Hvad betyder talangivelsen på en kikkert?

Kert Rats

Jeg har søgt på nettet efter en forklaring, men uden held, så jeg prøver her
i gruppen:
På min kikkert står der 11 X 70. Hvad betyder det?
Jeg ved, at "11" betyder det antal gange, som billede synes at komme
nærmere, men hvad betyder de "70"?

I øvrigt, er 11x70 godt eller blot standard-ok?

På kikkerten står der "Field 4 "gradtegn". Hvad præcis betyder det? Jeg er
med på, at det betyder et eller andet med en vinkel på 4 grader.

Venligst

Kert Rats

Ole Larsen

Max

Hej Kert

> [...]
> På min kikkert står der 11 X 70. Hvad betyder det?
> Jeg ved, at "11" betyder det antal gange, som billede synes at komme

De 70 er den foreste linses størrelse i mm.

> I øvrigt, er 11x70 godt eller blot standard-ok?

70 er godt, det giver meget lys til øjet, men 11 duer ikke til
en håndholdt kikkert. Den er for tung og og billedet ryster
for meget. En rigtig god håndholdt kikkert er en 7 X 50,
det er et godt kompromis.

> På kikkerten står der "Field 4 "gradtegn". Hvad præcis betyder det?
> Jeg er med på, at det betyder et eller andet med en vinkel på 4
> grader.

Det er kikkertens åbningsvinkel, altså synsfeltet.

Max

.J.S...

"Max" wrote in message

Hej Kert

> [...]

en håndholdt kikkert. Den er for tung og og billedet ryster
for meget. En rigtig god håndholdt kikkert er en 7 X 50,

Ahh, en 7x50 er en typisk båd kikkert ;-)
Den lave forstørrelse er god på en båd der vipper.
De fleste bruger i dag en 8x32 eller 8x42, evt 10x42 hvis man har en rolig
hånd, men det skal prøves inden køb da 10x er for meget for de fleste.

mvh/JS

Kert Rats

".J.S..." <mr_n...@nowhere.com> skrev i en meddelelse

Tak til alle for gode svar. Jeg blev klogere.

Venligst

Kert Rats

ab©

"Max" <Max_...@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> 70 er godt, det giver meget lys til øjet, men 11 duer ikke til
> en håndholdt kikkert. Den er for tung og og billedet ryster
> for meget. En rigtig god håndholdt kikkert er en 7 X 50,
> det er et godt kompromis.

Ikke enig - jeg har en kikkert med 12x70 og har ingen problemer med brugen -
det kommer nok helt an på, i hvor høj grad, man "lider af Parkinsons" ...
for mig vil en 7 x 50 være helt uinteressant.

ab©

Martin Larsen

Kert Rats wrote:

> På min kikkert står der 11 X 70. Hvad betyder det?
> Jeg ved, at "11" betyder det antal gange, som billede synes at komme
> nærmere, men hvad betyder de "70"?

Som nævnt af andre betyder 11 forstørrelsen, og 70 den forreste linses
åbning i millimeter.

Men en tredje parameter er forholdet mellem de to, altså her 70/11 =
6.4. Dette tal angiver udgangspupillens størrelse i millimeter og er
vigtigt for hvor lysstærk kikkerten er.

En yngre menneske har en pupilstørrelse i mørke på ca. 7 mm, så det
optimale er her en udgangspupil på 7. Altså fx 7x50. Derfor er netop
denne størrelse velegnet til astronomi fordi den giver nogle flotte
lysstærke billeder af mælkevejen og stjernetåger etc og uden samtidigt
at ryste for meget.

Imidlertidig falder pupillens maksimale åbning med alderen, og for en
"granvoksen" mand/dame vil den typisk ligge på 5 mm. Dermed får man ikke
fuldt udbytte af de 7 mm fra en 7x50. En 10x50 giver altså den samme
mængde lys men en højere forstørrelse.

Nævnte 11x70 med sin 6.4 mm udgangspupil ligger midt i mellem og er
derfor også en lysstærk kikkert som vil være god til stjernekig.

Selv om det har størst betydning for astronomiske observationer, har det
også noget at sige hvis man fx kigger på dyr i skumringen.

Martin

clausfe...@gmail.com

clausfe...@gmail.com

tirsdag den 26. april 2011 kl. 18.55.42 UTC+2 skrev Kert Rats:
Jeg ved at 7 gange 50 er en søkikkert en man ikke skal have stativ til, så de 70 er måske forstørrelsen.
mvh Claus Feldstedt

ErikRS

clausfe...@gmail.com wrote:

> Jeg ved at 7 gange 50 er en søkikkert en man ikke skal have stativ
> til, så de 70 er måske forstørrelsen.

Godt nok et halvgammelt spørgsmål, men det dukker jævnligt op hos folk...

Hvis der på en kikkert fx. står... 4º 7x50, - betyder det flg.
- 4º er vinklen på det synlige felt, kikkerten kan se
- 7x er forstørrelsesgraden på det objekt, du kigger på
- 50 er diameteren i millimeter på frontlinsen på kikkerten

Alt i alt svarer ovennævnte tal ca. til, at du monterer en 350mm
telelinse på et alm. 24x36mm spejlrefleks kamera eller full-frame
digital spejlrefleks kamera.

Fx. er min egen kikkert med flg. data - 3,5º 10x32 - altså et synsfelt
på 3,5º, 10x forstørrelse og 32mm diameter på frontlinsen

Der findes nogle - meget dyre - kikkerter med stor forstørrelsesgrad,
der har større billedvinkel - helt op til omk. 12º med samme diameter på
frontlinsen, svarende til en 7x50 kikkert. Men så er vi oppe i militære
specialkikkerter i +20.000kr. klassen. På disse er kikkerten ikke bygget
op på prismeteknik som de fleste alm. kikkerter, men med fler-elementers
teknik i forreste del af kikkerten - svarende lidt til et 85-100mm
teleobjektiv, men med en meget stor forstørrelsesgrad på helt op til 60x
og en synsvinkel på +15º.

Til sammenligning har et menneske med normalt syn på begge øjne - uden
brug af briller eller kontaktlinser - en synsvinkel på 60-65º i det
centrale del af synsfeltet og en forstørrelsesgrad på 1x. Tager man det
såkaldt 'periferifelt' med hos et menneske, når man op på et synsfelt på
ca. 80º totalt.

mvh. Erik Richard

Erik Richard Sørensen <mac-d...@MOVEstofanet.dk>
Openoffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org