Hurtig nødantenne til VHF

Henrik Andresen

Hejsa

Jeg har mistet min antenne til maritim VHF og skal lynhurtigt lave en
nødantenne.

Den skal primært bruges til 156.800 mhz.

Jeg tænker en nem lodret dipol med to stykker installationstråd, en til
leder og en til stel.

Men hvor lange skal de være ? Jeg har ikke noget SWR-meter :(

HJÆLP :D

Mvh. Henrik Andresen

Lars Peter Larsen

En bølgelængde er 300.000/156.800 -> 1,91 meter

Hver tråd - kvartbølge - skal være mellem 47 og 48 cm regnet fra det
punkt hvor skærm og midterleder i kablet bliver skilt fra hinanden, i
praksis en anelse kortere end den beregnede længde på grund af noget der
kaldes forkortninsfaktoren.

Vy 73 de oz1etp/Lars

Henrik Andresen

Super - mange mange tak :)

Sørensen

Der bliver vist lidt med impedansen der ;-) men sådan en VHF er vel ikke
så sart

--
VH.
Sørensen

Lars Peter Larsen

En del af mistilpasningen bliver udlignet af dæmpningen i kablet. Ved
150MHz kan bare 5 meter kabel hjælpe pænt selvom det skulle være er et
moderne kabel med lavt tab. Hvis antennen ligger nogenlunde på
frekvensen bliver SWR på senderens udgang vel mellem 1:2 og 1:1,5 eller
måske endda bedre. Jo større tab i kablet jo mindre mistilpasnig vil
senderen se.

Vy 73 de oz1etp/Lars