte resultat :-)

Det jeg sᅵ har fᅵet ud af at lege med SCARM - som krᅵver lidt
tilvending, men er udmï¿œrket - er, at skal det vï¿œre H0, bliver det meget
smï¿œt (kedeligt).
Jeg har sᅵ leget med samme tanker i TT. Og det ser i den henseende
bedre ud - selvom jeg helst vil H0.
At bygge i moduler, er ogsᅵ en mulighed, eftersom det hele skal vᅵre
til at pakke vᅵk, og sᅵ mᅵske ikke er sᅵ bundet af "alt pᅵ een plade"
filosofien.

Takker igen for indsparkene.

Klaus D. Mikkelsen

> [...]
>
> Jo... Jeg ved ikke hvorfor du mener det er kedeligt - men for mig at
> se, er at det ligner noget antikveret Märklin anlæg ikke en god grund

For det første er det "ligeud og så 90 grader sving" på meget af banen.
Det finder jeg kedeligt og uinspirerende, hvor tognene bare kører rundt
og rundt. Jeg vil hellere "lege med tog".

Idet jeg er med til at bestyre en pænt stor bane til dagligt, er
drømmene for mit "eget" anlæg meget anderledes. Du kan læse om det her:
http://moppe.dk/mibane2.html

Jeg elsker denne tegning, der viser hvordan langt de felste
modeltogstosser udvilker sig gennem årene:
http://www.derenbach.eu/moba/bilder/GleisplantraeumeG.jpg

erlo

On 03/04/2013 04:09 PM, Birger Sørensen wrote:
> [...]
> kommet i gang.
> [I gamle dage havde jeg en skabelon (fra Märklin) og tegnede på papir.

Der findes et gratis og open source program der hedder xtrackcad
(www.xtrkcad.org) som er ganske udemærket - det er rimeligt let at gå
til og fleksibelt.

Erlo