D-maskine og lyd

21 visninger
Gå til det første ulæste indlæg

Claus Hansen

ulæst,
25. jan. 2008 15.26.3825.01.2008
til
Har en AC-model med lyd af den nye D-maskine fra Hobbytrade. Flot og
velkørende model.

Har bygget en lille prøvebane op med C-spor og en Märklin 6021´er som
styreenhed. Nu kan jeg lige pludselig ikke få gang i lyden i decoderen.
Lyset virker som det skal og kørslen fejler heller ikke noget. Har testet
en anden maskine med lyd og det fungerer helt fint.

Har også haft gjort sporene rene, men var det skidt og snavs ville maskinen
jo slet ikke køre.

Kan det have noget med decoderindstillingen at gøre der på en eller anden
måde er blevet påvirket af noget? Det kan selvfølgelig også være en løs
forbindelse. Har kigget øverst i tenderen hvor decoderen sidder, og det ser
helt ok ud.

Mvh
Claus

Claus Hansen

ulæst,
25. jan. 2008 16.17.2525.01.2008
til

--

"Claus Hansen" <clausehansen...@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:479a45ff$0$99020$157c...@dreader2.cybercity.dk...

Kan så oplyse at jeg efter et råd har prøvet at resette dekoderen med CV 8.
Dette ser heller ikke ud til at hjælpe, men det er så også lidt bøvlet med
en 6021´er. Bare en lille ting forkert, og der kommer ikke noget ud af
programmeringen. Så prøver noget bedre udstyr i næste uge.

Mvh
Claus

Klaus D. Mikkelsen

ulæst,
25. jan. 2008 16.32.3125.01.2008
til
Claus Hansen skriver:

> Har bygget en lille prøvebane op med C-spor og en Märklin 6021´er som
> styreenhed. Nu kan jeg lige pludselig ikke få gang i lyden i decoderen.

Hvad gjorde du mellem at lyden virkede og nu, hvor den ikke virker ?

Tænk baglæns....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Klaus D. Mikkelsen

ulæst,
25. jan. 2008 16.36.0225.01.2008
til
Claus Hansen skriver:

> [...]
> en 6021´er. Bare en lille ting forkert, og der kommer ikke noget ud af
> programmeringen. Så prøver noget bedre udstyr i næste uge.

Ej, hvor er jeg glad for min SPROG

http://www.sprog-dcc.co.uk/

Claus Hansen

ulæst,
25. jan. 2008 16.52.1225.01.2008
til

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.s...@du.kan.finde.den> >

> Hvad gjorde du mellem at lyden virkede og nu, hvor den ikke virker ?
>
> Tænk baglæns....

Ja hvad gjorde jeg. Det var et ualmindeligt godt spørgsmål
:-)

Jeg løftede maskinen for at vende den om. Den er lidt skrøbelig (det er
bestemt ikke legetøj). Spørgsmålet er så nu, var der afbrudt for strømmen?
Vil ikke afvise at jeg ikke fik trykket på stopknappen på 6021´eren. Lok og
tender kan ikke adskilles helt, der er et par ledninger imellem. Måske kan
det være her at der er opstået en løs forbindelse? Der var lige en enkelt
meget kort periode hvor lyden kom igen, for så at forsvinde helt igen.

Mvh
Claus

Klaus D. Mikkelsen

ulæst,
26. jan. 2008 02.14.0126.01.2008
til
Claus Hansen skriver:

> Ja hvad gjorde jeg. Det var et ualmindeligt godt spørgsmål
> :-)

Ja ikke ?

> Jeg løftede maskinen for at vende den om. Den er lidt skrøbelig (det er
> bestemt ikke legetøj). Spørgsmålet er så nu, var der afbrudt for strømmen?

Om der er afbrudt for strømmen eller ej har intet at sige.

> Vil ikke afvise at jeg ikke fik trykket på stopknappen på 6021´eren. Lok og
> tender kan ikke adskilles helt, der er et par ledninger imellem.

Hvor mange?

Hvor er højttaleren placeret?

> Måske kan
> det være her at der er opstået en løs forbindelse?

Måske

> Der var lige en enkelt
> meget kort periode hvor lyden kom igen, for så at forsvinde helt igen.

Prøv at køre gennem nogle sving mens du tænder for lyden mange gange.

Claus Hansen

ulæst,
26. jan. 2008 04.35.2326.01.2008
til

--

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.s...@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvor er højttaleren placeret?

> Måske

> Prøv at køre gennem nogle sving mens du tænder for lyden mange gange.

Tager den til forhandleren igen, kan forstå at Loksound decoderen godt kan
drille lidt. Måske er det højtaleren der er brændt af?

Mvh
Claus

Klaus D. Mikkelsen

ulæst,
26. jan. 2008 04.53.0826.01.2008
til
Claus Hansen skriver:

> Tager den til forhandleren igen, kan forstå at Loksound decoderen godt kan
> drille lidt. Måske er det højtaleren der er brændt af?

Som jeg forstår det ud fra brugsanvisningen er højttaleren monterret i
alle lokomotiver og får signal gennem det 21 polede stik på dekoderen.

Men det vil nok være en god ide at tage den retur til forhandleren....

Sjovt nok er der flere billeder af D-maskinen på ESU's hjemmeside, end
på Hobbytrades egen.
http://www.esu.eu/index.php?id=162
(kan se at forreste lampe har det med at falde af :-)

olef...@gmail.com

ulæst,
17. feb. 2008 20.46.0117.02.2008
til
On 26 Jan., 10:53, "Klaus D. Mikkelsen"

<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Claus Hansen skriver:

Nu har jeg oplevet flere D-maskiner med det lydudfalds problem, og
derfor undersøgt årsagen.

De 2 spyd der er loddet på højtaler ledningene er for tynde i forhold
til det stik de skal ned i.
Dette bevirker at der ved kørsel bliver dårlig forbindelse til
højtaler, og at højtaler bliver defekt.
I nogle tilfælde ser Loksounddekoderen fejlen og lukker ned for
lydudgangen.
Derfor har nogen fået gang i lyden ved at resette dekoderen.

De 2 spyd skal udskiftes til nogen med den rette tykkelse. (som er den
samme som dem der sidder mellem de 2 print)
De kan købes i enhver elektronikbutik eller klippes af på et udtjent
computer print.
De sidder alle de steder hvor der kan sidde en jumper.
De skal afkortes så de får den længe de gamle har.
Jeg har prøvet at bøje de originale for bedre kontakt, men det holder
ikke i længden.

De 2 højtaler ledninger kan med fordel afkortes da deres længe kun er
i vejen ved samling.
Ved lodning på højtaleren skal det gøres med en lille loddekolbe da
HT. ikke tåler for meget varme.

Mål med et mutimeter at HT. er mellem 29 og 40 ohm.
Hvis den er noget andet er den defekt. Hvis værdien ændrer sig når man
banker let på HT. er den færdig.

Mål aldrig på lydudgangen med et multimeter når dekoderen sidder i.

ESU har under varenr. 50447 et sæt med 2 stk. 16mm højtalere.
Den passer 100% med den originale, men de er på 50 ohm, og beregnet
til at sidde i serie.
Til en Loksound dekoder skal en HT. altid være omkring de 100 ohm.
Derfor skal den modstand der sidder i D-maskinen pakket ind i sort
krympeflex og er på 68 ohm. udskiftes med en modstand på 39 ohm.

De 2 skruer som fastholder højtaler kassen er for korte til at de kan
holde den permanent på plads.
De bør udskifters med et par nye 1,7 mm. De må gerne være lidt for
lange bare de ikke kommer tæt på hjulet.
De bliver skjult af akselkasse siderne.

Jeg har selvfølgelig tilføjet 3 nye foto i D-maskine albumet.

http://modeltogfoto.spaces.live.com/

Mvh. Ole Vedel

Klaus D. Mikkelsen

ulæst,
18. feb. 2008 00.12.5718.02.2008
til
olef...@gmail.com skriver:

> Nu har jeg oplevet flere D-maskiner med det lydudfalds problem, og
> derfor undersøgt årsagen.

cut

> Jeg har selvfølgelig tilføjet 3 nye foto i D-maskine albumet.
>
> http://modeltogfoto.spaces.live.com/

Tak for oplysningerne.

Mikael Ejberg Pedersen

ulæst,
18. feb. 2008 10.58.3818.02.2008
til
On Sun, 17 Feb 2008 17:46:01 -0800 (PST), olef...@gmail.com wrote:

>Nu har jeg oplevet flere D-maskiner med det lydudfalds problem, og
>derfor undersøgt årsagen.

Jeg siger også tusind tak for den grundige problemanalyse. Jeg har
heldigvis ikke oplevet nogen problemer med mit eksemplar endnu, men
disse oplysninger gør, at jeg nok vil foretage et forebyggende
indgreb.

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Claus Hansen

ulæst,
19. feb. 2008 16.26.3519.02.2008
til

--

"Mikael Ejberg Pedersen" <mik...@ejberg.NO_SPAM_HERE.dk> skrev i en
meddelelse news:6lajr3tks05qdvp8a...@ejberg.dk...

Ja det kræver kendskab til tingene og erfaring med elektronikdele, hvad vi
ret sikkert er en del der ikke har. Så, hvad gør man så? Forventer at
Hobbytrade finder ud af det?
En evt. ombytning til en ny maskine hjælper jo ikke noget.

Mvh
Claus

Svar alle
Svar forfatteren