Märklins T maskine

5 visninger
Gå til det første ulæste indlæg

Haakon Hansen

ulæst,
29. sep. 2007 16.52.3529.09.2007
til
Hej alle.
Jeg har netop i aften prøvet Märklins nye Litra T maskine. En meget flot
maskine og den kører ganske nydeligt på vandrette spor; men den har
problemer med at klare de stigninger, jeg har på min bane. Jeg mener selv,
at stigningerne skulle være bygget efter gældende normer. Jeg har fulgt
Märklins anvisninger. Men T maskinen kan altså ikke klare disse stigningen.
Jeg kan se, at hæfteringen sidder på det foreste drivhjul. Ville det ikke
være bedre om det var på det bagerste drivhjul? Er der nogen der har
guldkorn til mit problem?

Haakon Hansen

Klaus D. Mikkelsen

ulæst,
29. sep. 2007 16.54.5329.09.2007
til
Haakon Hansen skriver:

> [...]
> problemer med at klare de stigninger, jeg har på min bane. Jeg mener selv,
> at stigningerne skulle være bygget efter gældende normer.

2% ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Mikael Ejberg Pedersen

ulæst,
29. sep. 2007 18.33.3829.09.2007
til
On Sat, 29 Sep 2007 22:52:35 +0200, "Haakon Hansen"
<Haakon...@mail.dk> wrote:

>men den har problemer med at klare de stigninger, jeg har på min bane.

Det lader til at den har nogle trækproblemer. Mit eksemplar har ikke
problemer med mine stigninger, men den kan til tider miste "fodfæstet"
og bare stå og fedte rundt i englænderkryds. Og det blot med to vogne
på krogen. Hvis der er plads kunne det være man skulle putte lidt mere
vægt i maskinen.

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Klaus D. Mikkelsen

ulæst,
30. sep. 2007 00.33.2630.09.2007
til
Mikael Ejberg Pedersen skriver:

> [...]
> og bare stå og fedte rundt i englænderkryds. Og det blot med to vogne
> på krogen. Hvis der er plads kunne det være man skulle putte lidt mere

Er slæbeskoen for stiv og dermed bære for meget af vægten ?

Kim Christensen

ulæst,
30. sep. 2007 01.57.1230.09.2007
til

Problemet forekommer ofte på den model, og opstår typisk ved starten
på en stigning. Det er forløberbogien der løfter akslen med hæftering
så meget at den ikke kan få fat. Fjederen som trykker forløberbogien
mod sporet er for stram, og skal bøjes lidt.
En anden mulighed er at dine stigninger nok svarer til hvad T maskinen
kan klare, men at overgangen til stigningen sker for brat.
Årsagen til at hæfteringen sidder på forreste hjulsæt er at motoren
ligger i røgkammeret, og akseltrykket på denne aksel derfor er størst.
T maskinen har derudover det problem at den ofte løber af sporet med
bagerste kobbelaksel når den kører baglæns og trækker på noget. Her er
det akseltrykket der er for lavt.

Hilsen Kim

Mikael Ejberg Pedersen

ulæst,
30. sep. 2007 09.02.1730.09.2007
til
On Sun, 30 Sep 2007 06:33:26 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.s...@du.kan.finde.den> wrote:

>Er slæbeskoen for stiv og dermed bære for meget af vægten ?

Ja, nu du siger det. Den er faktisk meget stram. Det prøver jeg lige
at rette op på senere i dag. Til gengæld er mine forløbere ganske
løse, i modsætning til Kims erfaringer.

Klaus D. Mikkelsen

ulæst,
30. sep. 2007 11.55.3530.09.2007
> [...]

> Ja, nu du siger det. Den er faktisk meget stram. Det prøver jeg lige
> at rette op på senere i dag. Til gengæld er mine forløbere ganske

Okay, hvade en besøgende i dag der lige havde fået sin T-maskine, den
led vidst også af "stram forløber", for den stod stille når den ramte en
opkørsel.....

Klaus D. Mikkelsen

ulæst,
21. okt. 2007 15.13.2421.10.2007
til
Haakon Hansen skriver:

> Jeg har netop i aften prøvet Märklins nye Litra T maskine. En meget flot
> maskine og den kører ganske nydeligt på vandrette spor;

Jeg har i dag haft mulighed for at prøvekøre en T-maskine.

Det kan godt være at det var en enlig svale jeg havde fat i, men for
sat.. den larmer sådan rent mekanisk.

Er din også sådan ?

Mikael Ejberg Pedersen

ulæst,
22. okt. 2007 04.46.2822.10.2007
til
On Sun, 21 Oct 2007 21:13:24 +0200, "Klaus D. Mikkelsen" wrote:

>Det kan godt være at det var en enlig svale jeg havde fat i, men for
>sat.. den larmer sådan rent mekanisk.
>
>Er din også sådan ?

Min er i hvert fald.
Det overraskede også mig noget, ikke mindst fordi jeg i forvejen har
et andet damplok med samme motor-arrangement (Märklin 37540), og den
kører nærmest helt lydløst.

Men T-maskinen lyder nærmest som en kaffekværn i forhold til.

M.v.h. Mikael

Klaus D. Mikkelsen

ulæst,
22. okt. 2007 10.31.2822.10.2007
til
Mikael Ejberg Pedersen skriver:

> Min er i hvert fald.

Skummelt

> [...]
> kører nærmest helt lydløst.
>
> Men T-maskinen lyder nærmest som en kaffekværn i forhold til.

Det er vel for at man skal køre med lyden slået til hele tiden ?

Mikael Ejberg Pedersen

ulæst,
22. okt. 2007 14.24.0122.10.2007
til
On Mon, 22 Oct 2007 16:31:28 +0200, "Klaus D. Mikkelsen" wrote:

>Det er vel for at man skal køre med lyden slået til hele tiden ?

Tja, i hvert fald indtil man brænder højttaleren af ;-)
Been there, done that.

Klaus D. Mikkelsen

ulæst,
22. okt. 2007 16.48.2722.10.2007
til
Mikael Ejberg Pedersen skriver:

> Tja, i hvert fald indtil man brænder højttaleren af ;-)
> Been there, done that.

Der er vel "garanti" på ?

Spraka og Tyra

ulæst,
23. okt. 2007 03.08.2823.10.2007
til

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.s...@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

> Mikael Ejberg Pedersen skriver:

> Der er vel "garanti" på ?

Bare det ikke er "OK-garanti"

Svend

Mikael Ejberg Pedersen

ulæst,
23. okt. 2007 03.26.5723.10.2007
til
On Mon, 22 Oct 2007 22:48:27 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.s...@du.kan.finde.den> wrote:

>Der er vel "garanti" på ?

Selvfølgelig, men da det er en helt ny (og meget lille) højttalertype,
er det ikke til at skaffe en ny som reservedel endnu. Så den eneste
mulighed er at den bliver sendt retur til Märklin, og så kan man vente
en måneds tid eller tre.

I stedet for er den defekte højttaler nu blevet erstattet af en
ordentlig størrelse (og kvalitet) fra Esu, af min forhandler.
Jeg har så bygget et specielt resonanskammer til den, som passer i den
begrænsede plads i tenderen. Det har givet en mere fyldig lyd end den
ellers havde, så jeg er godt tilfreds.
Hør bare på dette videoklip, hvor motorstøjen dog stadigvæk ikke er
blevet helt overdøvet ;-)
www.ejberg.dk/external/sporskiftet/litra-t.wmv

Og inden i brokker jer helt vildt, så ved jeg godt at synkroniseringen
af dampslag, samt bremsetiden er helt hen i vejret. Sådan var den nu
engang da den kom ud af æsken. Jeg har siden omprogrammeret begge
dele.

M.v.h. Mikael

Klaus D. Mikkelsen

ulæst,
23. okt. 2007 10.44.3823.10.2007
> [...]

> er det ikke til at skaffe en ny som reservedel endnu. Så den eneste
> mulighed er at den bliver sendt retur til Märklin, og så kan man vente

Hvilken service af din forhandler !!!!

Mikael Ejberg Pedersen

ulæst,
23. okt. 2007 13.24.4623.10.2007
til
On Tue, 23 Oct 2007 16:44:38 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.s...@du.kan.finde.den> wrote:

>Hvilken service af din forhandler !!!!

Tja, nu var det dengang de allerførste eksemplarer lige var kommet til
landet, så de havde ikke nogen i overskud at bytte med. Ellers havde
de da gjort det lige på stedet. Det har jeg prøvet før med et Roco lok
der havde elendigt strømoptag.

Faktisk foretrækker jeg også Esu højttaleren. Märklin har jo haft
højttalerproblemer før. Ikke mindst deres nyere BR50 loks. De brændte
af på stribe.

Peter Rosenthal Hansen

ulæst,
4. nov. 2007 12.02.2704.11.2007
til
Mikael Ejberg Pedersen wrote:

> Hør bare på dette videoklip, hvor motorstøjen dog stadigvæk ikke er
> blevet helt overdøvet ;-)
> www.ejberg.dk/external/sporskiftet/litra-t.wmv

Enormt fedt .... fløjten og igangsætningen giver tårer i øjnene

Hilsen

Peter

Svar alle
Svar forfatteren