MZ 1412

Tottenus

Hej NG

Lige et spørgsmål......

Er der nogen der har set den nye MZ 1412 fra hobby trade. Jeg kan se på
deres hjemmeside www.hobbytrade.dk at den skulle være kommet.

Hilsen Jens

P. M. Nielsen

Ja 1412 er kommet jeg har en i vinrød ganske nydelig

Vh Per

Thomas Voller

> Er der nogen der har set den nye MZ 1412 fra hobby trade. Jeg kan se på
> deres hjemmeside www.hobbytrade.dk at den skulle være kommet.

Joh, lidt har jeg da set til den. Jeg har skrevet noget om den her:
http://modeltog.voller.dk/weblog/link/default.aspx?id=81

Min begejstring er svær at styre.

--
Mvh. Thomas.
Märklin digital-drift.

MSS

On 7 Maj, 22:55, "Thomas Voller" <vol...@nospam-voller.dk> wrote:

> Joh, lidt har jeg da set til den. Jeg har skrevet noget om den her:http://modeltog.voller.dk/weblog/link/default.aspx?id=81

> [...]

Tak for billedet -den ser godt nok næsten uhyggeligt realistisk ud..!
Wow! Det er vist uden tvivl den flotteste MZ-model der er lavet til
dato...

MSS

Jørgen Lehnemann

Thomas Voller <vol...@nospam-voller.dk> skrev:
MZ'eren fra HobbyTrade lyder på dit videoclip rigitg godt.
Du fremhæver, at for at få den helt rigtige lyd skal man bedst
købe den hos Hobbykælderen.
Er det ikke sådan, at netop Hobbykælderen hjælper HobbyTrade med
at udvikle lyd.
Derfor er der vel ikke forskel på den udgave af lyd, som
Hobbykælderen udvikler for HobbyTrade og lyden Hobbykælderen
sælger i egen forretning - Eller?

Hilsen
jørgen L.

Thomas Voller

"Jørgen Lehnemann (slet YRLNM)" <prenslev-...@YRLNMmail.dk> skrev

> Er det ikke sådan, at netop Hobbykælderen hjælper HobbyTrade med
> at udvikle lyd.

Det er også min opfattelse, jo.

> Derfor er der vel ikke forskel på den udgave af lyd, som
> Hobbykælderen udvikler for HobbyTrade og lyden Hobbykælderen
> sælger i egen forretning - Eller?

Jo. De MZ 1412'ere der kommer fra Hobbykælderen har en anden lyd end den der
ligger i fra fabrikkens side. I hvert fald ifølge:
http://www.hobbykaelderen.dk/page3.htm. Jeg har dog ikke hørt en standard MZ
1412, så jeg har kun Hobbykælderens ord for det. Tricket er, som jeg har
forstået det, at der i MZ 1412 er en 16 Mbit LokSound-dekoder med god plads.
Derfor har udvikleren af lyden mere plads at boltre sig på og har derfor
kunne lave forbedringer der ikke tidligere var mulige - dekoderne havde
simpelthen ikke plads til de ekstra lyde. Den nye lydfil er som jeg læser
det omkring 17 sekunder længere/større end den oprindelige lydfil. Læs
yderst til venstre i det røde felt her: http://www.hobbykaelderen.dk

Jørgen Lehnemann

Thomas Voller <vol...@nospam-voller.dk> skrev:

Hej,
I følge HobbyTrade's hjemmeside:

"Modeller med lyd, er monteret med en LOKSOUND ver. 3.5 dekoder
med to højtalere."
Det vil sige 16 bit. og dermed mulighed for et sort lydbillede
ligesom du beskriver det.

Om der er forskel på den, som HobbyTrade leverer til andre
forhandlere, ved jeg selvfølgelig ikke. Altså en mindre lyd.
Det ville jo unægtelig være lidt egendommeligt.

Hilsen
Jørgen L.

Tomas .

> [...]
>forhandlere, ved jeg selvfølgelig ikke. Altså en mindre lyd.
>Det ville jo unægtelig være lidt egendommeligt.

Ifølge Hobbykælderens side står der, at de har modificeret
lyden, hvilket har begejstret Hobbytrade så meget, at de i næste
oplæg vil lægge den lyd i, som Hobbykælderen har, som det også
udgår af deres side: http://www.hobbykaelderen.dk/page3.htm

--
Mvh.

Tomas

Thomas Voller

"Jørgen Lehnemann (slet V4Z6Y)" <prenslev-...@V4Z6Ymail.dk> skrev

> "Modeller med lyd, er monteret med en LOKSOUND ver. 3.5 dekoder
> med to højtalere."
> Det vil sige 16 bit. og dermed mulighed for et sort lydbillede
> ligesom du beskriver det.

Jeg har da tre LokSound-dekodere med to højttalere, der kun har 8 Mbit
lagerplads. To højttalere betyder ikke nødvendigvis at det er en dekoder med
16 Mbit lagerplads.

> Om der er forskel på den, som HobbyTrade leverer til andre
> forhandlere, ved jeg selvfølgelig ikke. Altså en mindre lyd.
> Det ville jo unægtelig være lidt egendommeligt.

Det ved jeg heller ikke, men det ville ganske rigtigt være underligt. Mit
bedste bud er at Hobbytrade leverer komplet ens maskiner til alle
forhandlere. Hvad forhandleren gør ved maskinerne inden vedkommende sælger
dem (som nu f.eks. at lægge en anden lyd i modellen) er en helt anden sag.
Det er derfor jeg har en anderledes lydfil end dem fra fabrikken. Ikke fordi
Hobbytrade har lavet en særlig lydfil til netop min forhandler, men omvendt:
Min forhandler har lagt en anderledes lyd i Hobbytrades maskine.

Jørgen Lehnemann

Thomas Voller <vol...@nospam-voller.dk> skrev:

> [...]
Nej, det er 3.5 udgaven, som er forsynet med 16 bit.

> [...]
>lyd i modellen) er en helt anden sag.
>Det er derfor jeg har en anderledes
>lydfil end dem fra fabrikken. Ikke fordi
Jeg kan godt forstå hvad du skriver om at Hobbykælderen laver om
på den oprindelige fabrikslyd. Det har han også gjort ved en af
mine ROCO MY'er.
Blot dette: Hvis han så at sige er lydudvikler for HobbyTrade,
så undrer det mig, at der ikke kommer den samme ud fra
HobbyTrade til andre forhandlere.
Hobbykældren er vel ikke med til at udvikle en lyd for
HobbyTrade og så fluks derefter udvikler sin egen lyd.
Det var bare lige det, jeg mente.

Hilsen
Jørgen L.

Mikael Ejberg Pedersen

On 12 May 2007 15:23:54 GMT, Jørgen Lehnemann
<prenslev-...@CWZJAmail.dk> (slet CWZJA) wrote:

>Nej, det er 3.5 udgaven, som er forsynet med 16 bit.

Da ikke ifølge ESU's hjemmeside. Der står den til 8 MBit:
http://www.loksound.de/index.php?showId=146

Der står også et andet sted, at 3.5 hardwaremæssigt er identisk med
3.0, som i hvert fald er en 8 MBit.

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

olef...@gmail.com

On 12 Maj, 19:01, Mikael Ejberg Pedersen

<mik...@ejberg.NO_SPAM_HERE.dk> wrote:

> Da ikke ifølge ESU's hjemmeside. Der står den til 8 MBit:http://www.loksound.de/index.php?showId=146
>
> Der står også et andet sted, at 3.5 hardwaremæssigt er identisk med
> 3.0, som i hvert fald er en 8 MBit.

Loksound 3,5 er 8 MBit frem til Januar 2007, derefter har Loksound 3,5
de 16 Mbit.

Udover dobbelt tid er der ingen forskel.

Mvh. Ole Vedel

Thomas Voller

"Jørgen Lehnemann (slet CWZJA)" <prenslev-...@CWZJAmail.dk> skrev

> Nej, det er 3.5 udgaven, som er forsynet med 16 bit.

Ikke nødvendigvis, men det ville være logisk om LokSound-dekoderne fremover
kommer med 16Mbit lagerplads (eller mere) som standard.

> Jeg kan godt forstå hvad du skriver om at Hobbykælderen laver om
> på den oprindelige fabrikslyd.

Okay, fint. Jeg blev forvirret da du skrev: "Om der er forskel på den
(=lyden), som HobbyTrade leverer til andre forhandlere, ved jeg selvfølgelig

ikke. Altså en mindre lyd."

> Blot dette: Hvis han så at sige er lydudvikler for HobbyTrade,
> så undrer det mig, at der ikke kommer den samme ud fra
> HobbyTrade til andre forhandlere.

For at få lidt orden på sagerne sendte jeg en e-mail til Hobbykælderen. Jeg
fik forklaret, at ESU har leveret lydene til den nye serie af MZ 1412. Det
er altså ikke Hobbykælderen der har sammensat lyden i hele serien. Det der
bliver gjort i de MZ'ere der bliver solgt i Hobbykælderen er, at de
eksisterende lyde fra ESU bliver sammensat på forbedret måde, så det giver
meget bedre helhedsoplevelse af lydbilledet.