kortkobling fra Roco?

Heine Ravnholt

Jul 30, 2004, 6:04:39 PM7/30/04
Er der nogen erfaringer med Rocos kortkobling ..... Jeg sad lige og læste i
Rocos 2002/2003 katalog og faldt over kortkoblingen. Det ser da virkelig
smart ud - kobler helt tæt og kan "skubbe" vogne efter afkoblingspor, men
frigiver dem så, når lokomotivet skifter retning.

Er der nogen af jer der har prøvet dem?

Hilsen Heine Ravnholt

Klaus D. Mikkelsen

Jul 31, 2004, 3:02:18 AM7/31/04
Heine Ravnholt skriver:

> Er der nogen af jer der har prøvet dem?

Ja, i hundredevis !

Dens store force er i mine øjne at den ikek sylder særligt meget mellem
vognene, når den er koblet sammen. Til gengæld er den grim, når den
stikker bagud af den sidste vogn. Her er Fleischmans bedre, der er lidt
"amerikanerkobling" over den. Rocos kortkobling er ikke så
vridningsstabil sideværts, så tunge tog, med knapt så gode kulisser er
Fleischmans at foretrække, men ellers er Roco'en ret god.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Alf snabela

Jul 31, 2004, 9:49:54 AM7/31/04

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.s...@du.kan.finde.den> wrote in message

> [...]
> vridningsstabil sideværts, så tunge tog, med knapt så gode kulisser er
> Fleischmans at foretrække, men ellers er Roco'en ret god.

Og så kobler Roco's fint med Märklins kortkobling (som kobler med en normal
A-kobling)
Så hvorfor ikke bruge Märklins kortkobling i stedet?

Alf

Klaus D. Mikkelsen

Jul 31, 2004, 9:55:08 AM7/31/04
Alf skriver:

> Og så kobler Roco's fint med Märklins kortkobling (som kobler med en normal
> A-kobling)

Her er det Rocos nye universalkobling du mener, ikek kortkoblingen

> Så hvorfor ikke bruge Märklins kortkobling i stedet?

1. Den er grim
2. Den er grim
3. Den er gimmere end både Felischman og Rocos kortkoblinger.

Klaus

Alf snabela

Jul 31, 2004, 1:30:23 PM7/31/04

> Alf skriver:

normal

> Her er det Rocos nye universalkobling du mener, ikek kortkoblingen

> 1. Den er grim
> 2. Den er grim
> 3. Den er gimmere end bĺde Felischman og Rocos kortkoblinger.

> Klaus
> --
> Modeltog, NE2 internetopsćtning, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Grimmere end Roco's kortkobling - nćppe!
Alf

Heine Ravnholt

Jul 31, 2004, 2:19:18 PM7/31/04

"Alf" <alfblume(snabela)hotmaildotcom> skrev i en meddelelse

> Grimmere end Roco's kortkobling - næppe!

En interessant artikel fandt jeg her:
http://www.boldts.net/TrainsModel2-Couplers.shtml
Hans Boldt skriver her bl.a. at han er kommet frem til at bruge Fleischmann
Profi mellem passagervogne (tætteste kobling) - til gengæld mener han at der
skal for meget kraft til for at koble sammen og afkoble.

Mellem de tre typer kortkoblinger Roco Type II (tæt kobling), Märklin
kortkobling (tæt) og Roco Universal (ikke helt så tæt), har han svært ved at
vælge, men foretrækker alligevel Roco Universal - fordi den behøver mindst
kraft til at koble sammen og har den mest pålidelige "pre-uncoubling". ....

Det kunne jo godt lyde som et godt valg til alle godsvognene der skal
rangeres med.

Hilsen Heine Ravnholt

Klaus D. Mikkelsen

Jul 31, 2004, 2:08:16 PM7/31/04
Alf skriver:

> Grimmere end Roco's kortkobling - nćppe!

Hvilken kobling kender du som roco's kortkobling ?

Alf snabela

Jul 31, 2004, 2:47:13 PM7/31/04

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.s...@du.kan.finde.den> wrote in message

Den der ikke kobler til Märklins!

Mvh Alf

Klaus D. Mikkelsen

Jul 31, 2004, 3:02:51 PM7/31/04
Alf skriver:

> Den der ikke kobler til Märklins!

Okay

Klaus

http://home6.inet.tele.dk/moppe

Klaus Kongsted

Jul 31, 2004, 6:05:53 PM7/31/04
Heine Ravnholt wrote:
> [...]
> "pre-uncoubling". ....
>
> Det kunne jo godt lyde som et godt valg til alle godsvognene der skal

Vi diskuterede emnet lidt her i gruppen for et par år siden - se
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&frame=right&th=69491625fabeabdd&seekm=Xd1s6.42%24DL.8236%40news.get2net.dk#link1

--
Mvh.
Klaus Kongsted

Per Møller Nielsen

Aug 1, 2004, 10:51:27 AM8/1/04
Alf wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.s...@du.kan.finde.den> wrote in
> message news:410BA4BC...@du.kan.finde.den...

> Grimmere end Roco's kortkobling - næppe!

og næsten umulig at få til at afkoble med visse fremmede typer kobling og så
er den grim.

Vh per

Morten Flindt Larsen

Aug 1, 2004, 5:03:02 PM8/1/04
> [...]
> Profi mellem passagervogne (tætteste kobling) - til gengæld mener han at der
> skal for meget kraft til for at koble sammen og afkoble.

Det er rimeligvis rigtigt. Samtidig har det efter manges mening ikke
den store betydning, om man kan rangere rundt med enkeltpersonvogne,
da man på de virkelige baner som regel benytter fast oprangerede
vognstammer og kun til/fra kobler post og rejsegodsvogne samt
eventuelt en forstærkningsvogn eller to. Derfor vælger de
kortkoblingens visiuelle fortrin frem for fordelene ved let sammen- og
afkobling.

> [...]
> kraft til at koble sammen og har den mest pålidelige "pre-uncoubling". ....

Roco Universal er ikke en egentlig kortkobling, men en udmærket
standardkobling, der kobler nogenlunde tæt med andre RU koblinger. Det
erdog ikke den standardkobling, der behøver mindst kraft til at koble
sammen og har den mest pålidelige "pre-uncoupling"; det er
Kadee-koblingerne, som er uovertrufne til rangering af følgende
grunde.

1.
Ingen synlige afkoblingsskinner eller manuel afkobling med løftepinde
m.m. Al afkobling sker med magneter (evt. elektromagneter) placeret
under sporet på de (i forvejen nøje udvalgte) steder, hvor afkobling
skal finde sted. Da magneterne skal placeres, inden sporet lægges,
begrænser det dog brugen af systemet på allerede eksisterende baner.

2.
Når en vognstamme med Kadee-koblinger passerer hen over magneterne,
gåt koblingerne ikke op; først når stammen står stille med koblingen
umiddelbart over magneten, åbner koblingen. Derefter kan man enten
køre væk fra den afkoblede enhed(er, eller man kan skubbe enheden/erne
med åbenstående kobling hen på f.eks. et sidespor og derefter køre
væk; koblingen lukker ikke i, når den kommer ud af magnetfeltet, men
først efter at den tilstødende "skubbende" kobling er kørt væk.

3.
Visuelt er koblingerne meget lig de amerikanske baners automatiske
koblinger, men den er - efter min mening - fuldt anvendelig på
europæisk materiel, da den ikke er større end f.eks. Rocos
Universalkobling (der i øvrigt heller ikke ligner en 1:1
skruekobling).

4.
Kadee-koblingen er ikke en kortkobling, men da den kan fås i
forskellige længder er det - med den rigtige koblingslængde - muligt
at koble vognene ganske kort sammen, såfremt man ikke benytter for små
radier i kurver og sporskifter. Alternativt kan man benytte fjedrende
puffer, men det er et kæmpearbejde at ombygge en hel vognpark, så det
er det kun de færreste, der giver sig i kast med.

På den bane, jeg er tilknyttet, benytter vi koblingerne således:

1. Alle trækkraftenheder forsynes med Kadee kobling. Visse damploko
dog kun i tenderenden, mens der monteres skruekoblingsattrap i
frontenden.
2. Alle godsvogne forsynes med Kadee kobling.
3. Alle personvognstammer forsynes med kortkobling (Fleischmann)
imellem vognene og med Kadee kobling i enderne af stammen.
4. Alle post- og rejsegodsvogne samt enkelt forstærkningspersonvogne
forsynes med Kadeee koblinger.

Til det europæiske marked leverer Kadee koblingerne i forskellige
længder (bl.a. af hensyn til modellernes forskellige pufferlængder) og
til montering i NEM-skakt. Der skal således ikke foretages ombygninger
af materiellet, med mindre der er tale om ældre modeller uden
NEM-skakt, og dem skulle man alligevel ombygge, hvis man ville benytte
kortkoblinger. Der skal afhængigt af banens størrelse benyttes et
antal magneter, som er specielt udformet til at ligge under sporet.
Magneterne "frastøder", så almindelige "køkkenskabs-magneter" kan ikke
bruges, og andre alternativer lod sig ikke umiddelbart finde, men da
dollaren var billig har vi købt ind til hele banen på een gang sammen
med et godt lager af koblinger.

Desværre er banen ikke så stor, at vi har plads til et rangerbjerg med
tilhørende sporrist, men en kombination af en rangermaskine med
virksomt svinghjul (friløb) og de magnetstyrede Kadee-koblinger skal
efter sigende gøre rangerarbejdet til en herlig sport, der kræver stor
finfølelse og koordineringsevne.

Vh
M:o)rten

Klaus D. Mikkelsen

Aug 1, 2004, 5:07:48 PM8/1/04
Morten Flindt Larsen skriver:

> [...]
> eventuelt en forstærkningsvogn eller to. Derfor vælger de
> kortkoblingens visiuelle fortrin frem for fordelene ved let sammen- og

Ved faste stammer kan man med fordel bruge faste trækstænger. Jeg (vi)
har med held brugt nogle købt hjem gennem Felderbanen. De er udformet
som 2 skruekoblinger koblet sammen.

Det ser godt ud !

Klaus

http://home6.inet.tele.dk/moppe

Morten Flindt Larsen

Aug 2, 2004, 7:11:38 AM8/2/04

> Ved faste stammer kan man med fordel bruge faste trækstænger. Jeg (vi)
> har med held brugt nogle købt hjem gennem Felderbanen. De er udformet
> som 2 skruekoblinger koblet sammen.
>
> Det ser godt ud !

Tak for tipset! Det vil vi helt klart se nærmere på. Kan du huske fabrikatet?

Vh
M:o)rten

Klaus Kongsted

Aug 2, 2004, 7:18:56 AM8/2/04

Märklin laver i hvert fald en sådan kobling.

Klaus D. Mikkelsen

Aug 2, 2004, 9:15:35 AM8/2/04
Klaus Kongsted skriver:

> Märklin laver i hvert fald en sådan kobling.

Det lyder sandsynlig, Jan (Felderbanen) er vidst mest til Märklin.

Det skal dog siges at "tapperne" til at holde den inde i NEM skakten er
"op og ned" i stedet for sideværts. Det kan måske give problemer med
lange togsæt.

Til gengæld er pirsen svjh den samme som en roco stang uden detaljer.

Skal se om jeg kan huske at fotorgrafere en i aften

Kasper Bang Jensen

Aug 2, 2004, 9:27:38 AM8/2/04

"Klaus Kongsted" <k...@sletmigkm-text.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Märklin laver i hvert fald en sådan kobling.

Brawa laver også sådan nogle koblingstange med "skrukobling" på...!

--
Med Venlig Hilsen
Kasper Bang Jensen

Morten Flindt Larsen

Aug 3, 2004, 4:01:21 AM8/3/04

> Brawa laver også sådan nogle koblingstange med "skrukobling" på...!

Glimrende! Så ved jeg, hvad jeg skal kigge efter. Tak for informationerne.

Vh
M:o)rten

Klaus D. Mikkelsen

Aug 3, 2004, 4:28:20 AM8/3/04
"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Skal se om jeg kan huske at fotorgrafere en i aften

Når nu ens kamera ligger i Ringkøbing, må man jo søge på nettet:

<http://www.brawa.de/produktdetail.php3?kategorieid=31&artikelid=680&sprache=0>

Claus Hansen

Aug 3, 2004, 6:08:26 PM8/3/04

"Morten Flindt Larsen" <mfla...@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Brawas ser f...... godt ud! Nogen der har testet den i praksis?

Mvh
Claus

Klaus D. Mikkelsen

Aug 4, 2004, 12:00:46 AM8/4/04
Claus Hansen skriver:

> Brawas ser f...... godt ud! Nogen der har testet den i praksis?

Ja, det kommer an på om det er den eller Märklins vi har......