Male fliser i badeværelse

Fam. Olsen

Hej Ng.

Er der nogle der har erfaringer med at male vægfliserne i badeværelset?
Gode som dårlige modtages med kyshånd.

MVH Niels

Marco

"Fam. Olsen" <do...@newmail.dk> skrev:

> Er der nogle der har erfaringer med at male vægfliserne i badeværelset?
> Gode som dårlige modtages med kyshånd.

Det bedste resultat opnås ved;

kalkfjerner - husk at væde fuger før brug.
grundrens - husk at skylle efter med rent vand
evt. mattere med korn 120-180 - husk at afstøve
1 x alkyd hæftegrunder - vandig dur ikke i vådrum
sidst stryges med 2 x halvmat plastmaling

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Andreas M. Hansen

> 1 x alkyd hæftegrunder - vandig dur ikke i vådrum

Ikke enig! - jeg har prøvet at male vores badeværelse to gange - første gang
med terpentinbaserede produkter, og det joldt ikke længere end et halvt års
tid før malingen begyndte at krølle og skalle af.
Anden gang brugte jeg lutter vandbaserede produkter - en vandbaseret
hæftegrunder som maleren anbefalede, og som dækfarve brugte jeg Beckers
Resistent dækfarve, og det holder. Brusekabinen er ligeledes malet på denne
måde, og den bruges dagligt - ligeledes afkalkning med kalkfjerner holder
det til.

mvh

Andreas M. Hansen

Fam. Olsen

"Fam. Olsen" <do...@newmail.dk> skrev i en meddelelse

Er der evt. nogle der erfaringer med dette?

http://www.remaljering.nu/

MVH Niels

Fam. Olsen

"Marco" <me...@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:blpofb$6bm$1...@sunsite.dk...

> [...]
> evt. mattere med korn 120-180 - husk at afstøve
> 1 x alkyd hæftegrunder - vandig dur ikke i vådrum
> sidst stryges med 2 x halvmat plastmaling

Ok. Er det så noget der holder? Er det arbejdet værd?

MVH Niels

Fam. Olsen

"Andreas M. Hansen" <nok...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Anden gang brugte jeg lutter vandbaserede produkter - en vandbaseret
> hæftegrunder som maleren anbefalede, og som dækfarve brugte jeg Beckers
> Resistent dækfarve, og det holder.

Ok. Hvad hed den grunder du brugte? Hvem forhandler Beckers maling?

MVH Niels

Andreas M. Hansen

> Ok. Hvad hed den grunder du brugte? Hvem forhandler Beckers maling?

hvad grunderen hedder kan jeg ikke huske, men vil da kigge efter om jeg har
dåsen stående i garagen i morgen - hvis jeg da husker det:o)
Hvem der forhandler Beckers kan du såmænd se på deres hjemmeside:
www.beckers.dk
Beckers har også en hæftegrunder (vandbaseret) som blev anbefalet til jobbet
i fjernsynet - men min farvehandler anbefalede en anden.

mvh

Andreas M. Hansen

//zigge

"Fam. Olsen" <do...@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Ng.
>
> Er der nogle der har erfaringer med at male vægfliserne i badeværelset?
> Gode som dårlige modtages med kyshånd.

Min erfaring stammer fra et køkken, hvor jeg prøvede at male fliserne over
køkkenbordet.
Malingen holdt fint nok - men det blev ikke særligt kønt at se på. Man får
en væg der har samme tekstur som fliser men det ser underligt ud med "fuger"
og "fliser" der er ensfarvede.

Jeg valgte efterfølgende at spartle væggen ud og sætte fint glasvæv op
istedet. Det blev helt glat og flot at se på.
Selve arbejdet med at spartle og sætte glsvæv på blev lavet spredt over et
par dage og var lige til at gå til. En stor 50cm vægspartel og en lille
rystepudser gjorde arbejdet til en leg.

Jeg kender ikke den rette procedure for glasvæv, men jeg havde jo "grundet"
med maling først og vaskede bare væggen ned i grundrens. Derefter brugte jeg
en slat sandspartel jeg havde og stod. Vævet blev klistret op med
vådrumsklister og malet med en glas 30 vægmaling.

Mvh
//zigge

Mette G. A.

"Fam. Olsen" <do...@newmail.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har selv prøvet at male fliser, men valgte at spartle ud efterfølgende
og sætte glasvæv op. Det blev simpelthen ikke pænt nok - og jeg har faktisk
aldrig set malede fliser hvor jeg kunne sige at det var pænt nok.
En veninde jeg havde som er meget kreativ, havde smasket en masse mørtel
eller noget op på fliserne og brugt dem som underlag for en mosaik af
fliser, glas og spejl stumper - det så hammergodt ud og holdt til lidt af
hvert.
Men jeg kan ikke give detaljer på idéen, for jeg aner ikke hvor hun er i
verden.

VH

Mette
--
Autosignatur (smart feature!)
- Fjern bindestregen fra min email adresse hvis du skal sende email til mig

Marco

> [...]

års
> tid før malingen begyndte at krølle og skalle af.

Maling skaller kun ved dårlig vedhæftning. Har du affedtet- og kalket
grundigt nok - og vær nu ærlig ?
Jeg har med malerbehandlinger at gøre hver dag, og der har ikke været
problemer med føromtalte forslag !

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Marco

"Fam. Olsen" <do...@newmail.dk> skrev:
Det er sådan med alle behandlinger, at forarbejdet - og selvfølgelig de
rigtige produkter - er basis for en god holdbarhed.
Hvis du er træt af farven på dine fliser, er det vel arbejdet værd - Og som
Zigge skriver, får du (klart nok) samme tekstur som fliser.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fam. Olsen

> hvad grunderen hedder kan jeg ikke huske, men vil da kigge efter om jeg
har
> dåsen stående i garagen i morgen - hvis jeg da husker det:o)

Det må du da meget gerne.

> Hvem der forhandler Beckers kan du såmænd se på deres hjemmeside:
> www.beckers.dk

Den må jeg lige kigge på.

> Beckers har også en hæftegrunder (vandbaseret) som blev anbefalet til
jobbet
> i fjernsynet - men min farvehandler anbefalede en anden.

Ok.

Og tak for alles indlæg i denne tråd.

MVH Niels

Andreas M. Hansen

"Fam. Olsen" <do...@newmail.dk> wrote in message

> "Andreas M. Hansen" <nok...@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> har
>
> Det må du da meget gerne.

Grunderen hedder Capacryl fra et firma der hedder Caparol. - prisen var for
1½ år siden 234,95 for 0,75 l.

mvh

Andreas M. Hansen

Andreas M. Hansen

> Maling skaller kun ved dårlig vedhæftning. Har du affedtet- og kalket
> grundigt nok - og vær nu ærlig ?
> Jeg har med malerbehandlinger at gøre hver dag, og der har ikke været
> problemer med føromtalte forslag !

Hej Marco,
Selvfølgelig kan man jo aldrig være sikker på hvad man foretog nøjagtigt for
en 3 års tid siden:o) - men jeg mener ikke at jeg har gjort noget anderledes
da jeg lavede forsøg nr. 2 som virkede - det med lutter vandbaserede
produkter.
Jeg fulgte begge gange malerens anvisninger (to forskellige), men fælles for
dem begge var de forskellige arbejdstrin: affedtning - afkalkning -
matslibning med excentersliber - grunding og to gange dækmaling.
Den sidste maler (ham med de vandbaserede) anbefalede at lade det færdige
resultat hærde en uges tid inden man tog brusenichen i brug.

mvh

Andreas M. Hansen

David T. Metz

Marco skriblede:

> Det bedste resultat opnås ved;
>
> kalkfjerner - husk at væde fuger før brug.
> grundrens - husk at skylle efter med rent vand

Hmm, kalk sidder ikke på fedt, men fedt kan sidde på kalk - så er det ikke
smartere med omvendt rækkefølge?

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fam. Olsen

> Grunderen hedder Capacryl fra et firma der hedder Caparol. - prisen var
for
> 1½ år siden 234,95 for 0,75 l.

Ok.

Tak endnu engang.

MVH Niels

Marco

"David T. Metz" <dtm...@cbs.dk> skrev:

> Marco skriblede:

> Hmm, kalk sidder ikke på fedt, men fedt kan sidde på kalk - så er det ikke
> smartere med omvendt rækkefølge?

Nej !

--
Hilsen Marco