hvem er den nye radio amatør

oz6...@jyrgen.dk

Hvordan kan vi radioamatør blive flere i steden for fære??
Det har selvfølige hjulpet med d licensen, men lige nu virker det som
at man stadig regner med at rekuteringen fra 27MHz er nok. Da aktivitet
nivauet der også er faldene kan det ikke være en holdbar løsning i
længden.
En mulig delløsning er at gå efter grupper som der allerede idag har
kontakt med radio, da disse nok hurtiger vil fatte interesse for det og
nemmer kan se det fassinerende i fx, forhold.
For mig at se er den nok mest oplagte gruppe lystsejlre da alle har jo
vhf, men jeg kan jo tage fejl her.
Samtidig vil en general opfriskning i EDR's infomations matariale være
ret. på sigt også en opgradering af bøgerne til at få licens, vts
er ved at være for mangle fuld. en mulig løsning kunne være at lave
et håndbogs projekt lige som linuxbogen.

vy 73 de oz6agb

/jørgen

Kasper Myram OZ8AAZ

oz6agb@-fjern-det-her-jyrgen.dk wrote:
> Hvordan kan vi radioamatør blive flere i steden for fære??

Godt spørgsmål - nok ved at slippe det krampagtige tag i forestillingen
om, at det eneste saliggørende i amatørradio-verdnen er morse (nåja, det
er en start)!

> En mulig delløsning er at gå efter grupper som der allerede idag har

> kontakt med radio, For mig at se er den nok mest oplagte gruppe

> lystsejlre da alle har jo vhf, men jeg kan jo tage fejl her.

Den virker meget uoplagt for mig - hvad med spejdere/FDF'ere? Elever på
tekniske uddannelser? Friluftsfolk? Computer-interesserede? Unge?

> en mulig løsning kunne være at lave et håndbogs projekt lige som
> linuxbogen.

Hvis du vil koordinere er vi nogle stykker, der har talt om noget
lignende - vi kan lægge serverplads til.

Vy 73 de Kasper OZ8AAZ <kasper hos myram punktum dk>

Jacob Lindquist

"oz6agb@-fjern-det-her-jyrgen.dk" <oz6...@jyrgen.dk> wrote in message

<snip>

> en mulig løsning kunne være at lave
>et håndbogs projekt lige som linuxbogen.
>vy 73 de oz6agb
>
>/jørgen

</snip>

Lyder som en rigtig god ide.
Her efter få "den" kanaliseret ud i ungdomsorganisationer, tekniske skoler
etc.

--
Jacob Lindquist
OZ2LT

john

"oz6agb@-fjern-det-her-jyrgen.dk" <oz6...@jyrgen.dk> skrev i en meddelelse

Hvordan kan vi radioamatør blive flere i steden for fære??

For mig at se er den nok mest oplagte gruppe lystsejlre da alle har jo

vhf, men jeg kan jo tage fejl her.

Hej Jørgen

Den med lystsejlerne er ikke helt uinteressant. Der er faktisk blandt (os)
sejlere en del, der er interesseret i amatørradio, og her nok specielt HF,
som suplement til VHF'en, specielt er det langtursejlerne der har
interessen, og foreningen FTLF (foreningen til langtursejladsen fremme)
informerer løbende om mulighederne, men jeg tror bestemt, at et samarbejde
kunne være rigtig spændende, navnlig nu da vi kan komme på HF uden
morseprøven - ja undskyld til hardcore amatørerne ;-)).

FTLF er en landsdækkende forening med ca. 6000 medlemmer. Vi er organiseret
i amts aktivitetsudvalg, der i hver amt laver aktiviteter i sommer og vinter
halvåret. Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at der ikke skulle være
interesse for at aftenarrangement rundt omkring i landet, hvor
radioamatørerne kunne fortælle og vise kommunikationsmuligheder frem, og
fortælle om antenner, frekvenser og udstyr, samt naturligvis om licens.

Klubben findes på http://www.ftlf.dk/

Jeg vil æde min gamle hat på, at der er kommende radioamatører der bare
venter på at komme igang, og al ære og respekt for contester så er det for
mig mere spændende at kunne følge en dansk båd ud over atlanten, eller i
middelhavet eller??

"Almindelige" lystsejlere i danske farvande kunne være en målgruppe for
VHF/UHF, Jeg har da selv sejlet rundt med en 2 meter station i mange år, og
det bringer da lidt nyt liv til repeater trafikken, når der kommer lidt /p
stationer på. Der kunne et fremstød overfor den lokale sejlklub sagtens være
et initiativ til et vinter arrangement, til glæde for begge parter.

Alt ialt synes jeg faktisk det er en rigtig god ide.

vy 73 de oz2jlu

John

Lui

Hej

Ikke fordi jeg skal gøre mig vildt klog på nogen områder ....
Og især ikke Licensområder, Da jeg ikke selv ejer en licens, af flere
årsager.

Nogle af årsagerne er bla. at da jeg i siden tid kørte 27 Mhz og senere blev
scanner interesseret, hvor jeg lyttede til lidt 2 meter i starten.
Og ret mig hvis jeg tager fejl, men - Nogle af de mennesker der sidder der
og snakker, syntes jeg, lyder lidt som om de er løbet tør for talestof, Det
er jo det rene tomgangssnak.
hvilket så kan være svært nok for udefra stående at fatte interesse omkring.

Og samtidig med at der er en eller anden form for hakkeorden blandt Ham
folket, Det er ligesom om at det som "naboen" mener/ved/tror, at det er
altid forkert. (Og det er jo nogen gange som at træde ind midt i en
børnehave.)
Den attityde/indstilling burde man måske også pille lidt ved, ellers gider
de nye som skal til at lære om radio nok ikke ligge øre til ret længe.

Men som sagt det kan jo være mig der opfatter det forkert.

Det som jeg oxo mener der gør det svært ved at rekrutere nye, er nok den
massive fremgang som mobil tlf/SMS har haft de sidste år.
Det blir nok umådeligt svært at overbevise unge mennesker om at de skal være
radioamartører istedet for at kommunikere via mobiltlf.

Men dermed ikke ment at det ikke er et forsøg værd. Men der skal nok gøres
en kæmpe indsats for at gøre det interessant for nye at købe dyrt udstyr
(set i forhold til hvad en mobil tlf. koster)

Men til de ildsjæle som vil gøre arbejdet/indsatsen så vil jeg bare ønske
godarbejdslyst og
Held & Lykke

Men alt ialt så er dette indlæg mest tænkt som et indput fra en "ikke særlig
amatørradio interesseret" eller udefrastående om man vil.

Mvh
Lui

oz6...@jyrgen.dk

Kasper Myram OZ8AAZ wrote:

> [...]
forestillingen
> om, at det eneste saliggørende i amatørradio-verdnen er morse

Det må være ved os at holdnings skiftet skal komme, vi skal nok også
samtid til i langt høre grad til at se frem af med ny teknik fremfor
bibeholde statuskvo. Men det vil forhåbenligt ske hvis vi for en
forøget tilgang af nye.

> Den virker meget uoplagt for mig - hvad med spejdere/FDF'ere? Elever

> tekniske uddannelser? Friluftsfolk? Computer-interesserede? Unge?

jeg hvade desvære glemt spejedere/FDF'er, elever på teknisk skoller
og ingenør studierne er helt sikkert også mulige vækst områder, der
er oplagte.
computer-intresede ved jeg ikke helt, jeg følger at det er en gamle
klassiker at sige fra den gang at packet var nyt og spændene, og
internetet hvar nået der ikke fantes i lille oz, Jeg tro ikke at vi
kan få nogle på denne konto

> Hvis du vil koordinere er vi nogle stykker, der har talt om noget
> lignende - vi kan lægge serverplads til.

jeg vil gerne kordinere det, midt problemer at jeg ikke ved om LATEX og
CVS er den beste platform at bruge. Men jeg er til gengældt sikker på
at STaroffice eller msoffice er det helt forkerte valg.

vy73
/jørgen

Hans L. Jørgensen

oz6agb@-fjern-det-her-jyrgen.dk wrote:
> vts
> er ved at være for mangle fuld. en mulig løsning kunne være at lave
> et håndbogs projekt lige som linuxbogen.

Hvad mener du er mangelfuldt ved VTS'en?

Pædagogikken eller mangel på samme, er nok det mest iøjnefaldende ved bogen,
stoffet den behandler er da stadig lige så aktuelt som for 50 år siden.

Noget som måske i dag ikke er aktuel at medtage i en ny version, er
licens/certificatbestemmelserne. Begrundelsen herfor. Vi oplever snart en
ændring hvert år af disse, så derfor vil der i dag ikke være muligt at lave
et økonomisk fornuftigt optryk af en sådan bog, som på dette område kan
forblive tidsaktuel med hensyn til gældende lovgivning.

--
Hans L. Jørgensen (alias OZ1GVJ) Horsensvej 94, Tebstrup 8660 Skanderborg
Mail.: oz1...@XXXqrz.dk eller oz8...@XXXqrz.dk

oz6...@jyrgen.dk

> [...]
det for
> mig mere spændende at kunne følge en dansk båd ud over atlanten,

Så er det "endlig bare" vores opgave at stille rammerne til rådighed,
hvordan er nok det store spøgsmål i denne sag. er nok endelig bange
for at der i nogle tilfælde at problemmts kerne ligger gemt her, ofr
jeg er desvære bage for at der er mange EDR lokal afdelinger der ikke
er klar til at tage opgaven op. Jeg vil ikke om det kunne være en
mulighed med en eller anden for for internet studie.

> [...]
sagtens være
> et initiativ til et vinter arrangement, til glæde for begge parter.

Ser selv frem til at komme ud og sejle som cadet for mærsk her efter
jul, og blive qrv på 2m jorden rundt ;)
hvis repeaterne stille og rogligt også kom på echolink kunne der
komme nye interressandte muligher

vy 73

/jørgen

Tobias Larsen

"oz6agb@-fjern-det-her-jyrgen.dk" <oz6...@jyrgen.dk> wrote in message
>Hvordan kan vi radioamatør blive flere i steden for fære??
>
>vy 73 de oz6agb
>
>/jørgen

Jeg er startet med en scanner, og har efter et halvt års tid fået lyst til
at tage licens. Jeg syntes der mangler et sted på nettet med "alle"
informationer om det at være radioammatør samlet på et sted.
Jeg har læst Finn S.'s glimrende kompendie til D-licens, men jeg syntes der
mangler noget til A og B.
Jeg savner også en side med informationer om de forskellige regler og
normer, skrevne som uskrevne.

Jeg ved at det vil være et kæmpe arbejde at lave sådan en side, men det er
nok det der skal til for at få flere ind i en spændende hobby.

Tobias Larsen, forhåbentligt kommende OZ2LA

oz6...@jyrgen.dk

Hans L. Jørgensen wrote:

> Hvad mener du er mangelfuldt ved VTS'en?

meget generelt der mangler simpel hen at man går i dybte med ting, VTS
er en nogle god opslagsbig hvis man lige har glemt nået, på et meget
basalt plan. Desvære sider jeg ikke med VTSen i hånden nu, så jeg
kan være endnu mere konkret.
Da jeg til bage i 97/98 læste op til at få min a licens fra min
dengang b licens, oplevede jeg at det kun var min lære der kunne give
nok viden til at kunne forstå stoffet så godt at jeg kunne drage
kombinere min viden til at svare på spøgsmål der ikke direkte var
behandlet i VTSen. Jeg vil endlig meget heler forslå dig at tage fat i
arrl's håndbog og slå op på siderne der behander fx hvordan spoller
og kondensatore virker læs dem og sammen lign dem med VTSen. Den
ekstraviden der står der sysn jeg er svært at unvære hvis man skal
have den fulde forståelse.

> Pædagogikken eller mangel på samme, er nok det mest iøjnefaldende
ved bogen,
> stoffet den behandler er da stadig lige så aktuelt som for 50 år
siden.

jeg har set matematikbøger der var være skreven en VTS, og selfølig
er tinge lige så vigtige dengang som nu, og ohm's lov har ikke ændret
sig. Men med VTS har man ikke den miste chanche for at udnøttet sin
licens muligheder, rent teksnisk

> [...]
område kan
> forblive tidsaktuel med hensyn til gældende lovgivning.

du har fat i nået her, derfor vil jeg gerne have en elektroniks
version der var GPL

Jan

Hej Jørgen... Fed debat..
Det jeg tror der skal til, er at der kommer flere unge ind i de lokale afd.
samt EDR.
Vi gamle tror vi ved alt, og det er utroligt svært for en ny/især ung at
komme til fadet. Vi gamle syntes vi har prøvet alt, ser os selv som
altvidende, selvhøjtidlige..
Unge/nye skulle prøve at tage til fx kredsmøde, prøve at komme med gode
forslag, se om de kan komme igennem. Kan man ikke det, så forsøg at blive
valgt til RM eller bestyrelse i en lokal adf. Og så sende os gamle på
"efterløn"..
Kort sagt.. Gå ud og forsøg at gøre noget ved det...
Det sker ikke bag et tastatur !!!
God vind..
vy de Jan

Steen Gruby

On 30 Aug 2004 10:42:48 -0700, "oz6agb@-fjern-det-her-jyrgen.dk"
<oz6...@jyrgen.dk> wrote:

Hej Jørgen.

> [...]
>kontakt med radio, da disse nok hurtiger vil fatte interesse for det og
>nemmer kan se det fassinerende i fx, forhold.

Det er faktisk et meget aktuelt diskussion du der lægger op til.
Vort "gamle" rekruteringsgrundlag var de pilfingre der havde lysten,
og ikke mindst energien til at sætte sig ind i teknikken, tage
besværet og tiden med prøverne.
Dengang var der ikke noget alternativ til hjemmebyggeriet ud over
gammel surplus fra krigens tid.
Dengang var de fleste der gik i lag med amatørradio hårdt angrebne af
teknikken mere end af snakkeriet, og hvis man kigger i gamle analer
var de fleste på en eller anden måde involveret i elektronik som
levevej.
Så kom tiden med 27 MHz, og det fabriksfremstillede udstyr.
Fokus skiftede dengang fra teknik til kommunikation, og det har nu
taget en drejning hvor der er langt mellem hjemmebyggerne.
Senere kom mobiltelefonerne og internet, det blev let at kommunikere,
og da amatørradio havde taget en kommunikationsmæssig drejning blev de
nye tjenester en direkte konkurrent til vor hobby.
Og hvorfor skulle unge mennesker der er opvokset i en "hurtig"
tidsalder lade sig sløve ned af prøver for at kunne kommunikere når
man bare kan købe en computer eller en mobiltelefon og så er man "i
luften" 5 min. senere?
Vor hobby er på den måde den dyrkes i dag meget ilde stedt
sammenlignet med de øvrige fritidssysler der er til rådighed.
I tidligere tider hvor jeg rejste meget i andre lande havde jeg altid
et QSL kort i min taske, anbragt på en sådan måde at det ville kunne
ses hvis jeg var lidt "sløset" når jeg åbnede den.
Det har givet mangen god kontakt i andre lande og har bragt mig frelst
gennem mange møder der kunne være blevet en ren katastrofe.
Vi var dengang en del af et "broderskab" der stod respekt om, idet de
fleste udøvere var gode teknikkere.
I kommunikationsalderen virker ikke helt sådan mere - desværre.

Der skal med andre ord findes en ny katalysator:
Teknikken er gået af mode.
Kommunikationen kan alle.
Det med broderskabet er vi af indlysende grunde vokset ud af, med
mindre man kan finde en drejning så det passer til nutiden.
Og nu mener jeg at der er noget helt grundlæggende der skal tages fat
i, nemlig den enkeltes opfattelse af det at være radioamatør og måske
være en del af et mere socialt broderskab.
Det vil kræve at vi som radioamatører gør op med en opfattelse om at
vi er individualister, og at vi sagtens kan dyrke vor hobby i ensomhed
hjemme hos os selv.
Hvis der da er nogen at dyrke den med på vore amatørbånd.
Hvis jeg lytter på båndene og læser med her får jeg umiddelbart den
opfattelse at det kniber gevaldigt med at respektere andre og tiltale
hinanden på en sober måde.
Og min pointe er, at den form for broderskab kan vi ikke invitere
andre til at deltage i, ensige forvente at de har lyst til at deltage.

>For mig at se er den nok mest oplagte gruppe lystsejlre da alle har jo
>vhf, men jeg kan jo tage fejl her.

Lystsejlerne er jo medlemmer i et fællesskab hvor de har en fælles
interesse, så de er ikke nemme at sælge en ny hobby til.

> [...]
>er ved at være for mangle fuld. en mulig løsning kunne være at lave
>et håndbogs projekt lige som linuxbogen.

Jeg er enig i at der kan gøres meget rent informationsmæssigt.
Jeg er dog ikke sikker på at yderligere bøger er nogen særlig god ide.
Det er svært at sætte nye skibe i søen uden at have en besætning til
hvert der har kommittet sig til at føre skibet i havn igen.
Der er ikke fodslaw nok til at samle de kræfter der er nødvendige.
Den sidste store publikation EDR har stået for er Håndbogen fra 1960.
Nu skal man også se det i et andet lys - Det at skrive en så stor sag
for et så lille sprogområde som Danmark sammenholdt med
globaliseringen hvor vi alle er i stand til at læse "udenbysk" taler
imod at foretage noget lignende i vor tidsalder.

Det kunne være sjovt at fremstille en matrix hvor alle de parametre
der er drivkraft i både amatørradio og andre hobbies er repræsenteret,
og så se hvad der vægter mest - Det burde være en overkommelig opgave.

Hvis man kigger på motorsport, så er der lige som i amatørradio flere
fraktioner:
Nogen deltager for at vinde.
Nogen deltager for at skrue i skidtet.
Nogen vil bare hyggekøre.
Og mange vil bare være en del af "broderskabet".

Sejlerne har det samme:
Nogen sætter hele livet ind på at nå et mål.
Andre deltager i lidt hyggesejlads.
Andre er glade blot de rammer en havn (forhåbentligt den rigtige) ;-)
Andre er lykkelige for bare at have et skib liggende i en havn.

Hos de store hobbies går det fint med forskellige fraktioner der
næsten ikke taler sammen, men for amatørradio er det direkte
destruktivt.
Min pointe er, at vi bør tage os selv op til grundig revision og så
finde ud af hvad det er vi inviterer nye udøvere til at deltage i.
OZ9ZI Steen Gruby

Niels Kristian Jensen

"oz6agb@-fjern-det-her-jyrgen.dk" <oz6...@jyrgen.dk> wrote in message news:<cgvouo$s...@odah37.prod.google.com>...

> Hvordan kan vi radioamatører blive flere i stedet for færre??

Hej,

Jeg kan selv bidrage med lidt oplevelser:

Børn synes at radioer er sjove! På Blå Sommer (en stor spejderlejr i
sommerferien) lavede vi en lille leg med 27MHz og PMR radioer:

Et af medlemmerne fra en patrulje (dvs. 4-8 børn) får vejledningen til
et lille Lego sæt, de andre får klodserne.

Via radio, uden synskontakt, skal "vejlederen" forklare de andre,
hvordan de bygger dimsen.

Det er svært og sjovt! Opgaven kan bruges til næsten alle
aldersklasser. Nogle af dem vil have lyst til at fortsætte med mere
radiohalløj, og så har vi D-licensen som et godt udgangspunkt.

Ovenstående kan bruges, når man laver lidt reklame i det lokale
storcenter.

De lidt ældre var ude på rævejagt, det er også en god opgave, men det
kræver meget indsats at holde udstyret i orden. Hvis du kan afse tid
til at vedligeholde et rævejagt-sæt, så meld dig gerne, vi har mig
bekendt kun få sæt i OZ-land.

Ovenstående kan f.eks. bruges til dyreskuer eller udendørs
udstillinger.

I efterårsferien er der JOTA, og her må børnene komme på som second
operators - det er også noget, der kan bruges. Se mere på
http://www.jotajoti.dk - i år anbefaler vi at bruge EchoLink så meget
som muligt. Hvis du skal have et link op at køre, så start i god tid
(det tog mig ca. 20 timer fordelt over 3 uger at få liv i OZ1NKJ-L som
kørte under Blå Sommer)

Ovenstående kan desværre kun gøres i een weekend per år.

En stensikker metode: Hold et kursus lige inden en af ITST's prøver.
Fortæl om det via spejderne og FDF og sejlklubberne. Sådan fik vi 13
nye amatører i maj måned i Hillerød, selv om vi kun havde fortalt om
det til spejdere.

Og hvis det skal være teknisk og langsigtet:

Kan vi opfinde en billig dims i lommeformat, der kan sende noget der
ligner SMS, men gratis? Evt. via APRS eller packet? F.eks. en PIC
processor, brumfølsomt "keypad" direkte på et print og et
krystalstyret TX/RX sæt (fås færdige)? Jeg kender en del unge, som
kunne spare et par 100-lapper per måned, hvis de havde sådan en dims.
D-licensen kunne anvendes, hvis HF-delen var et færdigt chipsæt, ikke?

Mvsh. Ænkå / vy de OZ1NKJ
fmd. JOTA/JOTI-udvalget i Danmark

Kjeld Bardrum

Hej alle jeg har ikke lisens men ville meget gerne ha det og har også en
ten-tec 526 stående til at lytte på men når jeg snarker med folk der har
lisens så og spør om lidt hjælp eller råd andg. Antene eller opstilinger
eller frekvenser at lytte på så for jeg bare at vide at jeg kan melle mig
ind i kluben (som ligger 150 km fra min bopel) altså ingen hjælp det er"
mebers only" hvordan vil i så skaffe nye folk vis i er så nigertive eller
find selv ud af det!
MVH bor på lolland

Søren

En helt masse bits fra oz6agb@-fjern-det-her-jyrgen.dk til dk.fritid.hamradio
gav følgende:

> Hvordan kan vi radioamatør blive flere i steden for fære??

Måske være lidt mere synlige?
Selvfølgelig kan en radiomast i baghaven være temmeligt synligt, men det er
kun for naboerne :)
Jeg kan se at der er en masse andre fritidsorganisationer der bruger energi på
at vise deres eksistens ved nogle begivenheder, men jeg tror faktisk aldrig
jeg har set EDR der.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"You're the kindda girl i really wanna please"
-- Frank Zappa: Magic Fingers

Hans L. Jørgensen

Henrik Bøgh wrote:

> Jeg kan se at der er en masse andre fritidsorganisationer der bruger
> energi på at vise deres eksistens ved nogle begivenheder, men jeg
> tror faktisk aldrig jeg har set EDR der.

Jeg har heller ikke set f.eks. Langturssejlerne synliggøre sig de er efter
udsagn her i tråden ca. 6000 aktive. I EDR er der til sammeenligning cirka
3300 medlemmer.

Men naturligvis har du ret, det er da en glimrende ide at synliggøre
hobbyen, til dette har EDR en udstillingsstand som man kan låne i
forbindelse med arrangementer.

Betænk så også at vi er klovne i vort eget cirkus, med andre ord - hvis ikke
vi selv gør en indsats, sker der ikke noget.

oz6...@jyrgen.dk

Hans L. J?rgensen wrote:

> [...]
efter
> udsagn her i tråden ca. 6000 aktive. I EDR er der til sammeenligning

Jeg er overbevist om at viden nivuaet omkring lyst sejlere, og der af
langtur sejler er langt støre i befolkningen ind hvad amatør radio
er. fx for sejlsport masser af presse dækning, det kan man ikke lige
frem sige om amatør radio :(

> Men naturligvis har du ret, det er da en glimrende ide at synliggøre
> hobbyen, til dette har EDR en udstillingsstand som man kan låne i
> forbindelse med arrangementer.

problemmet ligger nok snare i hvor kan vi visse hvores hobby, hvis
nogle har nogle forslag vil det være godt. alle rede nu ser det ud til
at der sker et stort arbejde inden for spejder bevæglesen og det er
enomt positivt. Men jeg har ikke selv ider til andre steder sådan
umligtbart men ville da gerne høre dem. så EDR måske på sigt vil
til at ændre den måde at man forsøger at få nye medlemmer på.
Lige nu for mig at se er det største problem at der ikke er nogle gode
reskaber til at få andre licenser ind D licensen i hus. Som der
desvære nok er en hemsko for mange med at det ikke er nemt at til egne
sigviden, her vil et online værk som linuxbog være rat at have, og
jeg kan se at det godt kan blive en real mulighed.

oz6...@jyrgen.dk

Jeg vil forslå umligt bart at du spøger her i gruppen, du er
velkommen til at mail mig, selv om jeg nok ikke kan svare på alle
dinne spøgsmål.

/jørgen

Hauge

Hejsa

Søren wrote:
> Det hed engang Eksperimenterende Radioamatører,

Det burde omdøbes, da der jo som du skriver, ikke er ret mange der
eksperimenterer ret meget mere.

> Men når man lytter på båndene er det som om at det eksperimenterende
> element er væk , og det drejer sig mest om hyggesnak hvor det for
> nogle kniber med at slippe tasten igen.

Er jo ligsom walkien i 80'erne, forskellen er bare licensen og intet andet,
ok sendeeffekten.

> I OZ finder man ikke meget
> for begynderen men mest store avancerede konstruktioner som kun har
> interesse for ganske få.

Ja, og skrevet af de samme få personer, for andre gider ikke.

> Her kunne der gøres noget ved at bringe konstruktioner hvor også
> begynderen kunne være med.

Hørt, der skal også være plads til begynderne.

Mvh Hauge

Henrik Bøgh

En helt masse bits fra Hans L. Jørgensen til dk.fritid.hamradio gav følgende:

[...]

> Jeg har heller ikke set f.eks. Langturssejlerne synliggøre sig de er efter
> udsagn her i tråden ca. 6000 aktive.

Nu har Langturssejlerne alt andet lige den fordel, at de i nogen udstrækning
bliver eksponeret, hver gang folk ser et sejlskib. EDR bliver ikke eksponeret
bare fordi folk har en ekstra bilantenne. Og som tidligere skrevet er en
radiomast overvejende eksponeret for naboerne :)

[...]

> Betænk så også at vi er klovne i vort eget cirkus, med andre ord - hvis ikke
> vi selv gør en indsats, sker der ikke noget.

Selvfølgelig. Men hvor mange EDR-medlemmer kører f.eks. rundt med en
EDR-bagrudsestreamer?
Nu kan jeg f.eks. når jeg kigger ud af vinduet se to biler. Den ene har en
bagrudestreamer for DDS (Det Danske Spejderkorps) - den anden for en
klatreklub (den første del af streameren mangler, så jeg kan ikke se hvad det
er for en klatreklub).
Det kan godt være at bagrudestreamere virker fjollet på mange mennesker, men
det ændrer ikke på at det er en god og billig måde at vise at man er
intereserret for et eller andet. Og det er lettest at få andre til at
intereserre sig for noget, hvis de kan se at der er nogle der intereserrer
sig for det.

> Hans L. Jørgensen (alias OZ1GVJ) Horsensvej 94, Tebstrup 8660 Skanderborg

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Wanna cigarette? You're never too young to start"
-- Dennis Hopper as Deacon in 'Waterworld'

Hauge

Hejsa

Henrik Bøgh wrote:
> Nu har Langturssejlerne alt andet lige den fordel, at de i nogen
> udstrækning bliver eksponeret, hver gang folk ser et sejlskib. EDR
> bliver ikke eksponeret bare fordi folk har en ekstra bilantenne.

Nu er det jo også sådan, at når en radioamatør kommer i radioen eller tv, så
er det en eller anden klovn, der virker som om at hans radio er det eneste i
sit liv.Og det er jo ikke ligefrem en positiv reklame for "os", jeg græmmes
i hvert fald hver gang jer ser/hører en radioamatør i medierne.

> Og
> som tidligere skrevet er en radiomast overvejende eksponeret for
> naboerne :)

Hehe, hellere dårlig reklame over for naboerne, end den reklame visse
radioamatører gir i medierne, de meget få gange det er sket.

> Selvfølgelig. Men hvor mange EDR-medlemmer kører f.eks. rundt med en
> EDR-bagrudsestreamer?

Ikke mig, selvfølgelig pga. manglende medlemskab af EDR, men har det sådan,
at jeg næsten griner af dem jeg ser med det i bagruden.
Og dem jeg har set med denne streamer, er en gammel mand med "blød hat", der
kører i yderbanen med 10km/timen under fartgrænsen. Ja det er positiv
reklame..

/Hauge

Henrik Bøgh

En helt masse bits fra Hauge til dk.fritid.hamradio gav følgende:

> Henrik Bøgh wrote:

[...]

> [...]
> kører i yderbanen med 10km/timen under fartgrænsen. Ja det er positiv

Jeg var faktisk slet ikke klar over at der fandtes bagrudestreamere fra EDR.
Nå men du har jo selvfølgelig ret. Det handler om de signaler man udsender.
Og 10 km/timen under fartgrænsen i yderbanen og blød hat, er nok næppe et
signal der tiltrækker "vi unge" :)

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"One of us has been drinking, and i'm sad to say it isn't me"
-- Glenn Quinn as Allen Francis Doyle in 'Angel'

john snabel a

"Henrik Bøgh" <hen...@FJERNlagengymnastikFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bare fordi folk har en ekstra bilantenne. Og som tidligere skrevet er en
> radiomast overvejende eksponeret for naboerne :)

Hej Henrik og I andre i denne spændende diskussion!!

Da jeg jo er den der har bragt langturssejlerne ind i billedet, så vil jeg
gerne forsætte tråden.

FTLF er egentlig vokset lidt som "et stille broderskab" - forstå mig ret!.

De har ikke været den store presse, og de mange kampagner. En stand på de
store bådudstillinger det har egentlig været det - men behovet for
foreningen har "bare" været der, selv meldte jeg mig ind midt i firserne
(relativt tidligt efter foreningens dannelse), fordi formål og indhold ramte
min interesse.

Når jeg bringer langtursejlerne og (i mindre grad) andre sejlere ind som
potentielle radioamatører, så er det fordi man som langtursejler har et
behov for kommunikation, som kan dækkes af en amatør licens. Der findes ude
i verden en række net drevet af radioamatører, som "holder sammen" på
langtursejlere på de store oceaner.

FTLF gør faktisk et stykke arbejde for at udbrede interessen for
Amatørradio for at udfylde dette kommunikations behov, men jeg er ikke i
tvivl om, at hvis der på lokalt plan kom et asmarbejde i gang, så ville det
kunne være til gavn for både EDR og FTLF.

Men jeg tror I har fuldstændig ret i, at for en sejler bliver det ALDRIG det
eksperimenterende der kommer i højsædet - lidt antenner, - men det var så
det. Sådan har jeg det ihvertfald selv.

Det er måske i virkeligheden der fremtiden ligger for Radioamatørerne (som
også flere andre har været inde på) kombinere andre interesser (sejlads,
spejder etc.) med radiointeressen. Det vil nok være nemmere end at vinde nye
medlemer til at have Amatørradion som alene og altoverskyggende interesse.

Hilsen john

KHJ

john wrote:
> [...]
> Der findes ude i verden en række net drevet af radioamatører, som
> "holder sammen" på langtursejlere på de store oceaner.

Mange, om ikke de fleste, der sejler ude på de store verdenshave, har i
forvejen kortbølgeudstyr - ofte transcievere beregnet til eller i stil med
det, der anvendes af radioamatører. Der er blot den forskel, at de sejlende
så har et radiocertifikat, der bevirker, at de kan kommunikere på de til
skibsbrug tilladte frekvenser, så de får på den måde allerede dækket deres
kommunikationsbehov - endog hovedsagelig med nogle med samme interesser -
nemlig sejlads.

Der findes allerede flere - også danskere, der sejler rundt, der har
kaldesignal og anvender amatørbåndene også. Det kan bl.a. bekræftes af
HB1XPM, Karsten i Panama, der via sit erhverv også har daglig forbindelse
til maritime stationer. Det lykkes da også ind imellem, at han får søfarende
med licens gelejdet over på amatørfrekvenser - fortrinsvis 20 m. - hvor det
så er muligt at få kontakter ad den vej.

Det skal samtidig poienteres, at interessen for amatørtrafik - og også
maritim trafik - begrænses til mulig kontakt på 20 m., da frekvensbåndet kan
være lukket i længere perioder.

For maritim trafik er det på de til formålet valgte frekvensbånd over hele
kortbølgeområdet sædvanligvis afhængig af udbredelsesforhold (propagation)
og afstande muligt at skabe forbindelser.

Alt i alt virker det desværre ikke alt for befordrende for at udvikle
yderligere interesse for matatørtrafik.:-(
Karsten, OZ1GB

Lars T. Thomsen

Hej Steen,

> [...]
> Vort "gamle" rekruteringsgrundlag var de pilfingre der havde lysten,
> og ikke mindst energien til at sætte sig ind i teknikken, tage

Men dengang var "vi" jo også enerådige. Der fandes jo ingen brugbare
alternativer... I dag findes der også pilfingre (endda i stakkevis, mere end
nogensinde), men de har fundet andre veje.

> Dengang var der ikke noget alternativ til hjemmebyggeriet ud over
> gammel surplus fra krigens tid.

Ja og I dag frygter man, at fremvise eet eller andet stykke (næsten)
brugbart elektronikaffald, som man /selv/ har strikket sammen. Da man jo
bare ku' ha anskaffet et præfremstillet eksemplar til den halve pris, som
fylder 100 gange mindre og kan dét den skal kunne. Samtidig er prøvens
tekniske sværhedsgrad ren til grin, men det er også forståeligt. For det
kræver jo ikke, at man kan bikse en dobbeltbalanceret blander sammen (eller
blot forstå den!), for at kunne betjene en gængs VHF/UHF-spille med
snakkefon.
Omvendt, så vil der altid eksistere en gruppe af de tekniske interesserede
og de vil forblive i dén form som de altid har været. For dém kan man ikke
udrydde og vi smitter altså! :-)

> [...]
> teknikken mere end af snakkeriet, og hvis man kigger i gamle analer
> var de fleste på en eller anden måde involveret i elektronik som

Jeg er selv nyuddannet cilvilingeniør (svagstrøm) og må nok konstatere, at
kun meget få af min årgang deler samme interesse i amatørradio, hér er
A-licensen langtfra nogen hård tæskel, blot er lysten/interessen
ikke-eksisterende. Ligegodt for dét, for jeg véd at de har mange sunde
interesser, som de morer sig med og dét glæder mig. Og ja, lytter jeg på
mine stationer, så hører jeg meget som vejret og hvor godt/skidt det nu er,
imens er aktiviteten på 70 cm næsten ikke-eksisterende og meget lidt teknik
bliver generelt drøftet. Det generer mig såmænd ikke, heller ikke, at nogen
interessere sig for at snakke i radioen og nogen, der kun bruger tiden på,
at bygge dem. Det er alsidigheden vi skal arbejde på og ser man på
båndplanerne og aktiviteterne, så har vi rigelig plads til at skohorne
forskellighederne ind. For ligegyldigt hvad vi kan lave, så er det altså
ikke længere magi, men snarere en besværlig måde at klare en selvfølgelighed
på. Prøv, at overveje, hvor godt et medie alene USENET er i sammenligning
med at stå og vente eller spørge radioen... tænk så på hele internettet som
vidensbank... uha det er høje kræfter vi er oppe imod!
Vi skal skilde os ud fra mængden af alle de andre gode tilbud, som vi
oversvømmes af. Dvs. mere aktivitet og fællesskab, f.eks. iform af flere
fælles byggeprojekter og mere aktivitet for enhver smag i forbindelse med
hobbien, men langt mindre ordinær lukket kaffeklub og mindre "jamen, det
plejer vi jo ikke".

Vy 73 de OZ0LTT

Børge Højlund Jensen

Ja hvem bliver de nye jeg håber ikke der kommer nogle, for hvis vi bare er
en lukket sekt med rygende lodekolper som røgelse.og tåge snak, så kan det
være lige meget.
Men såddan behøver det ike være vi kunne komme op til 2004 og se
realiteteren.
Vi må se at det ikke er nødvendig at kunne lode og forstå det for at bruge
de nye stationer der er fremme i dag.
Jeg kan ikke forstå det nyreligiøse om det at være radioamatør.
Nej fortæl alle det glade budskab ( som saglige Grundtvig sagde ) at det
ikke er svært i dag at få licens og at det nok bliver lettere fremover, hvem
kunne se forholdene som de er i dag for 15 år siden.
vi må gribe i egen barm og se om det mon ske er hos os problemet ligger for
at der kikke kommer nye.
Det kunne være sjovt hvis der kom nogle der blev der.Ja jeg ved godt at nu
har jeg trådt mange over tærende, jubidi for det så kan der da ske noget.
Vi må nok se at de gode gamle dage der forbi. kedeligt , men sandt.

73 fra oz5vib
--
Hej fra Børge Højlund Jensen
Min ICQ 107634963

Alle mail er scannet med http://www.free-av.com

Henrik Boegh, OOH

> [...]

> kontakt med radio, da disse nok hurtiger vil fatte interesse for det og
> nemmer kan se det fassinerende i fx, forhold.

Jeg har nu tænkt yderligere over sagen (har været på en længere
cykeltur i dag, og et eller andet skulle jeg jo tænke over mens jeg
cyklede :)), og tror at løsningen er at fange folk lidt tidligere.

Jeg tror at såfremt der var initiativ og frivillige folk nok, i de
lokale EDR-grupper, så kunne man tage ud på tekniske skoler, o.l. hvor
der er folk der er i daglig berøring med elektronik. Her kan man nok
finde folk hvor man kan sælge ideen, og så invitere dem til et
EDR-møde.
Jeg tror at for mange i den aldersgruppe vil den største hurdle nok
være at betale gebyret for at gå op til licensprøven (jeg syntes at
det er en lidt ublu pris - i det mindste burde man sætte prisen for at
gå til en D-licens prøve ned, eller give folk studierabat, eller rabat
for at være under 18 år gammel eller lign.). På den måde kan man fange
de unge mens de har elektronikken nogenlunde frisk, og man kan sikkert
også sælge ideen, hvis man viser noget af det _hjemmelavede_ udstyr
man har og hvad man kan med det. Så kan de se hvor langt man faktisk
kan nå på egen hånd, og når de så samtidig ved at der er en gruppe af
erfarne mennesker der er villige til at støtte dem, så tror jeg
faktisk at ideen kan sælges.
Personligt kan jeg da godt indrømme at jeg fandt interessen for det i
9. klasse, hvor skoleinspektøren underviste i elektronik og samtidigt
fortalte om hvad han lavede som radioamatør, og viste noget af grejet
frem.

[...]

Lars T. Thomsen

> Ja hvem bliver de nye jeg håber ikke der kommer nogle, for hvis vi bare er
> en lukket sekt med rygende lodekolper som røgelse.og tåge snak, så kan
det
> være lige meget.

Ja, tågenak omhandlede overskrifter fra Billed- og Ekstra Bladet, eller den
mere lokale sladder og tomgangssnak. Næh, lad os få nogle indholdsrige
diskutioner!

> Men såddan behøver det ike være vi kunne komme op til 2004 og se
> realiteteren.

Hvilken realitet?

> Vi må se at det ikke er nødvendig at kunne lode og forstå det for at bruge
> de nye stationer der er fremme i dag.

Næh, men hvem siger at det er nødvendigt, at kunne lodde og forstå en
supermoderne radio? Man skal da ikke til eksamen i nogle af delene. Nogen
kan godt lide at lodde, imens andre godt kan lide at snakke, nogen kan godt
lide begge dele. Der er rigelig plads til begge interesseområder, så det er
da fint med mig!

?

> [...]
hvem
> kunne se forholdene som de er i dag for 15 år siden.

Alle kan tage sig sammen og få en licens I dag, så om det bliver lettere
fremover er velsagtens ligemeget. Problemet med "at tage sig sammen" kan man
nok ikke gøre noget ved...

> vi må gribe i egen barm og se om det mon ske er hos os problemet ligger
for
> at der kikke kommer nye.

?... jeg /tror/ at jeg forstod noget af det, men tør ikke rigtig svare på
det (mest for at undgå uløslige misforståelser).

> Det kunne være sjovt hvis der kom nogle der blev der.Ja jeg ved godt at nu
> har jeg trådt mange over tærende, jubidi for det så kan der da ske noget.

Du har ihvertfald ikke trådt mig over fødderne, men det er nok fordi at jeg
kun har fattet ca. 40% af dét, som du har skrevet (det er meget muligt min
fejl). Men nu er jeg (for alvor) nysgerrig: Hvad skal der ske?

> Vi må nok se at de gode gamle dage der forbi. kedeligt , men sandt.

Jep, de gode /gamle/ dage er forbi, sådan er det altid, ligegyldigt om de
var gode eller dårlige!

Vy 73 de OZ0LTT

Hans L. Jørgensen

Henrik Boegh, OOH wrote:

> [...]
> der er folk der er i daglig berøring med elektronik. Her kan man nok
> finde folk hvor man kan sælge ideen, og så invitere dem til et

I dag er der ikke mange der gør noget uden honorar.

Se blot på de softwarefuskere der faldbyder (ofte udokumenteret)
radioamatørsoftware her på internet. Har du problemer med den slags udbud er
det ofte sådan at de ikke er til at få i tale.

Nu skal det siges at der også findes mange som er seriøse, og med freeware
software. Ligesom der rundt i landet sidder mange seriøse "selvbyggere" som
man sjældent går forgæves til, hvis man har specifikke spørgsmål i
forbindelse med et byggeprojekt. De er altid parat til at bistå med gode
råd. Forarbejdet skal man dog selv gøre.

Problemet er nok i en vis udstrækning at de nærmest bliver en usynlig
gruppe, ikke fordi der i dag er færre end for 20-30 år aiden, men i forhold
til det massive opbud af aktivitetstilbud i alle mulige afskygninger.

Et gammelt ordsprog siger "du kan trække hesten hen til vandtruget, men ikke
tvinge den til at drikke"

Lidt omskrevet kan vi radioamatører medvirke til at der er indbydende "vand"
i truget, således at det bliver interresant at "drikke/deltage" i en
udmærket hobby.

> [...]
> gå til en D-licens prøve ned, eller give folk studierabat, eller rabat
> for at være under 18 år gammel eller lign.).

Er ret overbevist om at du tager grueligt fejl.

De samme har ingen problemer med at finde midler til fest og ballade i
weekender, samt til bajere fredag eftermiddag efter skoletid og lidt "sjov
tobak".

De kunne jo prioritere lidt af "cafepengene" til licensprøven. Det er nok
mere et ? i sidste ende om prioriteringen.

--

Hans L. Jørgensen (alias OZ1GVJ) Horsensvej 94, Tebstrup 8660 Skanderborg

Søren Mejlhede

-----

En noget gamle tråd, men stadigt lige bekymrende, hvis ikke lang være.
Så lige et forslag tilføjelse og et enkelt sprøgsmål

Men jeg tror vi kan rekruttere nogle som nu ulovlig bruge frekvenser.
Som 4huls trækker ved traf, og liggende.

Det vil nok ikke give mange nye rigtigt teknisk interesseret mennesker.
Men bare nogle enkelte stykker er jo godt, og de andre vil jo stadig fylde i statistikken.

Er der nogle der ved om man må bruge en D-Licens mobil radio i faldskræm, paraglider og ligenede.
Eller skal man have en vfr licens der.