Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Bryllup - udstyr

21 views
Skip to first unread message

Nicolai Lang

unread,
May 25, 2012, 4:49:34 PM5/25/12
to
Hej,

Jeg er blevet spurgt om jeg vil tage billeder til et bryllup - fra
kirke til brudevals. Ă…rsagen er at jeg har taget billeder til et par
konfirmationer for en kollega og en i samme familie har spurgt om jeg
ikke vil være forograf til deres bryllup.

Eftersom jeg synes det er en god opgave (jeg kan godt lide at tage
festbilleder) vil heg vil gøre det for udgifterne der er forbundet med
det (transport, lidt til brænding af medier etc). Samt evt. udgifter
til leje af udstyr. I første omgang sagde jeg nej af 2 årsager:

Jeg synes ikke selv jeg er helt kvalificeret til det (alt for høje)
niveau som alt for mange ligger i bryllupsbillederne. SĂĄ der er
ligesom lagt an til en forventningsafstemning,

Jeg har mangler en lille smule udstyr - nemlig backup kamera og et
lysstærkt objektiv til kirken (hvis man må tage billeder under
vielsen).

Det første er måske ikke det store problem, hvis forventningerne ikke
er til high-fashion studiebilleder. Især ikke efter at jeg har set et
par af bilelderne fra konfirmationen blæst op i 60-75 cm størrelse.

Det sidste kan der jo lejes sig ud af ;) Selvom vi nok skal sætte et
realistisk budget pĂĄ lad os bare sige 1200-1500 kr. alt incl.


Mit udstyr tæller bl.a.

Canon EOS 450D

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
Canon EF-50/1.8 II
Sigma 10-20 f/3,5 EX DC HSM
Peleng 3.5/8 Fisheye lens (kan give nogle sjove billeder af
forsamlinger, borde, oppyntning m.m.)

Derudover har jeg en telezoom . Tamron AF70-300 mm F/4-5.6 LD MACRO.
Den vil jeg egentlig ikke regne med, da den er for lyssvag og ikke
tegner særligt skarpt.

Lys:
Sigma EF-530 DG Super flash
3 x manuelle slaveflash, div. paraplyer, reflektorer, stativer m.m.

Jeg har et Sony Cybershot DSC-WX10V kompaktkamera (som i øvrigt laver
ganske fremragende HD film optagelser).

Men er det nok med Sony'en som backup kamera? Bør jeg leje et ekstra
hus og en 70-200/2.8L IS? Eller blot en 70-200/2.8L? Eller var det
bedre at bruge et par tusinde på at købe et 350D brugt for at have
backup'en?

Helst ville jeg investere i et 60D eller 7D - men det er der ikke
penge til lige nu. Det kommer nok indenfor et ĂĄrs tid.

PĂĄ forhĂĄnd tak for kommentarene. Hvis I mener at man skal holde sig
fra det når man har brug for at spørge om råd, så er vi i princippet
enige men her er der ligesom stemt af. Så det behøves vi ikke
diskutere. ;)

mvh
Nicolai


Med venlig hilsen
Nicolai

--
Jeg blogger om Mb. Crohn, sundhed m.m.
http://nicolai.hjorth.com

Kim Jensen

unread,
May 25, 2012, 6:55:38 PM5/25/12
to
Hej!

> Jeg er blevet spurgt om jeg vil tage billeder til et bryllup - fra
> kirke til brudevals.

Jeg er ingenlunde ekspert på området, men har da haft fornøjelsen af at
fotografere til 5 bryllupper efterhĂĄnden.

> Jeg synes ikke selv jeg er helt kvalificeret til det (alt for høje)
> niveau som alt for mange ligger i bryllupsbillederne. SĂĄ der er
> ligesom lagt an til en forventningsafstemning,

Hvis parret har set billeder, du har lavet tidligere, sĂĄ er der vel
allerede foretaget en forventningsafstemning?

> Jeg har mangler en lille smule udstyr - nemlig backup kamera og et
> lysstærkt objektiv til kirken (hvis man må tage billeder under
> vielsen).

Det er ret forskelligt, men uanset om du mĂĄ fotografere under selve
vielsen eller ej, fĂĄr du behov for at tage billeder i kirken bagefter.
Personligt synes jeg flash er et must her (men der er du jo dækket fint
ind) og ikke så meget om du har en blænde 1.4 eler 2.0 optik.

> Mit udstyr tæller bl.a.
> Canon EOS 450D
> Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
> Canon EF-50/1.8 II
> Sigma 10-20 f/3,5 EX DC HSM
> Peleng 3.5/8 Fisheye lens (kan give nogle sjove billeder af
> forsamlinger, borde, oppyntning m.m.)

Som du selv er inde på, så mangler du i mine øjne seriøst en god tele (i
ca. 200 mm omrĂĄdet). En canon 70-200 er et godt bud. F4'eren er bĂĄde god
og ekstremt let.

> Jeg har et Sony Cybershot DSC-WX10V kompaktkamera (som i øvrigt laver
> ganske fremragende HD film optagelser).
> Men er det nok med Sony'en som backup kamera? Bør jeg leje et ekstra

Jeg ville helt klart satse pĂĄ en ekstra Canon-hus, sĂĄ du ved fejl pĂĄ dit
primære hus kan fortsætte med de samme optikker, flash osv. som ellers.

> PĂĄ forhĂĄnd tak for kommentarene. Hvis I mener at man skal holde sig
> fra det når man har brug for at spørge om råd, så er vi i princippet
> enige men her er der ligesom stemt af. Så det behøves vi ikke
> diskutere. ;)

Som første opgave ville jeg ikke personligt "turde" gøre det for nogen
jeg ikke kender godt og dermed har fĂĄet foretaget en utvetydig
forventningsafstemning.

NĂĄr det sĂĄ er sagt, synes jeg bryllupper er noget af det sjoveste at
fotografere; der er masser af smil, god stemning og muligheder for at
lave alt fra de flotte opstillinger til de mere "candid" (som fx
fish-eye-sjov) der kan spice albummet op.

Om muligt, forsøg også at få billeder under bruden og gommens
forberedelser - det gør "fortællingen" så meget mere personlig og
fuldendt. Hvis parret følger traditionerne med ikke at se hinanden før i
kirken pĂĄ dagen, vil de dermed ogsĂĄ fĂĄ nogle dejlige indblik i hinandens
forberedelser nĂĄr du leverer billederne.

Hvis du følger parret hele dagen vil du helt sikkert også opleve, at det
ind imellem kan blive hektisk og du vil blive udfordret i at følge med
nĂĄr der pludselig skal ske dit og dat - men jeg vil sige GET GOING! :-)


mvh
Kim Jensen

Erik Richard Sørensen

unread,
May 25, 2012, 7:16:48 PM5/25/12
to

Nicolai Lang wrote:
> Jeg er blevet spurgt om jeg vil tage billeder til et bryllup - fra
> kirke til brudevals. Ă…rsagen er at jeg har taget billeder til et par
> konfirmationer for en kollega og en i samme familie har spurgt om jeg
> ikke vil være forograf til deres bryllup.
>
> Eftersom jeg synes det er en god opgave (jeg kan godt lide at tage
> festbilleder) vil heg vil gøre det for udgifterne der er forbundet med
> det (transport, lidt til brænding af medier etc). Samt evt. udgifter
> til leje af udstyr. I første omgang sagde jeg nej af 2 årsager:
>
> Jeg synes ikke selv jeg er helt kvalificeret til det (alt for høje)
> niveau som alt for mange ligger i bryllupsbillederne. SĂĄ der er
> ligesom lagt an til en forventningsafstemning,
>
> Jeg har mangler en lille smule udstyr - nemlig backup kamera og et
> lysstærkt objektiv til kirken (hvis man må tage billeder under
> vielsen).

Det er altid præsten, der skal foretage vielsen, der bestemmer, om han
vil have, at der bliver fotograferet i kirken. Og det gælder faktisk
ogsĂĄ, selvom der ikke vil blive brugt blitz. SĂĄ du skal tage kontakt til
præsten for at høre, hvordan han stiller sig til det og få hans tilladelse.

> Det første er måske ikke det store problem, hvis forventningerne ikke
> er til high-fashion studiebilleder. Især ikke efter at jeg har set et
> par af bilelderne fra konfirmationen blæst op i 60-75 cm størrelse.
>
> Det sidste kan der jo lejes sig ud af ;) Selvom vi nok skal sætte et
> realistisk budget pĂĄ lad os bare sige 1200-1500 kr. alt incl.

Hvis dem, du tidl. har taget konfirmationsbilleder hos, er tilfredse, -
og det må de jo være, siden andre spørger, - så synes jeg, du skal
springe ud i det. - Jeg havde det på lignende måde første gang, jeg
skulle fotografere til et bryllup.:-)

> Mit udstyr tæller bl.a.
>
> Canon EOS 450D

Hujsk at have rigeligt med hukommelseskort med - eller andet medie, sĂĄ
du kan tømme kort over på fx. en bærbar computer e.l.. Det er især
nødvendig, hvis du tager billeder i RAW+JPEG, - det fylder altså....

> Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Er det en Mk I eller II? - Hvis det er en Mk I, ville jeg nok prøve at
lĂĄne/leje mig frem til en bedre - fx. en EF-S 18-135mm II IS. PĂĄ den
måde vil du kunne nøjes stort set med et enkelt objektiv.

Til bordfotografering ville jeg sætte den på 35mm (svarer til 56mm på
full-frame). Det giver en god vinkel og samtidig en afstand, sĂĄ du ikke
skal 'helt ind i hovedet' pĂĄ folk.

> Canon EF-50/1.8 II

Jeg vil foretrække den til bordfoto, men en ækvivalent på 80mm er for
meget. Jeg bruger selv 50mm pĂĄ full-frame og analog til bordfoto.

> Sigma 10-20 f/3,5 EX DC HSM

God til oversigtsbilleder.

> Peleng 3.5/8 Fisheye lens (kan give nogle sjove billeder af
> forsamlinger, borde, oppyntning m.m.)

Ja, særdeles velegnet til det formål...

> Derudover har jeg en telezoom . Tamron AF70-300 mm F/4-5.6 LD MACRO.
> Den vil jeg egentlig ikke regne med, da den er for lyssvag og ikke
> tegner særligt skarpt.

Den tegner såmænd skarp nok, men tegner også efter min mening for blødt,
sĂĄ jeg vil ogsĂĄ undlade at bruge den...

> Lys:
> Sigma EF-530 DG Super flash
> 3 x manuelle slaveflash, div. paraplyer, reflektorer, stativer m.m.

Husk en diffuser, hvis den ikke er indbygget i blitzen. Brug diffuser,
sæt blitzen til 35mm optik og drej hovedet ca. 30-45 grader opad ved
bordfoto, sĂĄ undgĂĄr du fx. ogsĂĄ refelkser i briller, smykker osv..

Hvis du vil bruge slave enhederne, så bør de fastmonteres på forudvalgte
steder i lokalet, sĂĄ sensoren stort set altid vil blive fanget af din
Sigma blitz.

> Jeg har et Sony Cybershot DSC-WX10V kompaktkamera (som i øvrigt laver
> ganske fremragende HD film optagelser).
>
> Men er det nok med Sony'en som backup kamera? Bør jeg leje et ekstra
> hus og en 70-200/2.8L IS? Eller blot en 70-200/2.8L?

SĂĄ hellere leje en 24-135mmL optik. Du skal regne med, at en 70-200
giver 112-320mm pĂĄ et hus med crop-factor 1,6.

> Eller var det bedre at bruge et par tusinde på at købe et 350D
> brugt for at have backup'en?

Hm, Sony'en er ret god at have med under alle omstændigheder. Men hvis
du vil ud og ofre lidt, sĂĄ kan man faktisk fĂĄ 450D huse til 2000-2500kr.
pĂĄ dba.dk. 350D kan normalt fĂĄs helt ned til omk. 12-1300kr. nu for
huset alene. - Under alle omstændigheder vil jeg så anbefale, du køber
et hus, der er så tæt på 450D som muligt i betjening, så du ikke
pludselig står og ændrer en indstilling pr. refleks og det så viser sig
at være noget helt andet.

> Helst ville jeg investere i et 60D eller 7D - men det er der ikke
> penge til lige nu. Det kommer nok indenfor et ĂĄrs tid.

- Og fx. 60D er stadig dyr som brugt, hvis man skal have et, der har
taget fĂĄ billeder.:-(

> PĂĄ forhĂĄnd tak for kommentarene. Hvis I mener at man skal holde sig
> fra det når man har brug for at spørge om råd, så er vi i princippet
> enige men her er der ligesom stemt af. Så det behøves vi ikke
> diskutere. ;)

Næh...hvorfor det... Jeg har selv fået en opgave, jeg aldrig har prøvet
før - at tage billeder til et panorama. Jeg synes, jeg fik mange ret
gode tips, sĂĄ nu har jeg lidt basis for at komme igang.:-)

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-m...@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Langgaard

unread,
May 25, 2012, 6:42:13 PM5/25/12
to
On 25 Maj, 22:49, Nicolai Lang <nnews0404051...@hjorth.com> wrote:

> Jeg er blevet spurgt om jeg vil tage billeder til et bryllup - fra
> kirke til brudevals. Ă…rsagen er at jeg har taget billeder til et par
> konfirmationer for en kollega og en i samme familie har spurgt om jeg
> ikke vil være fotograf til deres bryllup.

Lyder spændende

> Eftersom jeg synes det er en god opgave (jeg kan godt lide at tage
> festbilleder) vil jeg vil gøre det for udgifterne der er forbundet med
> det (transport, lidt til brænding af medier etc). Samt evt. udgifter
> til leje af udstyr. I første omgang sagde jeg nej af 2 årsager:
>
> Jeg synes ikke selv jeg er helt kvalificeret til det (alt for høje)
> niveau som alt for mange ligger i bryllupsbillederne. SĂĄ der er
> ligesom lagt an til en forventningsafstemning,
>
> Jeg har mangler en lille smule udstyr - nemlig backup kamera og et
> lysstærkt objektiv til kirken (hvis man må tage billeder under
> vielsen).

Det forstyrrer meget at fotografere under vielsen, brug derfor i
stedet lidt tid i kirken lige efter vielsen, flere præster siger ja
til at deltage i denne fotografering, ellers bare placer de nygifte
foran alteret, tag flere forskellige opstillinger/situationer. brug
gerne stativ og din 50mm.

> Det første er måske ikke det store problem, hvis forventningerne ikke
> er til high-fashion studiebilleder. Især ikke efter at jeg har set et
> par af billederne fra konfirmationen blæst op i 60-75 cm størrelse.

Studie, hvorfor det, udendørs i let skygge eller lyst gråvejr er
rigtig godt, pas på solen og den hvide kjole, den vil gerne brænde ud.
Tag ud og find gode lokaliteter til optagelserne i forvejen, vælg
samme tidspunkt som forventet optagelsestidspunkt, solen flytter sig
jo hele tiden.

> Det sidste kan der jo lejes sig ud af ;) Selvom vi nok skal sætte et
> realistisk budget pĂĄ lad os bare sige 1200-1500 kr. alt incl.
>
> Mit udstyr tæller bl.a.
>
> Canon EOS 450D
>
> Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
> Canon EF-50/1.8 II
> Sigma 10-20 f/3,5 EX DC HSM
> Peleng 3.5/8 Fisheye lens (kan give nogle sjove billeder af
> forsamlinger, borde, oppyntning m.m.)

Jeg mener du kan klare dig med det udstyr du har.

> Derudover har jeg en telezoom . Tamron AF70-300 mm F/4-5.6 LD MACRO.
> Den vil jeg egentlig ikke regne med, da den er for lyssvag og ikke
> tegner særligt skarpt.

Tag den med alligevel.

> Lys:
> Sigma EF-530 DG Super flash
> 3 x manuelle slaveflash, div. paraplyer, reflektorer, stativer m.m.

Batterier, for guds skyld nok batterier til blitzen. Har du en
"softer" (Stofen hed de engang) til blitzen?

Den er fin til "portrætterne" rundt om bordet ved spisningen, sådan at
lyset reflekteres fra loftet til baggrunden, og personerne fĂĄr lys
direkte fra blitzen, det giver en jævnere belysning.

Få gæsterne til at rykke sammen, gerne "holde om", det giver
festeligere billeder, og de er lettere at belyse korrekt nĂĄr
billedfladen er fyldt godt ud.

> Jeg har et Sony Cybershot DSC-WX10V kompaktkamera (som i øvrigt laver
> ganske fremragende HD film optagelser).

Jeg ville kun satse pĂĄ stillbilleder, men tag kameraet med som backup,
og film hvis du mener at have overskud til det.

> Men er det nok med Sony'en som backup kamera? Bør jeg leje et ekstra hus

HvornĂĄr er dit kamera sidst gĂĄet i stykker?

Jeg har aldrig været ude for et kamera der har svigtet, ikke i de
mange ĂĄr jeg har fotograferet.

> og en 70-200/2.8L IS? Eller blot en 70-200/2.8L? Eller var det
> bedre at bruge et par tusinde på at købe et 350D brugt for at have
> backup'en?

Det vil du nok aldrig få brugt, sælg hellere din 450, og smid de
2000,- oven i det du fĂĄr for den, og se dig sĂĄ om efter et nyere/bedre
brugt hus.

> Helst ville jeg investere i et 60D eller 7D - men det er der ikke
> penge til lige nu. Det kommer nok indenfor et ĂĄrs tid.

Da ikke så længe du fotograferer gratis:-)

> PĂĄ forhĂĄnd tak for kommentarerne. Hvis I mener at man skal holde sig
> fra det når man har brug for at spørge om råd, så er vi i princippet
> enige men her er der ligesom stemt af. Så det behøves vi ikke
> diskutere. ;)

Det var da sĂĄ lidt!

God arbejdslyst.

--
Langgaard

Gert Nielsen

unread,
May 26, 2012, 4:45:07 AM5/26/12
to

"Nicolai Lang" <nnews04...@hjorth.com> skrev i en meddelelse
news:3mqvr7h1mhid266av...@4ax.com...
> Hej,
>
> Jeg er blevet spurgt om jeg vil tage billeder til et bryllup - fra
> kirke til brudevals. Ă…rsagen er at jeg har taget billeder til et par
> konfirmationer for en kollega og en i samme familie har spurgt om jeg
> ikke vil være forograf til deres bryllup.
>
> Eftersom jeg synes det er en god opgave (jeg kan godt lide at tage
> festbilleder) vil heg vil gøre det for udgifterne der er forbundet med
> det (transport, lidt til brænding af medier etc). Samt evt. udgifter
> til leje af udstyr. I første omgang sagde jeg nej af 2 årsager:
>
> Jeg synes ikke selv jeg er helt kvalificeret til det (alt for høje)
> niveau som alt for mange ligger i bryllupsbillederne. SĂĄ der er
> ligesom lagt an til en forventningsafstemning,
>
> Jeg har mangler en lille smule udstyr - nemlig backup kamera og et
> lysstærkt objektiv til kirken (hvis man må tage billeder under
> vielsen).
>
> Det første er måske ikke det store problem, hvis forventningerne ikke
> er til high-fashion studiebilleder. Især ikke efter at jeg har set et
> par af bilelderne fra konfirmationen blæst op i 60-75 cm størrelse.
>
> Det sidste kan der jo lejes sig ud af ;) Selvom vi nok skal sætte et
> realistisk budget pĂĄ lad os bare sige 1200-1500 kr. alt incl.
>
>
> Mit udstyr tæller bl.a.
>
> Canon EOS 450D
>
Apparatet er fint til opgaven.

> Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Brændvidden er fin til det meste. Lysstyrken såmænd også, -Din arbejdsblænde
vil sikkert være 5,6-8.
Problemet er kontrasten, og jeg ville ikke bruge den til opgaven.
For 7 år siden skød jeg mit første digitale bryllup. Jeg havde dengang en
D70 med 18-70.
Kameraet var fint, men jeg anskaffede et 17-55 2,8 - og det var en god
investering.

Canon har også en 17-55 2,8. Den har jeg prøvet - og den er helt på højde
med Nikon'en.
Kan lejes hos Click for 200- / dag.
Gør det en dag før brylluppet - og du er overbevist!!

> Canon EF-50/1.8 II
> Sigma 10-20 f/3,5 EX DC HSM
> Peleng 3.5/8 Fisheye lens (kan give nogle sjove billeder af
> forsamlinger, borde, oppyntning m.m.)
>
For lang, for kort og for speciel.

> Derudover har jeg en telezoom . Tamron AF70-300 mm F/4-5.6 LD MACRO.
> Den vil jeg egentlig ikke regne med, da den er for lyssvag og ikke
> tegner særligt skarpt.
>
Enig

> Lys:
> Sigma EF-530 DG Super flash
> 3 x manuelle slaveflash, div. paraplyer, reflektorer, stativer m.m.
>
Så har du nok også viden om brugen ;o). Det kan være er god back-up plan i
tilfælde af dårligt vejr.
Ellers spar pĂĄ flashen ved og i kirken.

> Jeg har et Sony Cybershot DSC-WX10V kompaktkamera (som i øvrigt laver
> ganske fremragende HD film optagelser).
>
> Men er det nok med Sony'en som backup kamera? Bør jeg leje et ekstra
> hus og en 70-200/2.8L IS? Eller blot en 70-200/2.8L? Eller var det
> bedre at bruge et par tusinde på at købe et 350D brugt for at have
> backup'en?
>
Jeg har brugt en 70-200 i kirken. Det giver mulighed for nærbilleder. Men er
ikke et must.
Ofte er der lys nok og plads i kirkerne, men tjek det før sceancen!

> Helst ville jeg investere i et 60D eller 7D - men det er der ikke
> penge til lige nu. Det kommer nok indenfor et ĂĄrs tid.
>
Hvis det er planen, er en 17-55 ikke en dĂĄrlig investering nu.

> PĂĄ forhĂĄnd tak for kommentarene. Hvis I mener at man skal holde sig
> fra det når man har brug for at spørge om råd, så er vi i princippet
> enige men her er der ligesom stemt af. Så det behøves vi ikke
> diskutere. ;)
>
Til slut, husk forberedelsen. Besøg kirken, find egnede steder til
bryllupsbilleder ogsĂĄ en back-up plan.
Skyd RAW, og regn med flere timers efterbehandling. Den er vigtig!

Held og lykke med opgaven
Gert


;o)-max

unread,
May 26, 2012, 7:02:03 AM5/26/12
to
On 25-05-2012 22:49, Nicolai Lang wrote:
>
> Det første er måske ikke det store problem, hvis forventningerne ikke
> er til high-fashion studiebilleder. Især ikke efter at jeg har set et
> par af bilelderne fra konfirmationen blæst op i 60-75 cm størrelse.

For guds skyld hold dig fra studie opstilling.

Vi blev fotograferet blandt havens blomster og
fotografen vandt vidst ĂĄrets billede i branche
konkurrencen. SĂĄ vidt jeg husker brugte hun en
anelse fill flash og ellers ikke noget fancy.

Keep it simple and natural. Din 50/1,8 blændet
et par trin ned, vil være et godt valg.
Dit kamera setup lyder fornuftigt - og jeg ville
bestemt bruge Sonyen til video - lad folk selv
lave deres video hilsen - det kan der komme meget
skægt ud af..
;o)-max-

Erik Richard Sørensen

unread,
May 26, 2012, 8:23:01 AM5/26/12
to

Gert Nielsen wrote:
> "Nicolai Lang" <nnews04...@hjorth.com> skrev:
>> Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
>
> Brændvidden er fin til det meste. Lysstyrken såmænd også, -Din arbejdsblænde
> vil sikkert være 5,6-8.
> Problemet er kontrasten, og jeg ville ikke bruge den til opgaven.
>
> For 7 år siden skød jeg mit første digitale bryllup. Jeg havde dengang en
> D70 med 18-70.
> Kameraet var fint, men jeg anskaffede et 17-55 2,8 - og det var en god
> investering.

Det kan jeg godt skrive under på. Jeg har købt en brugt 18-55 som
'snapshot' optik til min 50D. Hvis man skal have nogenlunde god kontrast
pĂĄ den, skal den ned pĂĄ bl. 11.

> Canon har også en 17-55 2,8. Den har jeg prøvet - og den er helt på højde
> med Nikon'en.
> Kan lejes hos Click for 200- / dag.
> Gør det en dag før brylluppet - og du er overbevist!!

Hm, jeg er ikke så sikker på Canons 17-55mm/f:2,8... Den er såmænd god
nok til det meste, når det gælder oversigts fotos, men til portræt /
nærfoto synes jeg, den er en smule 'tam' (er vist det mest dækkende) -
en smule for meget softfokus-agtig uden at være et ægte softfokus objektiv.

>> Lys:
>> Sigma EF-530 DG Super flash
>> 3 x manuelle slaveflash, div. paraplyer, reflektorer, stativer m.m.
>>
> Så har du nok også viden om brugen ;o). Det kan være er god back-up plan i
> tilfælde af dårligt vejr.
> Ellers spar pĂĄ flashen ved og i kirken.

Nicolai skal bare huske diffuser og masser af ekstra batterier...

>> Jeg har et Sony Cybershot DSC-WX10V kompaktkamera (som i øvrigt laver
>> ganske fremragende HD film optagelser).
>>
>> Men er det nok med Sony'en som backup kamera? Bør jeg leje et ekstra
>> hus og en 70-200/2.8L IS? Eller blot en 70-200/2.8L? Eller var det
>> bedre at bruge et par tusinde på at købe et 350D brugt for at have
>> backup'en?
>
> Jeg har brugt en 70-200 i kirken. Det giver mulighed for nærbilleder. Men er
> ikke et must.
> Ofte er der lys nok og plads i kirkerne, men tjek det før sceancen!

I nyere kirker er der ofte lys nok til at skyde løs uden blitz, men i de
fleste gamle kirker er det ikke tilfældet, - selvom der tilsyneladende
er masser af lysindfald fra de konkave vinduespartier. Det er især
kirkernes korpartier, der mangler lysindfald, da der oftest kun er enten
meget små vinduer eller i mange tilfælde slet ingen vinduer i kirkernes
kor. Og er slet ikke nok til sĂĄ stor en optik uden brug af en decideret
tele-flash..

Fordelen er, - som du skriver, - at man kan komme tæt på uden at genere
selve ceromonien, men det kan også give nogle uønskede skyggevirkninger.

Men pas pĂĄ de dybe vinduesnicher, - de snyder. Jeg har fotograferet i
mange kirker bĂĄde til div. ceromonier, men ogsĂĄ for det rent
arkitektoniske. Og vinduerne er virkelig en fælde, man skal tage sig i
agt for... Min erfaring er, at det helt klart er bedst at bruge
spotmĂĄling til selve lysmĂĄling sammen med sĂĄ smal en blitzvinkel som
overhovedet muligt.

>> Helst ville jeg investere i et 60D eller 7D - men det er der ikke
>> penge til lige nu. Det kommer nok indenfor et ĂĄrs tid.
>
> Hvis det er planen, er en 17-55 ikke en dĂĄrlig investering nu.

Nu snakker Nicolai lidt om en 7D på lidt længere sigt. Her vil jeg nok
råde ham til istedet at overveje en 5D Mk II full-frame. Den vil højst
sandsynlig falde noget i pris, nu hvor Mk III er kommet pĂĄ markedet, og
så vælge en 24-70mm/f:2,8L fremfor 17-55mm/f:2,8L. 24-70mm objektivet er
klart bedre pĂĄ alle punkter end 17-55mm objektivet.

Gert Nielsen

unread,
May 26, 2012, 9:27:09 AM5/26/12
to

"Erik Richard Sørensen" <tu...@tulle.dk> skrev i en meddelelse
news:4fc0cb25$0$288$1472...@news.sunsite.dk...

Gert Nielsen wrote:
> "Nicolai Lang" <nnews04...@hjorth.com> skrev:
>
> snip

>Hm, jeg er ikke så sikker på Canons 17-55mm/f:2,8... Den er såmænd god nok
>til det meste, når det gælder oversigts fotos, men til portræt / nærfoto
>synes jeg, den er en smule 'tam' (er vist det mest dækkende) - en smule for
>meget softfokus-agtig uden at være et ægte softfokus objektiv.

Du mĂĄ tale om et andet objektiv ;o)
Den har bĂĄde kontrast og skarphed som L objektiver.
Men den er dyr, og kan ikke bruges til FF, som du skriver.

>> Lys:
>> Sigma EF-530 DG Super flash
>> 3 x manuelle slaveflash, div. paraplyer, reflektorer, stativer m.m.
>>
> Så har du nok også viden om brugen ;o). Det kan være er god back-up plan i
> tilfælde af dårligt vejr.
> Ellers spar pĂĄ flashen ved og i kirken.

>Nicolai skal bare huske diffuser og masser af ekstra batterier...

Enig, hvis flash er nødvendig. Ellers undgå brug af flash i kirken. Giver
grimme slagskygger og ødelægger stemningen.

Gert


Erik Richard Sørensen

unread,
May 26, 2012, 10:35:06 AM5/26/12
to

Gert Nielsen wrote:
> "Erik Richard Sørensen" <tu...@tulle.dk> skrev:
>> Hm, jeg er ikke så sikker på Canons 17-55mm/f:2,8... Den er såmænd god nok
>> til det meste, når det gælder oversigts fotos, men til portræt / nærfoto
>> synes jeg, den er en smule 'tam' (er vist det mest dækkende) - en smule for
>> meget softfokus-agtig uden at være et ægte softfokus objektiv.
>
> Du mĂĄ tale om et andet objektiv ;o)
> Den har bĂĄde kontrast og skarphed som L objektiver.
> Men den er dyr, og kan ikke bruges til FF, som du skriver.

Det var faktisk min fotohandler, der nævnte det... - Han havde den selv
til hans 50D.:-) - PĂĄ hans 5D Mk II bruger han 24-70mm/f:2,8L. (Han
tager ogsĂĄ ud og fotograferer).

>>> Så har du nok også viden om brugen ;o). Det kan være er god back-up plan i
>>> tilfælde af dårligt vejr.
>>> Ellers spar pĂĄ flashen ved og i kirken.
>>
>> Nicolai skal bare huske diffuser og masser af ekstra batterier...
>
> Enig, hvis flash er nødvendig. Ellers undgå brug af flash i kirken. Giver
> grimme slagskygger og ødelægger stemningen.

Det er en faktor, man skal have med, men det er ikke altid, man fĂĄr
disse slagskygger. Jeg bruger/brugte mest en Metz 45 CT-4 med orig.
diffuser (MCB45-60) og rettet ca. 35 grader opad, sĂĄ bruges kirkernes
vægge og loft til at 'fordele' lyset med, og slagskygger undgås (næsten)
altid.

Problemet er, at i de gamle romanske og gotiske kirker er der korbuen
mellem koret og kirkeskib, man skal tage hensyn til, nĂĄr man stĂĄr nede i
selve kirkeskibet og fotograferer op mod alteret. Her vil korbuen
'blokere' for den fulde udlysning i koret, sĂĄ med en Metz 45 /skal/ man
have /både/ teleforsats + diffuser på, så blitzens primære lysmængde
udløses direkte gennem korbuen.

Bruger man en dedikeret programstyret blitz bør man slå zoomautomatikken
fra og sætte den på max. zoom (typisk 85-100mm) og /altid/ bruge
diffuseren. Er der over 10m til fotopunkt, kan man lade reflektoren stĂĄ
i normal vandret position, og er der under 10m til fotopunkt, bør man
justere blitzen ca. 30 grader opad.

Men som en anden har nævnt det, så er det en rigtig god idé at tage en
tur til kirken og selv bedømme forholdene /før/ selve dagen, - og man
undgĂĄr div. overraskelser...

Det værste sted, jeg nogensinde har fotograferet i, er det 8-kantede
forsamlignshus i Galtrup pĂĄ Mors. Her er det ikke bare lysindfald fra
vinduer, men ogsĂĄ husets 8 flader, der kan have indflydelse. Jeg
forsøgte først uden diffuser, men det var da ---hm... ikke godt. Men med
diffuseren sat pĂĄ Metz'en og rettet ca. 30 grader opad, fik jeg, - hvis
jeg selv skal sige det, - nogle fantastiske billeder. - Brudeparret og
familierne var ihvertfald tilfredse.:-)

Nicolai Lang

unread,
May 28, 2012, 12:41:36 PM5/28/12
to
On Fri, 25 May 2012 15:42:13 -0700 (PDT), Langgaard
<lang...@klarupnet.dk> wrote:

Hej og tak for kommentarene.

>Det forstyrrer meget at fotografere under vielsen, brug derfor i
>stedet lidt tid i kirken lige efter vielsen,

Enig - nu kender jeg endnu ikke præstens indstilling til det, men en
barnedåb for et par måneder siden måtte én fra famillien tage ét
billede under selve dåben. Bagefter skød vi en række gode billeder ved
døbefonden. Sammen med præsten.

>Tag ud og find gode lokaliteter til optagelserne i forvejen, vælg
>samme tidspunkt som forventet optagelsestidspunkt,

Ikke lige en mulighed her da det er 3½ times kørsel væk, men vil tale
med dem om det og researche.

>Batterier, for guds skyld nok batterier til blitzen. Har du en
>"softer" (Stofen hed de engang) til blitzen?

Ja jeg har lidt forskellige, dels en firkantet plastik dins der
klemmes foran, men den jeg oftest bruger er min inflateable diffuser
(http://j.mp/LYh9WJ) som jeg købte samtidig med mine Cactus triggere.

>Den er fin til "portrætterne" rundt om bordet ved spisningen, sådan at
>lyset reflekteres fra loftet til baggrunden, og personerne fĂĄr lys
>direkte fra blitzen, det giver en jævnere belysning.

Enig, den giver et perfekt blød lys, selv når jeg bruger min 10mm - og
jeg underdoserer hellere blitzlys - det er for mig kun fill.

>Jeg har aldrig været ude for et kamera der har svigtet, ikke i de
>mange ĂĄr jeg har fotograferet.

Nøh, men en eller anden dag skal det vel ske... 450'eren har haft
16.000 skud, men okay - Canon angiver man skal forvente 100.000 sĂĄ det
gĂĄr jo nok ;)

Nicolai Lang

unread,
May 28, 2012, 12:46:32 PM5/28/12
to
On Sat, 26 May 2012 00:55:38 +0200, Kim Jensen
<kim@_NOSPAM_litewerx.dk> wrote:

>Hvis parret har set billeder, du har lavet tidligere, sĂĄ er der vel
>allerede foretaget en forventningsafstemning?

Det er vel egentlig rigtigt - men lidt præstationsangst kommer der jo
altid.

>Som du selv er inde på, så mangler du i mine øjne seriøst en god tele (i
>ca. 200 mm omrĂĄdet). En canon 70-200 er et godt bud. F4'eren er bĂĄde god
>og ekstremt let.

Ja okay hvis det er F4'eren uden IS så er den jo økonomisk indenfor
rækkevidde.

Jeg havde ellers overvejet at det næste skulle være en Tamron 18-270,
jeg så nogle billeder hos en ven, den gør det altså godt som all-round
nĂĄr man ikke har hele grejet med. Men en sĂĄdan range kommer jo ikke
uden trade-offs.

>Som første opgave ville jeg ikke personligt "turde" gøre det for nogen
>jeg ikke kender godt og dermed har fĂĄet foretaget en utvetydig
>forventningsafstemning.

Det er ikke første opgave som sådan, bare første gang jeg er blevet
spurgt som "officiel" bryllupsfotograf.

Mange tak for kommentarene :)

Nicolai Lang

unread,
May 28, 2012, 1:09:07 PM5/28/12
to
On Sat, 26 May 2012 01:16:48 +0200, Erik Richard Sørensen
<tu...@tulle.dk> wrote:

Hej Erik, mange tak for kommentarene.

>Hujsk at have rigeligt med hukommelseskort med - eller andet medie, sĂĄ
>du kan tømme kort over på fx. en bærbar computer e.l.. Det er især
>nødvendig, hvis du tager billeder i RAW+JPEG, - det fylder altså....

Jeps, har 4 * 16 GB samt lidt mindre kort (tager altid RAW+JPEG) - og
har altid laptoppen med mig.

>> Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
>
>Er det en Mk I eller II? - Hvis det er en Mk I, ville jeg nok prøve at
>lĂĄne/leje mig frem til en bedre - fx. en EF-S 18-135mm II IS. PĂĄ den
>måde vil du kunne nøjes stort set med et enkelt objektiv.

Det er en II'er - forbavsende god af et kit-objektiv at være. Jeg tror
80% af mine billeder er taget med den sidst jeg laevede en statistik.

>Jeg bruger selv 50mm pĂĄ full-frame og analog til bordfoto.

Iblandt har jeg brugt min 10-22 mm hvis pladsen har været trang.

>> Derudover har jeg en telezoom . Tamron AF70-300 mm F/4-5.6 LD MACRO.
>> Den vil jeg egentlig ikke regne med, da den er for lyssvag og ikke
>> tegner særligt skarpt.
>
>Den tegner såmænd skarp nok, men tegner også efter min mening for blødt,
>sĂĄ jeg vil ogsĂĄ undlade at bruge den...

okay, mĂĄske - jeg er ihvertfald ikke sĂĄ imponeret af de billeder den
laver - og den vil også kræve en omvej at hente (er lånt ud til Århus
pt).

>> Helst ville jeg investere i et 60D eller 7D - men det er der ikke
>> penge til lige nu. Det kommer nok indenfor et ĂĄrs tid.
>
>- Og fx. 60D er stadig dyr som brugt, hvis man skal have et, der har
>taget fĂĄ billeder.:-(

Ja, checkede lige pĂĄ Ebay og de billigste:

60D 4.700 DKK / Nypris 6.800
7D 6.500 DKK / nypris 9.500

Der skal altså være mere at spare en 2-3.000 for at jeg køber brugt.

Nicolai Lang

unread,
May 28, 2012, 1:16:08 PM5/28/12
to
On Sat, 26 May 2012 10:45:07 +0200, "Gert Nielsen"
<gert.n...@nospam.dk> wrote:

Hej Gert,

>Canon har også en 17-55 2,8. Den har jeg prøvet - og den er helt på højde
>med Nikon'en.
>Kan lejes hos Click for 200- / dag.

Ikke dumt, det vil jeg overveje hvis jeg tager jobbet.

>Ellers spar pĂĄ flashen ved og i kirken.

Generelt bruger jeg sĂĄ meget naturligt lys som jeg kan, men 450D'eren
laver støj allerede ved ISO400.

>Til slut, husk forberedelsen. Besøg kirken, find egnede steder til
>bryllupsbilleder ogsĂĄ en back-up plan.
>Skyd RAW, og regn med flere timers efterbehandling. Den er vigtig!

Tak - forberedelsen bliver remote desværre. Men jeg satser på at komme
forbi 3 uger inden og tale med dem da jeg kører forbi i nærheden.

Mht efterbehandling sĂĄ ja, det tager vel 1-2 gange sĂĄ lang tid som
arrangementet. Mener jeg kom hjem med 12-1300 billeder fra det bryllup
jeg var gæst på. For dælen det tager lang tid bare at sortere sådan en
mængde. Nogen tips? :)

Efter konfirmationen var det 750 billeder - heraf af 190 udvalgt til
albummet.

Tak for kommentarene. De er værdsat.

Nicolai Lang

unread,
May 28, 2012, 1:18:31 PM5/28/12
to
On Sat, 26 May 2012 14:23:01 +0200, Erik Richard Sørensen
<tu...@tulle.dk> wrote:

>>> Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
>> Problemet er kontrasten, og jeg ville ikke bruge den til opgaven.

>Det kan jeg godt skrive under på. Jeg har købt en brugt 18-55 som
>'snapshot' optik til min 50D. Hvis man skal have nogenlunde god kontrast
>pĂĄ den, skal den ned pĂĄ bl. 11.

Er det I'eren, II'eren eller begge der har det problem? Det er II'eren
jeg har.

>Nicolai skal bare huske diffuser og masser af ekstra batterier...

Check. Har det :)

>Nu snakker Nicolai lidt om en 7D på lidt længere sigt. Her vil jeg nok
>råde ham til istedet at overveje en 5D Mk II full-frame. Den vil højst
>sandsynlig falde noget i pris, nu hvor Mk III er kommet pĂĄ markedet, og
>så vælge en 24-70mm/f:2,8L fremfor 17-55mm/f:2,8L. 24-70mm objektivet er
>klart bedre pĂĄ alle punkter end 17-55mm objektivet.

Ja, grunden til jeg tøver ved FF er at jeg jo har en del objektiver
der ikke vil kunne bruges. Min 4,5 & 50'er er de eneste der kan sættes
pĂĄ et FF hus.

Erik Richard Sørensen

unread,
May 28, 2012, 3:58:14 PM5/28/12
to

Nicolai Lang wrote:
>>>> Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
>>> Problemet er kontrasten, og jeg ville ikke bruge den til opgaven.
>>
>> Det kan jeg godt skrive under på. Jeg har købt en brugt 18-55 som
>> 'snapshot' optik til min 50D. Hvis man skal have nogenlunde god kontrast
>> pĂĄ den, skal den ned pĂĄ bl. 11.
>
> Er det I'eren, II'eren eller begge der har det problem? Det er II'eren
> jeg har.

Det er (desværre) I'eren uden IS... Jeg var ikke sikker på, om jeg ville
beholde 50D huset, sĂĄ jeg ville ikke ofre ret meget for en std. optik
sålænge, jeg ikke var sikker. - Men det er jeg nu, så 18-55mm'eren
bliver skiftet ud til noget bedre, såsnart økonomien er til det.

Indtil jeg fik fat i en 18-55mm, brugte jeg mit EF 24-85mm/f:3,5-4,5 med
så gode resultater rent betjeningsmæssigt af kameraet, at jeg valgte at
få fat i en 18-55mm for at prøve 50D'eren på lidt mere vidvinklede
objekter. - Canons EF 24-85mm er aldeles fremragende og nok det
tætteste, man kommer på L-optik uden at være L, men en de facto mindste
brændvidde på 38,4mm (24mm x CF1,6) er for lidt til at udnytte kameraet.

Jeg har taget en del prøveskud med 18-55mm optikken på forskellige faste
blændertrin, og bl. 8 /kan/ gå, men absolut bedst på bl. 11. Mk II er
væsentlig bedre, men koster også ca. det dobbelte af en Mk I.

Jeg overvejer nu stærkt en Canon EF 18-135mm/f:3,5-5,6 IS eller en
Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC LD som primær optik til 50D, men
begge er stadig ret dyre ogsĂĄ som brugte... - $400-450USd + moms og
porto for Tamron og $250-350USd for EF-S 18-135mm IS + moms og porto...

Nicolai Lang

unread,
Jun 17, 2012, 11:23:10 AM6/17/12
to
En lille folow-up - jeg faldt for fristelsen og købte en 60D'er i
torsdags så jeg nu har 2 systemhuse. Der røg også lige en dobbelt Sun
Sniper rem med i posen.

SĂĄ jeg er helt klar nu.

On Sat, 26 May 2012 13:02:03 +0200, ";o)-max"
<smileym...@gmail.com> wrote:

>Keep it simple and natural. Din 50/1,8 blændet
>et par trin ned, vil være et godt valg.

Den har jeg før brugt netop til smågrupper i haven :)

>Dit kamera setup lyder fornuftigt - og jeg ville
>bestemt bruge Sonyen til video - lad folk selv
>lave deres video hilsen - det kan der komme meget
>skægt ud af..

Rigtig go' idé, den tror jeg jeg vil lave, hvis der er et sted hvor
det kan laves lidt diskret.
0 new messages