smøring af vægur

Per Andreasen

Jeg har et gammelt vægur (Junghans) af den meget almindelige slags. Det har
hængt i mine forældre og bedsteforældres hjem, og jeg ved, at min bedstefar
af og til rensede det selv.
Nu går det desværre ikke mere, og jeg har brug for et godt råd til at rense
og smøre det, idet jeg ikke tror, at uret ellers fejler noget. Jeg modtager
derfor meget gerne anvisninger på rensemetode og arten af smøremiddel. Jeg
har forsøgt mig med at lægge uret i benzin og herefter smøre det med en
almindelig sprayolie. Det kan også godt gå, men desværre ikke med pendulet
på. Når det er på, er friktionen tilsyneladende for stor.

På forhånd tak for hjælpen Per
Andreasen

Cykelsmeden

Den 18-04-2011 14:00, Per Andreasen skrev:
> Jeg har forsøgt mig med at lægge uret i benzin og herefter smøre det med
> en almindelig sprayolie. Det kan også godt gå, men desværre ikke med
> pendulet på. Når det er på, er friktionen tilsyneladende for stor.

jeg ville bruge renset petroleum og derefter smøre med syrefri olie
(symaskineolie)

//finn

nb. i gamle dage kogte vi tændslukure først i alm. vand.

Jens Petersen

On Mon, 18 Apr 2011 15:11:21 +0200, Cykelsmeden <afse...@not2old.dk>
wrote:

>jeg ville bruge renset petroleum og derefter smøre med syrefri olie
>(symaskineolie)

Og tandhjulene skal ikke smøres - kun lejerne.
--
OV1A Jens

Sent from my desktop PC with a nice big screen and a real keyboard.

Aksel

Fra: "Aksel" <Ak...@hotmail.com>
Emne: Re: smøring af vægur
Dato: 19. april 2011 05:22

"Per Andreasen" <per.an...@gmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg forstår udmærket engagementet i et gammelt ur, der har fungeret i
generationer i familien. Der er noget facinerende ved at et gammelt ur har
vist tiden for flere generationer, og hvor mange gange familiens overhoved
har trukket det.
Vi har selv arvet et par af slagsen.
Jeg har - som du - først tænkt på, at der skulle smøres og har renset med
benzin og derefter smøres med olie. Det hjalp ikke sønderligt.
Så gik jeg lidt nærmere på indretningen. "Tandhjulet" og den, der rokker
henover det, skal man i første omgang holde sig fra. Men pendulet får
overført
kraft fra værket gennem en tyndere arm, og i mit tilfælde var den
blevet lidt bøjet. Korrektion af denne "arms" "hældning" og urets
ophængning - der skal lyde regelmæssige tik tak for at uret kan gå - har
været de vigtigste elementer til
at få et af mine gamle ure til at gå - og det gør det stadigt, men er meget
følsomt
for ydre påvirkninger - stød og rystelser fra vejtrafikken.
Hvis du til sidst vælger at få en til at reparere, gør du klogt i først at
indhente et overslag. Det gamle franske vægur ur, som jeg selv fik til at
gå, havde en lokal urmager tilbudt at reparere for kr. 6000,- . Det kostede
mig en times arbejde og et par dråber olie!
Vores engelske standur fra 1792 fik værket renoveret meget fint - og ikke
for dyrt - hos Urmager Frost i Bogense. Den gamle urmager er død, men gad
vidst, om ikke sønnen fører traditionen videre, men på en anden adresse.
Mvh
Aksel