Kodak Star 1075z

weis

Jeg har nogle gamle 24x36 kameraer liggende. Et af dem er et Kodak Star
1075z, et andet er et Ricoh spejlreflex kamera med et par ekstra linser.

Er der mulighed for at afsætte dem og hvor skulle det være?
Eller er de lige til den genåbnede containerplads.

ErikRS

weis wrote:
> Jeg har nogle gamle 24x36 kameraer liggende. Et af dem er et Kodak Star
> 1075z, et andet er et Ricoh spejlreflex kamera med et par ekstra linser.

Hvilken model er Ricoh kameraet? Véd du, om det er med PK bajonet, eller
er det det helt gamle M42 gevind? Hvilke ekstra objektiver er det?

Hvis det er med PK bajoneet kunne jeg måske være interesseret afh. af
hvilke objektiver det er, og om de er 100% fejlfrie, da de så er
kompatible med Pentax K/PK kameraer - også digitale Pentax DSLR i manuel
'M' + blænderforvalg 'A' indstilling.

Udover Canon som primær system, har jeg bl.a. et Pentax K-3 WR (Weather
Resistant) som sekundær system.

> Er der mulighed for at afsætte dem og hvor skulle det være?
> Eller er de lige til den genåbnede containerplads.

Det, der kan blive et problem med de gamle modeller, er, at de oftest
bruger de små 1,2v eller 1,32v knapbatterier som Mercury PX625/PX675
osv., og de er simpelthen ikke til at opdrive i Danmark. Men der er da
stadig samlere derude, og især Kodak kameraet er ikke helt almindeligt.

Jeg synes, det vil være synd bare at smide dem på genbrugspladsen, - så
hellere gi' dem til en genbrugsbutik...

mvh. Erik Richard

Erik Richard Sørensen <mac-d...@MOVEstofanet.dk>
Openoffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org

weis

On 03-Apr-20 0:27, ErikRS wrote:

> [...]

Egentlig er jeg bare ude efter at få at vide hvor jeg kan annoncere
tingene, hvis det overhovedet kan interessere nogen.
Hvis nogen er intreesserede, så kan de for så vidt få det, med mindre en
af tingene, mod forventning, viser sig at være et meget eftertragtet
samlerobjekt.

> Hvilken model er Ricoh kameraet? Véd du, om det er med PK bajonet, eller
> er det det helt gamle M42 gevind? Hvilke ekstra objektiver er det?

Ricoh Singlex TLS, med gevind til linserne.
Raynette 1:2.8 f_35mm (9292023)
"aus Jena DDR" 1:2.8 f=50m (Ø55mm,no. 750421)
Raynette 1:2.8 f=135mm (Auto tele, no.76694)

Soligor mellemringe (10mm + 16mm + 32mm)

Braun 2000 blitz, hvor batterierne desværre har lækket, så en fjeder i
batteridækslet er røget af.

Alt ovenstående købt som nyt i midt-70'erne og brugt sidst i slut
80'erne. Der står i en gammeldags foto-taske i to etager.

Desuden en gammel japansk blitz som vist blev købt af min svigerfar i
50'erne i USA, Goldmirror, popular 303S. Batterikammeret kan jeg ikke
umiddelbart få op uden værktøj eller vold, så jeg kender ikke dens tilstand.

> [...]
> stadig samlere derude, og især Kodak kameraet er ikke helt almindeligt.
>
> Jeg synes, det vil være synd bare at smide dem på genbrugspladsen, - så

Den eneste genbrugsbutik her i omegnen er Røde Kors og de handler kun
brugt tøj.
Kan du henvise til en butik i Københavnsområdet eller en klub eller en
internetside?

ErikRS

I så fald vil jeg sige Den Blå Avis www.dba.dk Gul&Gratis www.guloggratis.dk

De priser, jeg angiver nedenfor under de enkelte dele, er ud fra mine
erfaringer med køb/salg af ældre fotoudstyr.

> Ricoh Singlex TLS, med gevind til linserne.

100-200kr. for hus alene hvis i god stand

> Raynette 1:2.8 f_35mm (9292023)
> "aus Jena DDR" 1:2.8 f=50m (Ø55mm,no. 750421)

200-250kr. hvis fri for ridser i front-/baglinse og 'fungus' (mug) i
objektivet.

> Raynette 1:2.8 f=135mm (Auto tele, no.76694)

200-250kr. hvis fri for ridser i front-/baglinse og 'fungus' (mug) i
objektivet.

> Soligor mellemringe (10mm + 16mm + 32mm)

25kr.

> Braun 2000 blitz, hvor batterierne desværre har lækket, så en fjeder i
> batteridækslet er røget af.

0kr.

> Alt ovenstående købt som nyt i midt-70'erne og brugt sidst i slut
> 80'erne. Der står i en gammeldags foto-taske i to etager.

Selve tasken, når det er en 2-etages, og hvis det er en mærkevare, kan
måske indbringe 100-125kr.

> [...]
> 50'erne i USA, Goldmirror, popular 303S. Batterikammeret kan jeg ikke
> umiddelbart få op uden værktøj eller vold, så jeg kender ikke dens

0kr. Popular 303S var en meget kendt blitz i slutningen af 60'erne og op
i 70'erne. Opr. et tysk mærke, der gik over til at få deres ting lavet i
Japan og senere på Taiwan.

Forholdsvis billige ting, men gode i forhold til pris. - Havde selv en
Popular foldeblitz til blitzpærer i midten af 60'erne. Den gav jeg -
dengang - den enorme sum af 29kr. for.:-)

Samlet umiddelbar vurdering for en samler = 350-500kr..

Objektiverne er gode som næsten al østtysk optik var [dog undtagen de
Exakta, der blev lavet i Japan.:-(], men hvis der er 'fungus' i dem,
skal de ofte renses, og det kræver ekspertviden at adskille, rense og
samle dem igen, - her er det samlerne, der har erfaringerne...

> Den eneste genbrugsbutik her i omegnen er Røde Kors og de handler kun
> brugt tøj.
> Kan du henvise til en butik i Københavnsområdet eller en klub eller en
> internetside?

Der findes mange genbrugsbutikker i Københavnsområdet, men give adresser
kan jeg desværre ikke, da jeg ikke er særlig kendt derovre. - Men jeg
kan da henvise til bl.a. disse:
- Røde Kors, Kbh., Blå Kors, Kbh., Kirkens Korshær, Kbh., Folkekirkens
Nødhjælp, Kbh.. Det er dem, jeg kender mest til.

Prøv evt. at søge på www.krak.dk under genbrugsbutikker i København. Det
er da også muligt, jeres lokale Røde Kors butik kan henvise til de
større butikker i København, hvis du ikke får det solgt på DBA/G&G til
en samler.

Håber, du kan bruge det som udgangspunkt...