10ms korte SSB pulser

Niels U Kristiansen

En student her skal lede efter sine små telemetrisendere, der hvert
andet sekund udsender en enkelt 10ms CW på 402MHz. Modtageren er en Icom
ICR20 sat på SSB og med håndholdt Yagi.

Vi har fået oplyst fra producenten, at "almindelige VHF-radioer skal
bruge 50ms for at høre signalet" men at deres radio "er specielt
designet til at opfange de 10ms korte pings".

Det forstår jeg ikke. Jeg mener, enten kan radioen høre signalet og
genere et SSB beep, eller også kan den ikke. Hvad kan de mene med 50ms
imod 10ms? Måske taler de om AGC attack time, men kraftige signaler kan
vel sagtens høres uanset AGC får justeret?

Nogen her der har et bud?

Lars Peter Larsen

Jeg vil mene at der er en vis mængde salgsgas i det argument.
Ved SSB kan der være en vis indsvingningstid AGC hvia signalet er
kraftigt men det står jo intet om at det skal afkodes. Der skal vurderes
subjektivt på styrken af "klikkene".
Når en SSB-modtager står og lytter er der lidt sus fra modtageren men
ethvert rimelig kraftigt signal vil skille sig ud.

Hvis hvis det var FM ville der være et kraftigt sus som der lukkes for
med radioens squelsch og den skal bruges en vis tid på at åbne. Her kan
sælgeren have en pointe med ikek med SSB.
Du kan modtage med åben squelsch hvor de ønskede signaler vil være korte
udfald elelr klik i støjen.

/Lars

Niels U Kristiansen

Tak. Jeg tror også de må tænke på squelsch. Men jagt på små
telemetrisendere skal foregå på SSB og uden squelsch. Så ja, jeg tror
også der har været en del salgsgas indblandet. Jeg har heller ikke hørt
mere fra dem, efter at have spurgt mere ind til "problemet".
vh
Niels