Jeg ville lige sætte batteri i min havetraktor (Texas med B&S 12,5 Hk
motor), og få den startet op igen.
Men den ville ikke...
Et lille klik kunne det blive til, og så ikke så meget mere.
Jeg satte et ekstra startbatteri på, og så kunne den også hyle lidt hæst et
eller andet sted fra...
Jeg har målt lidt, og batteri er tilsyneladende OK. Går ned på 10,5V når jeg
prøver at starte den, men den trækker så også så meget strøm, at ledning fra
batteri bliver ganske varmt.
Hvis jeg måler nede på starteren, så er der kun 7V tilbage, så noget er
galt.
Det kan jo nok bare skyldes at jeg skal have renset kabelsko osv.
Men jeg er lidt usikker på hvad den "dims" som sidder mellem ? på batteriet,
og startmotoren gør?
Kan det være den der er defekt?
Den ret alene mellem sæde og motor, og er på størrelse med en mellem
størrelse tændstikæsker.
Plus ind og plus ud. Og så sidder der en ekstra ret tynd ledning som går et
eller andet sted hen. Til stel måske, men det er lidt svært at se.
Noget ideer til hvad jeg skal se på?
pft
Kåre
Hvordan havde den det da du stillede den væk for vinteren ? sværere og
sværere at få startet eller helt tip top ? hvis tip top så kan det næsten
kun være batteriet (faldet sammen) og måske irrede stikforbindelser. Hvis
den allerede skrantede i efteråret så kan det være mange mange ting... (som
jeg ikke kan byde ind på)
Carsten
Den lille dims, er det ikke den der sørger for at afbryde strømmen, hvis
rumpen forlader sædet ?
Sæt dig på den, og start igen.
Mvh Andersen
Den fungerede som den skulle.
Den fik helt nyt batteri sidste år, så det er næppe det.
Og jeg har haft et andet bilbatteri på også.
Den har altid startet med det samme. I vinters ville jeg så lige prøve at
starte den, for at få ladet batteriet lidt op. Men den hoste lige en enkelt
gang. Startede næsten, men så ikke mere. Og siden har den bare klikket. Jeg
har pillet batteriet ud og ladet på det så det ikke stod for længe uden
spænding på.
Det kan godt være jeg bare skal igang med at få frisket alle stik op...
Kåre
Næhnej, lidt teknik forstår jeg mig dog på ;-)
Den omtalte sædekontakt er pillet af. Kan ikke leve med at den går i stå
hver gang jeg må af for at fjerne en rive, bold, grene eller en plastik
Tyrannosaurus Rex...
Der går 6mm2 ind fra batteri, og 6mm2 ud igen.
Kåre
>> Den lille dims, er det ikke den der sørger for at afbryde strømmen, hvis
>> rumpen forlader sædet ?
>> Sæt dig på den, og start igen.
>>
>> Mvh Andersen
>
>Næhnej, lidt teknik forstår jeg mig dog på ;-)
>Den omtalte sædekontakt er pillet af. Kan ikke leve med at den går i stå
>hver gang jeg må af for at fjerne en rive, bold, grene eller en plastik
>Tyrannosaurus Rex...
Til gengæld kan plænetraktoren så fjerne en arm, et ben eller hvad der
ellers lige står i vejen.
Jeg kan ikke forstå at så mange omgås de sikkerhedssystemer, som er
der for at beskytte brugeren.
De ta'r vel ikke meget mere end et par sekunder at starte den igen?
--
Mvh.
Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar
Det er ikke en fejl - det er en udokumenteret feature!
>
>Noget ideer til hvad jeg skal se på?
>
>pft
>Kåre
Pil tændrøret af, fyld et par skefuld olie i tændrørshullet, lad
det stå lidt, og få den brækket løs, og lad den så snurre godt
før du mont. røret igen og starter.
mvh Ebbe
Normalt er jeg også meget forsigtig med den slags.
Da jeg købte den var den pillet af. Jeg monterede den igen.
Men sidste år blev jeg så træt af at den gik ud når jeg skulle klippe tæt
under nogle buske (min have er temmelig fyldt med store buske), fordi jeg
blev nødt til at rejse mig halvt, og få kroppen ud til siden sig traktoren
kunne komme ind under busken, at jeg afmonterede den igen.
Umiddelbart har jeg lidt svært ved at se hvordan jeg skulle få en arm
derind, uden at skulle være rimelig tosset .
Den vælter ikke bare sådan lige sådan en...
mvh
Kåre
Hmmm, der stod jeg så af, eller er det gas ??? ;-)
Har aldrig hørt det trick før, og hvad er det jeg skal brække løs, efter at
tændrøret er pillet ud?
Og hvordan skal den snurre uden tændrør?
Ich nicht verstehe.....
mvh
Kåre
--
Armand.
Hej Kåre.
Den lille dims,er det ikke et startrelæ?
Hilsen
Steen
--
Martin
www.martinbak.dk/
Ahhhh, nu forstår jeg hvad det går ud på.
Ja det er da en mulighed. der skal prøves. Bare noget almindelig motorolie?
Men hvorfor sætter den sig fast ???
Kåre
Hej Kåre.
Den lille dims,er det ikke et startrelæ?
Hilsen
Steen
-------------------------------
Jo, det kunne det faktisk sagtens være. Og jeg vil tro det er den jeg kan
høre klikke, så den er nok OK.
Den tynde ledning kommer så måske fra sædekontakten.
Kåre
...og ja det tyder på at startrelæet er OK, men startmotor kører slet ikke.
Prøver det med motoren i morgen.
Kåre
--
Martin
www.martinbak.dk/
Ok!
Een bliver klog ;-)
Ja, det var et godt bud til Kåre. Måske endda at "mekanikken" omkring
til/fra-kobling af selve klipperværket er i udu og så prøver starteren at
trække både motor og klipperværk. Det er den vist ikke lavet til
(starteren).
Carsten
>>>Noget ideer til hvad jeg skal se på?
>>>
>>>pft
>>>Kåre
>> Pil tændrøret af, fyld et par skefuld olie i tændrørshullet, lad
>> det stå lidt, og få den brækket løs, og lad den så snurre godt
>> før du mont. røret igen og starter.
>> mvh Ebbe
>
>Hmmm, der stod jeg så af, eller er det gas ??? ;-)
>
>Har aldrig hørt det trick før, og hvad er det jeg skal brække løs, efter at
>tændrøret er pillet ud?
Hvis den funkede da du i efteråret stillede den hen, og ikke har
rørt den hele den grønne fugtige vinter, kan stempelringene let
have sat sig af rust, du skulle have givet den lidt olie før du
satte den hen.
>Og hvordan skal den snurre uden tændrør?
Den snurrer lettere uden tændrør (kompression)
mvh Ebbe
Ok, alletiders, det er nok det der er galt, så.
Jeg vidste ikke den skulle have haft lidt olie, men det vil jeg da gøre til
næste år.
Og vi snakker stadig bare en mundfuld almindelig motorolie?
Kan der komme for meget i?
Uanset hvad resultatet bliver i eftermiddag,
Så er det dælme lækkert at få så mange gode svar så hurtigt!
Tak fro det alle mand!
mvh
Kåre
ja, sådan ca. en mundfuld. Tag en engangsspøjte og "pust" det ind i
cylinderen når stemplet er næsten i top. Herefter tørner du motoren en gang
eller to (med håndkraft - stadig uden tændrør i). Efterlad igen stemplet
næsten i top. MC folket praktiserer det i stor stil, men her taler vi også
om lidt dyrere maskiner :-)
> Kan der komme for meget i?
Tjaaa, jo mere du fylder i jo mere vil den ryge når du prøver at starte den
op om foråret. Hvis du har fyldt cylinderen op, så får du den nok slet ikke
startet :-) brug derfor kun lige nok til at cylinder/stempelringe bliver
fedtet lidt til og ikke "svømmer" i olie.
Personligt har jeg aldrig gjort det ved plæneklipperen og jeg har endnu
(7-9-13) ikke haft problemer med at cylinder og stempel gror fast. Dog skal
det siges at jeg endnu i år ikke har haft kigget på min plæneklipper :-|
Carsten
>s den funkede da du i efteråret stillede den hen, og ikke har
>> rørt den hele den grønne fugtige vinter, kan stempelringene let
>> have sat sig af rust, du skulle have givet den lidt olie før du
>> satte den hen.
>>>Og hvordan skal den snurre uden tændrør?
>> Den snurrer lettere uden tændrør (kompression)
>> mvh Ebbe
>
>Ok, alletiders, det er nok det der er galt, så.
>Jeg vidste ikke den skulle have haft lidt olie, men det vil jeg da gøre til
>næste år.
>Og vi snakker stadig bare en mundfuld almindelig motorolie?
>Kan der komme for meget i?
>
Ja, men det skal nok komme ud, når du roterer godt med den uden
tændrør i
mvh Ebbe
Hej Kåre
det lyder unægteligt som om din motor er blevet blokeret i løbet af
vinteren. jeg tror ikke meget på at din motor kan kan ruste sammen på en
vinter. det er mere sansynligt at der er lækket brændstof ind i cylinderen
under vinteren. benzin kan ikke sammenpresses og vil kunne bevirke en
blokering.
Af med tændrøret og tørn motoren nogle gange. Hvi det er årsagen, mangler du
stadig at finde fejlen..... en hængende svømmerventil eller lign.
-- Carsten (3600)
HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en
gunstig lejlighed...
Jeg pillede motoren fra hinanden (bare lidt...) så jeg kunne komme til at
dreje den rundt.
Her viste det sig så, at årsagen nok er en anden end antaget:
Tænderne på startmotoren er temmelig medtagede. Halvdelen er næsten væk.
Tandhjulet på startmotoren havde kilet sig fast i motorens krans/tandhjul,
sandsynligvis pga. de dårlige tænder, så de sad tand mod tand, istedet for
som en lynlås.
Det så ud som om at tandhjulet på startmotoren ikke havde sat sig på plads
igen. Det her en mekanisme så det skubbes op i indhak med motoren, når
starteren kører. Når motoren starter, og nøglen slippes, burde den så falde
ud af hak igen, så startmotoren slipper motoren.
Men det havde den tilsyneladende ikke gjort.
Hvorfor startmotoren ser ud som den gør, ved jeg så ikke.
Ej heller ved jeg hvor jeg skal skaffe en ny startmotor/tandhjul...
mvh
Kåre
Hvis det er en B&S motor hele vejen igennem så skulle den lokale
plæneklipper biks vel nok kunne skaffe varen.
Carsten
Surt :-/ Du må overgå til træksnoren. En starter og startkrans koster
sikkert kassen.
Mvh
Leon
Tak..... :-(
Starteren kører godt nok.
Men jeg ved godt hvordan det er med at få så små reservedele som et
tandhjul...
Enten må man købe en helt ny motor, eller betale KASSEN for en bette
stump...
Findes der mon havetraktor huggere?
mvh
Kåre
Jøsses, de stumper er almindelige sliddele der fåes både original
og uoriginal, de koster altså ikke ret mange kr.
--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
vestj...@lite.dk fjern vestjyde for mail.
> Jøsses, de stumper er almindelige sliddele der fåes både
> original
> og uoriginal, de koster altså ikke ret mange kr.
Kig f.eks her
http://www.lytek.dk/shop/briggs-stratton-motorer-104c6.html
Ja den side var jeg lige netop inde på.
Det ser ud som om at de enten har delene, eller kan skaffe dem.
Har været inde på B&S siden for at finde det rigtige varenummer, men det er
ikke helt let.
Det er noget med at der findes to varianter af startkrans.
Men det må de jo finde ud af.
Man kan faktisk få bare tandhjulet til 31,- incl moms, så det er nok ikke så
slemt ;-)
Kåre
Hej Kåre.
Tandhjulet kan købes løst til en B&S motor ,pris (Sidst jeg købte) ca
50 kr.
Startmotoren derimod koster et par tusinde.
Jeg vil benytte lejligheden til at advare mod at slå på starteren hvis
der er startproblemer,magneterne i starteren kan ikke holde til det.
Hilsen
Steen
I de år hvor jeg selv havde et værksted hvor der blev skruet bla.
i havemaskiner, handlede jeg en del hos Lyngby Teknik. De var
eksperter i ukorrente dele til alverdens maskiner der blev solgt
i iskiosker, Aldi mfl. :o) De var meget venlige og hjælpsomme,
hvis ikke det har forandret sig, så er de værd at prøve at ringe
eller skrive til. De kan ud fra de data der står på typepladen på
motoren eller ud fra din beskrivelse, finde de dele du mangler og
ligeså give dig råd/tips til monteringen
--
Armand.
mvh
Kåre
Prøv at kortslutte over de to poler på relæ't
vil starteren så køre rundt er det dit relæ der er i stykker
vil den ikke er det sikkert din starter der har sat sig
hvis batteriet er okay
Søren
>
>
--
Venlig hilsen
Calle.
nej, den kommer fra din nøgle
--
Venlig hilsen
Calle.