Nyt medborgerbånd over 146 MHz?

Peter Jensen

Jeg har med min Yaesu FT2600M lyttet over 146 MHz - nærmere bestemt 146.3
MHz. Her var en livlig trafik og der blev sagt at "vi sender her fordi vi
ikke har nogen licens". Er det forbigået min opmærksomhed at der er oprettet
et nyt medborgerbånd i dette frekvensområde? I øvrigt blev der ivrigt
diskuteret hvis PA-trin der var størst/bedst. Så vidt jeg ved skal man være
i besiddelse af en gyldig licens før man må købe og bruge radiogrej til 2
meter båndet?

Peter Jensen, Næstved
OZ1BWD

Finn Stampe Mikkelsen

Tja, du har vel et eller andet sted ret i din antagelse af, at der burde
foreligge gyldig licens til sending, før sender udstyr kunne købes til de
ontalt frekvenser....Der er efter min overbevisning ikke rokket ved det og
ej heller oprettet noget nyt medborgerbånd, men du skal da være mere end
almindelig naiv hvis du tror, at ovenstående håndhæves særligt aktivt...

Personligt sælger jeg ikke udstyr til ulicenserede amatører, men det skulle
med sikkerhed ikke tage 30 minutter at opstøve en sådan station...Ej heller
uden gyldig licens...Så hvorfor tror du, at dette ikke skulle kunne lade sig
gøre i det kongens København.....Det skulle såmen ikke undre mig, om den ene
eller anden forhandler, ville sælge sådanne stationer...Og....Let's face
it...Selv om de ikke gjorde...Så er der jo rigeligt med referencer til sider
her på nettet, hvor opskriften kan findes til snart sagt alle
stationer......Så....Lad os blot glæde os over, at de befærder frekvenser
udenfor hvores område og ikke optager dele af eller hele båndet.............

--
/Finn (Nps1024)

OZ9APR / OZ5Z / OZ8CQ

Webmaster of:
http://www.qsl.net/oz5z
http://www.aprs.dk/

"Peter Jensen" <opje...@forum.dk> skrev i en meddelelse

Preben Mikkelsen

[snip....]

> [...]
>stationer......Så....Lad os blot glæde os over, at de befærder frekvenser
>udenfor hvores område og ikke optager dele af eller hele

Det er vel egenlig heller ikke ulovligt at købe/have en sådan station i
dagens Danmark, selvom man ikke har licens, eller?????

mvh
OZ1DX, Preben

Thomas Buus

Finn Stampe Mikkelsen <sta...@city.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:8i3dp8$15kf$1...@news.cybercity.dk...

> [...]
> ej heller oprettet noget nyt medborgerbånd, men du skal da være mere end
> almindelig naiv hvis du tror, at ovenstående håndhæves særligt aktivt...

Det tror jeg du har ret i !

> [...]
> stationer......Så....Lad os blot glæde os over, at de befærder frekvenser
> udenfor hvores område og ikke optager dele af eller hele

Det er ikke noget problem at købe radioerne uden licens, det er da det jeg
har bemærket !
Og så din sidste bemærkning, den kan jeg ikke lade være med at grine af! ,-)
Der er ellers plads nok på de frekvenser i benytter. Det er ikke fordi der
er
vildt rift om frekvenserne. Det er heldigt hvis der er 5 på radioen af
gangen !

Hilsen Thomas
t-b...@worldoffline.dk - switch offline to Online

Kim Larsen

> båndet.............

Magen til omgang ævl skal man fandme da lede længe efter - hvis der er
nogen der uden licens optager vores bånd er det en overtrædelse af
radiospredningsloven og så skal det da bare anmeldes øjeblikkeligt, det er
jo det vi har Telestyrelsen til at rydde op i. Så hold med sådan noget
sludder og se at komme i gang med at støve eventuelle pirater i vores
(2-meter-)bånd op. På Telestyrelsens hjemmeside (www.tst.dk) kan man under
punktet frekvenser, se hvilke brugere/kaldesignaler der kan befinde sig på
vores frekvenser. Alle andre skal bare UD.

> Det er vel egenlig heller ikke ulovligt at købe/have en sådan station i
> dagens Danmark, selvom man ikke har licens, eller?????

JO - GANSKE AFGJORT, hvis der er etableret en umiddelbar anvendelig sender i
stationen. Det vil sige, at det skal tage et godt stykke tid at få den gjort
i stand til at sende før det er lovligt at have den stående for folk uden
sendetilladelse, bare spørg Telestyrelsen, hvis du er i tvivl.

I øvrigt hvis nogen skulle være tvivl, har jeg allergi over for 27
Mhz-pirater.

Med venlig hilsen
Kim Larsen
OZ2D

Thomas Buus

Kim Larsen <Ki...@forum.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:BPl15.42$Fc3....@news.get2net.dk...

> [...]
> punktet frekvenser, se hvilke brugere/kaldesignaler der kan befinde sig på
> vores frekvenser. Alle andre skal bare UD.

Ja det kunne fandme være fedt... Så forsvinder 50 % sikkert, og båndet er så
godt som dødt ! *SS*

/Thomas

Kim Larsen

Kommentar til nedenstående:

Jamen så er der jo endnu mere plads til os andre der stadigvæk anvender
bl.a. 2-meter båndet. Det er da glimrende. Uanset hvor dødt båndet end
bliver skal der ikke forekomme pirater (gratister) på båndet. Det må nu
engang være udgangspunktet. Er folk så ubegavede at de ikke er i stand til
bestå en teknisk prøve for at blive radioamatør må de nøjes med at forblive
på medborgerbåndet
sådan er det bare. Gider de ikke at respektere det, skal Telestyrelsen gøre
dem opmærksomme på det ved hjælp konfiskation af udstyr og bødeforlæg, sådan
er det. At bl.a. 2-meterbåndet er halvtomt retfærdiggører ikke overtrædelse
af radiospredningsloven. Vi andre har sgu med møje og besvær bestået de
nødvendige prøver (undertegnede endda udvidet teknisk prøve da den
eksisterede - og jeg er ikke teknisk uddannet) så jeg har ingen respekt for
piveri og dovenskab i den forbindelse.

Kim Larsen
OZ2D

Thomas Buus <t-b...@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:FKn15.79$Fc3....@news.get2net.dk...

Per H. Nielsen

Hej,

"Kim Larsen" <Ki...@forum.dk> writes:

> [...]
>punktet frekvenser, se hvilke brugere/kaldesignaler der kan befinde sig på
>vores frekvenser. Alle andre skal bare UD.

Jeg forstod på kommentaren, at man glædede sig over, at piraterne
netop IKKE var at finde i amatørbåndet.
Hvad der foregår af ulovligheder udenfor amatørbåndene kan vi
jo i princippet være ligeglade med, hvis det ikke lige var fordi
det, så vidt jeg kan konstatere ved lytning, delvist også drejer sig om
folk med licens, der færdes på de ulovlige frekvenser.
At licencierede radioamatører på den måde bevidst overtræder
bestemmelserne er med til at miskreditere lovlydige amatører og
kan i sidste ende være med til at undergrave de rettigheder, vi har
som licencierede.

> [...]
>i stand til at sende før det er lovligt at have den stående for folk uden
>sendetilladelse, bare spørg Telestyrelsen, hvis du er i tvivl.

Det er helt korrekt. Men som andre også har påpeget, så er det
intet problem for ulicensierede at skaffe sig sådant udstyr. Det
hjælper jo heller ikke på dette, at visse forhandlere af amatørudstyr
gladeligt sælger til folk uden at checke, om køberen har en
gyldig sendetilladelse.

>I øvrigt hvis nogen skulle være tvivl, har jeg allergi over for 27
>Mhz-pirater.

Jeg tror tilsvarende, at det store flertal af licensierede radioamatører
har allergi overfor pirater det være sig såvel indenfor som udenfor
amatørbåndene.

Hilsen
Per / OZ1FXT

--
Per H. Nielsen <p...@dkscan.dkx>

Hauge

Hejsa

Kim Larsen <Ki...@forum.dk> wrote in message

> Magen til omgang ævl skal man fandme da lede længe efter - hvis der
er
> nogen der uden licens optager vores bånd er det en overtrædelse af

Og Peter Jensen skrev i første indlæg i denne tråd:
---

Jeg har med min Yaesu FT2600M lyttet over 146 MHz - nærmere bestemt
146.3
MHz.

---
146,4MHz er ikke 'mit' område, er det dit?

Nu stod der, efter hvad jeg kan læse, at de lå _uden_ for 'vores'
bånd, så slap af, i dette område skal vi da ikke blande os i hvad der
sker, det skal TeleStyrelsen selv tage sig af. Hvis det sker _inden_
for 'vores' område, skal de meldes, ja.. Så hvem der ævlede, tjaeh,
det er med at læse hvad der står..

Mvh Hauge

Kim Larsen

Hej Hauge...

Hvis du nu gad at læse et indlæg, således, at du også forstod selve
indholdet ville det hjælpe en del.

Jeg siger IKKE at det er noget ævl at pirater færdes udenfor
amatørradiobåndene, det jeg hørt før, men det jeg mener er noget ævl, er, at
vi skal være glade for, at de ikke befærder vores bånd. GU SKAL VI DA EJ.
Hvad f..... er det for en resigneret holdning. Befinder pirater sig på vores
amatørbånd skal de sgu da bare UD og det ret ekspedit.

Det var DET jeg mente. Jeg håber at det er tydeliggjort nu.

Mvh.
Kim Larsen
OZ2D

Hauge <ha...@CUThrcnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:8i5f1p.3...@hrcnet.dk...

Hauge

> Det var DET jeg mente. Jeg håber at det er tydeliggjort nu.

Det var faktisk også det jeg regnede med du mente, men det er kun dig
der har bragt det på banen med pirater _inden_ for 'vores' bånd,
sammenholdt med ævl, og alt det der ;-)

Der blev skrevet, efter hvad jeg forstod det, at det er godt at
piraterne _ikke_ er inden for vores bånd, hvortil du svarede med ordet
ÆVL.. Men jeg beklager hvis jeg ikke forstår hvad der bliver skrevet..
Men jeg tror at vi på trods af ordkævlet er lidt enige : Ingen pirater
_inden_ for 'vores' bånd, ikk'? ;-) Udenfor kan vi ikke blande os..

Mvh Hauge

Kim Larsen

Hej Per

Jeg tror vi er helt enige.

Det var nu mest af alt en kommentar til Thomas Buus og ikke til den person
(Peter Jensen) som startede indlægget. Dog er jeg egentligt kun interesseret
hvad der foregår på amatørbåndene. Og jeg synes ikke det er noget at grin
med at folk anvender båndene uden tilladelse og det er jo desværre sket fra
tid til anden.

At visse forhandlere har en lidt kedelig moral, med hensyn til at sælge
(sende-)udstyr som køberen ikke kan dokumentere tilladelse til at anvende,
er der jo ikke så meget at gøre ved. Det må nu også være den person som
aktivt bryder radiospredningsloven som i juridisk forstand må være den mest
interessante.

Med venlig hilsen
Kim Larsen
OZ2D

Per H. Nielsen <p...@dkscan.dkx> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cTo15.7921$Pj2....@twister.sunsite.auc.dk...

> Hej,

Kim Larsen

Jeg tror også vi enige.

Mvh.
Kim

Hauge <ha...@CUThrcnet.dk> skrev i en

nyhedsmeddelelse:8i5mhu.3...@hrcnet.dk...

Heinrich Thomsen

Kan det ikke være uendelig ligegyldig.
Der er rigelig med plads.

73 de OZ7HT/Heinrich

Finn Stampe Mikkelsen

Jamen det er da godt du kan blive enig med Hauge......Tager normalt ikke til
genmæle overfor kritik af den karakter du har givet mit indlæg....Var det så
svært at forstå, at det drejede sig om ligegyldigheden i, at de befandt sig
over 146 MHz. Det er ikke og vil nok heller aldrig blive vores opgave at
lege politi udenfor vores frekvenser....Og det glæder jeg mig over, da der
jo ellers skulle tages affære hvis de lå indenfor vores område.....

At jeg skulle have en resigneret holdning til det, kan jeg sku ikke læse ud
fra mit indlæg...Det står da helt klart, at sådanne forhold skulle meldes
til TST og man så derfra ville tage affære, men man har vel lov at glæde sig
over at dette ikke er tilfældet...At disse pirater har valgt at lægge sig
udenfor båndet.........

Og skal vi være helt ærlige...Så ville det jo nok tage nogen tid, inden TST
kunne få sat en stopper for evt. pirateri på vores frekvenser...De
pågældende skal jo lige findes først og kan de opdrive udstyr en gang...Så
kan de sku nok også 2.....

Nå, men FOR NU LIGE AT SLÅ HELT FAST..........Så har jeg ikke en
tilbagelænet, resigneret holdning til pirateri indenfor vores bånd og jeg
har heller aldrig givet udtryk for en sådan holdning......Håber du så i det
mindste kan blive enig med mig om det.....Og skal du endelig kritisere et
indlæg, hvilket naturligvis er din gode ret, så kunne det måske også gøres
mere sobert....Kan huske for nogen tid siden, hvor alle kastede sig over
Werner, da han som regel lagde sådan ude.....Vi skal vel ikke sådanne
tilstande igennem igen....

--
/Finn (Nps1024)

OZ9APR / OZ5Z / OZ8CQ

"Kim Larsen" <Ki...@forum.dk> skrev i en meddelelse

PJ

Rigtigt Heinrich! Og om 10 år er alle de gamle radioamatører da døde og
endnu nyere teknik taget i anvendelse. Og lad dog de stakkels "pirater" være
i fred - det er jo bare elektronikinteresserede folk - som hverken slå gamle
kællinger eller er ude og voldtage din datter. Så vi skal bare glæde os
over dem som måske "tager over" - efter os gamle tosser (henfør debatten
her).

73 de`OZ1BJC Per

Heinrich Thomsen skrev i meddelelsen
<2Ls15.815$k3.2...@news0.mobilixnet.dk>...

Hauge

Hej

Finn Stampe Mikkelsen <sta...@city.dk> wrote in message

> Jamen det er da godt du kan blive enig med Hauge......

Jeg håber at du ved at læse mine indlæg, kunne se at jeg var 100% enig
i hvad du skrev fra starten af, og selv syntes man bør læse hvad folk
skriver i et indlæg, og er man i tvivl : læs det igen, og hjælper det
ikke, så undlade at besvare dem.. Det gør jeg selv (for det meste),
jeg kan da selvfølgelig godt tro at jeg har forstået et indlæg, og
svare på det, og derefter finde ud af at jeg på trods af alt, har
misforstået det..

Mvh Hauge

Kim Larsen

Det er da utroligt - op i r.... med piraterne - der er da plads nok også
til dem. Når du har sådan en holdning, hvorfor fiser du så ikke bare ned på
27 Mhz ? Der er ulicenserede i hobetal hvis du så gerne vil dele bånd med
dem.

Men en ting har du ret i: Hvis piraterne overtager vores bånd gennem ulovlig
anvendelse af det, så er jeg og sikkert mange andre flygtet!

Mvh.
Kim
OZ2D
(Håber jeg holder lidt længere end 10 år da jeg er forholdsvis ung.)

PJ <p...@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:8i5mj8$721$1...@news.inet.tele.dk...

Preben Mikkelsen

>Men en ting har du ret i: Hvis piraterne overtager vores bånd gennem
ulovlig
>anvendelse af det, så er jeg og sikkert mange andre flygtet!

Hvis du lover det.... så synes jeg, at vi skal give dem en chance......

de OZ1DX, Preben

Ole Mastrup

Ja det er jo ikke gang løgn.
Men nu er lovgivningen ændret, pr. 8 april 2000, således at Telestyrelsen
kan skride ind over for ulovlig sending.
Såååååååå i øjeblikket bliver alle, der sender ulovligt, registreret, og på
det tidspunkt hvor man har dem alle i bogen, knaldet at Politiet. Surt show.
Hilsen
Ole
"Peter Jensen" <opje...@forum.dk> wrote in message

> Jeg har med min Yaesu FT2600M lyttet over 146 MHz - nærmere bestemt 146.3

Hauge

Hejsa

Ole Mastrup <o...@alinco.dk> wrote in message

> Såååååååå i øjeblikket bliver alle, der sender ulovligt,
registreret, og på
> det tidspunkt hvor man har dem alle i bogen, knaldet at Politiet.
Surt show.

Mener du ikke at de _kan_ blive registreret, der er jo ikke sikkerhed
for at de bliver det..
Hvornår mon de har registreret dem 'alle'? Hvis først politiet knalder
dem når alle er registreret, er der jo ikke noget at være bange for..
Men det er vel i stil med det røde lys, og at det er ulovligt at køre
over for det, især når politiet ser det ;-)

Mvh Hauge

Kim Larsen

Kommentar til nedenstående:

Du må da helt afgjort være medlem af EDR med den holning!

Mvh.
Kim Larsen
OZ2D

Preben Mikkelsen <oz...@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:XRK15.3707$TM6....@news000.worldonline.dk...

Kim Larsen

Man må sige, at hvis du ønsker at tale med personer der bryder
radiospredningsloven og i øvrigt heller ikke gider at gøre sig den
ulejlighed at opnå sendetilladelse - tja - så siger det nok mere om dig end
om mig.

Og jeg synes virkelig at du skal gå i gang med at propagandere for adgang
for fri adgang til ulicencerede på amatørbåndene på netop amatørbåndene især
de steder hvor du når virkeligt langt omkring så alle kan høre din holdning.
Jeg er sikker på at du vil få mange interesserede lyttere som vil gøre sig
deres tanker.

Med venlig hilsen

Thomas Scherrer

Jeg fårstår nu bedre hvorfor der er så dødt på båndet !!
I er jo alle her i news-grubben.. hehe..
Faktisk er det jo meget god underholdning at læse jeres indslag,
specielt når der bliver kastet med mudder og lign.

MVH:
Thomas Scherrer
OZ2CPU

Geek

Thu, 15 Jun 2000 13:56:28 +0200 skrev "Thomas Scherrer"
<sche...@hotmail.com>:

>Faktisk er det jo meget god underholdning at læse jeres indslag,
>specielt når der bliver kastet med mudder og lign.
Ja, tihi... det nærmer sig niveauet fra de gode, gamle walkie-dage
tilbage sidst i 70'erne.... Klub-krige, nåle i antennekablet osv. osv.
Dét var tider :-)

--
Geek

Kim Larsen

Kommentar til Thomas Scherrer og Geek:

Det har i fuldstændig ret i. Det seriøse element i diskutionen er nok
tvivlsomt. Det vil nok pynte på nyhedsgruppen at stoppe "pirat"-diskutionen
her. Diskutionen kommer jo alligevel ikke nogen vegne.

Med venlig hilsen
Kim Larsen
OZ2D

Kim Larsen

Kommentarer til nedenstående puttet ind imellem linierne:

Finn Stampe Mikkelsen skrev i meddelelsen
> [...]

sig
>over at dette ikke er tilfældet...At disse pirater har valgt at lægge sig

Jeg kan nu stadig ikke se, at der er så forfærdeligt meget at glæde sig
over. Skal vi sende piraterne små erkendtligheder som tak for at de (måske)
ikke misbruger vores amatøradiobånd?

> [...]
>mere sobert....Kan huske for nogen tid siden, hvor alle kastede sig over
>Werner, da han som regel lagde sådan ude.....Vi skal vel ikke sådanne

Nu er det sådan, at jeg er så ny på denne nyhedsgruppe, at jeg ikke ved hvad
der udløste alt det pladder med Werner (jeg så kun slutningen af det) og jeg
er egentlig også ret ligeglad. Men det er således, at hvis jeg finder at
dele af et eller andet indlæg er noget ævl, så tillader jeg mig altså den
ubehøvlede frækhed at kalde en spade for spade og en skovl for en skovl, og
helt præsict angive den holdning som jeg måtte have, helt upåagtet, hvad du
end måtte mene om det, og det sådan cirka hver eneste gang jeg har tid
og/eller lyst til det.

Mvh.
Kim Larsen
OZ2D

Thomas Scherrer

>tvivlsomt. Det vil nok pynte på nyhedsgruppen at stoppe "pirat"-diskutionen
>her. Diskutionen kommer jo alligevel ikke nogen vegne.

hehe JA tak..
Hvorfor aftaler vi ikke alle sammen at gå på Søborg Repeateren i aften kl 21.00
Så kan vi se om der så kommer lidt radio amatør aktivitet.
Er det ikke det som det drejer sig om, at have radio kontakt istedet for internet kontakt ?

MVH:
Thomas Scherrer
OZ2CPU
www.webx.dk/oz2cpu

Kim Larsen

Jo absolut - og på Søborg-repeateren kan vi også få en sludder med Athur -
hehe - hvis vi ellers kan forstå hvad han råber (han er vist utilfreds med
et eller andet).

Med venlig hilsen
Kim Larsen
OZ2D

frank

Vedr. Peter Jensens indlæg.

1/ OZ 1 BWD, du burde i kraft af din licens kende til reglerne vedr.
tavshedspligt om hvad du hører på din radio.
2/ Du skriver at man skal være i besiddelse af en gyldig licens for at købe
licenceret radiogrej.
KÆRE PETER JENSEN, du burde da vide at,: denne regl er afskaffet ved lov i
april dette år. Alle kan erhverve sig div. radio udstyr uden at fremvise
licens, endvidere ligger 146 Mhz. udenfor amatørernes frekvens område, så
din int. for den trafik som foregår der, ligger ikke inde for dit kompetence
område.
Kære Peter Jensen. Hvor mange licencerede har ikke radioer og PA trin som de
ikke har licens til, ja jeg spørger bare, læs det indlæg fra Ernst, - og jeg
tror du vil blive en del klogere.

Mvh
Frank Bech
E mail.: frank...@e-box.dk

Per H. Nielsen

"frank" <47s...@lazy.dk> writes:

> [...]
>din int. for den trafik som foregår der, ligger ikke inde for dit kompetence

Kan du ikke komme med en henvisning til hvilken lov og hvilken
paragraf i denne, der indeholder denne ændring.
Mig bekendt er det "Lov om radiokommunikation og tildeling af
radiofrekvenser" og de til denne hørende bekendtgørelser, der siger
noget om hvilket udstyr man må anvende. Den lov er ikke ændret
i år.
De ændringer, der er trådt i kraft i år, siger noget om at udstyr
ikke længere kræves typegodkendt, men det er ikke det samme, som
at alle og enhver må besidde dette.

Amatørradiobekendtgørelsen er mig bekendt ikke ændret siden
18.9.1997 og denne siger højt og tydeligt hvilke frekvenser sendeudstyr
må være indrettet til under de forskellige licenskategorier og der
er bestemt ikke frit slag for at besidde sådant udstyr.

>Kære Peter Jensen. Hvor mange licencerede har ikke radioer og PA trin som de
>ikke har licens til, ja jeg spørger bare, læs det indlæg fra Ernst, - og jeg
>tror du vil blive en del klogere.

Det er kun for novicelicensen (kategori B), at der er begrænsning i
hvilken effekt udstyret må være indrettet til.

Peter Jensen

frank <47s...@lazy.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ceK55.6$bh1...@news010.worldonline.dk...

> Vedr. Peter Jensens indlæg.
>
> 1/ OZ 1 BWD, du burde i kraft af din licens kende til reglerne vedr.
> tavshedspligt om hvad du hører på din radio.

Ja, dette slog mig netop da jeg så hvilken debat mit indlæg havde
forårsaget - beklager.

> 2/ Du skriver at man skal være i besiddelse af en gyldig licens for at
købe
> licenceret radiogrej.

Da jeg netop har taget amatørradioen op igen efter _flere års stilstand_
husker jeg blot at jeg ikke kunne købe min HF-station i 1985 nogen steder
uden at skulle dokumentere min licens. Jeg beklager at jeg ikke har fulgt
udviklingen indenfor for vor hobby i detaljer.

> [...]
> licens, endvidere ligger 146 Mhz. udenfor amatørernes frekvens område, så
> din int. for den trafik som foregår der, ligger ikke inde for dit

Du skal have tak for at du skriver med store bogstaver - det fremmer
forståeligheden.

> [...]
de
> ikke har licens til, ja jeg spørger bare, læs det indlæg fra Ernst, - og

Tak for din hentydning til at det er mig beskåret at kunne blive en hel del
klogere.

> Mvh
> Frank Bech
> E mail.: frank...@e-box.dk

Fra min side er emnet hermed uddebatteret.

frank

Hej Per.
Du kan kontakte TST, og vil der få bekræftet at den gamle lov vedr.
fremvisning af licens ved køb af radioamatør udstyr er afskaffet pr. april
dette år.
En ting er at eje/besidde dette udstyr, men at bruge/anvende vel at mærke
Tx, er ikke tilladt uden gyldig licens.
Reglen er iøvrigt den samme nu som vedr. indreg. køretøjer hvilket vil
sige, - at du gerne må være ejer af et sådan køretøj, men det ligger i
sagens natur, at du ikke må fører det uden gyldigt førerbevis.

Når jeg omtaler hvilke tranceivere og PA trin nogle licencerede er i
besiddelse af og benytter, hvortil deres licens ikke er gyldig, fremkommer
det mig underligt, at du mener at amatører med en ikke gyldig licens til HF
båndende, på lovlig vis kan benytte HF stationer samt PA trin på 1 Kw. fra
egen Qth.

Per H. Nielsen

"frank" <47s...@lazy.dk> writes:

> [...]
>dette år.
>En ting er at eje/besidde dette udstyr, men at bruge/anvende vel at mærke

Hvis det er korrekt, at det nu er tilladt at eje udstyr uanset
om man har licens til det, så er der en konflikt i amatørbekendtgørelsen,
der jo siger, at man f.eks med C-licens kun må have udstyr, der
er indrettet til frekvenser over 50 MHz.
Det kan vel næppe passe, at man som radioamatør er ringere stillet
end folk helt uden licens.

> [...]
>båndende, på lovlig vis kan benytte HF stationer samt PA trin på 1 Kw. fra

Du har åbenbart ikke læst, hvad jeg skrev.

Jeg har udelukkende udtalt, at der i radioamatørbekendtgørelsen
ikke er noget krav om, hvilken effekt udstyret må kunne sende
med (novicelicens undtaget).

Jeg har intet sagt om, hvad udstyret må bruges til og af hvem.
Her er det naturligvis bekendtgørelsens regler, der gælder både
med hensyn til frekvensområder og effekt.

Hilsen
Per

Santa ip

Jeg forstår bare ikke hvorfor, nu hvor der er så megen debat om at man skal
melde dem til TST.DK, hvorfor gør i DET så ikke!!!!

MVH
santa
Hauge skrev i meddelelsen <8i5f1p.3...@hrcnet.dk>...

> [...]

>---

>Jeg har med min Yaesu FT2600M lyttet over 146 MHz - nærmere bestemt

frank

Hej Per.

For at afslutte denne debat for mit vedkommende, idet jeg synes den er uden
for dette forums område, skal jeg endnu engang opfordre dig til at kontakte
TST. vedr. de nye regler/love som for nyligt er vedtaget.

Det under mig blot at nogle "leger Politi - betjente" når vi nu debaterer om
et område som ligger udenfor amatørbåndende.

Hvis de såkaldte "pirater" fra 11 Meter havde samme ildhu som visse
licencerede "Pirater" har som opererer udenfor deres licens område, ja så
kunne det se hyggeligt ud med alt det angiveri.
Prøv blot at lytte på HF båndende og læg mærke til hvor mange danske
licencerede der sender der, i forhold til hvor mange af de samme som sender
på 11 meter, med DX for øje. Her tænker jeg specielt på den trafik i 26 Mhz.
samt over 27.405 Mhz SSB.
Mvh,
Frank.

Per H. Nielsen <p...@dkscan.dkx> wrote in message

Per H. Nielsen

"frank" <47s...@lazy.dk> writes:

Hej,

>For at afslutte denne debat for mit vedkommende, idet jeg synes den er uden
>for dette forums område, skal jeg endnu engang opfordre dig til at kontakte
>TST. vedr. de nye regler/love som for nyligt er vedtaget.

Jeg har selv checket lovteksterne og du har ganske ret. Det der
er sket er, at R&TTE-direktivet er blevet implementeret gennem
vedtagelsen af "Lov om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske
forhold". Det jeg havde overset var, at denne indeholder en række ændringer
til "Lov om radiokommunikation" bl.a. ophævelse af dennes paragraf 23.
Paragraf 23 var den, som sagde, at Telestyrelsen kunne fastsætte
regler for salg og udlevering af radioanlæg. Dette kan de altså ikke mere.

Diskussionen er vel som sådan relevant nok her, den handler jo
også om hvad vi som licensierede amatører har lov til. F.eks.
må man som C-licensieret gerne eje en sender til bånd under 50 MHz
efter de nye regler, men den må ikke være etableret. I praksis må man
derfor ikke tilslutte denne, selv om man kun benytter den over 50 MHz
(f.eks. på 6 meter).

>Det under mig blot at nogle "leger Politi - betjente" når vi nu debaterer om
>et område som ligger udenfor amatørbåndende.

Det er vel en meget naturlig følelse, at når man observerer en
lovovertrædelse, som man bestemt ikke sympatiserer med, så kan
man få lyst til at reagere.

Hilsen
Per / OZ1FXT

larso...@gmail.com

Den tirsdag den 13. juni 2000 kl. 09.00.00 UTC+2 skrev Kim Larsen:

> [...]
> sendetilladelse, bare spørg Telestyrelsen, hvis du er i tvivl.
>
> I øvrigt hvis nogen skulle være tvivl, har jeg allergi over for 27

større tåbe findes vist ikke.