Verdens bedste i 3 år

;o)-max-

Det blev holdt hemmeligt i 3 år, hvilket kamera der
havde den højeste skore på Dxo. Men det har "altid"
været Pentax lod at blive lidt overset i selskab med
mere prestigefyldte brands.
https://www.dxomark.com/pentax-645z-sensor-review/

Pentax leverer næsten uforståeligt meget kamera for
pengene. Det uforståelige er at de kan sælge så meget
billigere end konkurrenterne.
https://www.dxomark.com/best-cameras-under-45200-dollars

Man må formode de ikke er populære i branchen (skruebrækkere)
men det er nok ikke forklaringen på at Sigma, stadig ikke
leverer et lige så omfattende objektiv udvalg med Pentax
fatning, som de leverer til andre brands.

ErikRS

;o)-max- wrote:
> [...]
>
> Pentax leverer næsten uforståeligt meget kamera for
> pengene. Det uforståelige er at de kan sælge så meget

Når det gælder mellemformat, har konkurrencen *altid* stået mellem
Mamiya og Pentax på det analoge område, og da Mamiya ikke har fulgt op
på det digitale, tja... så er der jo kun Pentax tilbage. - Og ja, de
Pentax modeller /er/ suveræne!

Jow, jow, Hasselblad er der da stadig en smule med med deres CFV-50c
Digital Back og 3.-parts bagstykket fra Imacon, men det, jeg har set til
dem, synes jeg ikke, er værd at skrive ret meget om. Jeg synes, de
virker 'tynde' i farver, og kontrasten kunne i særdeleshed være bedre.

> Man må formode de ikke er populære i branchen (skruebrækkere)
> men det er nok ikke forklaringen på at Sigma, stadig ikke
> leverer et lige så omfattende objektiv udvalg med Pentax
> fatning, som de leverer til andre brands.

'Skruebrækker'? - da ikke på hverken pris eller kvalitet... Prøv et kig
på eBay og de (meget få) Pentax 645 DSLR, der kommer ud dér, så vil du
opleve, at du kan købe et komplet sæt nye Canon EOS 1Ds III + 20mm,
24mm, 50mm, 100mm + en 70-300mm DO IS til /mindre/ end det, en /brugt
Pentax 645z hus koster.:-)

Hvad Sigmas produktlinie til Pentax angår, ja så er der ikke mange at
vælge mellem. Men det gælder nu også for både Tamron og Tokina. De har
heller ikke fuld produktlinie til K/PK bajonet.

Jeg går så småt og kigger efter en vidvinkel til min K-7, men jeg kvier
mig gevaldigt ved at skulle give lige under 8000Dkr. (eBay) for en
original 10-20mm WR/AW version, da jeg véd, den ikke vil blive brugt
helt så meget, som den kunne.

Så indtil videre nøjes jeg med en 0,43x Wide forsats til min 18-55mmWR.
Giver effektivt 11,61mm v/18mm. Forsatsen er forbavsende retliniet, så
den er endda velegnet til arkitektur.

Min plan er så i løbet af foråret at finde en god brugt Tamron 10-24mm
Di II (CF1,5 = 15-36mm). De er rimelige i både brugt og nypriser på
nettet....

Men med en K-1 er du jo noget anderledes stillet. Her er der ikke mange
at vælge mellem udover FA 20-35mm, FE 17-28mm, hvis det skal være med
AF. - Manuelt er der flere modeller fra Samyang, der får rigtig gode
anmeldelser...

På Pentax Forums er det klart den (hundedyre) Pentax D-FA 15-30mm ED WR,
der hitter, men de gamle FE 17-28mm og FA 20-35mm får også gode
anmeldelser på K-1.
<https://www.pentaxforums.com/forums/190-pentax-k-1/314332-best-wide-angle-lens-k-1-a.html>

mvh. Erik Richard
Erik Richard Sørensen <mac-d...@MOVEstofanet.dk>
Openoffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org

;o)-max-

On 29-11-2017 02:30, ErikRS wrote:

> [...]
> Mamiya og Pentax på det analoge område, og da Mamiya ikke har fulgt op
> på det digitale, tja... så er der jo kun Pentax tilbage. - Og ja, de

Hasselblad var den gyldne standard, men ja pentax 6x7 var populær og
billig.. Og så var der, lidt forskelligt i 645 formatet, var det ikke
Contax og Pentax.

> [...]
> opleve, at du kan købe et komplet sæt nye Canon EOS 1Ds III + 20mm,
> 24mm, 50mm, 100mm + en 70-300mm DO IS til /mindre/ end det, en /brugt

Når man sammenligner æbler med æbler - pentax vs hblad og phaseone
i mellemformat. Det var næste ikke muligt at komme i nærheden af
digital MF før Pentax lavede deres.

> Hvad Sigmas produktlinie til Pentax angår, ja så er der ikke mange at
> vælge mellem. Men det gælder nu også for både Tamron og Tokina. De har
> heller ikke fuld produktlinie til K/PK bajonet.

Ja det er træls.

> [...]
> at vælge mellem udover FA 20-35mm, FE 17-28mm, hvis det skal være med
> AF. - Manuelt er der flere modeller fra Samyang, der får rigtig gode

Ja hvis jeg fik brug for det, kunne jeg finde det meste, men når man
nu har sat sig i hovedet at en af Sigma's Art eller deres glimrende
ikke stabiliserede ultra teler, kunne være et godt match.

> På Pentax Forums er det klart den (hundedyre) Pentax D-FA 15-30mm ED WR,
> der hitter, men de gamle FE 17-28mm og FA 20-35mm får også gode
> [...]

Der er vidst nye Pentax objektiver i støbeskeen ;)

ErikRS

;o)-max- wrote:

> Hasselblad var den gyldne standard, men ja pentax 6x7 var populær og
> billig.. Og så var der, lidt forskelligt i 645 formatet, var det ikke
> Contax og Pentax.

Jo, Contax lavede også en Contax 645, men den var endnu dyrere end både
Mamiya og Pentax modellerne

> Når man sammenligner æbler med æbler - pentax vs hblad og phaseone
> i mellemformat. Det var næste ikke muligt at komme i nærheden af
> digital MF før Pentax lavede deres.

Enig, men det er stadig mange penge for en *brugt* Pentax 645 DSLR. -
Selv brugt overstiger den ihvertfald min økonomiske formåen.:-)

> [...]
> nu har sat sig i hovedet at en af Sigma's Art eller deres glimrende
> ikke stabiliserede ultra teler, kunne være et godt match.

Det ser ud til, du kan få Sigma 150-600mm/f:5,6-6,3 DG OS HSM 'S' til
Pentax til pt. $1799USd direkte hos Sigma... - Jeg har et par HSM
objektiver til Canon og Sony A-mount. De er lynende hurtige og noget nær
lydløse.
<https://www.sigmaphoto.com/150-600mm-f5-63-dg-os-hsm-s>

> Der er vidst nye Pentax objektiver i støbeskeen ;)

Det har jeg også læst rygter om. Spændende hvad det bliver...