Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Valg af vinduer

2 views
Skip to first unread message

JEY

unread,
Jan 3, 2002, 3:14:32 AM1/3/02
to
Hej Gruppe

Jeg skal have skiftet mine vinduer, men jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal
vælge, skal det være de dyre fra "rationel" som ca. er dobbelt så dyre som
jna, eller skal vælge den lokale vindue producent ???

Hvad skal jeg kikke efter ??

Hvad er godt og hvad er dårligt ??

Passer prisen sammen med kvaliteten ??

JEY


Palle & Charlotte

unread,
Jan 3, 2002, 6:01:12 AM1/3/02
to
man får altid hvad man betaler for

--
Hilsen Charlotte & Palle
E mail:pal...@privat.dk
"JEY" <j...@sf.dk> skrev i en meddelelse
news:3c341380$0$5457$edfa...@dspool01.news.tele.dk...

rcn

unread,
Jan 3, 2002, 10:12:53 AM1/3/02
to
Jeg kan på det kraftigste anbefale Kernevinduet.
Du kan finde dem her: http://www.kernevinduet.dk/
De yder både en god service og et rigtigt godt produkt uden at det
koster det blege som Rationel-vinduer gør.
Og så vil jeg mene, at man for de kendteste mærker også betaler for
navnet.

Mvh. Rikke

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"

Dorte R.M. Hansen

unread,
Jan 3, 2002, 4:50:07 PM1/3/02
to
On Thu, 03 Jan 2002 22:10:29 +0100, Per H <ph...@privat.dk> wrote:

>Der er mange ting der skal tages hensyn til, men vær lige opmærksom
>på at f.eks Rationel ikke behandler knasterne, som så bevirker at der
>meget hurtigt fremstår brune pletter der hvor knasterne er.
>
I 1997 købte vi "Kernevinduer" fra Ravn som tidligere anbefalet i
denne tråd. I det store og hele har vi været tilfredse. De er solide
og virker som "kram".

Dog var knasterne ikke behandlet, hvilket har resulteret i ovennævnte
kedelige brune pletter, som ikke just er særligt kønne på et hvidmalet
vindue. Jeg går ud fra, at problemet kan løses ved at slibe ned og så
ellers hele turen. Så den "charme" lever vi foreløbig med lidt endnu
;o(

Derudover dukker der nu punkterede (superlavenergi) ruder op i alle 6
isatte vinduer (vi har derudover et par "løse" vinduer til senere
brug). Så det skal vi nu have en snak med vores tidligere tømrermester
om.

Om vore vinduer er "mandagstilfælde" og enestående, skal jeg ikke
kunne sige. Jeg vil dog have mine betænkeligheder og være meget
påpasselig, hvis vi skulle have flere vinduer derfra. Dette ikke for
ukritisk at hænge firma/produkt ud - men for at skærpe opmærksomheden
omkring nævnte problemer med deraf følgende ærgrelser.

Dorte

SEB

unread,
Jan 4, 2002, 2:58:35 AM1/4/02
to
Dorte R.M. Hansen skrev:


> Dog var knasterne ikke behandlet, hvilket har resulteret i ovennævnte
> kedelige brune pletter, som ikke just er særligt kønne på et hvidmalet
> vindue. Jeg går ud fra, at problemet kan løses ved at slibe ned og så
> ellers hele turen.

Her er et lille råd til, hvordan disse harpiksudsvedninger kan
fjernes (næsten): Hvis det er større dråber af harpiks der
sidder, så fjern allerførst disse med et stemmejern eller andet
skarpt stykke værktøj. Herefter kan der med sprit på en klud
fjernes en del af disse brune pletter. Men gnid nu ikke for hårdt
og for længe - så kan malingen godt opløses.

> Derudover dukker der nu punkterede (superlavenergi) ruder op i alle 6
> isatte vinduer (vi har derudover et par "løse" vinduer til senere
> brug). Så det skal vi nu have en snak med vores tidligere tømrermester
> om.

Ja, det skal I! Når der er så mange punkterede ruder, så er der
højst sandsynlig noget galt i produktionen af glasset. Men - det
kan også være en monteringsfejl i glasisætningen. Hvis der er
klodset forkert op, så kan de to stykker glas, stille og roligt,
stå og skride i forhold til hinanden, med en punktering til følge.

En sidste oplysning: Hvis vinduerne er DVC-mærket, så er der en
garanti på 5 år på fabrikations- og/eller materialefejl.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Dorte R.M. Hansen

unread,
Jan 4, 2002, 3:28:38 AM1/4/02
to
On Fri, 4 Jan 2002 08:58:35 +0100, SEB <s...@wanadoo.dk> wrote:

>Her er et lille råd til, hvordan disse harpiksudsvedninger kan
>fjernes (næsten): Hvis det er større dråber af harpiks der
>sidder, så fjern allerførst disse med et stemmejern eller andet
>skarpt stykke værktøj. Herefter kan der med sprit på en klud
>fjernes en del af disse brune pletter. Men gnid nu ikke for hårdt
>og for længe - så kan malingen godt opløses.

Tak, det vil jeg bestemt forsøge.


>
>Ja, det skal I! Når der er så mange punkterede ruder, så er der
>højst sandsynlig noget galt i produktionen af glasset. Men - det
>kan også være en monteringsfejl i glasisætningen. Hvis der er
>klodset forkert op, så kan de to stykker glas, stille og roligt,
>stå og skride i forhold til hinanden, med en punktering til følge.

Jeps det er mange ca. 3/4 af ruderne (det er sprossevinduer med 6
ruder i hver).


>
>En sidste oplysning: Hvis vinduerne er DVC-mærket, så er der en
>garanti på 5 år på fabrikations- og/eller materialefejl.

De er ganske rigtig DVC mærkede - og garantien udløber i sensommeren.
Så som tidligere nævnt, må vi have et lille besøg af tømrermesteren.

Dorte

SEB

unread,
Jan 4, 2002, 4:14:55 AM1/4/02
to
JEY skrev:

> ...eller skal vælge den lokale vindue producent ???

Jeg synes du skulle forhøre andre, i nabolaget, om de ville
anbefale den lokale vinduesproducent. Det kan sagtens være ham,
der laver de gode vinduer/døre. Og hvis han er under DVC-kontrol,
så er du rimelig sikker på en god kvalitet.

> Hvad skal jeg kikke efter ??

Det som DVC-kontrollanten ser efter (kan ikke remse alt op, da det
er ret omfattende): Er træet af god kvalitet? Er malearbejdet
udført ordentligt? Er der luft nok mellem ramme og karm, og er
tætningen i orden? Er beslagene dimmensioneret til vinuet/døren?
Er glasset korrekt isat? Er beslag, skruer og søm rustfrie? O.s.v.

> ...og hvad er dårligt ??

Trækvaliteten betyder meget. Masser af store knaster og revner i
træet er noget skidt. Og er træet ikke vakuumimprægneret (fyrtræ),
så er du sikker på kort levetid for vinduet/døren.

Har du kig på hårdttræselementer, i teak eller mahogni, så få
vished om, at der ikke er snydt med trækvaliteten her. Det kan
godt være svært for folk, der ikke til daglig omgås træ, at vurdere
kvaliteten.

> Passer prisen sammen med kvaliteten ??

Desværre ikke altid. Men giv dig nu god tid til at finde *dine*
vinduer. Det er trods alt en større investering du skal ud i.

SEB

unread,
Jan 4, 2002, 4:37:14 AM1/4/02
to
Dorte R.M. Hansen skrev:

> De er ganske rigtig DVC mærkede - og garantien udløber i sensommeren.
> Så som tidligere nævnt, må vi have et lille besøg af tømrermesteren.

Hvis nu tømrermesteren ikke kan - eller vil - afhjælpe problemet,
så er det, at garantiordningen træder i kraft.

Evt. yderligere oplysninger for DVC-mærkede produkter:
<http://www.dvc-vinduer.dk/>

kskov

unread,
Jan 8, 2002, 5:51:28 AM1/8/02
to
Hej
Jeg har anskaffet en "farlig" masse vinduer og døre fra KPK-vinduer, som jeg
har købt gennem en tømmermester over flere omgange.

Jeg må sige jeg har været tilfreds, og jeg glæder mig faktisk over dem hver
dag, da jeg synes det er flot håndværk.

Jeg fik dem selv anbefalet.

hilsen
Karsten Skov

"JEY" <j...@sf.dk> wrote in message
news:3c341380$0$5457$edfa...@dspool01.news.tele.dk...

0 new messages