Fotoprinter

Martin Larsen

Jeg overvejer at skifte min Epson R1900 fotoprinter ud. Den printer
stadig meget flotte billeder, men jeg er efterhånden godt træt af
tilstoppede dyser så jeg må køre renseprogrammet der spilder en hulens
masse dyr blæk. Og nogle gang må jeg køre programmet 2-3 gange før der
er hul igennem.

Selv om det nok er blevet en smule værre med tiden, har det altid været
et irriterende problem ved den. Jeg er godt klar over at det hænger
sammen med at jeg ikke printer hver dag, der kan godt gå op til en måned
imellem. Men alligevel.

Er det med tilstoppede dyser stadig et generelt problem anno 2018?

Jeg er slet ikke inde i markedet lige nu. Men jeg har da lagt mærke til
at professionelle fotografer rundt omkring stadig bruger Epson, så det
er sikkert stadig et udmærket valg.

Hvad kan I foreslå

R1900 er en A3 printer, men jeg er ikke helt sikker på det er krav. Jeg
har printet meget få A3 billeder i de år jeg har haft den.

Det vigtige er at den laver rigtig flotte billeder og ikke er for dyr i
drift (så ikke de helt billige printere hvor man i virkeligheden betaler
for den gennem blækket).

Og så skal den kunne stå en måned uden at dyser stopper til.

Peter T.

Den 23-03-2018 kl. 10:17 skrev Martin Larsen:

> Og så skal den kunne stå en måned uden at dyser stopper til.

Jeg kan ikke besvare dit spørgsmål direkte, da jeg ikke har fulgt med på
den vogn i nok 10 års tid.

Men hvad med en opgavestyring i windows, som automatisk sender et
færdigt dokument med en enkelt linje med nogle få tegn i regnbuens
farver og fontstørrelse 8-10 stykker til printeren en gang ugentligt?
Det vil kræve uhyggeligt lidt blæk og vil holde dyserne rensede. Eneste
minus vil være udgiften på et stykke A4 en gang om ugen og at printeren
er på standby 24/7. :)

--
Peter T.

Martin Larsen

Den 23-03-2018 kl. 15:16 skrev Peter T.:

> [...]
> Det vil kræve uhyggeligt lidt blæk og vil holde dyserne rensede.  Eneste
> minus vil være udgiften på et stykke A4 en gang om ugen

Jeg har selv tænkt på noget tilsvarende. Så jo.

> og at printeren
> er på standby 24/7.

Den er den alligevel, for hver gang man tænder for den kører den en
rensecyklus igennem og æder en masse blæk som er væsentligt dyrere end
den smule strøm den bruger!

Problemet er mere rent praktisk at den er lukket ned og har et cover
over og så kan den jo ikke printe.

Jeg kunne også bare gøre det til en vane fx hver mandag at skrive en
testside ud.

Peter T.

Den 23-03-2018 kl. 23:18 skrev Martin Larsen:

> Den er den alligevel, for hver gang man tænder for den kører den en
> rensecyklus igennem og æder en masse blæk som er væsentligt dyrere end
> den smule strøm den bruger!

Netop. Min gamle Canon blækprinter brugte vel 5-10% af blækket blot på
rensning af dyser. Der blev jeg sgu muggen, pløjede den ud i
containeren og skaffede mig en laser.
På det tidspunkt havde jeg også en fin aftale med min lokale Vester Kopi
vedr. udprintning og afhentning af fotos indenfor et par timer. Men nu
er Vester Kopi-kæden vist lukket og der findes langt billigere
alternativer på nettet i dag. Men så bliver billederne også sendt med
posten. Så det tager noget længere tid..

> Problemet er mere rent praktisk at den er lukket ned og har et cover
> over og så kan den jo ikke printe.

Lukket ned? Altså så den er slukket? Eller blot et låg, der er lukket,
så der er spærret for papirfremføring?

Min laserprinter står i standbymode på en hylde i et køkkenskab. Og der
har stadig ikke været behov for at støve den af i de 3-4 år, den har
stået der. :) Det tager lidt hyldeplads, men jeg synes, at det er det værd.

--
Peter T.

Martin Larsen

Den 25-03-2018 kl. 21:56 skrev Peter T.:

> Eller blot et låg, der er lukket, så der er spærret for papirfremføring?

Ja. Der er støvdækken over.